KIL Supporterklubb

Kongsvinger Supporterklubb Forum
It is currently 15 May 2025, 23:38

All times are UTC + 1 hour [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 487 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5 ... 33  Next
Author Message
PostPosted: 23 Aug 2012, 21:00 
www.kilsk.com

Etter å ha lest noen av innleggene her så skjønner jeg godt at Asger gjorde dette for klubben! Så takk skal han ha for det! :)

Profile  

PostPosted: 23 Aug 2012, 22:13 
Forumlegende

Som jeg hevdet i en annen tråd så vil KIL alltid være en fra-hånd-til-munn-klubb, og nå er vi i alle fall nær der igjen.
Ikke fordi det er idéelt, men fordi det blir en naturlov for en klubb med KILs beliggenhet og grunnlag.

Nordlie har kontrakt på 1 år, og forsvinner etter årets sesong, antas det.
Aasen tar mest sannsynlig over skuta.
Velinnformerte rykter sier også at man 'i korridorene' heller ikke ønsker opprykk, selv om spillerne jo vil kjempe for det.
Men skulle man klare opprykk så er det bare å ta imot med takk og jubel, og ikke med husmannsånd.

Skal KIL være annet enn fra-hånd-til-munn vil lista måtte legges lavt, dvs. alltid ha som mål å overleve i 1.div. eller god klubb i 2.div.
KIL har heller ingen megasponsor, men slik som Sparebanken og Eidsiva deles med andre.
Derav mine vurderinger av/ om dette.
Man må se fram til en søt kløe, uten å henge seg for mye opp i en sur svie og bli redd.
Man skal ha god kontroll, ikke økonomiske sjansespill, men ikke tro at man om x antall år har klart å bygge noe stabilt for toppfotball.
De kreative situasjonsbestemte løsningene vil være KILs liv, om man ikke ønsker å legge lista noen hakk lavere.

Det var overraskende få på kampen mot Hødd, tatt 5-0 borte mot HamKam helga før.
Flere vil nok komme om laget atter vil ligge høyt oppe på tabellen, slik er det bare blitt...

Et kronargument da Risethløsningen ble forkastet var stabiliteten blant lokale sponsorer, og at disse skulle føle seg i front, men altså har noe gått ikke helt etter planen.
Om dette er sponsorers feil eller klubbens feil, eller en kombinasjon aner jeg ikke.

Mulig at det i KIL vil være best med semiprofesjonelle, altså at man jobber a la halv stilling ved siden av.
Det har spillerne heller neppe vondt av, og kanskje det samme på trenersiden...

Profile  

PostPosted: 23 Aug 2012, 22:24 
Klubbdirektør

Glimrende innlegg, Ivo, med mange kloke synspunkter :) Aasen skal overta etter Nordlie? Ja,ja...Og man ønsker ikke opprykk? Da ser ikke lenger jeg noe spennende ved det sportslige denne sesongen.

Jobber ikke Tom N. ved siden av trenerjobben da?

Profile  

PostPosted: 24 Aug 2012, 08:59 
Forumlegende

I Glåmdalen i dag (fredag), så er det et stort oppslag om dette.
Slik situasjonen nå er så forventer man en kraftig advarsel fra forbundet.
Styreleder sier også at i verste fall er det degradering til 5.divisjon om man ikke får rettet på dette.
Egenkapitalen er negativ (ligger an til det).
400 000 spares ved stillingskuttene, men likevel mangler det da 1 million, ser det ut til.

Man har snitt på 1350 mot budsjettert 1500 tilskuere og HK-kampen er allerede oppbrukt.
Kvalspill er derfor nå veldig viktig, og helst da med mer enn 1 kamp...

9 daglige ledere har kommer og gått på 4 år, sies det.
Det sier noe om slitet som klubben har for å henge med.
Det er jo mange dyktige folk som har vært innom, til tross for at vi på utsiden synes iblant å mene annet.

Styreleder ble spurt om hvordan han trodde folk ville se på en ny redningsaksjon nå i høst, men
det kunne han ikke ha noen formening om nå, naturlig nok og klokt svart.

