KIL Supporterklubb

Kongsvinger Supporterklubb Forum
It is currently 04 May 2025, 20:11

All times are UTC + 1 hour [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 19 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Author Message
PostPosted: 13 Feb 2008, 17:56 
Trener

Nå har jeg ikke helt oversikten over KILs økonomi, men i det siste har vi jo hatt en del "innsparinger"....

1: Stillinger
Assistenttrener-rollen var ledig en periode, før M. Kristiansen steppet inn. Det er jo da x månedslønner innspart. I tillegg så hadde jo M.K jobb i KIL allerede, og jeg antar at M.Ks økning i lønn på å ta på seg ekstraoppgaver i klubben er mindre enn kostnaden ved å ha en "ren" ass. trener. Da får vi en ny innsparing på x% av tidligere budsjettert lønn til ass.trener.

Markedsansvarlig har jo sluttet. Ser ut som det kan gå mot en reduksjon i lønnsutgifter på xmånedslønner av markedsansvarlig.

2: Skader
En fotballspiller er sidestilt med an hvilken som helst annen ansatt. Dvs at fotballspillere har sykepengerettigheter i folketrygden på lik linje med øvrige arbeidstakere. SÅ lenge man har opparbeidet seg sykepengerettigheter (arbeidet i 4 uker ftrl § 8-2), får arbeidsgiver refundert sykepenger fra folketrygden etter arbeidsgiverperioden, dvs fom 17. sykedag. Refusjonen er 100% av lønnen i sykmeldingsprosenten så lenge lønnen ikke overstiger 6* folketrygdens grunnbeløp. Dvs 66812*6=400872,- NOK/år.

Antar at vi trygt kan si at KIL ikke har spillere som overstiger en lønn på 400872,- /år. :lol: Men dette var jo årsaken til at Jan Derek Sørensen gikk fra Lyn til VIF, da Morgan Andersen prøvde å innføre at skadde spillere kun skulle få utbetalt lønn tilsvarende sykepenge-refusjonen fra folketrygden. J.D.S. nektet å "gå ned i lønn" hvis han ble skadd og gikk til VIF. (Forøvrig en heldig overgang for Lyn, da han ikke akkurat var noen suksess i VOFF)

Nå har vi jo en del skadde spillere som har vært skadd i over 16 dager, så det må jo bli en del sykepenge-refusjoner i KIL-regnskapet etter hvert.

Jeg er ellers noe usikker på hvordan sykemeldingsprosenten regnes for fotballspillere.... Om det at man ikke kan spille kamp betyr at man blir 100% sykemeldt, eller om det blir en gradert sykemelding dersom man er i stand til å trene litt, men ikke spille kamp.

Uansett, håper KIL-administrasjonen har gode rutiner for dette, og om ikke så har en god og rund spurv hvisket meg i øret at KIL-administrasjonen leser forumet relativt ofte, så da blir det vel fart på kravene til NAV snart :lol:

MEN, dette må jo bety at KIL-budsjettet har spart en god del ££££ hittil i år, kan vi nå håpe at skader + ledige stillinger = Nye spillere, selv uten Berntsen som kake- og loddselger ???

Profile  

Post subject:
PostPosted: 13 Feb 2008, 18:36 
Klubbdirektør

Jeg tror du har rett i alt du skriver uten om at vi får inn flere spillere/evt nok spillere. Vi må ha en keeper men det er allerede godkjent av styret men vi trenger høyst sannsynlig også forterkninger på midtbanen samt i forsvar og det tror jeg blir verre. Nå har vi vært uheldige med Conny samt Glenn Atle Larsen har vel knapt sparket ball enda. Det er greit å balansere litt på kniveggen men dette begynner å ligne sportslig selvmord med 1 keeper og 13 utespillere.

Profile  

Post subject:
PostPosted: 13 Feb 2008, 18:45 
Trener

Jada-jada wrote:
Jeg tror du har rett i alt du skriver uten om at vi får inn flere spillere/evt nok spillere. Vi må ha en keeper men det er allerede godkjent av styret men vi trenger høyst sannsynlig også forterkninger på midtbanen samt i forsvar og det tror jeg blir verre. Nå har vi vært uheldige med Conny samt Glenn Atle Larsen har vel knapt sparket ball enda. Det er greit å balansere litt på kniveggen men dette begynner å ligne selvmord.

Men det som jeg mener er at sykepenge-refusjonen for Conny burde jo kunne dekke utgiftene ved å låne inn en ny keeper.... SYke-penge-refusjonene for resten + ledige stillinger burde kunne komme i tillegg, og dermed gi økonomisk handlefrihet til å hente en til to andre spillere, om ikke annet så på lån. Har jo hatt et greit samarbeide med TL-klubber i fjor, og det finnes vel fortsatt unge spillere som ikke spiller fast i TL som vi kan låne og finansiere lånet med det som er nevt tidligere.

