KIL Supporterklubb

Kongsvinger Supporterklubb Forum
It is currently 03 Aug 2025, 07:45

All times are UTC + 1 hour [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 70 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5  Next
Author Message
PostPosted: 05 Aug 2009, 10:53 
Trener

Må bare skyte inn at det har vært flomlys på Gjemselund tidligere. På 50-tallet ble det spillt såkalte flomlys turneringer der, so oppkjøring til seriestart.

Men de nye lyesene var helt nydelige å se på. Det begynner virkelig å ligne på en tippeliga arena nå.

Profile  

PostPosted: 05 Aug 2009, 11:57 
Saftblander

Registrerer med stor entusiasme at flomlysene endelig er på plass. For noen kamper vi kan få i høstens kveldsmørke dersom KIL fortsatt henger med i opprykkstriden.. Morsomt at folk møter opp en tirsdagskveld selv om kampen går på tv. Tror ikkke oppmøtet hadde vært så mye bedre om NRK ikke hadde sendt kampen. Kun ca 450 ledige plasser i forhold til totalkapisiteten utgjør et belegg på ca 83 %. Ikke værst det. Men i forhold til videre utbygging, og ikke minst publikumskapasitet i høstsesongen, hadde det vært morsomt om noen med innsikt kunne svare på følgende:

1) Foreligger det noen planer om å øke kapasiteten på kort sikt? Et KIL i opprykksstrid har jo potensiale til å trekke omtrent det dobbelte av dagens kapasistet. Kan man søke dispensasjon om økt antall ståplasser? Bare 1.000 ekstra ståplasser ville jo gitt store økte inntekter, samt en bedre ramme rundt kampene. Dette tilsvarer 1.500 publikummere på gamle stå, som alle kan sitte på bjelkene. Såpass god plass er det jo faktisk.. Hva med midlertidig tribune bak det ene målet, slik som Stabæk hadde siste sesong på Nadderud?

2) Hva er status på utbyggingsplanene? Det har vært underlig stille rundt planene for nye Gjemselund. Skulle KIL rykke opp denne sesongen, eller muligens neste, vil det etter min mening være en katastrofe dersom ikke minst ståtribunen erstattes med ny sittetribune med kapasitet minst tilsvarende dagens hovedtribune. Videre utbygging/fullføring av Gjemselund synes å være avhengig av sportslig suksess, noe vi har for øyeblikket. Håper virkelig at disse planene er lenger fremskredet enn hva som synes å være tilfelle..

Håper at klubben klarer å få dispensasjon for at kapasiteten kan økes i høst. Sender kopi av inlegget til nøkkelpersoner i KIL med håp om fornuftig svar.

Last edited by King Kong Svinger on 05 Aug 2009, 12:05, edited 2 times in total.

Profile  

PostPosted: 05 Aug 2009, 13:31 
Spiller

Fant dette i en annen tråd fra tidligere i år. Ser dessverre vanskelig ut å få dispensasjon for å øke antallet tillatte ståplasser. Er nok dessverre heller ikke mulig å sette opp midlertidige tribuner til enkeltkamper.

Anne wrote:
Her er et lite utdrag av NFFs Sikkerhets- og arrangementsbestemmelser, som vi må forholde oss til som arrangør:

Tribuner
Dersom arenaen er utstyrt med tribuner, ståtribuner eller sittetribuner, skal disse være byggteknisk godkjent. Dette er baneeiers ansvar. Med byggteknisk godkjennelse menes at det for tribunen, av godkjente myndigheter, er fastsatt et maksimalt antall personer/tilskuere, samt at andre sikkerhetsmessige forhold er kontrollert og ivaretatt

3.1.6.2 Sitteplasser /Ståplasser
For kamper i NFF Tippeligaen og NFF Adeccoligaen er det høyest tillatte antall ståplasser begrenset til 20% av arenaens totale tilskuerkapasitet. Ved kamper i alle andre divisjoner finnes ingen slik begrensning.

