KIL Supporterklubb

Kongsvinger Supporterklubb Forum
It is currently 05 May 2025, 16:05

All times are UTC + 1 hour [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 6 posts ] 
Author Message
PostPosted: 13 Nov 2009, 14:15 
Forumlegende

For en thriller, ikke en gang Hitchcock kunne ha gjort det bedre. Sessongen har vært en følelsesmessig berg og dalbane fra start til slutt. Det begynte allerede før sessongen, Tom Nordlie redder laget mirakuløst fra nedrykk til 2. divisjon etter at Henrik Mohn hadde fått til det alle trodde var umulig, nemmelig å få en topptrener til å ta over KIL i en så utsatt posisjon som vi var både sportslig og økonomisk. Ekstasen etter å ha klart seg resulterete i att man snekret sammen ett investeringslaug med Asgeir Jensby i spissen, men ikke før man hadde fått dekning i reksmedia om at noe stort var på gang så dukket Stein Bagger opp fra intet og det var ikke bare jeg som trodde toget var gått. Investeringsselskap ble det likevel og Henrik Mohn fikk lokale pengekrefter og kommune til å bli med på spleiselaget, kronerulling på kronerulling måtte også til for å beholde Nordlie og redde økonomien i klubben i løpet av sessongen for å overleve og tilfredsstille lisenskravene til NFF, NFF fikk aldri med seg at det var finanskrise og sto på krava som vanlig.

På førsessongen begynte det å lukta av noe stort, allerede tidlig i vinter var mange på plass i hallen og så KIL-gutta valse rundt med Mjøndalen, ett par turer til Sverige viste også gode treningsresultater. Selv var jeg på Lillestrøm og så treningskamp mot Notodden, en kamp hvor vi sleit litt, men det skulle bli bedre når sessongen nærmet seg.

Seriestarten gikk hjemme på nytt kunstgress, bana var like grønn som motstanderen og selv om vi fikk ett lite støkk viste gutta at de ikke ville være med på noe tap i seriepremieren og (s)Kamma ble sendt hjem med 3-2 i bagasjen. Uka etter kom første nedturen, i Huagesund fikk vi 4 i bagasjen og pessimismen begynte nok å krype tilbake hos enkelte trauste Hedmarkinger, men så fulgte vi opp med 6 seiere inkl. 1 runde i cup'n. Vi kunne ha leda tabellen med 9 poeng etter 8 runder, skal vi avgjøre opprykkskampen allerede nå tenkte jeg. Men nok var nok og ny nedtur fulgte, Sogndal banka oss hjemme. På de 10 neste kampene røk vi ut av cup'n og tok kun 6 poeng i serien, vi raste nedover på tabellen, dog ikke så langt ettersom de største konkurentene om opprykk også skjønte at Adeccon i år var jevnere enn noen gang. Så kom sjokket Tom Nordlie var ønsket av Fredrikstad, hva f... skjer han kan da ikke stikke av midt i opprykkskampen, han hadde fått oss inn på seierssporet igjen med 4 seiere og 1 uavgort i August, vi var med for fullt, men hva skjer nå. Skuffelse og forbannelse haglet om hverandre på forumet, men det var noen som ikke ga opp Øyvind Eide skulle vise seg å bli redningsmannen og noen av spillerne som ikke helt hadde slått til så langt i sessongen viste seg frem bedre enn noen gang, særlig Sylling blomstra når Nordlie effekten dabbet av. Øyvind fikk tillit fra supporterne etter å ha gitt Alta en oppvisning i effektiv fotball i sin første kamp som trenger, men usikkerheten bredde seg fort for vi varierte fr adet helt brilijante til det helt elendige i kampene som fulgte. Vi klarte på mirakuløst vis å ligge over opprykksstreken nesten helt inn, men en begredelig kveld i Oslo og en enda kaldere og begredeligere ettermiddag i Tromsø sendte oss ned i kvallik sørpa. Mange deprimerte fjes å se på flyet fra Tromsø og det var nok ikke mange av de som satt to timer på flyet som fortsatt hadde trua før siste hjemmekamp mot Mjøndalen. Vi lå dårligst ann av de 4 store før siste runde og målforskjellen var umulig å gjøre noe med, men resultatene gikk på en måte vår vei den kvelden også. Vi fikk tredje plassen og briljerte på hjemmebane når Sogndal ble slått, jeg gikk glipp av min andre hjemmekamp for sessongen, men takket være Raggen fikk jeg sms rapport om hvordan det gikk og pustet lettet ut. Så frem til å sette Tom Nordlie og FFK på plass, men sånn skulle det ikke bli, i Østfold hadde nabooppgjøret gått i favør sarpingene og mange på Vinger så nok frem til en lett match i de siste to play off kampene. Selv debuteret jeg på supporterbuss for å få med meg kampen i Sarpsborg, tror nok de som satt hjemme og så TV fikk med seg mer av kampen enn oss som sto i svingen ved cornerflagget og frøys i vinden, men for en kamp, vi spilte langt under pari, kanskje dårligere enn mot Mjøndalen på Nedre Eiker, likevel fikk vi to scoringer til tross for rødt kort og straffe til Særp, 3-2 tapet føltes som en seier og for første gang i historien jubla supporterklubben for tap.

