KIL Supporterklubb

Kongsvinger Supporterklubb Forum
It is currently 05 May 2025, 16:18

All times are UTC + 1 hour [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 25 posts ]  Go to page Previous  1, 2
Author Message
 Post subject: Re: Spillerstallen
PostPosted: 17 Nov 2009, 08:55 
Forumlegende

I avisen i dag nevnte klubben at man måtte "ordne" litt opp i stallen.
Og at man skulle gjøre det på en ordentlig måte.
Ikke via avisen.
Akkurat det har jo ikk alltid vært KILs sterke side, eller så mange andres sterke side, i vanskelige tider.

På radio nevnte man akkurat at mange fotballspillere nok nå måtte finansiere seg via litt arbeid ved siden av fotballen.
Også på toppnivå.
Skole / arbeid + fotball.

På en måte gir kanskje det KIL bedre sjanser.
Det var jo slik før i langt større grad.
Men dette går jo litt imot det kjøret NFF har hatt om glamorøse stadionanlegg.

Profile  

PostPosted: 17 Nov 2009, 10:02 
Reserve

Den ledelsen KIL har nå, med Henrik Mohn i spissen, er den beste ledelsen vi har hatt siden Erling Engebråten. Punktum. At signalene nå går på at det skal ryddes opp på en skikkelig måte og ikke via avisene, er akkurat slik det skal være, og applauderes.

Det gjelder også dette med ny trener. Eide har gjort sine saker bra, men en 28-åring til som sjef for et Tippeligalag? Det er å bli kastet på dypt vann. Som taktisk talent, spillerutvikler og coach holder han nivået, men trenger å bygge på med erfaring. Med den høye stjernen og kred'en Øyvind har så vill - og skal - han bli hørt av en hovedtrener. At det ser ut til at vi satser på en trener med lokal profil varmer hjertet. Vi får se hvem dette blir, men en ny hovedtrener synes jeg vi må ha, så lenge denne ser Øyvind som en stor ressurs for klubben.

Resepten for å holde seg i Tippeligaen er veldig enkel: vi må slippe inn færre mål, og score fler. For å få til det må det rett og slett ryddes litt. Det er veldig variabel kvalitet på forsvaret - Eddie og Håkonsen skal klare dette, resten må jobbe knallhardt i vinter for å heve seg. Skal vi ha forsterkninger, er dette en særdeles viktig del å forsterke. En duellsterk midtstopper med fart. Hm, har Eddie en tvillingbror? ;-) Videre må det scores mer mål. Jeg synes ikke Kai Risholt har vist seg god nok. Mer muskler, mer hodestyrke, og evne til å gjøre de rundt seg gode. Tenker litt "Teddy Sheringham". Ser også for meg at Andreas Moen kan skiftes ut. Ellers er midtbanen kanskje vår beste lagdel, men en bredere stall skader kanskje ikke. Jonas Johansens erstatter inn her, kanskje?

Det første jeg tenkte om opprykket er at "dette blir kortvarig", og kanskje det, men 2010 er faktisk en sesong vi har sjansen til å holde oss oppe. En liten klubb med dårlig økonomi sine sjanser er best når andre lag sin økonomi også er svekket. Med riktige signeringer har vi en sjanse, og noen poeng vil vi plukke rett og slett fordi vi vil bli undervurdert. Det blir ganske enkelt en spennende sesong, og hvor stor sjanse vi har vil i stor grad avgjøres av hvordan vi klarer å forsterke laget.

Profile  

PostPosted: 17 Nov 2009, 11:13 
Forumlegende

Hvis vi ser på andre lag som har rykket opp de 2 siste årene har det ikke vært enorme utskiftninger i stallen, og flere av lagene henger jo fortsatt med. De siste to sessongene har alle nyopprykkede lag overlevd første sessonge bortsett fra Kamma, andre sessongen er ofte vanskligere og Bodø Glimt rykket ned igjen i sin andre sessong nå. Molde har bitt seg fast.

