KIL Supporterklubb

Kongsvinger Supporterklubb Forum
It is currently 05 May 2025, 10:56

All times are UTC + 1 hour [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 182 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5 ... 13  Next
Author Message
PostPosted: 17 Jun 2009, 09:40 
Reserve

hmmm,hva kan vi gjøre her,slik umiddelbart? Det eneste jeg kommer på i farta er at vi kan legge igjen sesongkortet heime på søndag,og løse bilett i luka.vet at det blir feil på publikumsantallet,men det gir hvertfall kroner i kassa. 8)

Profile  

PostPosted: 17 Jun 2009, 09:43 
Reserve

Karlsen wrote:
Mitt første grep er å bytte grasrotandel-mottaker fra KIL Fotball som jeg tjener, til KIL Toppfotball. Alle midler til KIL Fotball er positivt, men slik ståa er nå får også vi som tjenestegjør i bredden rette fokus mot toppfotballen.

Hensikten helliger middelet sies det, men jeg synes en slikt Grasrotforslag er direkte dårlig. En ting er selvsagt at man bytter fra en engelsk supporterklubb eller en stor Tippeligaklubb til KIL Toppfotball, men noe annet er å ta bort støtten til lokale klubber som aktiviserer barn og unge. Tror man at pengene sitter noe løsere for breddeklubbene i disse dager?

Mange andre toppklubber har valgt å kanalisere Grasrotinntektene sine til breddeaktiviteter. Jeg har full forståelse for at KIL Toppfotball ikke gjør det slik situasjonen er nå, men i et lengre løp mener jeg at disse pengene bør brukes langsiktig. Mer penger til lokal talentutvikling øker muligheten for flere lokale spillere på laget, noe som igjen øker muligheten for at flere i byen, i Odalen, på Eidskogen, i Grue-traktene etc bryr seg. Som jeg forsøkte å skrive i et tidligere innlegg: Skal Kongsvinger være med på de to øverste nivåene av norsk fotball holder det ikke med noen økonomiske skippertak i hytt og pine, men man må bygge KIL-menigheten mye større. At KIL det siste tiåret har hatt få lokale spillere mener jeg er en av flere årsaker til laber publikumsoppslutning. Et aktivt foreningsmiljø for barn og unge er også en viktig faktor for de som vurderer å flytte hit, og et større innbyggerantall vil være langsiktig positivt for KIL Toppfotball.

Det er iskaldt å være KIL Toppfotball nå, men det hjelper lite å pisse i buksa. Om man i og utenfor byen struper støtte og spons til breddeaktiviteter for å kanalisere midlene for å redde Toppfotballen denne sommeren, er det nettopp dette man gjør. Derfor fortsetter jeg å støtte breddeidretten med mine grasrotmidler, men jeg lover å matchen summen (eller mer) i en innsamlingaksjon. Og pølser, lodd og andre greier bidrar jeg gjerne med.

Profile  

PostPosted: 17 Jun 2009, 10:12 
Forumlegende

Den økonomiske situasjonen i KIL har nok ofte sett mørk ut, men det er sjelden vi har fått vite det så tidlig i sessongen. All ære til styre for å sette fokus på dette og være ærlige om det. En ting jeg ikke skjønner er hvorfor det er greit å budsjettere med ett underskudd på 2 mill, men ikke 4,5. Hva sier lisensreglene til NFF om krav til å unngå underskudd på årsresultatet? Er det slik at det holder for KIL å skaffe 2,5 mill ekstra så man når det opprinnleige planlagte underskuddet eller må klubbens økonomi hver sessong gå i balanse for å få fornyet lisensen?

Det er tørke i sponsormarkedet, ekstra inntekter fra publikum kan komansere noe men ikke alt. Kronerullingsaksjonen fra i fjor dro vel inn 180.000. Det blir en dråpe i denne sammenhengen om vi kjernesupporte gir penger, kjøper ekstra pølser og får med venner på kamp så får vi nok til at man øker inntektene noe, men det blir ingen millionbeløp av det. Men vi må uansett prøve for en hver krone ekstra er kjærkommne inntekter.

