KIL Supporterklubb

Kongsvinger Supporterklubb Forum
It is currently 05 May 2025, 18:51

All times are UTC + 1 hour [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 40 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3  Next
Author Message
 Post subject: Re: KIL boka
PostPosted: 08 Mar 2010, 17:00 
Forumlegende

TaigerVudds wrote:

1. Jeg mener situasjonene ikke kan sammenlignes. Når det er 3-4 uker igjen til seriestart og det jobbes på alle mulige fronter for å få på plass alle brikker, er organisasjonen neppe tjent med at Sportslig Utvalg uttaler ""vi kan ikke gå til Tippeligaen slik situasjonen er nå". Det gir feil signaler til spillerne som er på plass, til de som man muligens kan få på plass, til sponsorer, samarbeidspartnere, supportere og andre. Det minner litt for mye om situasjonen foran Berntsens sin andresesong, der han pep om manglende forsterkninger i Glåmdalen hver gang han fikk muligheten. Så skal det selvsagt være takhøyde til at diskusjonen går fritt internt.

2. Men i etterkant vil det selvsagt være relativt fritt frem for Kristiansen, Amundsen og andre til å uttale seg om hva som skjedde. Det er nettopp dette som skjer rundt bok-utgivelsen. Om alt rundt Nordlie, "fyllehistorien", økonomi og annet hadde kommet pressen og folk flest for øret underveis, ville det neppe vært mulig å rydde opp. Det hadde blitt et konstant rabalder, som i sin tur hadde redusert fokus og prestasjonsevne på og utenfor banen.

3. Ytringsfrihet er et vanskelig emne, og det er fristende å sitere Willochs "Ytringsfrihet er ikke det samme som en ytringsplikt". Men jeg er ihvertfall av den oppfatning at i en offentlig interessant organisasjon som KIL er man tjent med å holde endel av de løpende konfliktene og uenighetene internt, om det ikke er slik at en offentliggjøring faktisk gjør klubben en tjeneste. Dette blir ikke mindre viktig som Tippeligaklubb, når vi vet at TV2 veldig ofte søker konflikt og bråk i sin dekning. Og at Glåmdalen vil hive seg på i mange tilfeller er jeg overbevist om.

4. Så skal det sies at selv om jeg er veldig positiv til bokutgivelsen har jeg ikke peiling på innholdet utover det som Glåmdalen gjenga på lørdag. Så godt mulig jeg også finner emner jeg synes forfatteren kunne spart seg. Men det er stor forskjell på å bruke mediene/løpe til mediene i løpende interne saker og det å fortelle om dem i etterkant.

1. Om situasjoner er forskjellige kan handlemåter være like korrekte for det.
Dette minner om sykehus hvor direktøren for ansiktet utad smiler og bukker, mens fagpersonene snakker.
Fagpersoner skal alltid snakke, hvis ikke er de ikke fagpersoner.

Kanskje var det fordi de ikke ble hørt innad at man snakket utad?
Spillerne visste at de var få.
Det ble jo ikke sagt at de var for dårlige.
Selv kapteinen snakket jo i samme baner.

Kanskje kunne det vekke noen sponsorer også.
"Hvorfor sa ingen noe" - ville man ellers etterpå kunnet si.
Iblant må man bare rive og røske og fortelle sannheten.
Selv om glansbilder da kan få riper.

Svært mange supportere har jo hele tiden uavhengig snakket om liten stall.

2. Etterpå?
Når det kanskje hadde vært for seint.
Så ville man kritisert dem for at de ikke sa noe - altså for dårlige innen faget...
"Vi visste vi var for få - men holdt kjeft for å ikke tråkke på ømme tær"...

3. Glans og ferniss faller før eller senere.
Det er like godt å være rett fram ofte.
Det i seg selv er ofte en korrigeringsfaktor hvor ulmebranner kan kveles.
Hvem skal "lide" blir et spørsmål...når det fusker og tusker seg til.

Media skal vel ikke være løpegutter for fotballag eller andre?

4. Det er da i alle fall i mine øyne forskjell på at fagfolk beskriver en realitet i forhold til resurrser for å løse oppgaver, - og det at
noen er på fylla, noen slenger det man kaller ditt, at treneren ikke klarer sin oppgave osv.

