KIL Supporterklubb

Kongsvinger Supporterklubb Forum
It is currently 05 May 2025, 10:08

All times are UTC + 1 hour [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 182 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 13  Next
Author Message
PostPosted: 17 Jun 2009, 22:56 
Trener

ivo wrote:
DV wrote:
1) Jeg mistenker egentlig at situasjonen er en del bedre enn det som er fremstilt (dette underbygges av at spillerlønninger er fredet), og at Mohn setter ting på spissen for å provosere frem en massiv reaksjon for å løfte klubben (nei, dette er ikke negativt ment, men en observasjon rundt selgere/handlingsmønstre fra selgere).

Økonomene er vel til syvende og sist de store skurkene :wink:

Tja, i så fall spiller man egentlig et høyt spill.
Hvis noen føler seg "lurt" - så finnes det nok grenser for hva man kan / vil hjelpe til med ved senere anledninger.
På TV (Østnytt) snakker styreleder om at man nærmer seg insolvens.
Hvis ikke så lyver man på TV.
Det tror jeg ikke.
I et lukket rom kan man bedrive krisemaksimering.
Ikke slik som nå.
I så fall er ikke veien fra Kapitol til den tarpeiske klippe lang...

Ellers virker det noe rart å titulere med "[bil]selger" i denne sammenhengen.
Dette kan innen alle rimelighetens rammer fortolkes med negativ vinkling.

Økonomer er vel alltid skurkene for de som ikke tar forutsetningene med i egne betraktninger :wink:

Litt som Anne Enger Lahnstein som alltid snakket om de "slemme markedskreftene" som man måtte tøyle. Markedskreftene er jo oss to og alle andre.

Videre så setter jeg ikke spørsmålstegn ved faren for insolvens, men ved beløpet som trengs for å unngå det. Jeg tviler heller ikke på at situasjonen er alvorlig, som jeg også skrev. Men igjen, jeg stiller spørsmålstegn ved hvor mye som trengs for å komme seg ut av situasjonen. Mohn er jo en selger, og av biler, så at du skriver at det i seg selv er negativt ladet ser jeg ikke. Det er et faktum. Og inntrykket mitt er at han er en veldig dyktig selger (evt. kremmer om det er bedre, her kan man også sette inn markedsfører e.l. men politisk korrekthet er definitivt ikke min sterkeste side :lol: ). Det negativt ladede ordet for meg ville vært (bruktbil) selger :mrgreen:

Så for å kaste inn et lite regnestykke også når det gjelder oppsiden i budsjettet, så vil 100 tilskuere ekstra/kamp i forhold til budsjettet med et nøkternt anslag på 100,- pr kamp i billettinntekter (litt lavere enn ståplass) gi 100*15*100= 150 000.

Nå ligger vi noen hundre tilskuere/kamp over budsjettert, så vi har "sprengt budsjettet" på denne posten, men med positivt fortegn. Dette nevnes ikke med et ord i fremstillingen av situasjonen. Det er kun de negative avvikene som er nevnt. Ikke de positive. Det er hovedgrunnen til at jeg mistenker at selgeren (kremmeren+++) krisemaksimerer litt i fremstillingen av tallene.

Nå har jeg "fått ut fingeren" og bestilt både målaksjer og billotteri-billetter som en følge av dette, og vil ikke føle meg lurt uansett.

Og jeg tror også at en evt. storsponsor som kommer inn nå og får førstesideoppslag på vg, dagbladet m.fl. på nett pga at de redder KIL heller vil sette pris på den ekstra oppmerksomheten enn å føle seg lurt av at situasjonen er satt på spissen.

Uansett, jeg tror situasjonen er noe verre i media enn i realiteten. Utfra det jeg ser i media så vil jeg si at det er mulig at vi i løpet av høsten trenger +-2 mill ekstra for å klare oss, og ikke 4,5. Men at Mohn nå (forhåpentligvis) får mobilisert alle med følelser er positivt, selv om jeg gjerne skulle sett tallene selv. Yrkesskade?