Situasjonen er lik eller verre for de aller fleste andre klubber i de to øverste divisjonene og kampen om kronene er nok større en noen gang, NFF kommer jo ikke til å flytte ned 20 klubber. Håndball og Ishockey har vel opplevd noe av det samme p.g.a finanskrisen og her har vel særforbundene funnet ut at de må tre støttende til. Er det på tide med krisepakker fra NFF som på den ene siden forlanger at man skal øse ut med penger for å tilfredsstille lisenskravene til anlegg og sportslig apparat og på den andre siden nekter klubbene å gå med underskudd. Politisk er jeg mot krisepakke løsninger, men det er ikke umulig at det er eneste utvei av den økonomiske unntakstilstanden som brer seg i norsk toppforball om dagen.

Profile  

PostPosted: 17 Jun 2009, 11:18 
Saftblander

[quote="mikeb"] En ting jeg ikke skjønner er hvorfor det er greit å budsjettere med ett underskudd på 2 mill, men ikke 4,5. Hva sier lisensreglene til NFF om krav til å unngå underskudd på årsresultatet? Er det slik at det holder for KIL å skaffe 2,5 mill ekstra så man når det opprinnleige planlagte underskuddet eller må klubbens økonomi hver sessong gå i balanse for å få fornyet lisensen?quote]

På Kil.no er det skrevet:

Fornyet lisens fra NFF står blant annet på spill, dersom klubben ikke klarer å skaffe til veie 4,5 millioner i løpet av høsten.

Dette må vel bety at vi trenger 4,5 mill i friske midler. Eller sagt på en annen måte: Det må hentes inn midler tilsvarende ca 40% av forrige års totalbudsjett (som vel var på totalt ca 12 mill).

Profile  

PostPosted: 17 Jun 2009, 11:50 
Reserve

Klippet dette ut fra NFFs lisenskrav for Adeccoligaen:

Ø.07 – A Positiv egenkapital (krav til nasjonal og UEFA-lisens)

Klubbens egenkapital skal være positiv ved regnskapsrapportering (pr 31.august for nasjonal
lisens og pr 31.desember for UEFA-lisens). Det kan ikke budsjetteres med et resultat
som vil gi negativ egenkapital.

Hvis klubben ikke oppfyller kravet om positiv egenkapital, kan lisens likevel tildeles
dersom klubben kan oppfylle ett av følgende alternativer ved tidsfrist for rapportering
(jfr. Alternativ 1 eller 2 nedenfor)

Alternativ 1:
Skriftlige avtaler som dokumenterer at den negative egenkapitalen vil bli rettet opp
(f.eks. fra overskudd av framtidig salg av spillere, garantier, bidrag, støtte, ikke-prioritert
lån osv.).

Alternativ 2:
Skriftlig ettergivelse av krav fra kreditorer som dekker den negative egenkapitalen.

Lisenssøkers konsoliderte egenkapital skal være positiv når regnskap rapporteres. Hvis klubben ikke oppfyller kravet om positiv egenkapital, kan lisens likevel tildeles dersom klubben kan finne en alternativ måte å oppfylle kravet om egenkapital innen tidsfristen for rapportering.

Så da betyr vel det at de sitter inne med en form for egenkapital på ca. 2 millioner, ettersom de kan budsjettere med underskudd på 2 mill. (eller har jeg misstforstått skikkelig?)

(Ellers foreslår jeg at alle i Supporterklubben/KIL slutter å snuse en sessong og gir penga til KIL. Tipper underskuddet blir ca.0 ved utgangen av desember! :lol: )

Profile  

PostPosted: 17 Jun 2009, 12:31 
Forumlegende

Kongjohan wrote:
Klippet dette ut fra NFFs lisenskrav for Adeccoligaen:

Ø.07 – A Positiv egenkapital (krav til nasjonal og UEFA-lisens)

Klubbens egenkapital skal være positiv ved regnskapsrapportering (pr 31.august for nasjonal
lisens og pr 31.desember for UEFA-lisens). Det kan ikke budsjetteres med et resultat
som vil gi negativ egenkapital.