Folk flest tror jeg bar ser på dette som at slik er det, slik er vi mennesker.
De som vender seg bort grunnet dette har vendt seg bort før fordi de ikke vil støtte KIL uansett.
Disse bekymrer meg ikke, heller et eventuelt lite frafall.
De redde kan vel holde seg hjemme om de tar anstøt...

Profile  

PostPosted: 08 Mar 2010, 17:42 
Reserve

Vel, fagfolk eller ikke fagfolk - jeg mener det er tilfeller hvor en organisasjon som KIL er tjent med å holde slike diskusjoner internt. Å fortelle 19 spillere på TV at de som gruppe ikke har noe å i Tippeligaen å gjøre, tre uker før seriestart, er etter min mening ikke spesielt imponerende lederskap. Ikke riktig fremgangsmåte heller, og da må det nødvendigvis bli pepper fra styreleder.

Men noen fasit på hvordan det skal kommuniseres i en fotballklubb finnes ikke, så her er det sikkert like greit å enes om at vi er uenige.

Men at media ikke skal være løpegutter tror jeg vi er enige om. Som Tippeligaklubb trenger vi heller ikke bekymre oss for at TV2 inntar en slik holdning. De værer splid og konflikter som en hai etter blod, og koker suppe på tynnere spikre enn dette om de vil.

Profile  

PostPosted: 08 Mar 2010, 18:07 
Klubbdirektør

Jeg skjønner ikke helt vitsen med å lansere denne boka akkurat til seriestarten...

http://www.dagbladet.no/2010/03/08/spor ... /10758126/

Profile  

PostPosted: 08 Mar 2010, 18:33 

Libra wrote:
Jeg skjønner ikke helt vitsen med å lansere denne boka akkurat til seriestarten...

http://www.dagbladet.no/2010/03/08/spor ... /10758126/

Det skjønner ikke jeg heller, ikke smart å lansere boka få dager før seriestart, kanskje skaper det uro i spillegruppa.
Noe de ikke trenger nå.

Profile  

PostPosted: 08 Mar 2010, 19:11 
Klubbdirektør

Ja, klart at det skaper uro med negative oppslag både i lokalpresse og nettavisene. Jeg har store problemer med å forstå hvorfor en bok som stort sett inneholder bare negative ting skal lanseres akkurat nå - i denne tiden som bør være fylt av bare glede og forventning :) Men det sammenfaller jo med Henrik Mohns avgang som styreleder da :?

Profile  

PostPosted: 08 Mar 2010, 19:24 
Grævling

Libra wrote:
Men det sammenfaller jo med Henrik Mohns avgang som styreleder da :?

Har ingen fasit her, men det sammenfaller kanskje også litt med det faktum at boka vil gi KIL en del kroner inn i kassa, noe de trenger NÅ, for å få forsterket laget. Hvem vet, kanskje er denne boka eneste grunnt til at det i dag forhandles med Niang, og at det snakkes om at enda en spiller er på gang.

250 kr X 1000 bøker gir tross alt litt penger i kassa, og innholdet i boka egner seg vel såpass bra i Vinger at de like godt kan trykke opp 2000 nye eksemplarer med en gang.

Og når det gjelder spillerene og "fylleskandalen", når på året hadde det egentlig passet bra for dem å få dette servert?

Noe annet jeg syns er pussig med denne saken er at fokuset til Glåmdalen ikke var på noe annet, av alle "godsaker" som blir "avslørt". I tillegg var det bare med nød og neppe de klarte å få med på lørdagens forsiden at KIL hadde hentet inn en av landets mest profilerte fotballspillere.

Profile  

PostPosted: 08 Mar 2010, 19:29 
Klubbdirektør

Det hadde vel ikke vært noe problem å lansere boka i vinter f.eks. De trengte vel pengene da også? Alt hadde vel vært bedre enn noen dager før seriestart, synes jeg.

Bare så det er sagt: Jeg kjøper boka, jeg. Som jeg kjøper det meste annet som kan støtte KIL :D

Ellers er jeg enig ang. Glåmdalen. Men de har nå vært først ute med nyhetsstoff rundt Mame Niang da :)

Last edited by Libra on 08 Mar 2010, 19:33, edited 1 time in total.

Profile  

PostPosted: 08 Mar 2010, 19:54 
Grævling

Libra wrote:
Det hadde vel ikke vært noe problem å lansere boka i vinter f.eks. De trengte vel pengene da også? Alt hadde vel vært bedre enn noen dager før seriestart, synes jeg.

