KIL Supporterklubb

Kongsvinger Supporterklubb Forum
It is currently 06 May 2025, 06:55

All times are UTC + 1 hour [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 276 posts ]  Go to page Previous  1 ... 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17 ... 19  Next
Author Message
PostPosted: 25 Nov 2010, 15:31 
Klubbdirektør

Innflytteren wrote:
Puh....jeg gir opp å prøve å henge med...det er for mye som ikke er belyst.

Gleder meg til treningskampene settes i gang :D

Jeg begynner og bli enig i den :wink: Dette er krevende i kombinasjon med det og skulle gjøre en jobb :shock:

Profile  

PostPosted: 25 Nov 2010, 19:09 
Forumlegende

Libra wrote:
Vidar Riseth skal da vel ikke ha provisjon av andre sponsoravtaler enn de han selger selv? Så hvor kommer Sparebanken og de andre faste sponsorene inn i bildet?

Det ser faktisk ut til at mange tror at han skal ha provisjon av alle sponsorinntekter. Det har aldri falt meg inn at han skal ha provisjon av noe annet enn sitt eget salg.

Min betginelse her er jo underforstått at hans firma også måta seg av eksisternede sponsorer.
De som ble listet opp er jo mange.

Uansett vil tankene om hvordan hovedsponsorene vil framstå i forhold til eventuelle nye store fortsatt et poeng.
Det er jo ikke sikkert Sparebanken vil miste sine plasser i bildet fordi andre yter litt mer.
osv.

Beklager om det ikke kom klart nok fram.

Man kan jo også si at Riseths firma kan pålegges føringer om størrelse slik at det jeg muliggjør for hovedsponsorene ikke skjer.
Men hans firma vil neppe godta noe slik da dette vil ramme deres inntekter igjen.

Last edited by ivo on 25 Nov 2010, 19:10, edited 1 time in total.

Profile  

PostPosted: 25 Nov 2010, 23:18 
Reserve

Nå er det dessverre mye som ikke er besvart rundt denne modellen til Riseth.

Men ettersom KIL ikke skulle ha en markedsavdeling under Riseth modellen så betyr vel det at Riseth sitt selskap skulle være "markedsavdelingen" til KIL og dermed ta over eierskapet av alle sponsorene, med tilbakeføring av en gitt prosentandel. Noe som kanskje ikke alle de trofaste sponsorene gjennom mange år er veldig begeistret for.

Denne ideen i seg selv er bra den, men hvis Riseth sitt selskap ikke innfrir når det gjelder nye sponsoravtaler så vil denne modellen ende opp med å bli veldig kostbar for KIL ettersom man da vil bli avspist med prosentandeler fra allerede trofaste sponsorer.

Dette tror jeg er grunnen til at styret sa nei til Riseth sin modell. Etter først å ha vært veldig negativ til styrets avgjørelse, men nå fått tenkt litt igjennom dette så tror jeg nå det muligens var rett avgjørelse styret tok med tanke på hvordan KIL økonomien er pr. i dag.

Profile  

PostPosted: 25 Nov 2010, 23:41 
Trener

poolshark wrote:
Nå er det dessverre mye som ikke er besvart rundt denne modellen til Riseth.

Men ettersom KIL ikke skulle ha en markedsavdeling under Riseth modellen så betyr vel det at Riseth sitt selskap skulle være "markedsavdelingen" til KIL og dermed ta over eierskapet av alle sponsorene, med tilbakeføring av en gitt prosentandel. Noe som kanskje ikke alle de trofaste sponsorene gjennom mange år er veldig begeistret for.

Denne ideen i seg selv er bra den, men hvis Riseth sitt selskap ikke innfrir når det gjelder nye sponsoravtaler så vil denne modellen ende opp med å bli veldig kostbar for KIL ettersom man da vil bli avspist med prosentandeler fra allerede trofaste sponsorer.

Dette tror jeg er grunnen til at styret sa nei til Riseth sin modell. Etter først å ha vært veldig negativ til styrets avgjørelse, men nå fått tenkt litt igjennom dette så tror jeg nå det muligens var rett avgjørelse styret tok med tanke på hvordan KIL økonomien er pr. i dag.

Dette innlegget oppsummerer en god del av de vesentlige punktene i debatten.

Må innrømme at jeg først ble nærmest apatisk når jeg så at samarbeidet mellom Riseth og Kil ble avsluttet, da mannen har hjerte for klubben og har gjort en kjempejobb.