Kvelden i går kommer til å gå over i historiebøkene, allerede på vei oppover til vinger skjønte jeg at kvelden kom til å bli magisk, lå ett lysskjær i horisonten når man hadde passert Skarnes og frostrøyken lå over en flombelyst matte som var like grønn som da vi satte i gang i April. Biletten lå og venta i luka, greit å være medlem i supporterklubben og få spesialservice for å få reservert biletter til Felt J. var på plass en time før kampstart og kjøpte Glomdalen og burger på Shell mens jeg venta, artig lag Tom hadde satt opp i Glomdalen og viser at han har følelser for klubben han forlot. En time har aldri virka så lang før kampstart, men når toget med bluss kom nedover Rv.2 og supporterne fra Sarpsborg hadde fyrt opp røde bluss skjønte jeg at dette måtte jo gå veien. Kampen blåses i gang, og for en halvtime som fulgte, folka på tribuna var i like bra form som gutta på banen og maken til lydnivå tror jeg det er lenge før vi hører igjen på Gjemselund, selv om jeg skulle håpe at man følger opp med tilsvarende alle kampene i tippeligaen. Frejd er en kjempe som rydder opp bak og stanger inn 1-0. Tuelo står frem når det virkelig gjelder og bokstavelig talt banker inn to til. Haraball! Men tror du ikke Øyvind Hoås pirker inn en markkryper uten at Conny får det med seg og plutselig er det kamp igjen. Gutta glemmer å legge press på ballfører og Sarpsborg får flere gode muligheter til å sørge for ekstra omganger. Bra det ble pause. Etter pause forsvarer vi oss bra, Frejd viser hvorfor han ble årets spiller og hadde jeg stemt etter kampen i går hadde min stemme gått til ham. Vi har noen fler sjanser, Sarpsborg har noen halvsjanser og sekundene tikker utrolig sakte. Andra siden er klare og svarer på kom igjen vinger så klanen og andre norske supportergrupper bare kan gå å legge seg. Etter det som virker som flere timer blåser Terje Hauge endelig av. Tårene strømmer, for en stemmning. 10 år etter at Ryen kom til Gjemselund og vi forlot det ypperste selskap er vi tilbake der vi hører hjemme. Var ikke noen vits å sette seg i bilen for å kjøre til Oslo da trafikken på RV.2 sto stille så jeg tusler bort på rådhusplassen for å se på feiringa. Synd jeg hadde bil for det hadde vært kjekt med litt promille og feire enda lenger, men utrolig stort når gutta står på balkongen og hopper og synger sammen med folkemengden. Dette er en helt fantastisk opplevelse.

