KIL Supporterklubb

Kongsvinger Supporterklubb Forum
It is currently 05 May 2025, 21:30

All times are UTC + 1 hour [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 40 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3
Author Message
PostPosted: 05 Jul 2010, 21:27 
Klubbdirektør

ivo wrote:
Libra wrote:
Man kan jo da spørre seg om vi overhodet har en sjangse til å overleve, på denne bakgrunnen.

Joda, det har man.
Men dersom marginene er små, så vil slikt faktisk kunne være tungen på vektskålen.

Så får man heller skåre uomtvistelige mål...

Det går jo også på "småting" som manglende frispark o.l. Sik jeg ser det, så fikk Brann lov til å herje vilt i går, uten at dommeren brydde seg om det. Og det er jo allerede en del kamper gutta har spilt som kunne ha få et helt annet utfall med andre dommeravgjørelser. Og jeg liker det dårlig, for å si det mildt. Så at Tony hadde problemer med å beherske seg i går også...

Profile  

PostPosted: 05 Jul 2010, 22:22 
Forumlegende

Libra wrote:
Det går jo også på "småting" som manglende frispark o.l. Sik jeg ser det, så fikk Brann lov til å herje vilt i går, uten at dommeren brydde seg om det. Og det er jo allerede en del kamper gutta har spilt som kunne ha få et helt annet utfall med andre dommeravgjørelser. Og jeg liker det dårlig, for å si det mildt. Så at Tony hadde problemer med å beherske seg i går også...

Korrekt.
Og av mange bekker små...
Til slutt blir du nok "enig" med meg, skal du se.

Før 0-1 kunne KIL fått frispark, men lager selv et som fører til kårneren.
Derpå kommer målet.
Slik er det kan man si, men går vi i dybden på det er faktisk ikke "slik", om du skjønner meg.

Profile  

PostPosted: 05 Jul 2010, 22:45 
Forumlegende

Et lag rykker ikke ned pga dommerstanden. Punktum.

Dommeravgjørelser en en bitteliten brøkdel av hva som vipper kamper den ene eller andre veien. Selve spillet fotball har veldig mange flere utslagsgivende detaljer enn det dommerne kan komme opp med.

Det at KIL ikke setter sjanser for eksempel er en detalj man kan trene seg bedre på. Det at man opptrer ubesluttsomt i farlige områder som forsvarsspillere er detaljer man kan trene på. Mange små detaljer over hele fjøla. Både i individets tekniske utførelse, mentale styrke og holdning/innstilling osv. I lagets oppsetning/formasjon, sammensetningen av spillertyper, hva slags spillere man rår over, taktiske valg osv. Kvalitet i alle ledd, fra trenere og støtteapparat til spillere.

Fotball er altfor kompleks til at noen dommere skal bestemme tabellen.

Irriterer man seg over en feilaktig annulert 1-0 scoring for eksempel så får man heller fokusere på å bli gode nok til å score 3. Så får ikke dommerens ene feil så store konsekvenser.

Jeg har vært konsekvent på dette som trener i yngres avdeling. Glem dommeren, det er VI som bestemmer hvor bra vi skal gjøre det. Alltid!

Last edited by Karlsen on 05 Jul 2010, 22:45, edited 1 time in total.

Profile  

PostPosted: 05 Jul 2010, 22:57 
Klubbdirektør

Karlsen wrote:
Et lag rykker ikke ned pga dommerstanden. Punktum.

Dommeravgjørelser en en bitteliten brøkdel av hva som vipper kamper den ene eller andre veien. Selve spillet fotball har veldig mange flere utslagsgivende detaljer enn det dommerne kan komme opp med.

Det at KIL ikke setter sjanser for eksempel er en detalj man kan trene seg bedre på. Det at man opptrer ubesluttsomt i farlige områder som forsvarsspillere er detaljer man kan trene på. Mange små detaljer over hele fjøla. Både i individets tekniske utførelse, mentale styrke og holdning/innstilling osv. I lagets oppsetning/formasjon, sammensetningen av spillertyper, hva slags spillere man rår over, taktiske valg osv. Kvalitet i alle ledd, fra trenere og støtteapparat til spillere.

Fotball er altfor kompleks til at noen dommere skal bestemme tabellen.

Irriterer man seg over en feilaktig annulert 1-0 scoring for eksempel så får man heller fokusere på å bli gode nok til å score 3. Så får ikke dommerens ene feil så store konsekvenser.

Jeg har vært konsekvent på dette som trener i yngres avdeling. Glem dommeren, det er VI som bestemmer hvor bra vi skal gjøre det. Alltid!

