KIL Supporterklubb

Kongsvinger Supporterklubb Forum
It is currently 17 Jul 2025, 20:30

All times are UTC + 1 hour [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 799 posts ]  Go to page Previous  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 ... 54  Next
Author Message
 Post subject: Re: Klubbens økonomi..
PostPosted: 30 Aug 2010, 20:16 
Klubbdirektør

Blir litt oppgitt over at vi år etter år sliter økonomisk. Jeg er rimelig sikker på at feilen ikke hviler på styret, samlet sett. Styret skal kun ha den store oversikten. Men det er noen andre som skal ha den daglige oversikten og gi beskjed om evt avvik til styret.

Leste på nettet her at det var noen utgiften på sponsorsiden som ikke var regnet inn. Dette er markedsavdelingens ansvar å gi beskjed til styret om.

Men KIL kan vel først starte med å sende ut regninger for diverse sponsoravtaler som blant annet målaksjer. Det er ikke gjort i år. Samtidig vet jeg at flere har bestilt KIL-boka og andre effekter av KIL. Fått bekreftelse på at mail er mottatt, og dermed verken sett noe produkt eller regning.

Er heller ikke mer enn en halv annen uke siden MK sa at man jobbet med å få en stopper klar til Haugesundkampen. Uka etter blir de økonomiske probleme blåst opp. JEg tror feilen ligger i disse to setningene. Styret har ikke fåttt løpende oversikt.

Profile  

PostPosted: 30 Aug 2010, 20:38 
Klubbdirektør

"Økonomi og kontroll har en sentral og viktig rolle i daglig leders oppgaver. Aksjeloven § 6-12 forteller oss om forvaltning av selskapet, hvor det fremkommer at daglig leder skal sørge for at:

- regnskap- og formuesforvaltning er ordnet på en betryggende måte."

http://www.hsh-org.no/eway/default.aspx ... :0:0:::0:0

Kanskje forklaringen ligger i at det ikke har vært noen daglig leder i KIL det første halvåret av 2010? Kanskje det ikke engang har vært ført regnskap den tiden?

Profile  

PostPosted: 30 Aug 2010, 20:45 
Klubbdirektør

Neil Lennon wrote:
Men KIL kan vel først starte med å sende ut regninger for diverse sponsoravtaler som blant annet målaksjer. Det er ikke gjort i år. Samtidig vet jeg at flere har bestilt KIL-boka og andre effekter av KIL. Fått bekreftelse på at mail er mottatt, og dermed verken sett noe produkt eller regning.

Helt utrolig...når man er i pengemangel. Jeg har jo en historie med motsatt fortegn ut i fra den støtten vår bedrift ga KIL. For dette skulle vi få en liten påskjønnelse og et visuelt bevis. Etter mange henvendelser (mas) fra vår side ble jeg oppringt av en fra KIL, som beklaget og beklaget. Det var vel i juni. Han lovte og sende en påskjønnelse innen en uke, og deretter et visuelt bevis for vår støtte - med autografer. Vi fikk tilsendt 2 billetter til ståtribunen, og det var jo greit nok :) Men det visuelle beviset, som ikke koster noe i kroner og øre for dem, har vi ikke mottatt enda. Og det kaller jeg rot, og ingenting annet. Fælt og måtte mase for å motta det man har blitt lovet når man støtter dem :?

Profile  

PostPosted: 30 Aug 2010, 22:29 
Trener

Libra wrote:
"Økonomi og kontroll har en sentral og viktig rolle i daglig leders oppgaver. Aksjeloven § 6-12 forteller oss om forvaltning av selskapet, hvor det fremkommer at daglig leder skal sørge for at:

- regnskap- og formuesforvaltning er ordnet på en betryggende måte."

http://www.hsh-org.no/eway/default.aspx ... :0:0:::0:0

Kanskje forklaringen ligger i at det ikke har vært noen daglig leder i KIL det første halvåret av 2010? Kanskje det ikke engang har vært ført regnskap den tiden?