3.1.6.4 Sittetribuner , Seter /stoler
På arenaer som benyttes i NFF Tippeligaen, NFF Adeccoligaen og NFF Toppserien, kreves at sitteplassene er enkeltseter, godt festet og montert enkeltvis til underlag eller opptrinn, komfortable (ergometrisk utformert) og ha ryggstød på minimum 30cm. Setene skal være identifiserbare med felt, rad og plassnummer. En sittetribune som beskrevet i dette punkt kan ikke benyttes som ståtribune.

3.1.6.5 Midlertidige tribuner
Tribuner, enten stå- eller sittetribuner, som settes opp til enkeltkamper for å øke tilskuerkapasiteten, er ikke under noen omstendighet tillatt.

3.1.6.6 Permanente midlertidige tibuner
Tribuner, enten stå- eller sittetribuner, som settes opp for en eller flere hele sesonger, for å øke tilskuerkapasiteten kan godkjennes, dersom tribunen tilfredsstiller kravene til stadionsertifisering, jfr. Pkt 3.1.1

Her er en link til hele reglementet: http://ekstranett.fotball.no/Documents/Tippeligaen/2008/Arrangements-%20og%20sikkerhetsbestemmelser%20for%20alle%20kamper%20i%20sesongen%202008.pdf

Profile  

PostPosted: 05 Aug 2009, 13:58 
Forumlegende

Zambrotta wrote:
Fant dette i en annen tråd fra tidligere i år. Ser dessverre vanskelig ut å få dispensasjon for å øke antallet tillatte ståplasser. Er nok dessverre heller ikke mulig å sette opp midlertidige tribuner til enkeltkamper.

Anne wrote:
Her er et lite utdrag av NFFs Sikkerhets- og arrangementsbestemmelser, som vi må forholde oss til som arrangør:

Tribuner
Dersom arenaen er utstyrt med tribuner, ståtribuner eller sittetribuner, skal disse være byggteknisk godkjent. Dette er baneeiers ansvar. Med byggteknisk godkjennelse menes at det for tribunen, av godkjente myndigheter, er fastsatt et maksimalt antall personer/tilskuere, samt at andre sikkerhetsmessige forhold er kontrollert og ivaretatt

3.1.6.2 Sitteplasser /Ståplasser
For kamper i NFF Tippeligaen og NFF Adeccoligaen er det høyest tillatte antall ståplasser begrenset til 20% av arenaens totale tilskuerkapasitet. Ved kamper i alle andre divisjoner finnes ingen slik begrensning.

3.1.6.4 Sittetribuner , Seter /stoler
På arenaer som benyttes i NFF Tippeligaen, NFF Adeccoligaen og NFF Toppserien, kreves at sitteplassene er enkeltseter, godt festet og montert enkeltvis til underlag eller opptrinn, komfortable (ergometrisk utformert) og ha ryggstød på minimum 30cm. Setene skal være identifiserbare med felt, rad og plassnummer. En sittetribune som beskrevet i dette punkt kan ikke benyttes som ståtribune.

3.1.6.5 Midlertidige tribuner
Tribuner, enten stå- eller sittetribuner, som settes opp til enkeltkamper for å øke tilskuerkapasiteten, er ikke under noen omstendighet tillatt.

3.1.6.6 Permanente midlertidige tibuner
Tribuner, enten stå- eller sittetribuner, som settes opp for en eller flere hele sesonger, for å øke tilskuerkapasiteten kan godkjennes, dersom tribunen tilfredsstiller kravene til stadionsertifisering, jfr. Pkt 3.1.1

Her er en link til hele reglementet: http://ekstranett.fotball.no/Documents/Tippeligaen/2008/Arrangements-%20og%20sikkerhetsbestemmelser%20for%20alle%20kamper%20i%20sesongen%202008.pdf

Har vi fått disp til å stå på Felt J, ref disse reglene?