Profile  

PostPosted: 17 Jun 2009, 23:52 
Reserve

Tallene DV trekker frem såvel som uttalelsene fra Mohn åpner for at det ikke nødvendigvis er så ille som 4.5/6.5 i manko. Men ille er det uansett. Dessuten tror jeg det er to vesentlige årsaker til at KIL går høyt ut.

1. Styret vil ikke ha flere lik i skapet, da får man ta i så det holder. Om de hadde sagt at cashbehovet var 3 mill, fått inn beløpet i sommer, og så funnet ut at man trenger en mill til. Hva gjør man da? Kan noen tenke seg noe mer ødeleggende ift. små og store bidragsytere enn å måtte gå en runde til?

2. Jeg nevnte tidligere fristen 30. august, og at KIL-regnskapet da må være i pluss. På dette tidspunktet er vesentlige poster som medieinntekter, tilskuerinntekter og cupinntekter ukjente. Vi kan ikke inntektsføre medieinntekter for tredjeplass i agust. Vi kan ikke inntektsføre optimistisk på cupen, fordi først når cupfinalen er spilt kan NFF fortelle hva hvert enkelt lag mottar. Et budsjett kan være optimistisk, et regnskap må være forsiktig.

Forøvrig håper jeg at det blir minst mulig innlegg ala Heisann's om at Mohn "kjører klubben i grøfta en gang for alle". For det første hadde KIL tre hjul i grøfta allerede da han fikk sin første KIL-relaterte førsteside i Glåmdalen. Egentlig var vi i 2. divisjon på det tidspunktet, og kassa var bånnskrapt. For det andre hørte jeg ingen motforestillinger før jul ifjor da man forsøkte å sy sammen en pakke for Nordlie og oppgradert sportslig satsing. For det tredje er det ingen grøftekjøring som bedrives når det nye styret fra dag 1 har gått budsjett og økonomi i sømmene for å sikre klubbens fremtid.

KIL Toppfotball har en av Norges beste trenere, vårt nedrykkstruede lag i 2008 ble klokt forsterket med moderate navn som har bidratt sterkt sportslig, vi er så definitivt i opprykksstriden, og dette har KIL fått til med en kostnadsbruk som er under halvparten av det våre "venner" ved Mjøsa flopper med. KIL har ikke slått på stortromma, de har ikke vært råflotte. De har satset tøft for å oppnå det som vi supportere, sponsorer og byen har lengtet etter. Vi, sponsorer, media og folk i byen protesterte ikke da løpet ble lagt før jul ifjor. Ingen her inne mente vi heller skulle kjøre sparebluss med en ung og uprøvd trener og noen gambling-pregede spillerinnkjøp fra 2. og 3. divisjon. Ingen her snakket om grøftekjøring rundt nyttår. Da bør vi holde oss for gode til å gjøre det nå også.

Profile  

PostPosted: 18 Jun 2009, 09:55 
Forumlegende

DV og Taiger har mange gode refleksjoner rundt dette.

Jeg ser en mulighet til: Lønnsreduksjon! Nei ikke prosentvis kutt i lønn, men rett og slett ved oppsigelse av spillere! Jepp, dette er å putte hendene i et vepsebol slik arbeidstakeres stilling her i landet er.

Men det finnes faktisk spillere i stallen som er godt betalt og som faktisk ikke er i nærheten av spilletid på a-laget. En bedrift må da kunne redusere staben i økonomisk tunge tider? Da må jo en ansvarlig bedrift kunne permittere eller si opp en ansatt (spiller) eller to? Eller har norske fotballspillere et enda bedre oppsigelsesvern enn andre arbeidstakere? Det ville jo vært en skandale om en klubb (KIL eller andre) går konk fordi man ikke kan si opp folk!