Profile  

Post subject:
PostPosted: 13 Feb 2008, 22:42 
Saftblander

Frykter at KILs økonomi er langt værre enn hva som hittil er kommet frem, men årsregnskap skal vel snart legges frem og med den sannheten om tingenes tilstand.

Dersom økonomien er skakkjørt har man ikke annet valg enn å satse på egne unge og håpe at de slår til og kan gi noen penger i kassa i fremtiden - friske penger ser det ut til å være lite av på Vinger. Dyr innleie av vrakgods fra TL klubber som kun har som mål å komme seg opp igjen kan fort bli klubbens undergang - med all honør til Steinar som et hederlig unntak fra forrige sesong.

Ut fra hva vi har sett av de unge spillere så langt ser det bedre ut med rekruteringen enn på svært lenge, men skal de lykkes og komme seg opp må man tørre å slippe dem frem og gi dem nok spilletid, også når det virkelig gjelder.

Men jeg må innrømme at det er grenser for liten stallen kan være, det er vel ikke mer enn 14-16 spillere om dagen og da inkludert 2-3 unge uten kontrakt.

Profile  

Post subject:
PostPosted: 13 Feb 2008, 22:58 
Klubbdirektør

Skjønner ikke hvordan økonomien skal bli så mye dårligere fra i fjor til i år. Vi hadde jo en mye større stall i 2007. Er ikke mange mnd siden styret sto frem i avisa at de hadde sponsorer klare for 2008. Hvor er det blitt av disse?

Profile  

Post subject:
PostPosted: 13 Feb 2008, 23:19 
Saftblander

Janko wrote:
Skjønner ikke hvordan økonomien skal bli så mye dårligere fra i fjor til i år. Vi hadde jo en mye større stall i 2007. Er ikke mange mnd siden styret sto frem i avisa at de hadde sponsorer klare for 2008. Hvor er det blitt av disse?

Nettopp derfor blir det spennende å se hva som legges frem av 2007-regnskap. Det kan jo være at det er konsekvensene av forrige sessong vi nå merker. Et tankekors her var de mange innleide på vårsesongen, det var ikke da poengene ble hentet - de kom med egne krefter i høstsessongen...også her med Steinar som et hederlig unntak.

Understreker at økonomisituasjonen kun blir synsing fra min side, årsmøtet i slutten av februar vil gi de klare fakta. KIL var vel også i 2007 blant de klubbene i AL med lavest budsjett, men det er nå engang slik at man før eller snere vil bli straffet dersom det brukes mer penger enn man faktisk har.

Har tenkt det samme som DV når det gjelder refusjon av sykepenger. Dette må tydligvis ha vært kjærkomne friske penger siden ingen nye har kommet inn.

Profile  

Post subject:
PostPosted: 13 Feb 2008, 23:29 
Reserve

KIL Toppfotball hadde halvannen million i årlige inntekter fra spilleautomater inntil det stoppet ifjor sommer. Ifølge Glåmdalen budsjetterte man i 2007 med to mill i spillersalg, og jeg tror ikke de tør gjøre det for 2008. Til det var erfaringene med Pelu-handelen altfor stressende. Samt at man opplevde tilskuersvikt selv med en solid sesong sportslig sett. Man trenger ikke være noen stor regnemester for å skjønne at kravene til suksess i sponsormarkedet øker.

Når det gjelde antall spillere på trening, hadde man suksess med fjorårets gambling. På høsten plukket KIL imponerende mye poeng til tross for tynn stall. Men det er annerledes nå. Nå legges treningsgrunnlaget for hele sesongen, og det er et åpenbart drawback å måtte kjøre treninger med knapt nok et fullt lag.

Profile  

Post subject:
PostPosted: 13 Feb 2008, 23:39 
Saftblander

Kan ikke skjønne annet enn at jeg må gjenta "kjempesuksessen" med ny Lotto-tipping :oops: på KILs vegne.

Profile  

Post subject:
PostPosted: 14 Feb 2008, 00:47 
Klubbdirektør

TaigerVudds wrote:
KIL Toppfotball hadde halvannen million i årlige inntekter fra spilleautomater inntil det stoppet ifjor sommer. Ifølge Glåmdalen budsjetterte man i 2007 med to mill i spillersalg, og jeg tror ikke de tør gjøre det for 2008. Til det var erfaringene med Pelu-handelen altfor stressende. Samt at man opplevde tilskuersvikt selv med en solid sesong sportslig sett. Man trenger ikke være noen stor regnemester for å skjønne at kravene til suksess i sponsormarkedet øker.

Når det gjelde antall spillere på trening, hadde man suksess med fjorårets gambling. På høsten plukket KIL imponerende mye poeng til tross for tynn stall. Men det er annerledes nå. Nå legges treningsgrunnlaget for hele sesongen, og det er et åpenbart drawback å måtte kjøre treninger med knapt nok et fullt lag.

Kan ikke tro vi skal dra inn masse sposorer når vi ikke har noen til å ta seg av markedsavdelingen. Jeg klarer ikke å skjønne hvordan KIL sesong etter sesong skal slite så jævlig økonomisk når en klubb som Sogndal klarer seg så bra med omtrent samme utgangspunkt.