Profile  

PostPosted: 05 Aug 2009, 17:00 
Reserve

Hvis jeg husker riktig, må den totale kapasiteten utvides noe. 2750 (eller hva det er KIL har i dag) er noe under minimumskapasiteten for tippeligaen.

Hørte også i dag at statistisk sett, så kan man regne med at tilskuersnittet dobbles ved bygging av ny stadio. Så skal det bygges nytt på Gjemselund, bør kapasiteten dekkes mellom 6-7000 tilskuere. Høres utopisk ut spør du meg, slik ting er i dag, men det er det statistikken sier. (men den kan jo brukes til så mangt).

Og skulle det bli opprykk til tippeligaen, er det kanskje ikke helt utopisk alikevel?

Profile  

PostPosted: 05 Aug 2009, 20:12 
Klubbdirektør

Kongjohan wrote:
Hørte også i dag at statistisk sett, så kan man regne med at tilskuersnittet dobbles ved bygging av ny stadio.

Dette stemmer, men da er det som oftest snakk om flonka nye anlegg og ikke gradvis utbygging slik det vil bli på gjemselund.

Uansett...en kapasitet på mellom 6.000 og 8.000 hadde vært ideelt spør du meg.

Forøvrig står jeg fortsatt på mitt når det gjelder ståtribuna. Den burde deles i to og plasseres bak hvert mål for så å bygge en ny sittetribune på ene langsida. Med flere sitteplasser kan vi også bruke mer av ståplassene, og da har vi fort et okey anlegg med en kapasitet på mellom 6 og 8.000 som jeg ser for meg.

Særlig dyrt og vanskelig kan det heller ikke være. Dette er allerede prøvd ut med hell på åråsen da de startet bygging der.

Profile  

PostPosted: 05 Aug 2009, 23:54 
Forumlegende

Kongjohan wrote:
Hvis jeg husker riktig, må den totale kapasiteten utvides noe. 2750 (eller hva det er KIL har i dag) er noe under minimumskapasiteten for tippeligaen.

Hørte også i dag at statistisk sett, så kan man regne med at tilskuersnittet dobbles ved bygging av ny stadio. Så skal det bygges nytt på Gjemselund, bør kapasiteten dekkes mellom 6-7000 tilskuere. Høres utopisk ut spør du meg, slik ting er i dag, men det er det statistikken sier. (men den kan jo brukes til så mangt).

Og skulle det bli opprykk til tippeligaen, er det kanskje ikke helt utopisk alikevel?

Vi hadde snitt på 3830 i 83, 3524 i 94, og 3159 i jubelsessongen 92, men klart man bør legge opp til makskapasitet på 7000 slik at tilskuer rerkorden kan sprekke.

Last edited by mikeb on 05 Aug 2009, 23:55, edited 1 time in total.

Profile  

PostPosted: 06 Aug 2009, 01:33 
Materialforvalter

A4Tech wrote:
Kongjohan wrote:
Hørte også i dag at statistisk sett, så kan man regne med at tilskuersnittet dobbles ved bygging av ny stadio.

Dette stemmer, men da er det som oftest snakk om flonka nye anlegg og ikke gradvis utbygging slik det vil bli på gjemselund.

Uansett...en kapasitet på mellom 6.000 og 8.000 hadde vært ideelt spør du meg.

Forøvrig står jeg fortsatt på mitt når det gjelder ståtribuna. Den burde deles i to og plasseres bak hvert mål for så å bygge en ny sittetribune på ene langsida. Med flere sitteplasser kan vi også bruke mer av ståplassene, og da har vi fort et okey anlegg med en kapasitet på mellom 6 og 8.000 som jeg ser for meg.

Særlig dyrt og vanskelig kan det heller ikke være. Dette er allerede prøvd ut med hell på åråsen da de startet bygging der.

Kravet i Tippeligaen er vel minst 3000 sitteplasser. Det betyr at det i dag mangler 750 sitteplasser for å oppfylle minstekravet. Det vil også gi muligheten til å ha nesten 200 flere ståplasser enn i år på grunn av 20%-regelen. Så bare for å oppfylle kravene for tippeliga vil kapasiteten økes fra dagens 2750 til til ca 3700...