Profile  

PostPosted: 18 Jun 2009, 10:32 
Klubbdirektør

Det er tre ting som iriterer meg:

1. At en lokalradio som skal forsøke å fremstå som mer troverdig enn en russeradio live proklamerer at det kommer positive nyheter, for så å selv se at det ikke er tilfelle. Er håpløst når radioen forholder seg til rykter fra Tavernaen eller byen.

2. At KIL sier de vil ha en eller to afrikanere og ønsker investorer som skal betale overgangssummen. Tre dager etter er vi nesten konkurs. Hvorfor skal vi da hente nye spillere? Dette virker like uproft som ryktene fremsatt av Radio Kongsvinger.

3. Vanligvis bruker vi å få en regning for målaksjer før sessongstart. Jeg har også i år målaksjer men ikke fått noen regning. Likevel klager man over at klubben ikke har penger.

Forøvrig synes jeg det er en god ide av Karlsen at vi skal spare spillere. Slik er det i næringslivet også. Går det dårlig så sier man opp ansatte eller permiterer de.

Profile  

PostPosted: 18 Jun 2009, 12:44 
Reserve

Neil Lennon wrote:
3. Vanligvis bruker vi å få en regning for målaksjer før sessongstart. Jeg har også i år målaksjer men ikke fått noen regning. Likevel klager man over at klubben ikke har penger.

Mulig jeg er litt på jordet her, men bruker ikke regninga å komme f.eks. etter sessongslutt, eller halveis ut i sesongen? Er vel vanskelig å få en regning før et eneste mål er blitt scoret. I Sander fikk vi iallefall en regning mitt i sesongen og en etter sessongen var ferdig.

Profile  

PostPosted: 18 Jun 2009, 12:58 
Forumlegende

Kongjohan wrote:
Neil Lennon wrote:

Mulig jeg er litt på jordet her, men bruker ikke regninga å komme f.eks. etter sessongslutt, eller halveis ut i sesongen? Er vel vanskelig å få en regning før et eneste mål er blitt scoret. I Sander fikk vi iallefall en regning mitt i sesongen og en etter sessongen var ferdig.

Bestilte målaksje i går og fikk beskjed om at faktura skulle komme i løpet av kort tid.
På kil.no står det vel at halve beløpet faktureres før sessongstart og resten etter endt sessong?

Profile  

PostPosted: 18 Jun 2009, 13:00 
Klubbdirektør

Det er en stund siden jeg fikk første regning på målaksjen nå. Vil tippe den kom for en 3 ukers tid siden.

Never red - Alltid rød!
-------
http://www.haga-if.no

Profile  

PostPosted: 18 Jun 2009, 13:36 
Saftblander

Karlsen wrote:
DV og Taiger har mange gode refleksjoner rundt dette.

Jeg ser en mulighet til: Lønnsreduksjon! Nei ikke prosentvis kutt i lønn, men rett og slett ved oppsigelse av spillere! Jepp, dette er å putte hendene i et vepsebol slik arbeidstakeres stilling her i landet er.

Men det finnes faktisk spillere i stallen som er godt betalt og som faktisk ikke er i nærheten av spilletid på a-laget. En bedrift må da kunne redusere staben i økonomisk tunge tider? Da må jo en ansvarlig bedrift kunne permittere eller si opp en ansatt (spiller) eller to? Eller har norske fotballspillere et enda bedre oppsigelsesvern enn andre arbeidstakere? Det ville jo vært en skandale om en klubb (KIL eller andre) går konk fordi man ikke kan si opp folk!

Bestemmelsene i AML gjelder vel også for våre spillerne, dvs normalt 1 mnd oppsigelsestid. Dersom oppsigelser gis med begrunnelse i økonomi er en avskåret fra å få inn nye spillere denne sesongen inkl de omtalte afrikanere. Å benytte permittering er vel ikke aktuelt da man vel har til hensikt å fullføre serien.

