ivo wrote:
DV wrote:
1) Jeg mistenker egentlig at situasjonen er en del bedre enn det som er fremstilt (dette underbygges av at spillerlønninger er fredet), og at Mohn setter ting på spissen for å provosere frem en massiv reaksjon for å løfte klubben (nei, dette er ikke negativt ment, men en observasjon rundt selgere/handlingsmønstre fra selgere).
Økonomene er vel til syvende og sist de store skurkene
Tja, i så fall spiller man egentlig et høyt spill.
Hvis noen føler seg "lurt" - så finnes det nok grenser for hva man kan / vil hjelpe til med ved senere anledninger.
På TV (Østnytt) snakker styreleder om at man nærmer seg insolvens.
Hvis ikke så lyver man på TV.
Det tror jeg ikke.
I et lukket rom kan man bedrive krisemaksimering.
Ikke slik som nå.
I så fall er ikke veien fra Kapitol til den tarpeiske klippe lang...
Ellers virker det noe rart å titulere med "[bil]selger" i denne sammenhengen.
Dette kan innen alle rimelighetens rammer fortolkes med negativ vinkling.
Økonomer er vel alltid skurkene for de som ikke tar forutsetningene med i egne betraktninger
Litt som Anne Enger Lahnstein som alltid snakket om de "slemme markedskreftene" som man måtte tøyle. Markedskreftene er jo oss to og alle andre.
Videre så setter jeg ikke spørsmålstegn ved faren for insolvens, men ved beløpet som trengs for å unngå det. Jeg tviler heller ikke på at situasjonen er alvorlig, som jeg også skrev. Men igjen, jeg stiller spørsmålstegn ved hvor mye som trengs for å komme seg ut av situasjonen. Mohn er jo en selger, og av biler, så at du skriver at det i seg selv er negativt ladet ser jeg ikke. Det er et faktum. Og inntrykket mitt er at han er en veldig dyktig selger (evt. kremmer om det er bedre, her kan man også sette inn markedsfører e.l. men politisk korrekthet er definitivt ikke min sterkeste side

). Det negativt ladede ordet for meg ville vært (
bruktbil) selger
Så for å kaste inn et lite regnestykke også når det gjelder oppsiden i budsjettet, så vil 100 tilskuere ekstra/kamp i forhold til budsjettet med et nøkternt anslag på 100,- pr kamp i billettinntekter (litt lavere enn ståplass) gi 100*15*100= 150 000.
Nå ligger vi noen hundre tilskuere/kamp over budsjettert, så vi har "sprengt budsjettet" på denne posten, men med positivt fortegn. Dette nevnes ikke med et ord i fremstillingen av situasjonen. Det er kun de negative avvikene som er nevnt. Ikke de positive. Det er hovedgrunnen til at jeg mistenker at selgeren (kremmeren+++) krisemaksimerer litt i fremstillingen av tallene.
Nå har jeg "fått ut fingeren" og bestilt både målaksjer og billotteri-billetter som en følge av dette, og vil ikke føle meg lurt uansett.
Og jeg tror også at en evt. storsponsor som kommer inn nå og får førstesideoppslag på vg, dagbladet m.fl. på nett pga at de redder KIL heller vil sette pris på den ekstra oppmerksomheten enn å føle seg lurt av at situasjonen er satt på spissen.
Uansett, jeg tror situasjonen er noe verre i media enn i realiteten. Utfra det jeg ser i media så vil jeg si at det er mulig at vi i løpet av høsten trenger +-2 mill ekstra for å klare oss, og ikke 4,5. Men at Mohn nå (forhåpentligvis) får mobilisert alle med følelser er positivt, selv om jeg gjerne skulle sett tallene selv. Yrkesskade?