KilGutt wrote:
. Spiller kun 4 mot 4 hver eneste trening. Man kan ikke bli god fotballspiller av det. Kil kjører ikke inn formasjoner som andre lag gjør, har går det bare i RVT som Vegard kaller det = Råskap, Vinnervilje og Temperament. (Har vi forresten sett noe til det i det siste?) Det er ihvertfall kun det de trener på. Man finner ikke en Kil spiller med ok teknikk. Den eneste som har ok teknikk er Berg Hansen, men han har lært det i Sandefjord, ikke hos oss.
Her er det litt å ta tak i:
4 mot 4: Spilløvelse som er sterkt anbefalt i lærebøker til treningskurs. Har lært noe om dette selv på B kurs. I 4 mot 4 har man såklart "fotballens grunnelementer", altså man kan legge inn veldig mange varianter av denne øvelsen med fokus på både forsvar og angrep. Videre medfører 4 mot 4 hele tiden mange ballberøringer for alle spillerne på hvert lag.
Teknisk trening: Basisferdighetene må læres før man når a-lagsnivå. Ellers er det bortkasta tid for en trener som skal bygge et lag og en spillestil å drive tekniske øvelser på dette nivået. Basisferdigheter får øves på utenom treninger om man ikke har de fra før, gjerne sammen med en spillerutvikler. Husk: Det sies at de beste ikke blir best av lagets treninger men av egentreninger. Basisferdigheter kan hver enkelt trene mye på selv. Så får man bygge lag på treninger.
Taktiske treninger/formasjon har jeg selv sett flere av på a-lagstreninger ledet av Skogen.
Oppfølging av unge spillere bør stå spesielt i instruksene til spillerutviklere. Og såvidt meg bekjent er det nå i år også en spillerutvikler rundt a-laget.
Fra mitt ståsted som relativt uerfaren B-trener vurderer jeg det derfor dithen at Skogen gjør mye riktig på treningene. Og det blir uansett feil å klage på selve treningesopplegget for oss som ikke har noe særlig trenerutdanning. Skogen er D-trener, det hadde han ikke vært om han ikke visste hva han drev med. Derfor stoler jeg på at det som skjer på a-lagets treninger er bra.[/b]