Profile  

Post subject:
PostPosted: 14 Feb 2008, 07:57 
Klubbdirektør

Sogndal har igjen mange millioner på bok etter salget av Flo gutta. De har vel knapt brukt av dem. Håper den nye personen som skal sitte i markedsavdelingen har rede på å selge Kil utad. Komme seg ut til de som skal sponse og ikke bare ta en tlf.

Profile  

Post subject:
PostPosted: 14 Feb 2008, 10:13 
Reserve

Jeg har sikkert sagt det før: Det virker som om noe er galt når det gjelder den økonomiske styringen av denne klubben.
At inntektene fra automatene ville forsvinne, visste vel alle som har fulgt litt med på den politiske debatten rundt dette de siste årene. Det kan ikke ha kommet som noen overraskelse på dem som driver idrett eller organisasjonvirksomhet på dette nivået.

At fylkeskommunen tildeler penger, fordi de har gjort det i fjor, er det heller ingen automatikk i. Slik er det jo for alle. Andre organisasjoner må jobbe for pengene fra fylket. De kontakter politikerne som har bevillingsansvaret, driver "lobbyvirksomhet" og skriver søknader om videre støtte.
Etter Njøsens uttalelser får jeg inntrykk av at klubben bare sitter med henda i fanget og venter på å få penger. Det virker tafatt.

Å sope inn sponsorkroner ser ut til å være utrolig vanskelig i Kongsvinger. Men det er rart at vi har et budsjett som de siste årene er lavere enn "alle andre" sitt. (Og av og til har vært lavere enn Hødd sitt.)

Jeg vet ikke om dette er rettferdig kritikk. Men jeg sitter med en følelse av at økonomistyringen av denne klubben ikke er helt som den skal...

Fortsetter denne situasjonen i årene framover, vil det til slutt ikke være mulig å holde KIL i AL. Da vil vi rykke ned. Dagens stall er utrolig god med tanke på økonomien. Men det er ikke sikkert det vil være sånn om noen år. I tillegg kan vi være uheldige med skader, og dermed få en tung sesong (håper virkelig ikke det skjer i år). De sportslige resultatene med dagens økonomi er egentlig ganske fantastiske. Med en mer eller mindre skadefri stall i år vil vi kjempe i toppen.

Profile  

Post subject:
PostPosted: 14 Feb 2008, 23:58 
Trener

Når det gjelder automatinntektene så gikk vel disse til ungdomsarbeid? Er det ikke det den gamle loven sa, og som det var en del bråk rundt på årsmøtet i fjor?

Profile  

Post subject:
PostPosted: 15 Feb 2008, 00:02 
Trener

Virker som om de har lest tipset i denne tråden :D

http://www.glomdalen.no/kil/article3350377.ece

Profile  

Post subject:
PostPosted: 15 Feb 2008, 00:27 
Reserve

Berntsen wrote:
Når det gjelder automatinntektene så gikk vel disse til ungdomsarbeid? Er det ikke det den gamle loven sa, og som det var en del bråk rundt på årsmøtet i fjor?

Har Glåmdalen brukt riktige tall, dreier dette seg om halvannen million kroner. Jeg betviler at juniorlaget koster så mye, og øvrig barne/ungdomssatsing er vel kun fotballskolen. Som neppe representerer noen kostnad overhode.

Når det er sagt, tror jeg ikke vi skal frykte at lotteritilsynet griper inn. KIL Toppfotball er neppe den eneste klubben som sliter litt med å dokumentere at samtlige automatkroner har gått til barn og unge. Blant annet har jo toppsatsingen i Storhamar hockey møtt problemer etter at millioninntekter har stoppet opp. Hadde automatvirksomheten fortsatt kunne nok lotteritilsynet tatt grep for å endre pengedisponering, men går man løs på saken etter at inntektene har stoppet risikerer man bare at drøssevis av idrettslag går over ende. Det tjener neppe til noen hensikt.

Profile  

Post subject:
PostPosted: 15 Feb 2008, 00:54 
Trener

Berntsen wrote:
Virker som om de har lest tipset i denne tråden :D

http://www.glomdalen.no/kil/article3350377.ece

:lol:

KOm plutselig på en ting som heter "aktiv sykemelding".... Dette kan gis av lege i 1 måned, og gir arbeidsgiver 100% refusjon av lønn. MEN, aktiv sykemelding kan jo forlenges. Dog må det søkes om til NAV, men kravene er at man inngår en arbeidsavtale mellom arbeidsgiver/taker om alternativt arbeide (trening...) som tilpasser arbeidssituasjonen (treningen) til arbeidstakers behov for å komme tilbake til jobb, dette er jo en stjernedefinisjon for å få full refusjon av lønn fra NAV for spillere som er i alternativ trening....

(Lov å håpe på 2 spillere til hvis administrasjonen leser dette :wink: )

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 19 posts ]  Go to page 1, 2  Next

All times are UTC + 1 hour [ DST ]