I 2008 rykket Bodø Glimt, Ham Kam og Molde opp.
Glimt fikk inn 6 nye spillere og kvittet seg med 4.
Ham Kam fikk inn 8 nye og 5 forsvant, men på Hamar skulle man satse, og nå ser vi jo hvordan det gikk.
Molde 3 inn og 8 ut.
I 2009 rykket Odd, Sandefjord og Start opp og alle klarte seg denne sessongen, det var færre forsterkninger og færre som forsvant ut av klubben.
Odd 4 nye og 2 som forsvant
Sandefjord 4 nye, 5 ut
Start 3 inn og 4 ut.

Det er jo ikke noen fasit på hvordan det skal gjøres, men ting kan jo tyde på at de som har kontinuitet i spillerstallen er de som klarer seg best, om man supplerer med 1 forsterkning i hver lagdel med tippeligaerfaring eller en uslipt juvel fra lavere divisjoner og resten av laget spiller opp mot sitt beste fra i år så kopierer vi Odd eller Molde. ;)

Profile  

PostPosted: 17 Nov 2009, 11:17 
Forumlegende

ivo wrote:
Jeg mener faktisk at en forsvarer i midten og en ny keeper er det viktigste.

Det er mye keeperskryt her, men jeg mener at KIL har et problem der.

Man trenger en keeper som er og viser at han er sjef innenfor 5-meteren!
En keeper som er aktiv etter nærmest ethvert skudd.

At vi har ett keeperproblem er jeg ikke enig i, vi har to gode keepere i Conn yog Olav. Conny har i høst vist at han er en meget god keeper og selv om han kan bli bedre på dødballer og har ett og annet utspill som går utover sidelinja er ikke det nok til å si at han ikke holder mål. Olav har vi sett for lite til, men det han viste i debuten sin viser absolutt at han har potensiale. Få inn igjen Ystenes som keepertrener også, han har tryllet med keepere i KIL i mange år og veldig synd at han har trukket seg tilbake.

Profile  

PostPosted: 17 Nov 2009, 11:22 
Forumlegende

mikeb wrote:
At vi har ett keeperproblem er jeg ikke enig i, vi har to gode keepere i Conn yog Olav. Conny har i høst vist at han er en meget god keeper og selv om han kan bli bedre på dødballer og har ett og annet utspill som går utover sidelinja er ikke det nok til å si at han ikke holder mål. Olav har vi sett for lite til, men det han viste i debuten sin viser absolutt at han har potensiale. Få inn igjen Ystenes som keepertrener også, han har tryllet med keepere i KIL i mange år og veldig synd at han har trukket seg tilbake.

Da er vi veldig uenige med henblikk på den som har vært førstevalget.
3 av 4 baklengs mot Sarpsborg bare stod han og så på.
Dette er hans aller største minus.

Profile  

PostPosted: 17 Nov 2009, 11:43 
Forumlegende

ivo wrote:
mikeb wrote:

Da er vi veldig uenige med henblikk på den som har vært førstevalget.
3 av 4 baklengs mot Sarpsborg bare stod han og så på.
Dette er hans aller største minus.

Det er kun Hønefoss og Sogndal som har sluppet inn mindre mål enn oss i år, Conny har hodlt buret rent i 9 kamper og har nok litt å hente på å få fler clean sheets. Han har vel en øyeskade fra gammelt av som kanskje er noe til hinder, men mannen gjør svært sjelden rene tabber. Mulig det er øyeskaden som gjør at det av og til kan se ut som om han ikke reagerer, men jeg syns vi har sett svært få av den typen i år.

Profile  

PostPosted: 17 Nov 2009, 12:08 
Materialforvalter

Det blir sagt her at 3 av 4 mål mot sarpsborg står han bare å ser på.

Ved mål nr 1 i sarpsborg. Hoås vender opp med mann i rygg skrått like ved femmeteren. Han klarer ikke å få gjort noe med den.

Ved mål nr to i sarpsborg. HVa skal Conny få gjort der? DEt kommer en ball fra sida, med flere folk inne ved 5-meteren. Han klarer ikke å gå ut å få plukka. Og hva skal han få gjort når særpingen putter den inn fra 3 meter?

På frisparkmålet. Okei, kanskje han kan klare å få fista den over, før den treffer tverrligeren.

