KIL Supporterklubb

Kongsvinger Supporterklubb Forum
It is currently 17 Jul 2025, 07:59

All times are UTC + 1 hour [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 799 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 54  Next
Author Message
 Post subject: Re: Klubbens økonomi..
PostPosted: 25 Apr 2009, 19:32 
Forumlegende

Men hva ville skjedd om man på generalforsamlingen stemte ned budsjettet?
Måtte man ikke da lagd et på nytt?

Styrets medlemmer hadde jo gitt beskjed om at de ikke var aktuelle lenger.
Det var jo deres svanesang.
Kanskje like bra at de ikke gjorde en tøddel mer...
Altså når det hele var som det var...

Prinsipielt har vel TV rett i at man skulle ha flere ansatte.
Men situasjonen er vel ikke normal noe sted nå om dagen, nesten ikke.
Og hvor skal man i så fall kutte dersom man kanskje må kutte ellers også?
Det er da man trenger "handlingens folk".

Åpenheten.
Tja - man krangler vel i stort sett de fleste organisasjoner.
Verre kanskje om det kommer "bakveien for øret".
Så får man heller forklare for resten av organisasjonen hvordan ståa er.

Profile  

PostPosted: 25 Apr 2009, 20:31 
Materialforvalter

ivo wrote:

Hadde vel vært like greit å lage et nytt budsjett - i stedet for å vedta et som har "hull på flere millioner". Får inderlig håpe de klarer å øke inntektene i stedet for å måtte kutte vesentlig i budsjettet.
Tror Mohn & co klarer det!!

Profile  

PostPosted: 26 Apr 2009, 10:20 
Forumlegende

Fuji wrote:
ivo wrote:

Hadde vel vært like greit å lage et nytt budsjett - i stedet for å vedta et som har "hull på flere millioner". Får inderlig håpe de klarer å øke inntektene i stedet for å måtte kutte vesentlig i budsjettet.
Tror Mohn & co klarer det!!

Det kan du selvsagt si.
Men for det ene ville det tatt tid.
For det andre måtte det vel vært flertall mot å vedta budsjettet.
For det tredje visste man at skifte av styre ville skje.
For det fjerde kan vi nok si at grunnlaget for samarbeid mellom "gamle" og "nye" neppe var det mest opplagt beste (slik er ofte virkeligheten).

Ellers er jeg helt enig med deg i at de sikkert klarer det så langt reell råd er...
Derfor er seier mot Alta borte så veldig viktig for publikumsoppslutningen hjemme mot Stavanger.
Hadde man vunnet borte mot Haugesund hadde vi hatt 1800 - 2000 mot LøvHam og ikke 1500 også...

Profile  

PostPosted: 03 Jun 2010, 19:55 
Forumlegende

http://www.nettavisen.no/sport/fotball/ ... 917336.ece

Dette er jo ikke positivt, trodde forrige styret fikk orden på økonomien. Men dette betyr jo i praksis at vi er under administrasjon av NFF?
Nye spillere håndteres vel kanskje av investorenes selskap så det løses vel på en måte, men utover det kan det ikke være enkelt å drive KIL butikken med sånne begrensninger.

Profile  

PostPosted: 03 Jun 2010, 20:02 
Grævling

Denne oppstillingen til NFF henger vel sammen med overskudd og ymse annet som gjør at vi aldri noen sinne vil komme oss vekk fra den kategorien. Vi er vel den klubben som trolig har "minst å gå på" når det kommer til penger. Er jo også nødt til å bruke det vi får inn for å forsteke laget så langt det er mulig i kampen mot alle andre med større budsjetter. Nei, lave marginer må vi nok alltid komme til å leve med, men det er vel greit nok, så lenge de som styrer pengene bare sørger for at vi holder oss i live. Har nevnt det før og det kan jeg godt gjøre igjen, rykker heller ned til Adecco enn å bli slått konkurs og bli radert ut av landets fotballkart!

Profile  

PostPosted: 26 Aug 2010, 18:07 
Trener

Da er vi igang igjen!
Quote:
- Vi har brukt mye tid på tallknusing den siste tiden. Og de siste tallene viser at det er alvor for vår økonomiske situasjon, forteller styremedlem Eva Arnseth.

Quote:
- Vi ser nå at vi ikke vil klare å drive klubben ut året, dersom vi holder denne marsjfarten, sier Arnseth.

http://www.glomdalen.no/kil/article5239309.ece

Profile  

PostPosted: 26 Aug 2010, 18:45 
Klubbdirektør

Dette er trist lesing....Og man må vel bare innse at styret består av mennesker som ikke er dyktige og kompentente nok. Kan det være så vanskelig og sette opp et realistisk budsjett og følge det? Jeg skulle ha likt og vite hvordan utgiftssiden har blitt større enn forventet, når så mange spillere har forsvunnet bl.a. - uten at det har kommet nye.

Profile  

PostPosted: 26 Aug 2010, 19:01 
Reserve

Ja det lurer jeg også på, rart med disse pengene som alltid mangler. Men nå er vel de som sitter i styret utdannet i både økonomi, juss og ja egentlig en brukbar cv på de fleste så om de er amatører vet jeg ikke. Mohn slet vel også med det samme, men ordnet det til slutt. Og de jobber vel alle ved siden av og gjør vel en god jobb der uten at bedriften går underskudd og holder budsjettene.