Skulle vi rykke opp i år, vil nok dette bli løst med provisorisk sittetribune a la Nadderud. Og da på minst 750 plasser. Skal det bygges ny permanent sittetribune på langsiden, er nok det et kostnadsspørsmål. Men også et spørsmål om hvem som skal betale. Her må det nok private aktører inn på banen.

I forhold til ny

Last edited by Oppover on 06 Aug 2009, 01:34, edited 1 time in total.

Profile  

PostPosted: 06 Aug 2009, 13:07 
Saftblander

Nå er det vel ikke nytt for noen her at det har foreligget planer om å selge unna treningsarealer for å finansiere stadionutbygging. Det har vært utlyst arkitektkonkuranse og bidragene er offentliggjort. Alle bidragene jeg har sett baserer seg på tribuner bak målene, i tillegg til ny langside.

Personlig synes jeg tribuner bak målene er unødvendig på en så liten arena som Gjemeselund. Jeg kan ikke fatte noe annet enn at det mest kostnadseffektive ville være å bygge en ny sittetribune med 4.000 seter. Bygg enkelt uten VIP-arealer. Disse kan komme senere ved bevhov. Men for guds skyld se på Viking og Brann Stadion når det gjelder selvbærende takkonstruksjon..
Da vil setekapasisteten være 6.250 og stadion vil fremstå som meget intim. Likte forslaget om at ståtribunen kan gjenreises (med nye planker) bak det ene målet. Da har vi litt å gå på dersom det skulle bli aktuelt å sette ny tilskuerrekord.. Denne kan jo enkelt tas senere for å erstattes med en permanent løsning.

Men dessverre planlegges det vel mer omfattende enn som så. Noe som drar ut i både tid og penger, og i værste fall fører til at ingen ting skjer.

Profile  

PostPosted: 06 Aug 2009, 13:27 
Reserve

Synes man kan se på stadion til Godset som utgangspunktet jeg. Fin liten intim stadion, med plass til nok mennesker. Tribuner på langsidene og ene svingen foreløpig. Nå har de også permanent midlertidig tribune i siste svingen også.

Profile  

PostPosted: 06 Aug 2009, 17:33 
Klubbdirektør

Enig med Johan, Marienlyst er en intim og helt en helt grei stadion. Regner med at KILSK evt. blir flyttet til kortsiden hvis det skulle bli noe slikt.. like så greit, da høres vi og synes bedre for det øvrige publikum og spillere.

Profile  

PostPosted: 06 Aug 2009, 21:38 
Kaptein

1892 wrote:
Enig med Johan, Marienlyst er en intim og helt en helt grei stadion. Regner med at KILSK evt. blir flyttet til kortsiden hvis det skulle bli noe slikt.. like så greit, da høres vi og synes bedre for det øvrige publikum og spillere.

Håper inderlig ikke supporterklubben blir stående bak mål noen gang pga at det gir dårlig overblikk over spillet. Selv om vi liker å synge og heie på laget fortjener vi å få se kampen også. Egentlig synes jeg supporterklubbene (i hele norge) hadde fortjent plass nærmere midten på hovedtribuna. Det er vi som brenner for klubben og bidrar mest til stemningen. Selv om vi har litt billigere biletter nå tipper jeg vi legger igjen adskillig mer penger på Gjemselund enn den jevne tilskuer.

På tirsdag hadde jeg med en arbeidskollega og kjøpte derfor to sitteplasser selv om jeg har sesongkort på supportertribuna. Vi ble sittende nesten helt ytterst på felt B. Der ute hørte man betydelig mindre av supporterklubben enn jeg tror man ville ha gjort hvis supporterklubben hadde holdt til nærmere midten. Jeg vet fra Marienlyst at supporterklubben høres ganske bra over hele stadion når de er bak mål, men det er en dårlig løsning hvis man må velge mellom å få sett kampen eller støtte laget på best mulig måte.

