Libra wrote:
Mulig jeg er naiv

Men jeg liker ikke slike forskjeller. Jeg driver selv egen bedrit, men det kunne ikke falle meg inn å gi forskjellig lønn til folk som gjør omtrent samme arbeid. Jeg trodde arbeidsmiljøloven beskyttet mot slike ting.
Nå er vel dette en rimelig spesiel yrkesgruppe, og på toppene får de vel betalt langt over den faktiske verdi uansett. Og hva med andre fotballspillere? En kar i 3. divisjon er da kun en fotballspiller han også, selv uten lønn.
Ellers så har nok fotballspillere på toppnivå, til og med i Norge, mer enn nok av "goder". I hvilken gra Arbeidsmiljøloven dekker dem i alle situasjoner har jeg ikke snøring på, men de har jo en egen "fagforening" i NISO som klarer og støtte dem i det mest utrolige.
Kan jo se det opp mot andre idretter. En talentfull guttunge som får kontrakt med en toppklubb har vel krav på ganske mange tusenlapper i lønn pr mnd. Og det skal han ha uansett om han ikke er i nærheten av å få spille, og ellers bare fordriver tiden med å bo hjemme hos mor og far og går på videregående skole. Og ingen har noen garanti for at gutten faktisk noen gang vil bli god nok for laget. Så kan vi jo feks se dette opp mot Skihopping. En unggutt som Lars Bystøl går bort og vinner OL-gull i Torino i 2006. Han måtte vel tidligere i sesongen hoste opp penger av egen lomme for å kunne være med på diverse treninger, får ikke et rødt øre fra noen, annet enn det han selv klare å vinne pga prestasjoner i bakken. Og i OL var han denne ene dagen best i hele verden. Det er det fint få av alle verdens talenter i fotball som noen gang kan drømme om å få oppleve. Så trenger vi kanskje ikke gå inn på hvordan Lar Bystøl tok vare på talentet sitt i ettertid

Nei gitt, å dra "normalt arbeidsliv" og utøvere innen sport og idrett under samme kam har været håpløst i en årrekke, de må nok heller sees på som øvrige artister i verden, sangere, skuespillere osv., er i hvert fall det de liker selv. Og dermed får de betalt etter mange forskjellige faktorer.
Takk gud for at det finnes lokale gutter som Ryen. KIL er mye mer enn bare en arbeidsplass for den gutten

Men.... det er mulig vi beveger oss en smule utenfor trådens tema nå