Profile  

PostPosted: 18 Jun 2009, 15:12 
Forumlegende

DV wrote:
ivo wrote:
DV wrote:
1) Økonomer er vel alltid skurkene for de som ikke tar forutsetningene med i egne betraktninger :wink:

2) Litt som Anne Enger Lahnstein som alltid snakket om de "slemme markedskreftene" som man måtte tøyle. Markedskreftene er jo oss to og alle andre.

3) Videre så setter jeg ikke spørsmålstegn ved faren for insolvens, men ved beløpet som trengs for å unngå det. Jeg tviler heller ikke på at situasjonen er alvorlig, som jeg også skrev. Men igjen, jeg stiller spørsmålstegn ved hvor mye som trengs for å komme seg ut av situasjonen. Mohn er jo en selger, og av biler, så at du skriver at det i seg selv er negativt ladet ser jeg ikke. Det er et faktum. Og inntrykket mitt er at han er en veldig dyktig selger (evt. kremmer om det er bedre, her kan man også sette inn markedsfører e.l. men politisk korrekthet er definitivt ikke min sterkeste side :lol: ). Det negativt ladede ordet for meg ville vært (bruktbil) selger :mrgreen:

4) Så for å kaste inn et lite regnestykke også når det gjelder oppsiden i budsjettet, så vil 100 tilskuere ekstra/kamp i forhold til budsjettet med et nøkternt anslag på 100,- pr kamp i billettinntekter (litt lavere enn ståplass) gi 100*15*100= 150 000.

5) Nå ligger vi noen hundre tilskuere/kamp over budsjettert, så vi har "sprengt budsjettet" på denne posten, men med positivt fortegn. Dette nevnes ikke med et ord i fremstillingen av situasjonen. Det er kun de negative avvikene som er nevnt. Ikke de positive. Det er hovedgrunnen til at jeg mistenker at selgeren (kremmeren+++) krisemaksimerer litt i fremstillingen av tallene.

6) Og jeg tror også at en evt. storsponsor som kommer inn nå og får førstesideoppslag på vg, dagbladet m.fl. på nett pga at de redder KIL heller vil sette pris på den ekstra oppmerksomheten enn å føle seg lurt av at situasjonen er satt på spissen.

7) Uansett, jeg tror situasjonen er noe verre i media enn i realiteten. Utfra det jeg ser i media så vil jeg si at det er mulig at vi i løpet av høsten trenger +-2 mill ekstra for å klare oss, og ikke 4,5. Men at Mohn nå (forhåpentligvis) får mobilisert alle med følelser er positivt, selv om jeg gjerne skulle sett tallene selv. Yrkesskade?

1) 2) Det er vel en annen diskusjon som bare vil forvirre her i denne tråden.

3) Nja. Men man kan ikke overdrive dette.
Gjør man det balanserer man veldig fint.
Da kan man faktisk sitte igjen som en stor taper.

4) Jo, men det hjelper ikke så mye over 3 ukers tid nå, gjør det?

5) Det spørs hva beløpene er. Jamfør 4).
Men det hadde jo vært greit med et klart oppsett...

6) Det vet man aldri.
Forfengeligheten er ofte den sterke drivkraften.
Dette er ikke noe spill mener jeg.

7) Husk også at NFF skal vurdere.
Man vet aldri hvordan noen vurderer en sak.
Og det er vel ikke første gang KIL søker om disp. eller har leie tall.

Jeg synes det er rart at supporetere nærmest sår tvil om situasjonens korrekthet - som du selv sier - uten å sett tallene...

Profile  

PostPosted: 18 Jun 2009, 15:17 
Forumlegende

Karlsen wrote:

1) Jeg ser en mulighet til: Lønnsreduksjon! Nei ikke prosentvis kutt i lønn, men rett og slett ved oppsigelse av spillere! Jepp, dette er å putte hendene i et vepsebol slik arbeidstakeres stilling her i landet er.