Hvis klubben ikke oppfyller kravet om positiv egenkapital, kan lisens likevel tildeles
dersom klubben kan oppfylle ett av følgende alternativer ved tidsfrist for rapportering
(jfr. Alternativ 1 eller 2 nedenfor)

Alternativ 1:
Skriftlige avtaler som dokumenterer at den negative egenkapitalen vil bli rettet opp
(f.eks. fra overskudd av framtidig salg av spillere, garantier, bidrag, støtte, ikke-prioritert
lån osv.).

Alternativ 2:
Skriftlig ettergivelse av krav fra kreditorer som dekker den negative egenkapitalen.

Lisenssøkers konsoliderte egenkapital skal være positiv når regnskap rapporteres. Hvis klubben ikke oppfyller kravet om positiv egenkapital, kan lisens likevel tildeles dersom klubben kan finne en alternativ måte å oppfylle kravet om egenkapital innen tidsfristen for rapportering.

Så da betyr vel det at de sitter inne med en form for egenkapital på ca. 2 millioner, ettersom de kan budsjettere med underskudd på 2 mill. (eller har jeg misstforstått skikkelig?)

(Ellers foreslår jeg at alle i Supporterklubben/KIL slutter å snuse en sessong og gir penga til KIL. Tipper underskuddet blir ca.0 ved utgangen av desember! :lol: )

Men egenkapital begrepet har jo teknisk sett ikke noe med budsjettet å gjøre? Tenker parallel til kravet om aksjekapital i en bedrift som også kan være løsøre m.m. De fleste fotballklubber vil nok måtte budsjettere med ett positiv eller null i årsresultat ettersom de sjelden har kapital eller andre midler i klubben utover fortløpende kontantstrømmer. Men dersom man hadde hatt "formue" som f.eks Rosenborg i klubben kunne man budsjetert med negativt resultat fordi man har midler til å dekke det opp, uten at man nødvendigvis må dekke inn underskuddet med egne midler fordi man kan ha ulike former for kort og langsiktig finansiering.

Profile  

PostPosted: 17 Jun 2009, 12:37 
Reserve

Ifølge årsrapporten for 2008 hadde KIL Toppfotball en egenkapital på 24.792 ved inngangen til året. Uten at jeg skal påberope meg å være noen fotballøkonom, betyr vel det at man har rom for et underskudd pr. 30/8 på max. 24.791. Her gjelder regnkapsmessige forsiktighetsprinsipper, slik at det neppe er anledning til å inntektsføre medieinntekter som avspeiler en høy tabellplassering o.l.

I samme årsrapport gjengis budsjettet, og det snakkes det om et budsjettert OVERSKUDD på 83.834. Mulig at differansen mellom dette tallet og de 2 mill som Mohn snakker om er det som investorer skal dekke inn. Om disse to mill inkluderes i de 4.5 mill som klubben må skaffe, eller om det kommer i tillegg, synes jeg ikke fremkommer helt av artiklene på hjemmesiden og Glåmdalen-oppslaget.

Profile  

PostPosted: 17 Jun 2009, 12:52 
Saftblander

TaigerVudds wrote:
Ifølge årsrapporten for 2008 hadde KIL Toppfotball en egenkapital på 24.792 ved inngangen til året. Uten at jeg skal påberope meg å være noen fotballøkonom, betyr vel det at man har rom for et underskudd pr. 30/8 på max. 24.791. Her gjelder regnkapsmessige forsiktighetsprinsipper, slik at det neppe er anledning til å inntektsføre medieinntekter som avspeiler en høy tabellplassering o.l.

