Meldingene de siste par timene er ganske symptomatisk for Kongsvinger. Litt motstand, så gir man helt opp. Hva hjelper det at vi som supportere klager og syter, snakker om nedrykk til neste år, truer med å holde oss borte fra Gjemselund, osv. osv.? Hva hjelper det KIL som klubb? Dersom det er noen som tror at det er slike holdninger som vil få eventuelle investorer til å gidde å bla opp, så har man misforstått. Jeg forstår godt at man er skuffet - det er jeg også. Men prøv å være realistiske og rasjonelle. Ja, i en ideell verden så hadde det vært perfekt med Tom Nordlie som trener, budsjettøkning på 3-4 mill., samt en strøm av nye og sultne spillere. Men det virker som det foreløpig kun er Janko som forstår at KIL ikke kan ta en slik økonomisk risiko igjen. Hallo? Folk lider jo av kollektiv gullfiskhukommelse! Ikke skyld på KIL-styret - de har vist at de har "balls and brains" til å ta ansvar og holde seg edruelige i en situasjon der nærmest alle har krevd at det må trylles frem penger for å beholde Tom Nordlie. Er det ikke penger, så er det ikke penger. Vi må begynne et annet sted. Dersom ikke investorene gidder å spytte inn penger, ja, da får vi andre bidra til å gi dem en grunn til det da. Det er her kjernen i potensialet til Kongsvinger ligger (både som by og fotballklubb).
Tillater meg å sitere "Anders F." sin kommentar på Glomdalen.no. Han har noen gode poenger som illustrerer dette:
Dette er synd for KIL og Kongsvinger! Men, vi må innse at vi ikke har næringsliv eller investorer i denne regionen som ser den langsiktige merverdien for merkevaren Kongsvinger. Vi trenger “ny” kapital til distriktet – da kommer “gjerdesitterne” etter, slik de gjorde når Asger Jensby lanserte investorgruppen i sin tid. Dessverre ble ikke det noen langvarig suksess og vi vet alle hvorfor.
KIL Toppfotball må ut av regionen for å søke nye sponsorer og investorer som tør å satse på lille Kongsvinger. For det er stort potensial i denne byen. MEN, da må vi begynne å fortelle de gode historiene, suksessen enkelte bedrifter har her, motorveien som bygges hit, kommunen som satser stort på innbyggerrekruttering og Campus Kongsvinger. Først da kan vi selge KIL og Kongsvinger som en attraktiv merkevare.Han har helt rett. Her må det langsiktighet til for at KIL skal bli noe mer enn en middelhavsfarer. Dette tok også Dag Arnesen opp i sin blogg for noen uker siden:
http://www.kongsvinger.no/5555/kil-og-tom-nordlie-engasjerer/. Glimrende poenger, særlig de om identitetsbygging, markedsplan, kontinuitet i administrasjonen, talentutvikling og players lounge/statusdyrking.
Kommunen og næringslivet må samkjøre en helhetlig markedsføringsplan for regionen slik at eventuelle rike onkler og bedrifter finner veien til Kongsvinger, fatter interesse for KIL og sponser klubben. En helhetlig markedsføringsplan for regionen er ekstremt viktig, men dessverre helt fraværende. Det samme kan man dessverre si om en helhetlig markedsføringsplan for KIL.