Håper du har rett :) Men jeg er langt fra sikker. Beklager å måtte si det..men nettopp fordi dette stort sett tolkes av menn, og deres forholdsvis konkrete hjerner - alltid, så er jeg i tvil :(

Last edited by Libra on 05 Jul 2010, 22:59, edited 1 time in total.

Profile  

PostPosted: 06 Jul 2010, 08:08 
Forumlegende

Karlsen wrote:

1. Et lag rykker ikke ned pga dommerstanden. Punktum.

2. Dommeravgjørelser en en bitteliten brøkdel av hva som vipper kamper den ene eller andre veien. Selve spillet fotball har veldig mange flere utslagsgivende detaljer enn det dommerne kan komme opp med.

3. Det at KIL ikke setter sjanser for eksempel er en detalj man kan trene seg bedre på. Det at man opptrer ubesluttsomt i farlige områder som forsvarsspillere er detaljer man kan trene på. Mange små detaljer over hele fjøla. Både i individets tekniske utførelse, mentale styrke og holdning/innstilling osv. I lagets oppsetning/formasjon, sammensetningen av spillertyper, hva slags spillere man rår over, taktiske valg osv. Kvalitet i alle ledd, fra trenere og støtteapparat til spillere.

4. Fotball er altfor kompleks til at noen dommere skal bestemme tabellen.

5. Irriterer man seg over en feilaktig annulert 1-0 scoring for eksempel så får man heller fokusere på å bli gode nok til å score 3. Så får ikke dommerens ene feil så store konsekvenser.

6. Jeg har vært konsekvent på dette som trener i yngres avdeling. Glem dommeren, det er VI som bestemmer hvor bra vi skal gjøre det. Alltid!

1. Hvem har sagt det da?
Men diverse avgjørelser kan selvsagt være avgjørende når marginen for nedrykk / opprykk bla bla bla er liten.
man snakker ikke om konsekvent gjennomføring.

2. Men ofte avgjørende faktorer når det er relativt rimelig tett.
Bare se på Tyskland - England i VM.
Selvsagt er dommertabben på målet som ikke ble godkjent av meget høy påvirkning.
Eller Maradonas hånd.
Og haugevis av andre eksempler.

En viktig forskjell er at mens spillerne har kontroll over fotballen - så har de ikke det over dommerens handlinger.
Med dine utsagn undervurderer du en faktor som er bevisst / ubevisst, men faktisk med all makt i gitte situasjoner.

3. Har ikke noe med temaet å gjøre.
Selv i en kamp mellom verdens 2 beste lag kan det hele avgjøres av en stor dommerfeil - endog vedkommendes sympati / antipati.
Det finnes ikke upåvirkelige folk.
Derfor vil videoavgjørelser (systemet hvordan kan diskuteres) klart dempe skadevirkninger innen toppfotballen.

Det var ikke for ingen ting at den norsk linjemannen som ikledte seg det ene lagets trøye før CL-finalen ble suspendert.
Selv om det kanskje bare var en gimmick.
Men så sterk anses muligheten for sympati / antipati.

4. Se 1,2,3.

5. Et veldig naivt utsagn.
T Henry brukte handa i en helt avgjørende situasjon i kvalikken mellom Frankrike - Irland.
"Hold munn, jævla irer. Dere kunne skåret 3 i stedet for å klage" --- er konsekvensen av ditt budskap.

6. Det er selvsagt korrekt å innprente slikt i yngre fotballspillere.
Det går på å bygge kvalitet i lag og hos enkeltpersoner.

Profile  

PostPosted: 06 Jul 2010, 13:15 
Forumlegende

Syns vi mangla litt fart i forsvaret, ikke at Riseth var verdens raskeste men han var god til å ta ut dybde og sikre. Tviler på om Brann hadde fått 2-0 scoringen om Riseth hadde spilt.

Profile  

PostPosted: 06 Jul 2010, 14:50 
Forumlegende

ivo wrote:

"Hold munn, jævla irer. Dere kunne skåret 3 i stedet for å klage" --- er konsekvensen av ditt budskap.

6. Det er selvsagt korrekt å innprente slikt i yngre fotballspillere.
Det går på å bygge kvalitet i lag og hos enkeltpersoner.

Eller: "Lær deg etikk og moral jævla franskmann! slikt gjør man bare ikke!!" Og ja, videodømming hadde tatt den situasjonen. Og bevisste handlinger på denne måten må selvsagt straffes. Også det med "måldommere" som var i Europaligaen denne sesongen er noe å innføre.