I samme årsrapport gjengis budsjettet, og det snakkes det om et budsjettert OVERSKUDD på 83.834. Mulig at differansen mellom dette tallet og de 2 mill som Mohn snakker om er det som investorer skal dekke inn. Om disse to mill inkluderes i de 4.5 mill som klubben må skaffe, eller om det kommer i tillegg, synes jeg ikke fremkommer helt av artiklene på hjemmesiden og Glåmdalen-oppslaget.

Enig med din oppsummering - det er temmelig uoversiktlig hva pengebehovet er pr. dato. I KIL målestokk er det stor forskjell på om behovet er kr 2 mill eller 4,5 mill.

Kan noen gi en link til årsrapporten for 2008 ? (linken i denne nyhetssaken fungerer ikke... http://www.kil.no/nyheter/vis.php?ny=1&id=1498 )

Last edited by Tompengpung on 17 Jun 2009, 12:54, edited 1 time in total.

Profile  

PostPosted: 17 Jun 2009, 15:26 
Reserve

Sitter her og tenker på de som klarte å presentere bare for noen få dager siden å skrive at det var veldig positive nyheter på økonomisiden med pressekonferanse og greier? Rett og slett komisk å tenke på pr i dag :roll:

Jeg tror dette blir veldig tungt for klubben man får håpe at det ikke går med KIL som Raufoss men det er fult mulig og høyst trolig at dette kan bli virkelighet nå.

Jeg tror at interessen for Kongsvinger Toppfotball ikke er der dessverre og slett ikke i 6,5 mil klassen dette var årsbudsjett bare for et par år siden og byen har fortsatt ikke noen riktige rike onkler som er villige til å gi bort penger på klubben.

Mange hyller Mohn og karen har gjort mye bra men man skal også kanskje stille spørsmålet om han med flere har slått for mye på stortromma og at dette vil kjøre klubben i grøfta en gang for alle.

Jeg er ingen ekspert på budsjett men man trenger ikke være økonom for å sjønne at her har de ansvarlige gjort en jobb som står til strykkarakter de luxe.

Synd for oss som er glad i KIL.

Profile  

PostPosted: 17 Jun 2009, 15:39 
Forumlegende

Nå budsjerterte man vel med 2 mill i minus.
Revidert viser minus 6,5 millioner kroner.
Det er da cirka 4,5 millioner som ikke kommer inn, slik det er i dag.

her: http://www.kil.no/nyheter/vis.php?ny=1&id=1757
spillersalg: 2 millioner
sponsorer: 1,8 millioner
mediaavtaler: 0,4 millioner
nm: 0,25 millioner

Det er vel bare sponsorer av dette som kan komme inn nå.
Ingen vil kjøpe spillere nå.
Køppen kan man ikke budsjettere med slik.
Media bryr seg ikke om en "liten" klubb.

Generelt ligger selvsagt mye skyld også hos NFF.
Som har pålagt klubbene overdimensjonering i stadionfasiliteter.
Før trengte ikke media egne dyre rom. Er de sekunda vare i dag?
Trenger alle flomlys?
Eller undervarme?
Kanskje ja, men når man så finanskrisen komme så kunne dette legges på is.
Men neida!

Men virkeligheten krever nå en god del penger ganske fort.
Ser det ut til.

Selvsagt kan man komme til et punkt hvor ørene blir døve når det er krise i KIL.
Det er ikke helt rart.
Men det[i] punktet bør ikke være nå.
Kan ikke være nå.

Jeg forstår enkeltes tanker om i morgen (2010,2011 etc), men hva så?
Når en pasient har akutt åndenød gir likevel man ikke den mulige hjelpen fordi om man likevel predikerer at pasienten dør om 5 år...???
Det vet man jo heller ikke!
[i]Nei, man setter alle kluter til for å redde livet!

Rått og kynisk sett kan man kanskje si at KIL ikke har livets rett som topplag, ut fra alt dette.
Men kynisk sett trenger man ingen av oss - som individer sett...
Men slik vil jo selvsagt ikke ha det!

