Raufoss - KIL , Hydrohallen 8. mars 5-0
Jeg hadde egentlig gledet meg ganske mye til denne kampen, men etter hvert skulle Raufoss gjøre kvelden sur for meg.
Kampen starter egentlig greit. KIL henger med og de første ti minuttene har vel egentlig ingen av lagene noe spesielt overtak.
Men så får Raufoss straffe etter litt klabb og babb inni feltet. Denne setter Espen Haug enkelt i mål. Kampen står fortsatt og vipper, litt kommunikasjonsproblemer mellom Ryen og Thomsen holder på å gi Raufoss et enkelt mål ca fem minutter senere. Men Rønning er fint tilbake og redder mer eller mindre på streken.
Etter ca 25 min er Rødfoss frempå. Han får med seg ballen inn i 16 meteren, men det blir for skrått hold og ballen går i stolperota og ut. Like etterpå kommer Raufoss nedover langs sin høyrekant og får lagt inn. Rønning er ikke like heldig her og ballen går via han og i eget mål. 2-0 til Raufoss.
Førsteomgang ebber etter hvert ut, uten at noen av lagene har de helt store sjansene.
KIL bytter tre spillere i pausa. Holtet, Mile og Wibe-Lund går og inn kommer Gundersen, Olausson og Lindau.
Mile ser jeg lite til i første. Men får ikke all verden å jobbe med. Kommer seg fint rundt på kanten en gang. Men innlegget blir for dårlig. Men virker som gutten har et godt rykk.
Gundersen virker frisk og jeg syns han gjør et godt innhopp på høyrekant og han bidrar til at KIL starter andre omgang greit.
Så etter ca 20 minutter skjer det virkelig mye. Først gir Ryen bort ballen alt for enkelt i eget forsvar og Raufoss får enkelt 3-0. Skjervold er så frempå med et skudd, som keeper så vidt får slått til corner. Etter corneren biter KIL seg fast på Raufoss sin banehalvdel og får tilslutt et innlegg som Olausson skaller i tverrligger. Ballen havner i føttene til Olausson igjen, men keeper er fint med og stopper svensken med en fin beinparade.
Raufoss kjører så i angrep og nok en kommunikasjonssvikt mellom Ryen og Thomsen gir hjemmelaget en corner. Fra der jeg sitter ser det ut som corneren går rett i mål.
4-0 til Raufoss.
Fem minutter senere går Rødfoss ut og Koffeld kommer inn. Like etterpå ruller Raufoss opp på sin venstrekant og innlegget er egentlig ferdigscoret. 5-0.
KIL har en veldig dårlig periode nå og Raufoss rundspiller oss til tider. Raufoss får nok en straffe etter at Ryen feller en motspiller. Haug tar nok en gang plass ved straffemerket, men denne gangen skyter han i stolpe og ut.
Raufoss bytter etter hvert fem spillere, men selv da klarer ikke KIL å få et trøstemål og kampen ebber etter hvert ut.
I en meget kald hall er det veldig lite som varmet med KIL og dagens kamp. Som om ikke rundspilling, blærekatarr og rennesnørr var nok ble jeg i tilegg sittende rett ved lokal helt som noen tydeligvis hadde puttet på alt for mye penger. Ikke et vondt ord om totninger, men denna karen gikk meg skikkelig på nervene.
På slutten ble jeg bare sittende og drømme om sist gang KIL spilte på Raufoss.
Strålende sol, blå himmel, skikkelig sommer, fra 3-0 til 3-4 med 14 minutter igjen,, kald pølse og varm brus fra stadionkiosken.
Men det var den gangen det. I kveld ble vi slått av et lag som kjemper oss i senk og vinner 5-0 fortjent.
Pluss:
Rødfoss virker meget sterk på hodet og vinner mange dueller.
Rønning syns jeg også gjør en grei kamp. Virker også sterk på hodet.
Gundersen syns jeg gjør et godt innhopp. Flink til å utfordre og få med seg ballen.
Byfuglien kommer bort til oss på tribuna etter kampen og sier sorry. Akkurat det syns jeg var veldig fint og voksent gjort. Egentlig bare en liten ting, men at spillere tar seg tid og kommer på sånne ting syns jeg er veldig bra og Byfuglien fortjener skryt for dette.
Minus:
At vi ikke klarer å utnytte at Rødfoss vinner mange hodedueller.
Alt for ukonsentrert i eget forsvar og gir bort ballen alt for lett.
Virker som keeper og forsvar ikke er helt samstemt. Dette koster oss to baklengsmål.
Vinner alt for få dueller på midten og lar Raufoss overkjøre oss til tider.
Men dette var jo ”bare” en treningskamp, fortsatt en måned igjen til seriestart som Neil Lennon nevner og vi stiller med et lag i dag som inneholder 5-6 mer eller mindre nye spillere som nok trenger litt mer matching sammen.
Mile tror jeg bare trenger litt tid, så vil han blomstre.
Uansett, skuffet er jeg. Slenger med et bilde som ganske greit beskriver drømmen jeg hadde på slutten av kampen..