Kongsvinger er vel egentlig der de fleste tippet oss før sesong-start......sånn midt på tabellen.
Det er også en bedring fra i fjorårets 10 plass (men her er det jo små marginer hele veien).
Med tanke på hvordan det kunne ha sett ut så synes jeg vi skal være fornøyd (dødsfall, sykdom, trenerbytter osv).
Vi kom oss ganske kjapt ut av den verste nedrykks-sumpen og så oss vel egentlig aldri tilbake.
1) Jeg håper at trener-situasjonen avklares så raskt som mulig. Vi kan ikke ha enda en sesong hvor vi går i uvisshet frem til slutten av januar. Espen Nystuen er heldigvis profesjonell, og uansett hvilken prosess man må igjennom så stoler jeg på at dette kommer til og gå ryddig for seg.
Men litt stabilitet og kontinuitet? Ja takk, veldig gjerne. I år har det vel stått ørten ulike trener-figurer på sidelinjen og ledet laget.
Slik kan man ikke ha det en sesong til.
2) Spillestil? Jeg ser hva man prøver på men jeg synes det sprer for mye usikkerhet og negativitet. Veldig bra når det fungerer (antageligvis den beste fotballen i hele Obos), 3 divisjons-nivå når det ikke fungerer.
Jeg synes også vi blir litt avslørt når vi møter andre lag som er godt organiserte.....de virker til og vite hvor de har hverandre i mye større grad. Dessuten så er det vel år og dager siden at mange av lagene forstod hvordan de skulle nøytralisere Kongsvinger.
Personlig så tror jeg mange av spillerne på dette laget hadde passet inn i en 4-3-3 formasjon......det må jo ikke på død og liv være så ekstremt unorsk og "nytt".
3) Keeper-situasjonen må evalueres grundig. Slike skadeproblemer som oppstår (rett før seriestart) kan ingen forutse. Men nå har vi hatt drøssevis med ulike keepere innom denne sesongen......ingen av de har imponert meg i særlig grad. Det inkluderer de som allerede var i stallen fra før. Så mye usikkerhet, tabber og tull kan jeg ikke huske og ha sett maken til........de er ekstremt bra på sitt beste, men stabiliteten mangler fullstendig.
Jeg håper vi finner en Otto Fredriksson-type igjen foran neste sesong.
4) Forsvaret. Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal angripe denne lagdelen her.....det er et enormt forbedringspotensiale her men handler det om spillestil, eller forsvaret i seg selv? Synes lagdelen bærer litt preg av at vi har flere typer som er på vei fremover, men som allikevel har endel og gå på. Håper de fortsetter og utvikle seg igjennom vinteren ( eks Røer, Lundal og Essaeh), for synes de har tatt store steg i riktig retning.
En type som Skagestad har skuffet meg og har ikke vært den bautaen jeg trodde han skulle være.....og Ovlien kunne jo ikke bare erstattes på en dag han heller.
Vi mangler kanskje de "spillende" typene pr dags dato.....og de personlige feilene har blitt for mange (i år også).
5) Midtbanen.......her må det ryddes opp, enkelt og greit. Hvor mange fintspillende, lette og pasningssikre spillere trenger vi egentlig i denne lagdelen? Dette er spillere som kan spille ball-i-hatt med ganske mange, men som også blir fullstendig avslørt på f eks fysikk.
Obos er en robust liga, og jeg håper vi kan se etter litt ulike typer midtbane-spillere før neste sesong.
6) Offensivt. Her vet vi jo at det forsvinner spillere, så her må man ha mannskap inn.....enkelt og greit.
Castro blir et enormt tap, men Nystuen har jo vist at han klarer og trylle frem gode offensive spillere før.
Ibrahm....blir han, eller forsvinner han? Tror det kommer helt an på hva som skjer rundt trener-situasjonen (Mark Dempsey).
Han er jo uansett typen som kan skåre 4 mål i en kamp forså og være totalt usynlig de 5 neste. Det er ikke umulig og finne en mer "stabil" spiss der heller tross hans 15 mål.
7) Stabilitet....det må bli et generelt stikkord foran neste sesong. Både fra kamp til kamp og "I" kampene.
Jeg vet ikke hvordan KIL jobber med det mentale, men her er det et forbedringspotensiale synes jeg. Vi blir ekstremt preget av hvordan kampene utarter seg....det har slått både positivt og negativt ut. Jeg håper man jobber videre med å utvikle guttene som "ledertyper" og at man bevisst ser etter ny-signeringer som har styrken sin mellom ørene.
Jeg mener fortsatt at vi mangler "drittsekken" på laget og kapteinen med stor K.
8 ) Lokal forankring. Uansett opprydning eller ei så håper jeg at de lokale spillerne er med videre i klubben......Røer, Pålerud, Holter, Smedplass, Lysgård og Langrekken......ta gjerne med Wennberg også (noen andre lokale hedmarks-profiler som kunne tatt turen innom Gjemselund i 2019?).
Jeg er uansett litt glad for at sesongen er over. Rote-sesong rett og slett......og vi kommer fra det med æren i behold (med god margin).
Potensiale er jo enormt og det er mange morsomme spillertyper på dette laget......derfor blir det jo ekstremt spennende og se hva som skjer fremover. Litt mer jobbing med det mentale, litt mer kontinuitet, litt "andre spillertyper" inn som kan "komplementere" de styrkene som allerede er i laget, en god og klar førstekeeper, litt bedre organisering/samhandling.....og jobbe videre for at gode spillere med potensiale kan ta ytterligere steg.
Ikke minst så er det viktig med en raskt avklaring rundt hvem som er med videre og ikke....både trenere og spillere forøvrig.
Synes forøvrig Nystuen gjør en kjempejobb.....all ære til han, og lykke til med arbeidet inn mot neste sesong
Jeg har trua

.