Derfor all mulig ros til Styret og spillerne etc. ut fra det som sies i Gdalen og på kil.no!

Så får man heller for en stakket stund "legge hvorfor og hvordan det nå ble slik i glemmeboken" til pasienten er rimelig stabil igjen.

Profile  

PostPosted: 17 Jun 2009, 17:59 
Forumlegende

Heisann wrote:
Sitter her og tenker på de som klarte å presentere bare for noen få dager siden å skrive at det var veldig positive nyheter på økonomisiden med pressekonferanse og greier? Rett og slett komisk å tenke på pr i dag :roll:

Noen bør vel se seg selv i speilet før de kommenterer andre... :roll:

TaigerVudds: Ja enig i at ikke breddefotballen skal "ofres". Men for denne høsten ser jeg det hensiktsmessig å ta en "grasrot-periode" hos Toppfotballen. Selvsagt kan man og bør man bytte tilbake den dagen Toppfotballen igjen er oppe og går. Selvsagt enig i at lokale spillere skal avles fram. Det er det jeg brenner mest for i mitt engasjement i KIL Fotball: Det SKAL spille lokale gutter på a-laget om 5 år og 10 år og 15 år. Og disse talentene fortjener å ha et skikkelig drevet a-lag som spiller i et av landets to øverste divisjoner. Nå er Toppfotballen på trynet mens breddefotballen virker å være ved svært godt mot.

Profile  

PostPosted: 17 Jun 2009, 18:28 
Reserve

Best å gå til angrep når man selv er syndebukk Karlsen (følte deg truffet nå). Trodde jobben din var å holde orden her inne ikke yppe til usakligheter :roll:

Last edited by Heisann on 17 Jun 2009, 18:31, edited 2 times in total.

Profile  

PostPosted: 17 Jun 2009, 18:40 
Forumlegende

Heisann wrote:
Best å gå til angrep når man selv er syndebukk Karlsen (følte deg truffet nå). Trodde jobben din var å holde orden her inne ikke yppe til usakligheter :roll:

Jeg har ingen grunn til å hverken føle meg truffet eller angre på noe som helst og står inne for alt jeg sier og gjør med svært god samvittighet. Når det gjelder å holde orden her inne har det vært EN som har skapet alt jævelskapet her det siste året! Ball lagt død. Barnslige bemerkninger overses fra nå av.

Profile  

PostPosted: 17 Jun 2009, 20:56 
Trener

Bare et par forutsetninger for dette innlegget, før jeg begynner å skrive:

1: Jeg har ikke sett regnskapet, hverken det gamle eller det reviderte. (Men jeg skulle gjerne ha sett dem...)

2: Jeg er økonom, ikke (bil) selger.

Så, en ting er at situasjonen nå er alvorlig. Og jeg skal bidra med noen småtterier selv, som å kjøpe noen bil-lodd (som jeg har tenkt på men som ekte Hedmarking har jeg ikke fått ut den berømte fingeren ennå), fortsette å kjøpe burgere i pausen (genialt tiltak, forresten) m.m.

Likevel så vil jeg gjerne stille noen spørsmål rundt fremstillingen av situasjonen. I media og på KIL.no så kan vi lese at det var budsjettert med 2 mill i underskudd. Så får vi vite at vi nå er 6,5 mill i underskudd (4,5 mill forverring i revidert budsjett kontra opprinnelig med 2 mill i underskudd). Dette blir dokumentert ved å trekke frem budsjettposter som har sviktet og som gir en totalsum på 4,45 mill. Det er disse:
- Spillersalg 2 mill kr.
- Sponsorer 1,8 mill kr.
- Mediaavtale 0,4 mill kr.
- NM 0,25 mill kr

Så langt er jeg på nett med fremstillingen.