Profile  

PostPosted: 24 Aug 2012, 09:22 
Klubbdirektør

En ny redningsaksjon kommer ikke til å hjelpe. Folk kommer ikke til å gi en krone til Kil. Har vel hvert en del aksjoner de siste 10 årene. Derfor blir folk drit lei jamringa til Kil om å få hjelp. Heldigvis rykker vi ikke opp. Hvordan i all verden skulle de klart å få tak i et budsjett på 20-25 mill for å spille i eliteten? De klarer jo ikke få tak i 10.13 mill i addecoen. Hadde hvert bedre om de brukte energien sin på å få inn inntekter nå en å sitte å jamre om hvor mye dem går underskudd i år. Prøvd å finne noen gode løsninger.

Profile  

PostPosted: 24 Aug 2012, 09:25 
Reserve

Jensby hadde vel full kontroll for ikke lenge siden? Avslo millionbud på Magnus Solum som latterlig. Kanskje det hadde vært nok for å redde klubben fra konkurs.

Profile  

PostPosted: 24 Aug 2012, 09:26 
Klubbdirektør

Det er trist lesning og igjen er det dystert på Gjemselund. Jeg skjønner jo at det er budsjettert som det er gjort, iom at forrige gang Nordlie var her, gikk jo publikumstallet veldig opp. At vi nå har snitt på 1350 er jo helt tragisk !! Det er vel kanskje snart bare å innse at folk ikke vil ha toppfotball på Vinger, når man ser på den surmulingen/skadefryden fra bl.a. glåmdalens lesere.

Men, det minste vi supportere kan gjøre er å møte opp på alle resterende hjemmekamper og krysse fingrene for at spillerne fortsetter den gode høstformen. Kampen mot Mjøndalen blir således særdeles viktig !!!! Med seier her er vi 1-2 poeng fra kvalik og vi har en kamp til gode ift mange lag over oss. Så løft ræva fra tv-stolen og kom dere på kamp, ta med naboen som har ett snev av fotballinteresse, og som klarer å heve seg over surmaget kritikk mot personer som, i mine øyne, har levert ett nøkternt budsjett.

Alle mann på kamp, selv tar jeg turen fra Oslo. Forza Vinger !!!

Profile  

PostPosted: 24 Aug 2012, 10:37 
Forumlegende

Man kutter i administrasjon og ikke i sport. Flott, det er sport, altså det som skjer på banen som gjelder. Der kan man profesjonalisere enda mer, og der er man gode også, fremfor "hånd til munn"*

Opprykkskamp=flere tilskuere. Kvalikdrømmen lever. Noe som generer mer penger inn. Og et par tre kamper ekstra og mer TV. Sport må optimalt profesjonaliseres slik at man klarer kvalik. Det eneste akseptable for en klubb av KILs kaliber.

*Hånd til munn er i bunn og grunn samfunnet i et nøtteskall. Det er det ingen som orker mer og hånd til munn lederskap er fullstendig uten mening. Nå skal man lykkes med et ærlig samfunn og så skal fotballag tørre å ha ambisjoner. Hånd til munn erklæringen må legges død, det sportslige lever og der må man være 100% profesjonelle hele tida. Og en kvalikhøst med mer penger inn er belønningen

Profile  

PostPosted: 24 Aug 2012, 11:09 
Forumlegende

Karlsen wrote:

1). Opprykkskamp=flere tilskuere. Kvalikdrømmen lever. Noe som generer mer penger inn. Og et par tre kamper ekstra og mer TV. Sport må optimalt profesjonaliseres slik at man klarer kvalik. Det eneste akseptable for en klubb av KILs kaliber.

2) *Hånd til munn er i bunn og grunn samfunnet i et nøtteskall. Det er det ingen som orker mer og hånd til munn lederskap er fullstendig uten mening. Nå skal man lykkes med et ærlig samfunn og så skal fotballag tørre å ha ambisjoner. Hånd til munn erklæringen må legges død, det sportslige lever og der må man være 100% profesjonelle hele tida. Og en kvalikhøst med mer penger inn er belønningen

1. Det er som vi alle sier viktig med det, og styret sier at det nesten er avgjørende.
Men et slags 'offentlig krav' fra styret vil også kunne heve og ikke senke skuldrene.

2. Se rundt deg i naturen.
Det er en viss stabilitet som holder det gående.
Gransker man mer vil man se at veldig mye av overlevelsen er etter hånd-til-munn i varierende grad.
Avhengig av hvor i pyramiden man er.
Hvis ikke så spises du av de andre.