Jo da, men i mangel av daglig leder er det jo styrets ansvar. Jeg synes det er merkelig at de ikke fått hjelp av noen eksterne. F.eks. hos Sparebanken Hedmark eller hos gruskongen finnes det garantert kompetanse på budsjettering og økonomistyring. Gruskongen får vel bla opp uansett, underskuddet er neppe mer enn lommerusk for han.

Profile  

PostPosted: 30 Aug 2010, 22:56 
Klubbdirektør

Jeg er ikke så sikker på det...Det er styrets ansvar og ansette daglig leder. Og det hadde de vel gjort, men det tok lang tid før han kunne begynne i jobben.

Profile  

PostPosted: 31 Aug 2010, 01:07 
Grævling

Mange som lurer på mye her inne, og det er vel på sin plass. Men.... noen her som faktisk har tenkt seg på det ekstraordinære årsmøtet? Der blir det vel i det minste mulig å stille spørsmål, samt få litt innsikt i hva det dreier seg om.

Får fanken ikke tatt turen selv ettersom seksjonen på jobb for for første gang noen sinne plutselig skal ut på tur i 2 dager med overnatting når dette skjer på torsdag :-( Og passende nok skal vi selvfølgelig til Hamar... som om det ikke var elendighet nok i verden fra før!!!

Profile  

PostPosted: 31 Aug 2010, 08:13 
Forumlegende

Avisen sier i dag at det nå ser ut til å bli 1 million i underskudd på tilskuerinntekter.
Og at betalende publikummere da er en del lavere enn det som oppgis.
Altså går publikumsmessig 60 - 70 000 underskudd i snitt per kamp med dagens snittpublikumstall.

Altså kanskje rundt 300 stk med fribilletter.

Profile  

PostPosted: 31 Aug 2010, 08:51 
Reserve

Nå kan ikke styret gjemme seg helt bak fraværet av daglig leder, for helt siden forrige daglig leder ble sykemeldt i januar 2009 til nåværende tiltrådte i juni har styret innsatt en fungerende daglig leder. Beslutningen om en fungerende daglig leder fremfor å intensivere arbeidet med å ansette en regulær har altså blitt tatt av 3 forskjellige styrer. I etterpåklokskapens lys (enkelte av oss har vel sagt det underveis også) har dette neppe vært noe sjakktrekk siden det er begrenset hvor mye og hvor godt arbeid et styremedlem får gjort som daglig leder i tillegg til alt annet han/hun skal gjøre.

Budsjettsvikten på tilskuerinntekter tilsier at man ligger 10% under budsjett både på antall tilskuere og snittpris pr solgte billett. Nå har jeg vært så mange ganger på fotballkamp de siste årene at jeg tør si med ganske stor sikkerhet at antallet innenfor portene ikke kan ha vært mye under budsjett. Da er det heller et problem med antall fribilletter, sponsorbilletter, andelen barn/honnør, etc. Altså at det ble budsjettert for optimistisk på gjennomsnittlig billettpris, samt at sponsebilletter har blitt dobbeltregnet på inntektssiden (både på sponsor og tilskuere).

Siden opprykket i 2003 har KIL oftere ligget i toppen enn i bunnen av Adeccoligaen, de har rykket opp til Norges øverste divisjon, der de spillemessig langtfra skjemmer seg ut. Sagt med andre ord: I 7 sesonger har den sportslige organisasjonen holdt et meget godt nivå sett i forhold til lokasjon og ressurser. Men samtidig har vi slitt tyngre og tyngre økonomisk, KIL brenner ut haugevis med styremedlemmer og organisatoriske ansatte og vi befinner oss konstant nær stupet. For meg er det et sterkt signal om at fokuset nå må ligge på å bygge organisasjonen. Man kunne drive en Tippeligaklubb tilnærmet på dugnad på 90-tallet, men ikke i 2010. Vi kan kjefte og klage på styrer og andre - år etter år - men faktum er at disse ildsjelene legger ned en massiv innsats for å holde klubben i live. Noen av dem orker ikke et år engang, andre holder akkurat det året før de kaster inn håndkleet. Da er det neppe folkene det er noe feil med, men måten klubben opererer på. Og så krysser jeg fingrene for at vi får beholde både daglig leder og markedssjefen i lang tid fremover. Samt at de får nødvendig hjelp. Det er forutsetninger for at vi skal kunne ha en klubb i en av landets to øverste divisjoner.