Sarpsborgs mål her på gjemselund. Hvor Hoås treffer en kil spiller på en eller annen måte og den skrur seg helt nede ved stolperota. Jeg ser heller ikke at det er et mål Conny skal ta på seg. Tvertimot!!

Med en god treningsvinter holder Conny et godt tippeliganivå. Olav har jeg ikke sett veldig mye av, med unntak av de kampene han sto og et par treninger. Han er noe å jobbe videre på! Så keeperplassen er overhode ikke den plassen vi skal være mest livredd for..

Profile  

PostPosted: 18 Nov 2009, 09:26 
Forumlegende

mikeb wrote:
Det er kun Hønefoss og Sogndal som har sluppet inn mindre mål enn oss i år, Conny har hodlt buret rent i 9 kamper og har nok litt å hente på å få fler clean sheets. Han har vel en øyeskade fra gammelt av som kanskje er noe til hinder, men mannen gjør svært sjelden rene tabber. Mulig det er øyeskaden som gjør at det av og til kan se ut som om han ikke reagerer, men jeg syns vi har sett svært få av den typen i år.

Det er jo ingen som sier det er noen dårlig keeper.
Men at det etter min mening er en middels keeper.
At man i TL kunne hentet mye mer en mer "aktiv" keeper.

Rene tabber er det vel også generelt lite av blant keeperne.
Litt som den gamle Derbykeeperen Colin Boulton, fra 1970-tallet.
Bra, men ikke det lille ekstra.
Men det kan jo bedre seg det.

Profile  

PostPosted: 18 Nov 2009, 09:30 
Forumlegende

Knashaug wrote:

1. Ved mål nr 1 i sarpsborg. Hoås vender opp med mann i rygg skrått like ved femmeteren. Han klarer ikke å få gjort noe med den.

2. Ved mål nr to i sarpsborg. HVa skal Conny få gjort der? DEt kommer en ball fra sida, med flere folk inne ved 5-meteren. Han klarer ikke å gå ut å få plukka. Og hva skal han få gjort når særpingen putter den inn fra 3 meter?

3. På frisparkmålet. Okei, kanskje han kan klare å få fista den over, før den treffer tverrligeren.

4. Sarpsborgs mål her på gjemselund. Hvor Hoås treffer en kil spiller på en eller annen måte og den skrur seg helt nede ved stolperota. Jeg ser heller ikke at det er et mål Conny skal ta på seg. Tvertimot!!

5. Med en god treningsvinter holder Conny et godt tippeliganivå. Olav har jeg ikke sett veldig mye av, med unntak av de kampene han sto og et par treninger. Han er noe å jobbe videre på! Så keeperplassen er overhode ikke den plassen vi skal være mest livredd for..

1. Helt enig.
2. Jo. Man kan gå både ut og sidelengs.
Det er null bevegelse for å få tak i ballen.
3. Hele det målet blir litt rart.
4. Skuddet er slettes ikke hardt. Han følger ballen meget bevisst, men uten utfall til å prøve å gjøre noe.
Det var mulig.

Vi snakker nødvendigvis ikke om tabber. For all del. Men for stor passivitet.
5. Det får vi håpe. Intet er bedre enn at jeg tar feil her om min tvil.

Profile  

PostPosted: 18 Nov 2009, 12:02 
Forumlegende

http://www.glomdalen.no/kil/article4711073.ece

Liste over de som ikke har kontrakt:
Fredrik Nilsen, Lars Christian K. Gerson, Jonas Johansen, Ørjan Berg Hansen, Johan Nilsson-Guiomar (bildet), Magnus Sylling Olsen, Glenn Atle Larsen, Sverre Digerud, Olav Tuelo, Steinar Strømnes, Kai Olav Ryen, Andreas Moen.

Viktig å fornye med Ørjan, Guiomar, Sylling, Digerud, Tuelo og Ryen.
Kan også tenke meg å ha med Steinar videre og muligens Moen da jeg tror han har mye å vise frem bare han spiller på seg litt selvtillit.

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 25 posts ]  Go to page Previous  1, 2

All times are UTC + 1 hour [ DST ]