KIL Supporterklubb

Kongsvinger Supporterklubb Forum
It is currently 05 May 2025, 15:41

All times are UTC + 1 hour [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 105 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Next
Author Message
PostPosted: 18 Nov 2009, 20:23 
Trener

Føler at man snakker litt med hjerte når man prater om at Eide er den rette mannen for oss i tippeligaen.
Håper ledelsen tar den DE mener er rette mannen til å lose oss gjennom en vanskelig tippeligasesong.

Men håper for all del at Eide fortsetter i klubben. han er jo en fin fyr.

Profile  

PostPosted: 18 Nov 2009, 21:35 
Forumlegende

Den legendariske skotten, Archie Gemmill, som spilte på Derby County og Nottingham Forest sa om sin manager Brian Clough noe slik som
-- at han på en uforklarlig måte fikk spillerne til å alltid å yte på et nivå de selv egentlig ikke skjønte ---.

Cloughie var en utrolig inspirator.
Ikke alltid etter boka og etter de etablerte pedagogers retningslinjer.
Men poenget kom fram.
Forstår man poengene, så handler man...
Handling gir resultater.

Toppfotball er for menn.
Menn som om nødvendig svelger det som svir og er vondt.
Så genereres dette til positiv energi.

Men den gode treneren lærer seg også å forstå og spille etter hver enkelts grenser.
Altså tar han ansvar og er heller ikke generell bølle.

Cloughie skjønte dette.
Og var både høflig og bølle - alt ettersom.

Husker man Trevor Francis og Kenny Burns?
Trevor Francis - vidunerspilleren, den populære som kom til klubben.
Litt høy på pæra etter hvert.
Cloughie plukket ham ned ved å si:
"Du skal alltid uansett spille ballen til John Robertson. Hvorfor? Jo, fordi han er mye bedre enn deg".
Poenget ble forstått og man forandret seg.

Eller da han presenterte Kenny Burns som den styggeste (?) spilleren han noen gang hadde signet...
Altså - topp psykologi da dette var etter Kennys mentalitet.
Andre kunnet falt ihop.

Er fotball et fag?
Tja - det er vel det.
Men ikke først og fremst.

Man kan lære og kunne masse fra forskjellige kurs og grader av utdannelse.
Men man lærer ikke på kurs eller skoler dette lille ekstra som ved inspirasjon får spillerne til det Archie Gemmill sa (nevnt i innledningen).
Enten har man det ad natura eller så kultiveres det over tid.

En god inspirator er derfor alltid bedre enn en god teoretisk taktiker - om det må velges.

Eller som Clough sa etter fiasko for det engelske landslaget, da alle snakket om feil taktikk.
"Players lose you games, not tactics. There's so much crap talked about tactics by people who barely know how to win at dominoes."

Er kvalitet på hver trening nødvendig, eller bare et teoretisk uoppnåelig mål?
Man kan huske også fra Skogens dager da det buttet i kampene - at treningsukene var fantastiske.
Men det hjalp altså ikke alltid.

En rimelig andel av treningene vil uunngåelig være dårlige og sløve.
Alle spillere vil ha slike treninger uansett.
Ingen klarer topp konsenstrasjon og nivå hele tiden.
Det er en umulighet.
Det er summen av de gode treninger versus de dårlige som er avgjørende.

Da er vi også inne på den autoritære treneren med den gode pedagoikken.
Autoritet av klasse vises ved det sistnevnte.
Nok en gang er Clough en veiviser.
Han var autoritær, men likevel lur som en slange.

Sitat
"We talk about it for twenty minutes and then we decide I was right."

Dette er denne blandingen.
Selvsagt fleipete sagt, men med stor visdom.
Altså ikke bare "hold kjeft og hør på meg", men "hør på meg fordi...".
Selvsagt krevende for treneren, men det bygger og utvikler.

Altså blandingen av kunnskap og personlighet...

Profile  

PostPosted: 18 Nov 2009, 21:42 
Reserve

Jeg er egentlig åpen for de fleste kandidatene, så lenge det ikke blir Erlandsen! Skjønner ikke hvorfor han skulle være aktuell en gang... Mannen hadde vel en viss fremgang i IFK Göteborg, men i HamKam var han en sterk bidragsyter i å få klubben ned i 2. div. i tillegg til å være generelt mislikt blant spillere og supportere. KILs trenere de siste årene (kanskje bortsett fra Berntsen) har stort sett vært joviale, jordnære menneskekjennere (Skogheim, Nordlie (til en viss grad) og Eide). Dette har også kommet bra fram i media. Erlandsen er bokstavelig talt en grå trener uten karisma. Han har så dårlig utstråling at de automatiske skyvedører ikke åpner seg når han nærmer seg dem.

Det viktigste er at vi får inn en trener som er faglig dyktig, som har tillit og autoritet blant spillergruppa, og som er spiselig/interessant overfor supportere og media. Det verste som kan skje, er at spillerne blir kjepphøye og tror de er verdensmestere fordi de spiller i Tippeligaen. Denne fella har KIL-spillere gått i tidligere, og dette er nok litt av grunnen til at det finnes nok av folk i distriktet som ikke sympatiserer med KIL. Mulig jeg banner i kirka her, men det er sant. Håper vi er ferdige med å se klysete KIL-spillere ute på byen slik det var tendenser til på 90-tallet. Jeg mistenker ingen av dagens spillerne for å ha antydninger til å bli høye på pæra, men for at vi skal klare oss i eliteserien, så er KIL nødt til å ha spillere som har max fokus på hver eneste trening. Det er viktig å ha en trener som evner å bidra til dette og som virkelig kan si fra dersom noe er i ferd med å skli ut. Jeg sier imidlertid ikke at KIL skal hente en ny Nordlie.

