KIL Supporterklubb

Kongsvinger Supporterklubb Forum
It is currently 17 Jul 2025, 14:23

All times are UTC + 1 hour [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 799 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5 ... 54  Next
Author Message
 Post subject: Re: Klubbens økonomi..
PostPosted: 15 Apr 2009, 23:00 
Trener

Jeg synes dog underlig at dette dukker opp nå. Hva med de rike onklene som tråtte inn i stedet for Asger Jensby? Har ikke KIL solgt alle spillerrettighetene til et investor selskap? Jeg fikk inntrykk av at det var dette kapital innskuddet som muliggjorde budsjettøkningen opp til 19-20 mill. Viser det seg nå at det i stedet er snakk om betydelige udefinerte inntektsposter?

Hvordan ble da spillerne priset, med andre ord, hvor mye fikk KIL TF for å selge alle spillerne til investorene?

Profile  

PostPosted: 15 Apr 2009, 23:47 
Forumlegende

David Justice wrote:
Jeg synes dog underlig at dette dukker opp nå. Hva med de rike onklene som tråtte inn i stedet for Asger Jensby? Har ikke KIL solgt alle spillerrettighetene til et investor selskap? Jeg fikk inntrykk av at det var dette kapital innskuddet som muliggjorde budsjettøkningen opp til 19-20 mill. Viser det seg nå at det i stedet er snakk om betydelige udefinerte inntektsposter?

Hvordan ble da spillerne priset, med andre ord, hvor mye fikk KIL TF for å selge alle spillerne til investorene?

Mulig det har vært ett lite Røkke/Stoltenberg drama her :wink:

Profile  

PostPosted: 16 Apr 2009, 09:44 
Forumlegende

David Justice wrote:

Uten at jeg kjenner noen detaljer rundt hvordan dette er gjort vil jeg anta at investeringsselskapet fikk overta eiernadeler i en del av spillerene mot at de overtok lønnsforpliktelsene. Men savner informasjon om dette, står veldig lite i årsrapporten til KIL og heller ikke kommet så mye i media, men investeringsselskapet må vel også legge frem en årsrapport med tid og stunder.

Profile  

PostPosted: 22 Apr 2009, 12:58 
Forumlegende

http://www.glomdalen.no/kil/article4278104.ece

kommer vistt ikke gjennom sessongen uten litt turbulens og negativ presse i år heller :roll:

Forresten noen som vet hvordan Kongsvinger Sportsanlegg som vel nå eier Gjemselund tjener penger, er det leieinttektere ved at de f.eks fakturerer KIL for bruk av banen til kamp og trening, eller tar den en del av bilettinntektene? Evt. andre måter som de kan fiansiere lysmaster og annet som kreves for å få bygget en moderne stadion.

Profile  

PostPosted: 22 Apr 2009, 13:26 
Grævling

Det svinger på vinger......

Profile  

PostPosted: 22 Apr 2009, 14:01 
Forumlegende

mikeb wrote:
Forresten noen som vet hvordan Kongsvinger Sportsanlegg som vel nå eier Gjemselund tjener penger, er det leieinttektere ved at de f.eks fakturerer KIL for bruk av banen til kamp og trening, eller tar den en del av bilettinntektene? Evt. andre måter som de kan fiansiere lysmaster og annet som kreves for å få bygget en moderne stadion.

Utleie av hovedbanen på Gjemselund er en sentral inntektskilde. Breddelagene i KIL Fotball bruker allerede denne banen flittig mot å betale for leie. Og det er rimelig tettbooka utover.

Profile  

PostPosted: 23 Apr 2009, 11:52 
Forumlegende

Det er selvsagt betenkelig at penger mangler og kan komme til å mangle.

Så kan man ta å diskutere hvor mye som skal "offentliggjøres" eller ikke av uenighet og liknende.

I alle fall er det bra det at man fra det nye styret melder at "inntektsposten salg av spillere" er tatt ut, fordi dette ikke harmonerte med klubbens mål om plassering i toppen.
Det er meget godt å få vite!

At dette på et vis delfinansieres med at man ikke ansetter nye i adm. nå støttes.
Dersom noen gjør arbeidet henimot gratis og sannsynligvis minst like bra, så er det klokskap.
Det vil alltids finnes bra folk å ansette på et senere tidspunkt når nok midler er tilgjengelige.

Det er greit at man får vite mye av det som skjer i klubben.
Hvorfor?
Jo, fordi KIL er ikke en vanlig bedrift.
Ikke noe rørleggerfirma, ikke noe elektrikerfirma, ikke en matbutikk.
Alle slike har konkurrenter uten at det betyr så mye for oss hvilke vi bruker (unntak er jo en nærbutikk langt ute på landet).
Man har liten tilknytning.

Mange er egentlig "medeiere" i KIL om man ser sammenlikningen.
Og så lenge man øsnker at laget skal bety noe mer enn bare litt for distriktet og folket der, er åpenhet om både gode og dårlige ting --- veldig bra...
Da kan man se at noe skjer.