Takk til: Øyvind Eide, Conny, Frejd, Ryen (elsker kongsviner), Guiomar, Strømnes, Håkonsen, Calle, Ørjan, Roger, Sylling. Super-Kai, Tuelo (King Kong), Moen, Brenes, Jonas, Nilsen, Henry Joseph, Glenn Atle Larsen (hvor var han i går), Digerud, Sturød, Jahr, Krogh, Olav Dalen.

Takk til: Henrik Mohn, Tom Nordlie, Pat, Henry Brenna, Biffen, Winnie Lind, Thomas Ramstad (Raggen), Asgeir Jensby, Steon Bagger, Roy Holth.

Takk til: Felt J, Supporterklubben, Andra Sidan, Tavernan, Grafen, Riksvei 2, Glomma, Kongsvinger Kommune, Sparebanken Hedemark

Takk til: Vegard Skogheim, Jens Njøsen, Per Brogeland, Åge Sten, Øyvind Tomteberget, Jørn Karlsrud, Dag Riisnes, Cato Holtet, Andreas Alm, Ole Einar Martinsen, Even Pellerud, Olav Nysether...

Takk til ALLE GUTTA!!!!

Sees i 2010 i Tippeligaen i 17 nye sessonger (minst)

Profile  

PostPosted: 14 Nov 2009, 03:35 
Spiller

utrolig bra skrevet!
Selv er jeg i ørska enda, klyper meg selv i armen med jevne mellomrom for å forsikre meg om at jeg ikke har drømt. 3-0 etter en halvtime, synet en hoppende ståtribune og følelsen etter tidenes lengste 2. omgang endelig blåses av... feiringen på rådhusplassen og festen på Vinger Hotell - Sier som Jokke, 'Det var en perfekt dag'

TL 2010!

Profile  

PostPosted: 14 Nov 2009, 08:05 
Reserve

Jaævlig bra skrevet, blir jaggu i meg rørt her jeg sitter jo :)

Profile  

PostPosted: 14 Nov 2009, 09:45 
Forumlegende

Vakkert innlegg. Takk MikeB

Profile  

PostPosted: 15 Nov 2009, 16:33 
Klubbdirektør

Vakkert skrevet ;)

Jeg kynne ikke tro mine egne øyne da jeg så at alle på ståtribuna hoppa! Jeg kunne ikke tro mine egne ører da jeg hørte responsen på "kom igjen vinger!". Aldri har jeg vært borti makan til stemning! Det må ha hørtes til skarnes!

Jeg er over meg av begeistring. En drøm har gått i oppfyllelse!

Profile  

PostPosted: 16 Nov 2009, 20:44 
Forumlegende

Kamp for kamp...
* brukes for en spesiell hendelse etc.

KIL - HamKam 3-2
Fra 0-2 og tanker om 2008-sesongen til 3-2 og følelsen av å være uslåelig.
Seriefavoritten var jo slått i hyperspennende kamp.
For en start!
*Nykommerne Frejd og K Risholt skåret i 1.hjemmekamp!

Haugesund - KIL 4-1
Fra himmel til helvete på en uke.
Fillebaklengs før 1 minutt var gått, og shakin-stevens i forsvaret hele kampen.
En del gode angrep i 1-omgang, men man var en smule klønete denne dagen.
* en tam Pelu lagde mål for Haugesund.

KIL - LøvHam 3-1
En godt gjennomført hjemmekamp.
Men stoppet liksom opp da LøvHam fikk 1 spiller utvist.

Alta - KIL 2-3
TV-kamp.
Fra Vegard Bråthens fantastiske 1-0 til Alta til 3-1 til KIL ved pause.
God kontroll i 2.omgang helt til Alta reduserer på straffe.
Da ble det nervøst.
*Ellers huskes at Radio Kongsvingers Berntsen var palssert høøøyt opp under taket bak det ene målet...så skummelt ut med fæl sige…

KIL – Stavanger 1-0
Slit og stanging.
Tuelos vinnermål er det jeg mener er årets Kilmål.

Moss – KIL 2-3
Sterkt resultat.
Straffemål og –bom.
Gir nesten bort seieren mot Moss som ble redusert til 10 mann.
* hva gjorde keeper på midtstreken?