Som mange har sagt før; KIL må få mer ut av hver eneste krone, hver eneste treningstime og hver eneste frivillig enn de andre lagene klarer. Den nye treneren må virkelig brenne for dette. Selv om Skullerud er fra Kongsvinger, så tillater jeg meg å sette spørsmålstegn ved hans engasjement for KIL pga. 1) han har trent Vålerenga uten å imponere (riktignok med en av Norges største klyser ved sin side) og 2) han krevde angivelig masse penger for å ta over etter Nordlie da han pakket badedrakta og dro til FFK.

Jeg har full tillit til at Mohn og resten av KIL-styret finner en god løsning. Og en ting til: Når den løsningen er på plass, om det nå blir Eide eller noen andre, så har vi supportere en plikt til å stille oss bak denne avgjørelsen uten å gnage og pipe om at det var gal løsning før det er noe som helst grunnlag til å påstå dette. KIL er også avhengig av at vi supportere støtter klubben i tykt og tynt. Det er lett å bli medgangssupporter i den situasjonen vi er i nå. Det skjer imidlertid så mye bra rundt KIL-supporterne at jeg tror nok de fleste kjenner sin rolle som supporter.

Venter i spenning på hvem som blir trener...

Profile  

PostPosted: 19 Nov 2009, 01:42 

Den første posten i denne diskusjonen har et poeng. Hva synes spillergruppa? Blir de spurt? Se hva som skjedde med landslaget.

Hvis spillergruppa synes en totalvurdering er OK, ja så er det bare å lete kandidater. Hvis de IKKE synes det er greit, så har vi en trener de kan jobbe med. Ja da, jeg vet at medarbeidere ikke ansetter sjefen, men noen slutter fordi sjefen ikke passet inn i kulturen. Det er fire-fem av spillerene som absolutt IKKE må slutte.....

Profile  

PostPosted: 19 Nov 2009, 10:43 
Trener

Synes vi skal gjøre som landslaget jeg. Ansette en som begynner om et par år, så kan eide fortsette så lange. :lol:

Profile  

PostPosted: 19 Nov 2009, 11:05 

Håper på Amundsen jeg,
han har fått mye ut av lite i Løv-Ham, mye gode kvaliteter i han

Profile  

PostPosted: 19 Nov 2009, 15:25 
Kaptein

Syns Øyvind Eide kan fortsette jeg, eller så kan KIL ansette Trond Amundsen :)

Profile  

PostPosted: 19 Nov 2009, 19:25 
Forumlegende

Skullerud er ute ifølge NRK HEDMARK.
Hadde takket nei - hva det nå da egentlig betyr.

I morgen offentliggjøres hvem det blir.

Profile  

PostPosted: 19 Nov 2009, 20:03 
Reserve

Ser at Mohn presterte å si at klubben jobbet med en kvinnelig trener også!! Makan til skrik etter oppmerksomhet. Mohn utaler seg i øst og vest rundt spillere,trenere og gud veit. Gleder meg til Kil får en hovedtrener på plass så vi kan høre en fotballfaglig vurdering av neste år.

Profile  

PostPosted: 19 Nov 2009, 20:10 
allan wrote:
Ser at Mohn presterte å si at klubben jobbet med en kvinnelig trener også!! Makan til skrik etter oppmerksomhet. Mohn utaler seg i øst og vest rundt spillere,trenere og gud veit. Gleder meg til Kil får en hovedtrener på plass så vi kan høre en fotballfaglig vurdering av neste år.

Stor forskjelll på om han skriker etter oppmerksomhet eller om han svarer på spørsmål han får da ;)
Men kærn er flink til å skape bless rundt laget vårt da, det skal han ha for !!

PostPosted: 19 Nov 2009, 20:20 
Materialforvalter

ivo wrote:

Link?

Profile  

PostPosted: 19 Nov 2009, 20:40 
Forumlegende

lfc wrote:
ivo wrote:

Link?

Ja.
Radionyhetene klokken 18:03.
http://www1.nrk.no/nett-tv/klipp/577108

Litt ut i sendingen som jo bare noen få minutter.
Det stor også på TEKST-TV Hedmark.
http://www2.nrk.no/teksttv/index.asp?ch ... =undefined

Edit:
Sa at han ikke ble trener, men ville ikke kommentere mer...(er vel den korrekte gjengivelsen, men les og hør selv).

Last edited by ivo on 19 Nov 2009, 20:44, edited 2 times in total.

Profile  

PostPosted: 20 Nov 2009, 07:52 
Trener

Fra dagens Glåmdalen:

"Jeg halser ikke etter å bli hovedtrener. " "Rollen som assistent er helt grei." Sier Eide

"Etter det Glåmdalen erfarer vender nå Trond Amundsen hjem."

Profile  

PostPosted: 20 Nov 2009, 08:13 
Forumlegende

og selvsagt har man byttet ut tekst-tvs info med annet.
men radioen bør være lik.

nrk-nettsider = ROT

Profile  

PostPosted: 20 Nov 2009, 09:15 
Forumlegende

Pressekonferanse i dag klokken 14:00

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 105 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Next

All times are UTC + 1 hour [ DST ]