Profile  

PostPosted: 06 Aug 2009, 23:10 
Grævling

Her er jeg helt enig med Saturnus. Det er vi som møter opp i sol og regn, til dels i motgang og medgang, uansett divisjon. Jeg har også lyst til å ha best mulig plasser for faktisk å kunne følge med på det som skjer ute på bana. Slik sett likte jeg meg faktisk bedre på midten av ståtribunen, i dag er det nesten umulig å få med seg hva som egentlig skjer foran målet mot treningsfeltet, og enda værre blir det hvis vi flyttes bak mål. Da må løsningen bli som i gamle dager, at det er mulig å flytte seg i pausen, slik at vi alltid blir stående bak målet til motstanderens keeper, det syns jeg er greit... mål som går inn på egen keeper er jeg uansett ikke så jævla intr. i å få med meg ;-)

Men, tak er også viktig.... Den dagen det begynner å skje noe med planlegging av ny sittetribune på den andre langsiden så vil nok gjerne supporterklubben være med på rådgivning så vi får en stadion tilpasset alle tilskuere på en best mulig måte :-)

Profile  

PostPosted: 07 Aug 2009, 11:59 
Materialforvalter

King Kong Svinger wrote:
Nå er det vel ikke nytt for noen her at det har foreligget planer om å selge unna treningsarealer for å finansiere stadionutbygging. Det har vært utlyst arkitektkonkuranse og bidragene er offentliggjort. Alle bidragene jeg har sett baserer seg på tribuner bak målene, i tillegg til ny langside.

Dette er nok dessverre en sannhet med minst et par modifikasjoner. Sant at treningsarealet skal selges. Men ikke bare for utvikling av hovedbanen på Gjemselund. Kravene fra kommunen når de ga bort dette arealet er tydelige på at disse pengene først skal finansiere undervarme kunstgress og lys på bane 1 (ferdig) nytt friidrettsanlegg på tråstad (ennå ikke påpegynt) og deretter en ny 11'er og en 7'er kunstgressbane (i det blå...) til KIL Fotball for å kompensere for bortfallet av treningsfeltet før det er snakk om å bruke penger på nye tribuner. Treningsfeltet er ennå ikke solgt. Til nå er det bygget på lånte midler fra kommunen. Slik eiendomsprisene utvikler seg nå om dagen, tviler jeg på at prisen på området har gått vesentlig opp siden planene ble lagt. Faren er større for at det har gått motsatt vei. Tviler derfor påHvor mye penger som da er igjen når alt det andre som må gjøres først er gjort. Derfor tror jeg at det må private aktører inn skal man klare å få til finansiering av nye permanente tribuner (som da selvsagt må kombineres med næringsareal)

Profile  

PostPosted: 23 Sep 2009, 08:18 
Saftblander

Gratulerer alle KIL-supportere med en fantastisk kamp i går. Laget spilte bra og utklasset en opprykkskandidat. Det må gi selvtillit i sesonginnspurten. Fantastisk innsats av supporterne også, som klarer å dra med seg resten av stadion ved mange anledninger.

Men, uten å foregripe begivenhetene, hva hvis KIL faktisk rykker opp til eliteserien. Skal Gjemselund forbli i nåværende tilstand? Mye positivt er skjedd det siste året - med flomlys og kunstgress. Men stadion fremstår ikke akkurat med eliteseriestandard. Tenker da spesielt på den reduserte kapasiteten.

Dersom KIL skulle rykke opp vil vi sannsynligvis måtte spille hele neste sesong med en totalkapasitet på 2.750. Det er jo egentlig krise med tanke på billettinntektene som vil gå tapt. Det er veldig synd at det ser ut til å være fullstendig stillstand når det gjelder stadionutbyggingen. Lurer veldig på hva som tenkes i administrasjonen rundt dette.

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 70 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5  Next

All times are UTC + 1 hour [ DST ]