Som navnet tilsier er jeg innflytter til Kongsvinger - og har aldri tidligere vært så opptatt av fotball utover landslaget. Ble overveldet av stemningen på opprykkskampen mot Særp08 og meldte meg sporenstreks inn i KILSK. Har dessverre bare hatt anledning til en busstur - men den var på ingen måte en fylletur. Her er mitt noe "utenforstående syn" på opplevelsen - og på avstanden det er mellom kjernen som har tyvstartet på både alkehyl og sang - og den nye, sjenerte supporteren som er med på bussen for første gang...
Den "harde kjerne" samles bak i bussen - og har gjerne tjuvstartet litt på Tavernaen. Ikke rølp, men et par øl før avgang - slik at sangene sitter løst. Jeg var ny, stresset rundt med ulike familiære gjøremål for å rekke supporterbussen. Hadde ikke drukket noe - og var egentlig bare glad for å ha rukket bussen. Ikke plass bakerst - men sliter litt med "buss-syke" og da sitter jeg helst lang fremme. Hører at stemningen er god bakerst ved at det synges på den lett gjenkjennelige "vi har tatt oss et par øl - og tror vi skal vinne i dag" stemmen. Er selv ikke "der" og orker derfor ikke involvere meg - og blir sittende alene. Det var mitt valg den gangen - for jeg er normalt ikke spesielt sjenert (noen som hørte noe hanegaul-lignende forsøk på å dra i gang en "røde-hvite, røde-hvite" sang mot HamKam?). Andre igjen er kanskje litt sjenert - og da er det ikke så lett å ta initiativ til noe...spesielt ikke når "kjernen" virkelig ser ut som en kjerne - og synger som de har gjort i årevis baki bussen.
Så hvordan løse problemet med avlyste bussturer?
1. Vel, jeg tror regler er en god ting...ikke alkoholforbud, for alkohol skaper stemning når det ikke går overstyr...Her har vi da en utfordring: hva slags regler? Maks en 6 pack? Det funker sikkert fint når bussen går til Bergen, men til for eksempel Strømmen - vil en 6-pack bli i overkant for noen...Vet også at jeg selv varierer en del på toleransen av alkohol...noen ganger er ikke en liter Captain Morgan med cola noe problem - mens andre ganger blir en øl i hver fot litt i overkant...så hva slags vurderinger skal vi legge til grunn? Enkelte blir rød på nesa og høyner stemmen etter 2 pils, mens andre igjen sitter stille og smiler til de ramler over ende, så å ta det på "skjønn" er heller ikke lett...
2. Markedsføring...ikke plakater i byen og annonser i avisa, men munn-til-munn-metoden. Har du vært med på en vellykket tur? Fortell om det, og få med deg minst én til som aldri har vært med, neste gang du skal på tur. Har KILSK meget god økonomi - kunne det kanskje vært en ide å sette opp en gratis-buss en gang (til en kamp som ikke er for langt unna) slik at man får med seg folk som normalt ikke er med - slik at disse får et innblikk i busstur-atmosfæren, og kanskje kan bidra til positiv "markedsføring" av bussturene?
3. Involvere nye. Vel, her er det også en balansegang. Noen er sjenerte, men tør opp hvis kjernen tar initiativ. Andre blir bare mer sjenert hvis de blir snakket til. Andre igjen vil bare være i fred. Aldersforskjell, alkoholinntak og grad av "supporter-het" vil også avgjøre om man ønsker å bli involvert.
Puh, det var noen tanker i alle fall...har dessverre ikke noen klinkende klare svar/løsninger, men bare for å gjenta: det har dessverre bare passet med én tur - men det var slett ikke avskrekkende. Joda, det var glad-stemning baki - men rolig foran. Jeg gleder meg til neste gang det passer - kanskje jeg sniker meg litt lenger bak for å bidra litt med hanegaul