Profile  

PostPosted: 24 Apr 2009, 00:20 
Reserve

Ivo og jeg er så sjelden enige om noe, at det nesten er rart vi holder med samme lag. :wink:

Fint at personer som Mohn engasjerer seg gratis for klubben, men jeg får meg ikke til å se det positive at de som kjenner klubbens tilstand best ser seg nødt til å velge denne løsningen. Jeg mener, som tidligere skrevet, at det setter oss tilbake i forhold til viktige 2010-prosesser, som tunge sponsorater, stadion, trenersituasjon, spillerkontrakter, etc. Joda, vi har en dyktig styreleder som også fungerer som daglig leder, men for bedrifter i 20mill-klassen i et turbulent marked og stort mediatrøkk er det ikke snakk om enten - eller. Det er både og. Det er også et stort risikomoment rundt det at en person skal ha så mange roller. Et tredje moment er at det rett og slett er uheldig ift. nødvendige kontrollmekanismer i en bedrift at en daglig leder også er styreleder (hans arbeidsgiver) og dertil en vesentlig sponsor. Det kan selvsagt gå bra, men man kommer ikke utenom at risikoen er stor. (Tør jeg minne om at KIL ifjor skulle spare penger ved at den sparkede treneren ikke skulle erstattes med en annen trener, men med en "trenerdugnad"? Joda, det er endel klare forskjeller, men jaggu er det noen fellestrekk også).

At åpenhet i utgangspunktet er positivt, kjøper jeg. Men innen visse grenser. Den dagen åpenheten i form av skittkasting skaper uro i spillergruppa eller holder tilbake sponsorkontrakter, er ikke lenger åpenheten av det positive. En klubb som KIL er heller ikke større enn at feider av denne typen fører til at unødvendige bruer blir brent. Men om budsjettet føles som det pokerbudsjettet styreleder karakteriserer det som, har jeg forståelse for at det nye styret forsøker å plassere ansvaret der de mener det hører hjemme. Og jeg har forståelse for at forgjengerne ønsker å opplyse om at det kanskje ikke burde komme som et totalt sjokk på de nyvalgte. Morro for Glåmdalen, mindre morro for de involverte og for oss. Men, et gammelt ordtak sier noe ala Når krybben er tom, bites hestene. Kan sånn sett ikke skjønne annet enn at gutta på banen får fortsette å levere så bra at krybben ikke blir tom.

Profile  

PostPosted: 24 Apr 2009, 08:36 
Kaptein

TigerVudds kaller det skittkasting. Den skjønner jeg ikke. Er det virkelig så lavt under taket at det å kalle et budsjett for pokerbudsjett og si at det forrige styret har gjort elendig jobb med budsjettet, er skittkasting... Dette blir selvsagt forsterket av at Glomdalen bruker stor plass på saken, men jeg tviler på om det er Henrik Mohn som redigerer avisa og derfor er det ikke hans skyld. I radiointervjuet sier han at det er snakk om flere millioner i sprekk, så synes jeg det er så alvorlig at det bør alle som bryr seg om klubben få vite. Vil det gjøre saken noe bedre av å holde det hemmelig? Hvordan kan da folk eventuelt hjelpe klubben? Dessuten med den sportslige suksessen som er nå ville vi alle trodd at alt bare var fryd og gammen. Jeg tror også at litt støy nå vi samle klubben så lenge det ikke er en intern støy.
Jeg har bare hørt det via folk som har godt kontaktnett (og sånn sett troverdig), og det er intet mindre enn en skandale. Det er nemlig at det forrige styret har budsjettert med en halv million i støtte til spillerutvikler, mens NØFF maksimalt støtter klubbene med 100000. Hvis det er slik det er budsjettert over hele linja, så skjønner jeg at det nye styret gnir seg i øynene. Det skal ikke mange slike poster til før resultatet blir drastisk forverret.
Greit nok at Mohn og kanskje resten av det nye styret var på årsmøtet og vedtok budsjettet. Men det er umulig å gå et budsjett etter i sømmene ned til den minste detalj på et årsmøte.

Jeg er evig glad for at vi har fått en klubbleder som Mohn. Endelig en har vi fått en offensiv visjonær som tør å stå på barikadene og tenke litt utradisjonelt. Det er dette som skal til hvis vi skal komme oss videre.

Last edited by KIL4ever on 24 Apr 2009, 08:37, edited 1 time in total.

Profile  

PostPosted: 24 Apr 2009, 13:12 
Materialforvalter

Dersom det stemmer med 500 000 i budsjett i en post man maks kan få 100 000 så vil jeg ikke kalle det "å gå et budsjett i sømmene" for å oppdage det. Det bør man vel se ganske raskt dersom man er kompetent til å styre en fotballklubb?
Blir jo litt som om en snekker som er med å prissette et bygg og vedtar at man skal budsjettere med å betale 5 kr løpemeteren for 2x6" til bindingsverket.