Ja, i enkeltkamper, og da særlig cupkamper eller i kvalikkamper der alt avgjøres "nå" vil dommertabber kunne sette preg på saker og ting. Men disse kampene hører til unntakene. De fleste kamper er over en lang sesong i en serie. Relatert til kamptråden. Her vil det komme dommertabber og handser som ikke blir sett og alt mulig rart. Men gjennom en lang sesong når tabellen summeres er det kun egne prestasjoner man skal fokusere på. At dommern var litt på bærtur nå mot Brann stemmer. Men likevel mener jeg lagets prestasjoner var faktoren som fremkalte tap.

Jeg synes dommeren var helt på trynet mot Brann, ja. Men jeg synes han likevel får for mye pepper i denne tråden. Rett og slett fordi alle i KIL etter denne kampen må seg selv i speilet før man peker på dommeren. Dommeren vant ikke for Brann, tross alt. Det ble 3-0 - utklassing.

Profile  

PostPosted: 06 Jul 2010, 20:29 
Forumlegende

Karlsen wrote:
ivo wrote:

1. Eller: "Lær deg etikk og moral jævla franskmann! slikt gjør man bare ikke!!" Og ja, videodømming hadde tatt den situasjonen. Og bevisste handlinger på denne måten må selvsagt straffes. Også det med "måldommere" som var i Europaligaen denne sesongen er noe å innføre.

2. Ja, i enkeltkamper, og da særlig cupkamper eller i kvalikkamper der alt avgjøres "nå" vil dommertabber kunne sette preg på saker og ting. Men disse kampene hører til unntakene. De fleste kamper er over en lang sesong i en serie. Relatert til kamptråden. Her vil det komme dommertabber og handser som ikke blir sett og alt mulig rart. Men gjennom en lang sesong når tabellen summeres er det kun egne prestasjoner man skal fokusere på. At dommern var litt på bærtur nå mot Brann stemmer. Men likevel mener jeg lagets prestasjoner var faktoren som fremkalte tap.

3. Jeg synes dommeren var helt på trynet mot Brann, ja. Men jeg synes han likevel får for mye pepper i denne tråden. Rett og slett fordi alle i KIL etter denne kampen må seg selv i speilet før man peker på dommeren. Dommeren vant ikke for Brann, tross alt. Det ble 3-0 - utklassing.

1. Hjelper jo ikke så mye å kjefte på en franskmann når snoren er kuttet over.

2. Klart cupkamper er værst.
Men dersom det står et 1p eller 2p og man har hatt klare dommertabber / -tendsenser i mot seg, så er det et stort nok moment.
Tenk om den avgjørende saken skjer i siste seriekamp.
Eller mot laget som reddet plassen på bekostning.

Dommertabber er én ting, og det vil skje og greit nok.
Alle gjør tabber.

Verre er det dersom man favoriserer lag grunnet navnet på laget etc.
Det er hovedsaklig det kritikken går på.
Og dette er et fenomen alle steder ellers i samfunnet og det er merkelig å tro at det ikke skjer innen toppfotballen...

3. Selvsagt skal KIL se seg i speilet.
Men dommeren slipper billig unna synes jeg.

Men mange dommere legger opp til det selv.
Ved sin væremåte på banen.
Når f.eks Øvrebø opptrer arrogant (noe flere beskylder ham for) forsterkes alt som skjer.
Vår venn nå var vel like ens.
Ære være Kristoffer Helgerud som faktsik kan le av seg selv midt oppe i alt, uansett hva rart han gjør.
Da dempes alt.

Tenk over følgende:
Dommer X dømmer en avgjørende kamp Brann og KIL med tanke på nedrykk i Bergen.
Rakrygget er den dommer X som ikke ved ryggmarksrefleks lettere dømmer pro Brann i tvilstilfeller.
Greit nok, slik er det, og vil forbli slik, men da er det også pepperbart!

Profile  

PostPosted: 06 Jul 2010, 21:33 
Forumlegende

Vi er nok mer enige ivo enn man kan få inntrykk av ved første øyekast. det er nok av dommere uten ryggrad.

Men synes generelt dommerne får for mye pepper etter kamper. Men jeg har vel ikke bare drillet de jeg har trent i å fokusere på seg selv, lærte meg det selv etterhvert også. Og lot selv ubrukelige dommere slippe mer og mer unna ettersom jeg ble mer erfaren på sidelinja. Er nok litt farget av det. Breddefotballen "herdet" meg i forhold til merkelige dommeravgjørelser. Må understreke at det er mange gode dommere også i breddefotballen.

Profile  

PostPosted: 06 Jul 2010, 21:45 
Forumlegende

Karlsen wrote:
Vi er nok mer enige ivo enn man kan få inntrykk av ved første øyekast. det er nok av dommere uten ryggrad.

Tabber får vi leve med og godta som noe som er uunngåelig.
Så lenge man ikke er partiske...

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 40 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3

All times are UTC + 1 hour [ DST ]