Ivo og jeg er så sjelden enige om noe, at det nesten er rart vi holder med samme lag.
Fint at personer som Mohn engasjerer seg gratis for klubben, men jeg får meg ikke til å se det positive at de som kjenner klubbens tilstand best ser seg nødt til å velge denne løsningen. Jeg mener, som tidligere skrevet, at det setter oss tilbake i forhold til viktige 2010-prosesser, som tunge sponsorater, stadion, trenersituasjon, spillerkontrakter, etc. Joda, vi har en dyktig styreleder som også fungerer som daglig leder, men for bedrifter i 20mill-klassen i et turbulent marked og stort mediatrøkk er det ikke snakk om enten - eller. Det er både og. Det er også et stort risikomoment rundt det at en person skal ha så mange roller. Et tredje moment er at det rett og slett er uheldig ift. nødvendige kontrollmekanismer i en bedrift at en daglig leder også er styreleder (hans arbeidsgiver) og dertil en vesentlig sponsor. Det kan selvsagt gå bra, men man kommer ikke utenom at risikoen er stor. (Tør jeg minne om at KIL ifjor skulle spare penger ved at den sparkede treneren ikke skulle erstattes med en annen trener, men med en "trenerdugnad"? Joda, det er endel klare forskjeller, men jaggu er det noen fellestrekk også).
At åpenhet i utgangspunktet er positivt, kjøper jeg. Men innen visse grenser. Den dagen åpenheten i form av skittkasting skaper uro i spillergruppa eller holder tilbake sponsorkontrakter, er ikke lenger åpenheten av det positive. En klubb som KIL er heller ikke større enn at feider av denne typen fører til at unødvendige bruer blir brent. Men om budsjettet føles som det pokerbudsjettet styreleder karakteriserer det som, har jeg forståelse for at det nye styret forsøker å plassere ansvaret der de mener det hører hjemme. Og jeg har forståelse for at forgjengerne ønsker å opplyse om at det kanskje ikke burde komme som et totalt sjokk på de nyvalgte. Morro for Glåmdalen, mindre morro for de involverte og for oss. Men, et gammelt ordtak sier noe ala Når krybben er tom, bites hestene. Kan sånn sett ikke skjønne annet enn at gutta på banen får fortsette å levere så bra at krybben ikke blir tom.