Nå måtte jo også folk få tid til å skrive boka ferdig, tror ikke det hadde vært mulig å få gitt den ut så veldig mye tidligere :-)

Profile  

PostPosted: 08 Mar 2010, 20:06 
Forumlegende

TaigerVudds wrote:
Vel, fagfolk eller ikke fagfolk - jeg mener det er tilfeller hvor en organisasjon som KIL er tjent med å holde slike diskusjoner internt. Å fortelle 19 spillere på TV at de som gruppe ikke har noe å i Tippeligaen å gjøre, tre uker før seriestart, er etter min mening ikke spesielt imponerende lederskap. Ikke riktig fremgangsmåte heller, og da må det nødvendigvis bli pepper fra styreleder.

Jeg ser jo poenget ditt.

Men det hjelper lite om du har 5 hjertespesialister rundt deg om du får akutt intens tannverk.
Kanskje kunne de gi deg smertestillende, men det hjelper jo egentlig bare en kort stund...

Profile  

PostPosted: 08 Mar 2010, 20:12 
Klubbdirektør

Raggen wrote:
Libra wrote:

Nå måtte jo også folk få tid til å skrive boka ferdig, tror ikke det hadde vært mulig å få gitt den ut så veldig mye tidligere :-)

Ja, selvfølgelig :) Men året har 52 uker og 365 dager, så hvorfor akkurat denne uka? Jeg skjønner det ikke med min beste vilje :? Det er ikke tilfeldig når bøker lanseres, stort sett.

Profile  

PostPosted: 08 Mar 2010, 20:33 
Grævling

Nå er det heller ikke tilfeldig når på året KIL trenger penger..... det gjør de året rundt ;-)

Profile  

PostPosted: 08 Mar 2010, 20:58 
Klubbdirektør

Det er klart :D Men jeg synes det er dårlig gjort overfor gutta å komme med dette akkurat denne spesielle uka. For det er sikkert ikke noe de er stolte over. Selv om jeg ikke akkurat mener at det var verdens største forbrytelse det de gjorde :mrgreen:

Profile  

PostPosted: 08 Mar 2010, 21:03 
Forumlegende

Libra wrote:
Det er klart :D Men jeg synes det er dårlig gjort overfor gutta å komme med dette akkurat denne spesielle uka. For det er sikkert ikke noe de er stolte over. Selv om jeg ikke akkurat mener at det var verdens største forbrytelse det de gjorde :mrgreen:

Nei, egentlig var det vel utslag av mange faktorer.

Etter min mening er det ut fra det som stod i Glåmdalen bare én taper...

Profile  

PostPosted: 08 Mar 2010, 21:11 
Reserve

Timing på bokutgivelser er sjeldent tilfeldig, heller ikke denne. Generelt er senhøsten et populært valg, men av ymse årsaker kunne man risikert mye ved å drøye helt til da. Sesongstart er åpenbart den beste timingen for en slik bok, og husker jeg ikke feil ble også Gjemselund Gråter/Gjemselund Jubler Igjen gitt ut rundt sesongstart. Når man først gir ut bok ønsker forfattere og utgivere selvsagt at flest mulig skal lese den.

Jeg skal ihvertfall ha et ex. av boken, og gleder meg til å lese den. Både for å mimre litt og for å snappe opp litt nytt. Blir det spilleruro i 2010 ved at folk flest får høre at 5 spillere i 2009 festet få dager før Skeid-kampen? Isåfall er det spillerne og ikke boka som er problemet. Kan det være andre ting som gjør spillere, administrasjon, frivillige forbannet eller urolige? Kanskje, men det får nå tiden vise.

Men at en KIL-bok om perioden august 2008 - senhøstes 2009 inneholder "stort sett mest negative ting" har jeg mine tvil om. Da har isåfall Sønsteli gjort en dårlig jobb. :D Har det vært 15 heftigere måneder å være KIL-supportere i?

Profile  

PostPosted: 08 Mar 2010, 21:16 
Reserve

TaigerVudds, jeg vil bare si meg veldig enig i ditt siste innlegg, og få tilføye at det var godt argumentert - og skrevet! :-)

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 40 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3  Next

All times are UTC + 1 hour [ DST ]