|
Glasskula Haugesund-Kongsvinger 27. juni 2026
|
Det er bare toppoppgjør om dagen. Etter et målrikt oppgjør mot Godset drar våre menn videre i hovedleia mot gamle kongeriker. Harald Hårfagre hadde sitt hovedsete i måkenes by. Det har blitt plantet og hugget mye skog siden den tid. Gjedde eter sild til frokost.
Topp-oppgjør på rekke og rad.
Hvis Glasskula skal basere spådommene på forrige serierunde, så ligger det an til et særs målrikt oppgjør.
Tidligere Egersund-trener, Endre Eide, dro tilbake til tidligere jaktmarker.
Han fikk bank, juling, sur makrell og fikk bevist at det ikke var hans «Okka by» lenger.
Haugesund tapte 5-2 mot et Egersund som tidligere hadde vært i fritt fall.
For Kongsvinger sin del gikk det hakket bedre.
Årets kronekamp endte med smått utrolige 4-4 mot et høytflyvende Godset.
Pingel var overalt……(til stor frustrasjon for det tallrike KIl-publikummet).
Det positive? Daniel Job og resten av KILs offensive spillere, ville være med på leken.
Andre positive aspekter? De andre topp-lagene gjorde det ganske ræva de også.
Vi fikk med oss ett poeng i årets vanskeligste hjemmekamp.
Så kan vi heller diskutere Kongsvingers forsvarspill en annen dag.
Men noen festningsmur var det absolutt ikke.
Det er spesielt å skulle møte igjen Haugesund.
Da KIL rykket opp i 2009 var det nettopp Haugesund som vant 1.divisjon.
Mens KIL nedkjempet Sarpsborg i kvaliken satt Måkene og nøyt champagnen.
Og da KIL rykket ned med grei margin i 2010, så startet eventyret på vestlandet som varte helt til i fjor.
Det innebar både Europa og medaljer.
Men ballongen ble stadig slakkere, og i fjor sa det stopp.
Haugesund rykket ikke bare ned. De var som en halv-råtten ny-skrelt reke, kastet ut i Åkrafjorden, og gnagd på av enhver torsk i nærområdet.
Da det var tomt, da var det virkelig tomt.
De færreste hadde særlige forventninger til Haugesund før 2026.
I verste fall ville Måkene kjempe på nedre halvdel i Obos.
Men hvit-trøyene radet plutselig opp med noen solide forsterkninger før sesongstarten.
Hørte vi eksempelvis Niklas Sandberg og Sivert Heltne Nilsen?
Og hvem hadde egentlig forventninger til Sory Diarra?
Hittil har de gjort alle elendige tabell-tips til skamme, og er for fullt med i kampen om opprykk.
Det er vanskelig å mene så mye om Haugesund. Det er lenge siden det var særlig historie mellom lagene.
Glasskula ser et lag som kan bøtte inn mål……men også slippe inn vanvittige mengder skåringer.
Haugesund har vunnet 7-0 mot Strømmen, denne sesongen…….og tapt 5-1 mot Sogndal.
Når sindige skoginger tar turen ut mot kysten, så reiser vi med lave skuldre.
Vi synes ikke måker er særlige ålreite fugler, og vi synes ikke saltvann lukter særlig godt.
Vi liker ikke forblåste kyster, og kokt krabbe er best på meny-blekka.
Vi fortrekker stille tiurleiker foran skrikende sjøfugler, og rolige skogsus foran ville stormer.
Glasskula ser at slitte fiskegarn må vike for nyslipte motorsager.
….Og hvis ikke, så gjør vi Jostein Grindhaug til æresmedlem hos både Norsk Skogfinsk Museum, og Kongsvinger Festnings Venner.
De som vet, de vet.
Glasskula ser mål i begge retninger. For Kongsvinger sin del blir det positivt å se Dybevik tilbake på banen.
Sory Diarra har bøttet inn mål i alle retninger. Men ingen av målene har kommet de 2 siste serierundene.
Det blir kontring på kontring, og kontringer på kontringene.
Det ender 3-2 til bortelaget.
Heia KIL.
Del på facebook
|
|
|
Kommentarer
|
|
|
|
|
|