DOG, så hadde jeg en del spørsmål rundt den pressemeldingen. Det sies at de skaffet 4 mill mer enn budsjett. Det høres fint og flott ut. Men HVA er det som har skaffet de 4 ekstra millionene? Hvor stor del er testimonialkampen (som ikke kan gjøres om igjen), hvor mye er trøyeauksjonen (som heller ikke kan gjøres om igjen). Hvor stor del er nye og varige sponsorkontakter?

Det er et stort tap for KIL at Riseth forsvinner, men med tanke på at man i redningsaksjonen ble enig med de største sponsorene om å videreføre sponsingen på samme nivå også neste år, og at de ekstrainntektene som er skaffet er nokså diffuse så stiller jeg meg spørsmålet om det faktisk er riktig å avslutte samarbeidet, da det muligens koster mer enn det smaker....

Etter å ha sett hvor mye lønn Riseth faktisk har fått i tidligere innlegg (1,8 mill), så må jeg innrømme at jeg har snudd litt i saken. Jeg tror faktisk ikke lenger at det er et tap av inntekter. Jeg kan rett og slett ikke se at han klarer å dra inn mer enn det i hans modell nå som det ikke lenger er mulig å kjøre testimonial og draktauksjon. Mulig jeg tar feil, men de tallene jeg har sett tyder ikke på noen stor merverdi av å ha han som markedssjef.

Så får håpe at vi får inn en som er god og verdt mer enn sin egen lønn (ikke at jeg kan se hvem det skulle være, men håper...)

Profile  

PostPosted: 26 Nov 2010, 10:28 
Reserve

1,8 mil, da var han vel også spiller?

Profile  

PostPosted: 26 Nov 2010, 10:58 
Klubbdirektør

Regnskap fra før testemonialkampen ligger jo her:

http://www.glomdalen.no/kil/article5304338.ece

Og det viser jo reklameinntekter som allerede da tilsvarer nesten en million mer enn det som er budsjettert for hele 2010. Jeg vil anta at hans inntekter fra testemonialkampen er inkludert i disse 1,8 mill. Som fotballspiller mener jeg og huske at han fikk 200 000 i året.

Profile  

PostPosted: 26 Nov 2010, 12:38 
Klubbdirektør

ivo wrote:
Libra wrote:
Vidar Riseth skal da vel ikke ha provisjon av andre sponsoravtaler enn de han selger selv? Så hvor kommer Sparebanken og de andre faste sponsorene inn i bildet?

Det ser faktisk ut til at mange tror at han skal ha provisjon av alle sponsorinntekter. Det har aldri falt meg inn at han skal ha provisjon av noe annet enn sitt eget salg.

Min betginelse her er jo underforstått at hans firma også måta seg av eksisternede sponsorer.

Uansett vil tankene om hvordan hovedsponsorene vil framstå i forhold til eventuelle nye store fortsatt et poeng.
Det er jo ikke sikkert Sparebanken vil miste sine plasser i bildet fordi andre yter litt mer.
osv.

Man kan jo også si at Riseths firma kan pålegges føringer om størrelse slik at det jeg muliggjør for hovedsponsorene ikke skjer.
Men hans firma vil neppe godta noe slik da dette vil ramme deres inntekter igjen.

Jeg vil anta at du har lest Glåmdalen i dag?

Profile  

PostPosted: 26 Nov 2010, 13:04 
Trener

Libra wrote:
ivo wrote:
Libra wrote:

osv.

Hva står det der?

Profile  

PostPosted: 26 Nov 2010, 13:09 
Klubbdirektør

Jeg klipper ut og limer inn det samme som jeg akkurat la ut i Glåmdalen:

"I dag har heldigvis Vidar R. gått ut i Glåmdalen og sagt følgende: “Det er fint at folk engasjerer seg, men nå synes jeg det har gått for langt.” Han reagerer sterkt på spekulasjoner blant leserene i Glåmdalen, der flere antyder at Riseth har fått store prosentandeler av alle sponsorinntektene til KIL denne sesongen. “Jeg har aldri snakket om hva jeg har i lønn tidligere, men denne gangen føler jeg at jeg må gjøre unntak. Fakta er at jeg har hatt 250 000 i lønn som spiller,og det samme som markedssjef. Det som er riktig er at jeg har hatt i avtalen min at jeg får prosenter av de sponsorene jeg har jobbet inn selv.” Han vil også henvise til de som hevder han ville ha store prosentandeler av de store, eksisterende sponsoravtalene i en ny avtale. “KIL har 4-5 sponsorer som har vært trofaste mot klubben i alle år, eksemplevis KB-gruppen og Eidsiva. Selvsagt skulle jeg ikke ha provisjon på de avtalene. Det mitt sponsorteam skulle tjene penger på var ved og jobbe inn nye sponsorer til KIL. Sånn har det også vært i 2010.”