Du er vel i næringslivet selv Libra, meld deg inn, møt opp på årsmøte og meld deg til tjeneste. Så kanksje det blir en ordning? :)

Profile  

PostPosted: 26 Aug 2010, 19:07 
Trener

Libra wrote:
Dette er trist lesing....Og man må vel bare innse at styret består av mennesker som ikke er dyktige og kompentente nok. Kan det være så vanskelig og sette opp et realistisk budsjett og følge det? Jeg skulle ha likt og vite hvordan utgiftssiden har blitt større enn forventet, når så mange spillere har forsvunnet bl.a. - uten at det har kommet nye.

Godt poeng....

I tillegg bør det nevnes at før sesongen "hadde vi penger til" 2 ekstra spillere som aldri kom. Etter det er flere av våre spillere blitt langtidsskadd, som sturød og Kai Olav. Dette utløser ganske store ekstrainntekter i form av sykepengerefusjoner.

Tilskuertallet er høyere enn budsjettert, følgelig må nesten inntekter fra kioskvarer på stadion være høyere også.

Spillerlønningene er jo ganske forutsigbare, og bør utfra tidligere info være lavere enn budsjett.

Det som må ha "røket" er i så fall reklameinntekter, men det hevdes jo at Riseth har fått inn mere midler enn forventet i jobben som markedsdirektør.

Så dette virker særdeles dårlig. På tide å få en økonom eller to inn i styret?

Arnseth er jo tidligere rektor på ØVGS, men var vel ikke den sterkeste på realfagsbiten. Uansett skuffende om budsjettet hun sa ja til å følge når hun tok på seg styrevervet er så dårlig snekret sammen at enhver med litt +-/*-kunnskap kunne sett at det ikke ville gått bra litt før hun har innsett det.

Profile  

PostPosted: 26 Aug 2010, 19:11 
Klubbdirektør

Skjønner ikke helt hva de går underskudd på. Nesten alle spillere er sponset av ditt og datt. Hvis dem setter opp et budsjett på 12 millioner i året skal man ikke bruke mer en det vel. Hvis dem gjør det, må jo styret ha null peiling på hva de gjør. Man bruker ikke mer en det man for i lønn, (noen da) Hvordan går det med salget av Gjemslund da? Bare å selge og få inn de millonene med en gang. Da blir det jo noen kr ekstra hvert år av de som eier annlegget.

Profile  

PostPosted: 26 Aug 2010, 19:12 
Klubbdirektør

Det er merkelig, ja. Og det er jo lett og sitte på utsiden og vurdere det hele. Det er ikke nok penger til og drive på en skikkelig måte, tydeligvis. Men nå har de jo hele tiden sagt at de ikke bruker penger de ikke har, og alt har virket under kontroll. Styret skal jo hele tiden følge med på den økonomiske utviklingen - det er deres ansvar. Og da skal det ikke plutselig oppdages at det er avvik her og der.

Jeg går ut fra at du tuller med meg, Erik. Jeg hadde ikke hatt nerver til og stikke hodet inn i den økonomien der :)

Profile  

PostPosted: 26 Aug 2010, 21:48 
Reserve

Har du nerver til å starte en egen bedrift i Kongsvinger burde det å holde orden på lille KIL gå ganske greit. :wink: Du blir jo uansett ikke alene, elr vent nei det kan man jo ikke si for sikkert... :P

Nei, er vel få som skjønner hva som kan ha gått galt, men det får vi vel svar på når møtet er holdt. Som de fleste nevner har de jo hele tiden sagt at vi ikke bruker penger vi ikke har. Men har vel kanskje noe med gjennomgangen som lisensnemda har gjort, at de har funnet feil der som våres "økonomer" ikke har sett..

Profile  

PostPosted: 26 Aug 2010, 22:30 
Klubbdirektør

He..he...den vesle bedriften jeg og et par til driver, som ikke er i Kongsvinger, kan nok ikke sammenlignes med store KIL. Så den saken overlater jeg til tøffere sjeler enn meg :D

Ellers var dette et slag i trynet, må jeg si, og en veldig dum oppkjøring for gutta mot resten av sesongen :?

Profile  

PostPosted: 26 Aug 2010, 22:31 
Forumlegende

Budsjettet er jo bare ett redskap styret setter opp i forkant av sessongen. Det er jo ikke styret som bruker pengene eller skaffer inntektene det er vel heller økonomirapporteringen og kostnadskontrollen internt i klubben som er problemet. Vet ikke hvilke fullmakter ulike personer i KIL apparatet har til å bruke penger, men mulig man trenger strengere kontroll på dette området.

Profile  

PostPosted: 26 Aug 2010, 22:41 
Klubbdirektør

Men styret har et stort ansvar når det gjelder en organisasjons økonomi og oppfølgingen av denne:

http://www.kunnskapssenteret.com/articl ... tyret.html

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 799 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 54  Next

All times are UTC + 1 hour [ DST ]