[quote="KIL4ever"]
Jeg har bare hørt det via folk som har godt kontaktnett (og sånn sett troverdig), og det er intet mindre enn en skandale. Det er nemlig at det forrige styret har budsjettert med en halv million i støtte til spillerutvikler, mens NØFF maksimalt støtter klubbene med 100000. Hvis det er slik det er budsjettert over hele linja, så skjønner jeg at det nye styret gnir seg i øynene. Det skal ikke mange slike poster til før resultatet blir drastisk forverret.
Greit nok at Mohn og kanskje resten av det nye styret var på årsmøtet og vedtok budsjettet. Men det er umulig å gå et budsjett etter i sømmene ned til den minste detalj på et årsmøte.

quote]

Profile  

PostPosted: 24 Apr 2009, 21:31 
Kaptein

Fuji wrote:
Dersom det stemmer med 500 000 i budsjett i en post man maks kan få 100 000 så vil jeg ikke kalle det "å gå et budsjett i sømmene" for å oppdage det. Det bør man vel se ganske raskt dersom man er kompetent til å styre en fotballklubb?
Blir jo litt som om en snekker som er med å prissette et bygg og vedtar at man skal budsjettere med å betale 5 kr løpemeteren for 2x6" til bindingsverket.

Hvis det er slik at du Fuji har kjennskap til alle satser fra feks forbundet, så foreslår jeg at du melder deg til tjeneste på Gjemselund. Du kan da ikke mene at folk skal gå rundt å vite dette? Men det bør selvsagt undersøkes før et budsjett settes opp!

Profile  

PostPosted: 25 Apr 2009, 11:43 
Materialforvalter

KIL4ever wrote:
Fuji wrote:

Hvis det er slik at du Fuji har kjennskap til alle satser fra feks forbundet, så foreslår jeg at du melder deg til tjeneste på Gjemselund. Du kan da ikke mene at folk skal gå rundt å vite dette? Men det bør selvsagt undersøkes før et budsjett settes opp!

Jeg går ikke rundt og har kjennskap til dette - ei heller påberoper jeg meg å være kompetent til å styre en fotballklubb, og jeg forventer ikke at folk flest skal kjenne disse reglene i detalj - poenget mitt var at en som er såpass engasjert i KIL som Mohn er så burde man enten vite noe om dette, eller kunne sjekke det opp relativt raskt. En post på 500 000 er tross alt ikke usynlig i et budsjett på ca. 20 mill.
Når det er sagt så synes jeg Mohn er et meget friskt pust - han har bidratt veldig mye hittil, og jeg har troen på at han vil gjøre en meget god jobb videre. Men jeg må jo si at jeg har forståelse for at det tidligere styret synes det er litt rart at han "må gni seg i øynene" når han ser igjennom et budsjett han hadde en mulighet til å protestere i et møte nåværende og tidligere styre hadde før det ble vedtatt?
Inntekter fra tv-kamper før flomlyset er på plass, inntekter fra spillersalg i et marked der de fleste klubber må foreta innstramminger, og vesentlig høyere inntekter fra sponsor/reklame enn hva man tidligere har solgt for i et marked preget av finanskrise?
Jeg er ikke uenig i hans kritikk av budsjettet, men jeg synes det er litt rart at det kom så overraskende på han.

Profile  

PostPosted: 25 Apr 2009, 11:49 
Grævling

Mohn hadde kanskje tilgang på budsjettet før oss andre, men det er jaggu ikke lett å få tid til å sette seg inn i tallene som skulle vedtas på årsmøtet når det ikke er mulig å få tak på dem før det er 5 minutter igjen møtet startet.

Ellers får jeg bare oppfordre fler til å melde seg inn i KIL. Helt på sin plass at det blir fler som engasjerer seg i det som skjer der nede, gjerne også bidra....med ett eller annet!

Profile  

PostPosted: 25 Apr 2009, 12:23 
Reserve

Raggen wrote:
Mohn hadde kanskje tilgang på budsjettet før oss andre, men det er jaggu ikke lett å få tid til å sette seg inn i tallene som skulle vedtas på årsmøtet når det ikke er mulig å få tak på dem før det er 5 minutter igjen møtet startet.

Ellers får jeg bare oppfordre fler til å melde seg inn i KIL. Helt på sin plass at det blir fler som engasjerer seg i det som skjer der nede, gjerne også bidra....med ett eller annet!

Det er så mye annet som er viktigere en fotball Raggen.

F.eks familien men dette skjønner man ikke før man blir en ordentlig voksen gutt og får noen unger og ei kjerring som tar all tid og oppmerksomhet :lol: (da er det slutt på pils og fotball hver helg)

Profile  

PostPosted: 25 Apr 2009, 12:32 
Grævling

Å betale noen skarve kroner for å melde seg inn i KIL, møte opp til et møte (som i år tok ca 20 minutter), og da helst ha fått tid til å sette seg inn i dokumentet som utleveres før årsmøte.....jo det har jaggu de fleste tid til!

Hvis kjærringa krever så mye tid at gubben ikke får tid til dette er det faen meg på sin plass med en revurdering av hele samlivet ;-)

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 799 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5 ... 54  Next

All times are UTC + 1 hour [ DST ]