2) Men det finnes faktisk spillere i stallen som er godt betalt og som faktisk ikke er i nærheten av spilletid på a-laget. En bedrift må da kunne redusere staben i økonomisk tunge tider? Da må jo en ansvarlig bedrift kunne permittere eller si opp en ansatt (spiller) eller to? Eller har norske fotballspillere et enda bedre oppsigelsesvern enn andre arbeidstakere? Det ville jo vært en skandale om en klubb (KIL eller andre) går konk fordi man ikke kan si opp folk!

1) Hjelper det så veldig fram til 7.juli som lanseres som en D-dag da?
Ikke gir det noe særlig og sannsynligvis vinner man ikke 1 krone på det nå.

2) Det er da vel ingen som nekter dem det?
Hvor har du det i fra?
Men det er jo faktisk ikke slik, som i store deler av det liberalistiske New Zealand, at man kan be noen å stikke av - og that's it!

Profile  

PostPosted: 18 Jun 2009, 15:28 
Forumlegende

Neil Lennon wrote:
Det er tre ting som iriterer meg:

2. At KIL sier de vil ha en eller to afrikanere og ønsker investorer som skal betale overgangssummen. Tre dager etter er vi nesten konkurs. Hvorfor skal vi da hente nye spillere? Dette virker like uproft som ryktene fremsatt av Radio Kongsvinger.

0. Forøvrig synes jeg det er en god ide av Karlsen at vi skal spare spillere. Slik er det i næringslivet også. Går det dårlig så sier man opp ansatte eller permiterer de.

2. Det kan du ha litt rett i ja.
Men man kan jo ha 2 tanker i hodet samtidig.
Får man ikke gryn kan jo ikke afrikanerne hentes uansett.

0. Hvor langt er du villig til å trekke sammenlikningen med en bedrift?
Det hjelper lite å sparke noen nå med effekt for 3 uker.
Det kan ikke helt sammenliknes.
En bedrift kan og må da redusere sin virksomhet.
Har du 20 snekkere og må si opp 10 kan du likevel snekre det du snekre får.
I et fotballag med en stall på 22 og hvor de fleste er lønnet lavt, hjelper det lite å sparke 5 stykk hvis man trenger millioner.
Det er noe komisk å sparke halve laget...
Ingen tjener 4 millioner i KIL.

Man har jo gjort dette indirekte.
Ved at diverse ikke fikk ny kontrakt.
Opptil flere.

Man må ikke ty til rop om lettvinte løsninger i denne stunden.
Når styret og klubben lengst muulig ønsker å skjerme spillerne viser de faktisk mot og fornuft.
Så får tiden vise hva som må skje.

Profile  

PostPosted: 18 Jun 2009, 17:49 
Trener

ivo wrote:

Jeg synes det er rart at supporetere nærmest sår tvil om situasjonens korrekthet - som du selv sier - uten å sett tallene...

De tallene som er lagt frem med inntektssvikt på enkelte budsjettposter er det ingen som har trukket i tvil.

De tallene som ikke er lagt frem, er de som gir grunnlag for spekulasjon. Når vi vet at alle hjemmekampene som er spilt hittil har gitt et snitt som er høyere enn i det opprinnelige budsjettet, så må følgen være at dette har gitt høyere inntekter enn budsjettert. Har vi andre poster også (kiosksalg etc) som har gitt høyere inntekter enn forventet? Kan jo være naturlig at flere tilskuere gir større kiosksalg. Så alle tall er ikke lagt på bordet her. Kun de som er dårlige.

At man da spekulerer i nøyaktig hvor mye vi mangler er ikke rart i det hele tatt. Det er naturlig. Jeg er mer overrasket over at du ikke ser det aspektet.

At situasjonen er alvorlig er det heller ingen på tråden som har betvilt, ei heller at det er en fare for å gå i skifteretten.

Men, som supporter og med følelser for klubben så vil man gjerne vite mest mulig, og det eksakte tallet vi må ha for å klare oss er således særdeles relevant å spekulere i. Det vil lette spekuleringene som i alle fall går inne i hodet mitt om hvor stor sannsynligheten er for å overleve...