KIL – Tromsdalen 2-0
Bra gjennomført kamp.
Solid seier.
Tromsdalen lå høyt oppe da.

KIL – Sogndal 0-2
TV-kamp.
Faktisk fortjent Sogndalseier mot et ubestemt KIL-lag.
Men annullert mål og straffemiss.
En tung periode ble innledet.
* SIL-målene kom liksom ut av intet.

Nybergsund – KIL 3-0
TV-kamp.
En forferdelig forestilling.
Misser sjanser og roter stort bakover.
Pinlig TV-framtreden.

KIL – Notodden 3-0
Full kontroll og tidvis bra spill.

Bryne – KIL 1-0
På 0-0 får man annullert for 1 meter onside…
Typisk tap for et lag i motgang.

KIL – Skeid 4-0
Solid hjemmekamp med flere fine mål.
Soleklar seier.
* bråkebøtta på Skeid ble utvist, men fy så god han var 1 mot 2 og med ballen i beina.

Sarpsborg – KIL 1-0
Tidlig sarpemål og borteproblemene øker.
Et par idiotredninger av sarpekeeperen hindrer poeng.
Nordlie lyser Radio Kongsvinger i bann.
Slik paven lyste kjettere og annet i bann i middelalderen.
Tålte man ikke noen ting?

KIL – Hønefoss 0-1
Nok en feil annullering.
Tabbe gir Hønefoss-seier.
KIL utspiller HBK i store deler av kampen, men makter ikke å skåre.
Men spillet var meget godt.
Fint vær i alle fall for den kampen som gikk søndag, men skulle gått lørdag eller tirsdag…
Søndag kveld ønsket man at tirsdagen hadde blitt dagen.
Eller lørdagen.

Mjøndalen – KIL 2-1
TV-kamp.
Dessverre.
Misbrukte sjanser.
Enkle baklengsmål.
Et slitent og humørløst KIL-lag.
Utvisning.
3. tapet på rad.

Ferie!

Sogndal – KIL 1-2
TV-kamp.
En meget sterkt comeback fra 0-1.
En rar kamp som kunne vippet begge veier.
Bra tv-reklame.
* man brukte så lang tid på å ta frispark like før pause at man ikke fikk tatt det…

KIL – Nybergsund 2-0
TV-kamp.
Og for en kamp.
Olav Dalens store kveld med strafferedning og masse annet i toppklasse.

LøvHam – KIL 1-1
Årets første uavgjort.
Leder 1-0 etter et glimrende skudd.
LøvHam får en spiller utvist – tar over – utligner og vinner nesten kampen.
Isolert sett et brukbart resultat.
Men bare isolert slik det utviklet seg.

KIL – Moss 1-0
Brukbart.
Men Moss stjeler nesten et poeng med heading i tverrliggeren.
Men fortjent.
Moss hadde god keeper.
*Dalens siste kamp.

Stavanger – KIL 3-5
Tidlig 1-0 til KIL.
Roter seg nesten bort og SIF leder 3-2 før en imponerende sluttspurt.
En lettelse og en sterk seier.
SIF var gode hjemme mot mange lag.

KIL – Alta 4-2
TV-kamp.
Nordlie hadde startet nedrivingen av plankestabelen ved Glommas utløp.
En ny standard for straffer innføres da en Altaspiller sparker i løse luften og faller.
Fra 1-2 ved pause til 4-2 med 10 mann i flomlysdebuten hjemme.
En kamp å huske.
Men – Alta annullerte skulle vel ikke vært det?
Men det husker vi jo ikke nå uansett…

Hønefoss – KIL 3-1
TV-kamp.
Et forferdelig forsvarsspill i 90 minutter.
Tragisk 2.omgang.
Men kunne faktisk ledet ved pause.
Årets 2.tap mot Andebys naboby.
* man lot sågar Byfuglien spille bra.