Profile  

PostPosted: 26 Nov 2010, 13:17 
Forumlegende

Husk også at grunne til at sponsorer velger å gå inn å støtte en fotballklubb er for at dette skal skaffe dem positiv reklame. Man vil alltid ha en liten gruppe støttespillere som sponser nesten uansett, men dette utgjør neppe hovedvekten av sponsorene. De fleste vil ha oppmerksomhet rundt seg egen bedrift/produkt, positiv omtale, assosieres med en positiv merkevare i den klubben de sponser. Vidar Riseth er en kjent figur som ville ha gitt klubben mer publisitet gjennom sitt kjente navn så det er uten tvil slik at vi ville hatt en lettere jobb med å skaffe sponsorer med hans modell. Jeg tviler også på at Riseth ønsker å sko seg på klubbens vegne om vi ser tilbake på hva han har gjort for klubben i år og som han selv sier han har tatt ut en beskjeden lønn, hvor tallet 1,8 mill kommer fra skjønner jeg ikke da Riseth selv sier at han har tjent ca. 500.000,-

Profile  

PostPosted: 26 Nov 2010, 13:31 
Klubbdirektør

Spekulasjoner igjen. Men forutsatt at tallet til Glåmdalen, 1 800 000, stemmer:

45% av lønna kommer fra sponsoravtaler, hvorav 250 000 er fastlønn og 560 000 provisjon: kr. 810 000
Lønn som fotballspiller 1/2 sesong: " 125 000
Inntekter fra testemonialkampen: " 865 000

Og det kan vel stemme med at ca. 800 000 fra testemonialkampen gikk tilbake til KIL.

Profile  

PostPosted: 26 Nov 2010, 13:37 
Forumlegende

Libra wrote:

Nei.
Men jeg har nå sett det du limer inn.
At han ikke skulle ha noe for 2010 for de store hoevdsponsorene etc. er jo soleklart. Men for eget.
Det er greit hvis det er en oppklaring vedrørende de eksisterende hovedsponsorene for 2011 også.

Dette blir ganske etter hvert mest komisk...
Det kan se ut som om man ikke har snakket skikkelig sammen om dette.

Når man slår sammen all info som de siste dagene har kommer ut i avisen, og konkluderer:
komisk - man har rett og slett ikke snakket skikkelig sammen om dette.

Profile  

PostPosted: 26 Nov 2010, 13:42 
Klubbdirektør

ivo wrote:
Libra wrote:

Nei.
Men jeg har nå sett det du limer inn.
At han ikke skulle ha noe for 2010 for de store hoevdsponsorene etc. er jo soleklart. Men for eget.
Det er greit hvis det er en oppklaring vedrørende de eksisterende hovedsponsorene for 2011 også.

Dette blir ganske etter hvert mest komisk...
Det kan se ut som om man ikke har snakket skikkelig sammen om dette.

Når man slår sammen all info som de siste dagene har kommer ut i avisen, og konkluderer:
komisk - man har rett og slett ikke snakket skikkelig sammen om dette.

Enig Ivo. Han sier også at han har respekt for styrets avgjørelse, selv om han aldri kom i direkte forhandlingsposisjon. "Det er sant at jeg spilte ballen over til KIL-styret med tanke på prosentandelen firmaet mitt skulle ha ved sponsorsalg. Noen dager senere var vi i et nytt møte, og jeg var spent på hva styret mente var en fornuftig andel. Svaret jeg fikk var at de ikke ville ha min modell, men en vanlig markedssjef."

Profile  

PostPosted: 26 Nov 2010, 13:55 
Forumlegende

Generelt sett vil jeg si når det er litt kompliserte / ukjente forhold og vanskeligere
- alt kan misforstås
- alt bør derfor klart avklares slik at parter har felles forståelse av en sak
- hva en sak / forhold egentlig betyr avklares best når man kan fysisk prate i tillegg til dokumenter.
- interessen for klargjøring vises ved om strekpunktet ovenfor blir gjenomført

Profile  

PostPosted: 26 Nov 2010, 14:44 
Trener

Forundrer meg ikke, for å snakke sammen kreves 2 parter som er villige til å lytte. Mitt inntrykk er at nåværende styreleder ikke er i stand til å lytte og føre en dialog. Dette virker som reprise av TT / John Pelu saken. Bare at denne gangen er konsekvensene ennå større, dvs. resultatet for KIL dårligere.

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 276 posts ]  Go to page Previous  1 ... 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17 ... 19  Next

All times are UTC + 1 hour [ DST ]