Så har det nye styret skaffet 1 mill ekstra. Det vil si:
- Partnerskapsavtale med Kongsvinger kommune (0,5 mill)
- Billotteri (0,5 mill)

I mitt hode er vi nå 3,5 mill unna "målet". I tillegg vet vi at publikumstallene hittil har vært over det som er budsjettert, og at klubben således må ha hatt ekstrainntekter fra dette (med mindre det har vært flere barn/stående enn budsjettert og veldig mange færre sittende).

Jeg lurer også på hva som ligger i bommen på "mediaavtale". Er dette den faste summen man skal få fra mediaavtalen, eller inkluderer tallene også "bonusen" fra TV-sendte kamper? Vi kan vel ikke ha budsjettert med å være mer på tv enn det vi allerede har vært? Det er i så fall galskap.

For at ikke dette innlegget skal bli alt for langt hopper jeg over noen mindre spørsmål til de fremsatte tallene som jeg også har, men det store spørsmålet jeg har er da om dette egentlig er en ganske stor krisemaksimering/kremmerfremstilling for å faktisk få folk til å brette opp ermene. Jeg mistenker egentlig at situasjonen er en del bedre enn det som er fremstilt (dette underbygges av at spillerlønninger er fredet), og at Mohn setter ting på spissen for å provosere frem en massiv reaksjon for å løfte klubben (nei, dette er ikke negativt ment, men en observasjon rundt selgere/handlingsmønstre fra selgere). Uansett, så er det viktig å støtte opp om klubben nå, men jeg tror og håper at vi nå etter en liten stund får noen gode nyheter med nye sponsore (som vil få stor media-oppmerksomhet og mer valuta for sponsingen pga krisemaksimering i media) m.m. som redder klubben og at vi topper det hele med å rykke opp til høsten.

Profile  

PostPosted: 17 Jun 2009, 22:22 
Forumlegende

DV wrote:
1) Jeg mistenker egentlig at situasjonen er en del bedre enn det som er fremstilt (dette underbygges av at spillerlønninger er fredet), og at Mohn setter ting på spissen for å provosere frem en massiv reaksjon for å løfte klubben (nei, dette er ikke negativt ment, men en observasjon rundt selgere/handlingsmønstre fra selgere).

Økonomene er vel til syvende og sist de store skurkene :wink:

Tja, i så fall spiller man egentlig et høyt spill.
Hvis noen føler seg "lurt" - så finnes det nok grenser for hva man kan / vil hjelpe til med ved senere anledninger.
På TV (Østnytt) snakker styreleder om at man nærmer seg insolvens.
Hvis ikke så lyver man på TV.
Det tror jeg ikke.
I et lukket rom kan man bedrive krisemaksimering.
Ikke slik som nå.
I så fall er ikke veien fra Kapitol til den tarpeiske klippe lang...

Ellers virker det noe rart å titulere med "[bil]selger" i denne sammenhengen.
Dette kan innen alle rimelighetens rammer fortolkes med negativ vinkling.

Spillerlønningene utgjør etter malen 25 000 * 22 = 550 000.
La oss si 600 000.
Kommer vel arbeidsgiveravgift og bla bla i tillegg: 600 000 * 1,2= 720 000.
Altså kanskje 700 000 i måneden.

10% gir 70 000.
15 % gir 105 000.
20% gir 140 000.
25% gir cirka 175 000.

Så kan man gange med 6 for å spare inn ut året.
Det hjelper jo, men ikke all verden.
Men hvem vil kutte 25 % i lønn, eller 20%.
Det eneste med litt virkning.
I så fall skulle man ta det samme på trenerens lønn.
25% der ville gi mye penger per individet, men heller ikke det totalt på halvåret.

Og som nevnt - KIL-spillerne tjener ikke mye.
Det er jo heller ikke slik at lønningene vil være 100% fredet for all tid, eller for alle situasjoner.
Men som sagt - det ser ut til å hjelpe heller lite nå - samt den psykologiske effekten.

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 182 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5 ... 13  Next

All times are UTC + 1 hour [ DST ]