Profile  

PostPosted: 18 Jun 2009, 21:16 
Forumlegende

DV wrote:
At man da spekulerer i nøyaktig hvor mye vi mangler er ikke rart i det hele tatt. Det er naturlig. Jeg er mer overrasket over at du ikke ser det aspektet.

Men, som supporter og med følelser for klubben så vil man gjerne vite mest mulig, og det eksakte tallet vi må ha for å klare oss er således særdeles relevant å spekulere i. Det vil lette spekuleringene som i alle fall går inne i hodet mitt om hvor stor sannsynligheten er for å overleve...

Det er vel ikke å se eller ikke se noe som er poenget.
Men om man tror på framstillingen om situasjonens alvor og ikke minst - fortolkningen av situasjonen slik den tolkes innad i klubben.
Altså om pasienten ligger på sotteseng eller bare har en meget sterk influensa.

I realiteten må jo aktuelle støttespillere få klare beløp å forholde seg til.
Hvis ikke blir det litt rart.

Selvsagt kunne man tenkt seg et klart og tydelig, i den grad det er mulig og det er det vel (?), tabellmessig oppsett over situasjonen.
Men som sagt, det foregår nok, formoder jeg, mer håndgripelige tallframlegginger som du og jeg ikke får se.
Så kan man si at klubben burde si mer når den har sagt så mye, eller ikke ha sagt så mye som de har sagt.

Send en forespørsel til kil.no og be om å få sett konkrete tall.
De kan jo ikke gjøre annen enn å si nei som det værste alternativet.
Selvsagt har du et godt poeng at om man utbasunerer noe, så må man kanskje også klargjøre detaljer...

Profile  

PostPosted: 19 Jun 2009, 12:53 
Trener

Har postet dette også i en annen tråd, men en god ting kan ikke sies for ofte.

Har i dag hatt møte med daglig leder i mitt lille enkeltmannsforetak (Meg selv forøvrig.) og kommet frem til at vi skal gå inn som sponsor i KIL. Firmaet er lite så det er ikke snakk om mye penger, men alle monner drar.

Utfordrer alle som har et lite firma som biitekt til å gjøre det samme.

Profile  

PostPosted: 19 Jun 2009, 13:04 
Forumlegende

Quote:
ivo skrev:
Interessante tanker i Danielsens blogg og i en kommentar til den.

Konkurs gir 7.div.
Lisennekt gir 2.div.

Quote:
Berntsen:
Blir jo morro med en egen divisjon bare for KIL da. Det er jo som kjent ikke 8. divisjoner i Indre Østland Fotballkrets. 5. div er alternativet ved konkurs, men da må det enten stiftes en ny klubb, eller la KIL Fotball stille med A-lag

Konkurs vil jo kun intreffe dersom man er i ummidelbare likvidetskrise og ikke klarer å betjene de kreditorene man har. I følge Mohn har man jo kontroll på utgiftenen i klubben, dette tolker jeg som at man fortløpende klarer å betale fakturaene som kommer.
Man får jo tilført kontanter en gang annhver uke også i forbindelse med kamp, en kamp drar vel inn rundt 200.000,- og med to kamper i månden bør man dekke i underkant av 70% av lønnsutgiftene for inneværende mnd. Hvordan øvrige inntekter som sponsorinntekter og annet kommer inn vet jeg ikke, men det bør jo dekke noe av gapet slik at man unngår å underskudd hver mnd.

Lisensnekt har vi jo funnet ut at dersom man har negativ egenkapital mister man lisensen, men man går jo ikke nødvendigvis konkurs for det da kreditorer ofte er enklere å forholde seg til enn NFF ;)
De forstår jo at det er bedre med litt penger en ikke noe penger i det hele tatt.

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 182 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 13  Next

All times are UTC + 1 hour [ DST ]