Profile  

PostPosted: 31 Aug 2010, 11:23 
Forumlegende

Her snakkes det nå om mobiliseringskampanje for å få inn pengene: http://www.glomdalen.no/kil/article5272355.ece

Kanskje man burde få inn igjen Jens Njøsen til å holde styr på alt dette.

Profile  

PostPosted: 31 Aug 2010, 11:49 
Klubbdirektør

Jeg ser at KIL i dag lanserer et tilbud til bedrifter om 5 billetter til 1150 kr, for og redde klubben. Dette må jo være noe som de aller fleste bedrifter både har råd og lyst til? Vi skal i hvert fall hive oss på :D

Profile  

PostPosted: 31 Aug 2010, 12:44 
Trener

Jeg sendte en forespørsel om fakturering av målaksjer i dag og fikk svar at alt blir fakturert etter sesongslutt i stedet for i 2 omganger, noe som høres fornuftig ut da det koster penger å sende ut fakturarer.

Profile  

PostPosted: 31 Aug 2010, 12:49 
Forumlegende

David Justice wrote:
Jeg sendte en forespørsel om fakturering av målaksjer i dag og fikk svar at alt blir fakturert etter sesongslutt i stedet for i 2 omganger, noe som høres fornuftig ut da det koster penger å sende ut fakturarer.

Samtidig litt rart siden de sliter med likviditeten, og burde ha behov for penger nå.

Profile  

PostPosted: 01 Sep 2010, 22:28 
Klubbdirektør

Raggen wrote:
Mange som lurer på mye her inne, og det er vel på sin plass. Men.... noen her som faktisk har tenkt seg på det ekstraordinære årsmøtet? Der blir det vel i det minste mulig å stille spørsmål, samt få litt innsikt i hva det dreier seg om.

Får fanken ikke tatt turen selv ettersom seksjonen på jobb for for første gang noen sinne plutselig skal ut på tur i 2 dager med overnatting når dette skjer på torsdag :-( Og passende nok skal vi selvfølgelig til Hamar... som om det ikke var elendighet nok i verden fra før!!!

Kondolerer

Profile  

PostPosted: 02 Sep 2010, 08:25 
Forumlegende

Ifølge Glåmdalen i dag så skal Styret ha gitt beskjed om å selge unna spillere for å få inn penger.
Selge den som selges kunne.

Vi kan ikke klandre Morten Kristiansen for noe som helst.
Han har hatt klare føringer fra Styret og kaller siste døgn av vinduet for "Et helvetes døgn".

Ms Eva Arnseth sier at Adecco er mer realistisk enn TL neste år.

Levi Henriksen har også en lengre kommentar som jeg vil si mye omhandler Styrets dobbeltmoral oppi alt sammen.

Profile  

PostPosted: 02 Sep 2010, 08:43 
Trener

ivo wrote:
Ifølge Glåmdalen i dag så skal Styret ha gitt beskjed om å selge unna spillere for å få inn penger.
Selge den som selges kunne.

Vi kan ikke klandre Morten Kristiansen for noe som helst.
Han har hatt klare føringer fra Styret og kaller siste døgn av vinduet for "Et helvetes døgn".

Ms Eva Arnseth sier at Adecco er mer realistisk enn TL neste år.

Levi Henriksen har også en lengre kommentar som jeg vil si mye omhandler Styrets dobbeltmoral oppi alt sammen.

Jeg synes styret bør informere om hva som skjedde med investorpengene som skal ha stått klare for å hente nye spillere.

Last edited by David Justice on 02 Sep 2010, 08:44, edited 1 time in total.

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 799 posts ]  Go to page Previous  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 ... 54  Next

All times are UTC + 1 hour [ DST ]