Notodden – KIL 0-1
En særs viktig borteseier.
Har full kontroll helt til Notodden spurter godt de siste 15.
Da var det tendenser til småpanikk.

KIL – Haugesund 4-1
TV-kamp.
Årsbeste?
Mener vel jeg.
Et fantastisk KIL-spill i mesteparten av kampen.
Haugesund og 1.divs totale toppskåret Thomas Sørum tas av banen for å spares!
Så knusende overlegne.
Vårtapet ble utlignet.
* Torp sklirtakler Pelu og det gir pasning til mål.

HamKam – KIL 1-0
TV-kamp.
Hvor var i det hele tatt noe som helst fra Haugesundskampen?
Man var så dårlige at man hadde ikke slått seg selv en gang.
Glem denne.

KIL – Bryne 1-0
Et nydelig skudd gir 1-0 i en kamp man styrer, men uten å være blendende.

[/b]Skeid - KIL 1-1
TV-kamp.
Nok en av disse la-oss-slippe-å-være-her-borte-kampene.
Man er heldige.
Ja, men har også 1-2 store sjanser ellers.
Abioudin ligger og spiller ut et par-tre KILspillere flere ganger!
*Vi husker Frejds sinnsyke løp tilbake og redning på streken.

KIL – Sarpsborg 3-0
TV-kamp.
A bitterly cold night!
Conny Månssons store kveld med flere høykvalifiserte redninger.
Sarpingene spilte en helt annen type fotball enn tidligere gjester her i år.
En nydelig fotballkamp mellom seriens 2 beste – egentlig.
Direkte opprykk var nå en stor mulighet.

Tromsdalen – KIL 3-0
Sant nok hadde TUIL vært veldig gode hjemme.
Men.
Men.
Men.

KIL – Mjøndalen 2-0
Her løp man mer på de første 5 minuttene enn på 90 i Tromsdalen.
Skapte mange sjanser og man satset på 5-0.
Det ble 2-0.
En godt gjennomført kamp.
Kvalikken kan komme.
Kval til TL

KIL – Sogndal 3-1
Har taket på det helt til man slipper inn 2-1 målet like før pause.
Veldig mye bra i 1.omgang.
Gir Sogndal en gigantmulighet til 2-2 på dødball før man setter siste spiken.
Totalt sett meget godt gjennomført.
Kun Sogndal borteap nr 2 i årets serie.
* og Emberland gikk at og fram…

Sarpsborg – KIL 3-2
En rar kamp.
Totalt utspilt det første kvarteret og ligger under 0-1.
0-2 etter passivt i forsvaret.
1-2 på Tuelos straffe ga håp.
1-3 like etterpå og det så svart ut igjen.
2-3 like før slutt – og plutselig et meget bra utgangspunkt

Heldige?
Tja.
Sarpsborg holder ballen mye i laget.
KIL spiller en annen type fotball.
Da kan det ene virke så mye bedre uten egentlig å være det.
* intetsigende Karl Petter Løken var ekspertkommentator på TV…

KIL – Sarpsborg 3-1
En suveren første halvtime.
Og Tuelo hadde begynt å skyte relativt lavt.
Og skuddene gikk inn.
Men man slapp inn Sarp mot slutten av 1.omgang.

Andre omgang styres av KIL, og man har sjanser til å spike det fast.
Store også.
Sarpsborg er på et par visitter, men ikke så mye mer.
Fortjent seier selvsagt, men mana aldri helt trygg på stillingen 3-1.
Men det gikk vegen.
* var livredd da Terje Hauge skulle dømme, men det gikk jo bra da.

ÅRETS ÅRETS ÅRETS
Mål: Tuelo i 1-0 hjemme mot Stavanger
beste hjemmekamp: 4-1 mot Haugesund
beste bortekamp: 3-2 mot Moss
Dårligste hjemmekamp: 0-2 mot Sogndal
Dårligste bortekamp: 0-3 mot Tromsdalen
Største skuffelser: dobbelttap mot Hønefoss

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 6 posts ] 

All times are UTC + 1 hour [ DST ]