Slik er det også i det menneskelige samfunnet.
Det er en daglig kamp hvor de svært så mange må toppe sine muligheter med kreativ hånd-til-munn-utføring.
Det er ikke 1983 og 10 år framover nå hvor alt var mer stabilt.

KIL rykket opp i 2009 og da var det mye det samme pratet om penger utover høsten.
Men ingen ting ble forandret, der er vi nå igjen.
Historien gjentar seg gang på gang for småklubbene, og KIL er en småklubb uansett hva vi ønsker.
Men KIL er heller ikke isolert slik at sponsorer nødvendigvis bare kan se hit, eller ønsker å se hit.

Du snakker hele tiden om profesjonalitet og krever hele tiden 100%.
Du er jo kjapt framme når man har snakket om treninger av dårlig kvalitet, og at klubben må ha et lederskap som er fundamentalt av høyere kvalitet enn det vi har sett de siste årene.

Vi ser alle at det er problemer for KIl igjen.
Det smerter veldig mange, og helt sikkert ikke minst de som har prøvd å styre skuta etter beste evne.

Har du bedre enn å si at du krever 100% profesjonalitet?
Er det ikke på tide at du selv klart og tydelig stiller deg til rådighet for klubben for å få gjennomført dette?
Eller er ropet om 100% bare blitt et gjentagende mantra - uten bakenforliggende innhold?

Profile  

PostPosted: 24 Aug 2012, 11:35 
Forumlegende

Hånd til munn er den rake motsetning av profesjonalitet. Tilfeldig lederskap er det motsatt av krystallklare mål, planer, retningslinjer og iverksettelse av disse. 100% profesjonalitet betyr at man fint kan legge klare føringer for fremtiden og av dette igjen oppnå krystallklare mål. Innholdet her er selvsagt at man kan ved krystallklar ledelse prestere over evne over tid. Hånd til munn er for meg synonymt med lykke og fromme. Slik går noen dukken i det private næringsliv mens andre overlever.

Jeg har selv stilt meg til rådighet som talentspeider, noe som fint kan være dugnads arbeide. Noe reisegodtgjørelse og man kan dra rundt omkring uten å ta timesbetalt. Dugnad kan gå bra på administrativ side, men gjør man det ved hånd til munn vet man jo ikke hvem som gjør hva. man kan også profesjonalisere dugnadsarbeide, der man for eksempel vet fra uke til uke hvem som gjør hva der det er full oversikt over kommende arbeidsoppgaver og gjøremål. Anbefaler også andre å stille seg tilgjengelig for klubben.

Profile  

PostPosted: 24 Aug 2012, 11:38 
Klubbdirektør

Freddien wrote:
Det er trist lesning og igjen er det dystert på Gjemselund. Jeg skjønner jo at det er budsjettert som det er gjort, iom at forrige gang Nordlie var her, gikk jo publikumstallet veldig opp. At vi nå har snitt på 1350 er jo helt tragisk !! Det er vel kanskje snart bare å innse at folk ikke vil ha toppfotball på Vinger, når man ser på den surmulingen/skadefryden fra bl.a. glåmdalens lesere.

Jeg er så trøtt av den skadefro/ondskapsfulle tonen blant den faste gjengen i kommentarfeltet i Glåmdalen. Men klok av skade vet jeg at det bare blir enda verre hvis man går i diskusjon med dem. Så det beste er og overse dem. Men forferdelig irriterende lesing!

Profile  

PostPosted: 24 Aug 2012, 11:59 
Forumlegende

1000 tilskuere ble det budsjettert med i fjor. Dette er et tall man vet er oppnåelig. 2011 var god økonomisk, men publikumssnittet da kontra nå, hvordan ser det ut? Har ikke tid til å finne tallene på dagtid, om noen føler seg kallet til å finne ut dette hadde det vært interessant lesning.

Profile  

PostPosted: 24 Aug 2012, 12:54 
Reserve

Tilskuersnittet ifjor var 1232. Ellers kan det jo nevnes at tilskuerinntekter har to faktorer: antall tilskuere og inntekt pr solgte billett. Selv om snittet ifjor var 23% over budsjett, tror jeg ikke omsetningen var 23% høyere enn budsjettert.

Jeg reagerer litt når det hevdes at det er fint kuttene tas på admin. Mange (meg inkludert) mente ifjor høst at klubben sto ved et veiskille, og jeg mente den gang at den tok feil retning. Slik det ser ut nå vil jeg påstå at jeg hadde rett. Klubben kunne valgt å tenke langsiktig, lagt en plan for å bygge klubb for neste tiår. Istedet overlot man til stor grad Tom Nordlie å legge premissene, budsjetterte aggressivt i håp om å nå Tippeligaen igjen. Prisen for det er at når det gjenstår et par måneder av sesongen så henger lisensen i en tynn tråd. Faktisk beveger selve klubben seg på kanten av stupet. Fotballen anno 2012 fordrer så mye mer enn det rent sportslige, og vi kan ikke basere klubben på at at admin ikke trengs. For det gjør det! Det trengs for de daglige oppgavene, og ikke minst for å tenke halvlangt og langt frem i tid. Jeg bryr meg om hvordan KIL ser ut i 2015, og jeg tror det gjelder de aller fleste her inne. Men gjør spillerne det? Tom Nordlie?

Ellers bør det reflekteres over de siste årenes hendelser på brakka. Dette er femte sesongen på rad (minst) med krise. Det sto ikke bra til før det heller. Styremedlemer, daglige ledere og markedssjefer sitter stort sett i et år. På det påskrevede passet på forumet, på Glåmdalen-debatten og på folkemunnet står det gjerne at de ikke har gjort jobben sin. "Hvorfor skaffer de ikke et par millioner ekstra i spons?", "hvorfor gjør de ikke grep slik at det kommer tilskuere?", "hvorfor får de ikke masse penger for spillersalg?", etc.

Når vi har hatt så mange personer i sving som ikke har lyktes, så blir det kanskje feil å skylde på folkene? Kanskje lar ikke jobben seg gjøre? Kongsvinger er et lite sted, med begrensede ressurser og grisgrendte nabolag. Fotballen står sterkt, men ikke uvanlig sterkt. Det er de av oss som er fotballinteressert som direkte eller indirekte må bære kostnaden (les: Toppfotballens omsetning), og om budsjettet skal være 18-20 mill så blir det mye på hver av oss. Jeg tror vi må stikke fingeren i jorda, se hvor vi er, og innse at Kongsvinger ikke er stedet for heltidsansatte spillere, høyprofilerte trenere m/apparat rundt seg. Trist, men etter min mening et faktum som begynner å fremstå klarere og klarere.

Profile  

PostPosted: 24 Aug 2012, 13:33 
Klubbdirektør

Tenk om Kil hadde gjort like mye ut av de som sponser mye som de gjør mot den hemmlige sponsoren som flyr ute på banen som en tulling med hjelm. Egen parkering og vakter som kommer med brus og og det han ber om. Jeg kaller det tull. Da skulle Roy Holth ha blitt bært rundt og hatt en egen tribune så mye han har sponsa Kil. Hvorfor for ikke alle lik behandling? Ser ikke ut som om det han har gitt Kil hjelper så mye egentlig. Og det er vel ingen som har hørt eller lest om en langsiktig plan fra styret. Planen fra dem er at til neste år skal vi rykke opp. Sånn er det hvert år. Kanskje det hadde hvert bedre å legge en plan for de neste 5 årene. De har jo spillere på langtids kontrakter.

Profile  

PostPosted: 24 Aug 2012, 15:12 
Forumlegende

1223 tilskuere som skal sørge for at klubbkassa fylles opp med 18 ferske millioner betyr 15000kr. pr hode.
Tviler på at den jevne mann i gata legger igjen så mye mer enn 2-3000,- i kassa på Gjemselund vært år. Om det er så mye.

Med sessongkort og en snau hundrelapp i kiosken pr. kamp + målaskjer og diverse ender jeg opp på rundt 3000,-

Økonomisk rot har velta en rekke klubber etterhvert, sist storklubben Glasgow Rangers. Er det KIL sin tur til å gå fallit nå, eller vil folket, kommunenen og sponsorer nok en gang komme med krisehjelp?

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 487 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5 ... 33  Next

All times are UTC + 1 hour [ DST ]