KIL Supporterklubb

Kongsvinger Supporterklubb Forum
It is currently 16 Jul 2025, 23:19

All times are UTC + 1 hour [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 799 posts ]  Go to page 1, 2, 3, 4, 5 ... 54  Next
Author Message
 Post subject: Klubbens økonomi..
PostPosted: 30 Mar 2009, 08:51 
Klubbdirektør

Hadde et håp om at vi skulle slippe å tenke på dette, like oppunder seriestart..

http://www.glomdalen.no/kil/article4230162.ece

Profile  

Post subject: Re: Klubbens økonomi..
PostPosted: 30 Mar 2009, 09:24 
Forumlegende

Stjerne i boka til Mohn at han er ærlig om dette. Tidligere har det vært ymse med informasjon etc når ting ikke er positive.

Tror det ordner seg jeg. De finner helt sikkert grep. Med en fra det private næringsliv i sjefsstolen vil man ha en som har erfaring sette i gang rasjonelle tiltak og effektivisere der det trengs.

Profile  

PostPosted: 30 Mar 2009, 12:20 
Klubbdirektør

Endelig har vi fått en styreleder som åpner klubben. Dette er vel et spark mot det tidligere styre og daglig lieder. Men jeg er redd for at det han sier betyr at noe kan skje. Jeg håper jeg tar feil. Uansett er det bra han går ut med det, slik at folk ikke kan forvente at klubben skal kaste penger rundt seg.

Profile  

PostPosted: 30 Mar 2009, 12:47 
Forumlegende

Når det gjelder økonomi så har man vel vært relativt åpne tidligere også, det er vel bare ordvalget som er litt annerledes nå.

Både Elle og Fremming nevnte til statdighet klubbens dårlige økonomi.

Profile  

PostPosted: 30 Mar 2009, 17:00 
Forumlegende

Vel, Moss er i alle fall en klubb som bør passe seg nå om dagen.
De har måttet ta noen drastiske grep.

http://www.speaker.no/article/20090330/ ... /1067/mrss

Det rare med KIL-artiklene er at *man har oppdaget en ubetalt regning*.
Oppdager - lyder vel mer som slurv eller blaffen...?

Det blir nok fullt på søndag.
Så får man ligge i toppen utover og folk kommer nok "én masse".

Profile  

PostPosted: 30 Mar 2009, 18:44 
Kaptein

Jeg tror dessverre vi er avhengige av sportslig suksess for at dette skal kunne ende bra.
Samtidig tror jeg sjansen for å henge med i toppen er større en på mange år.

Tvi, tvi, så skal jeg gjøre mitt ved å møte opp på så mange kamper jeg kan.

Profile  

PostPosted: 31 Mar 2009, 10:02 
Reserve

Mer om økonomi og administrasjon i dagens Glåmdalen, der Henrik Mohn intervjues i forbindelse med at han blir "daglig leder på dugnad". All ære til Mohn, som har vist et kjempe-engasjement tidligere og som fortsetter i samme spor. Men jeg er litt skremt over situasjonen. Om ikke Glåmdalen har feilsitert Mohn, er det svært sannsynlig at Gigernes ikke blir erstattet overhodet i år. Med andre ord, at KIL-administrasjonen resten av 2009 har en eneste ansatt, i tillegg til Mohn som tilnærmet gratis-ansatt arbeidende styreleder med Daglig Leder-funksjoner. Her snakker vi om en bedrift med omsetning rundt 20 mill, i krevende og turbulente omgivelser, hvor man balanserer på en økonomisk hårsbredd fra før.

I et kort perspektiv har jeg en viss forståelse av at klubben vil spare noen kroner på administrasjon. 2009 er et sportslig satsningsår, der mulighetene for opprykk er bedre enn på veldig lenge. Da vil man selvsagt unngå kutt i de sportslige utgiftene. Men effekten er jeg redd blir som å pisse på seg for å holde varmen. Jeg er bekymret for at vi om 6-8 måneder sitter i en minst like vanskelig situasjon som før jul i 2008, og da måtte som kjent Kongsvinger Sportsanlegg inn for å sikre satsingen.( http://www.glomdalen.no/kil/article4010695.ece) Lykkes vi ikke sportslig, vil enkelte budsjettposter være omtrent umulig å oppnå. Og lykkes vi, blir det en kjempejobb med å sikre satsingen i 2010, med trener, spillere, sponsorer og øvrig apparat. Økonomien i klubben, kombinert med det vanskelige sponsormarkedet, tilsier nesten uansett hvilke sportslige resultater som oppnås i år at det langtfra blir noen plankekjøring å få lisens for spill i en av de to øverste divisjonene i 2010. Da blir det etter min mening feil å kjøre KILs administrative bein ned til en nærmest anorektisk tilstand, istedetfor å hente inn i daglig leder som sammen med styreleder og markedssjefen kan starte tidlig med å bearbeide sponsorer, investorer og øvrige krefter rundt klubben.

Igjen: dette er ingen kritikk mot Mohns enorme gratisinnsats. Men jeg er bekymret for at klubben ikke skal klare å håndtere de utenomsportslige utfordringene om KIL ikke finner rom for å ha en viss administrasjon. Det er ikke sikkert det er nok med helprofesjonelle spillere, om man ikke tenker på samme måte når det gjelder sponsor- og investorkontakt, og andre administrative detaljer.

Last edited by TaigerVudds on 31 Mar 2009, 10:04, edited 1 time in total.

Profile  

PostPosted: 31 Mar 2009, 10:39 
Forumlegende

TaigerVudds wrote:
. Da blir det etter min mening feil å kjøre KILs administrative bein ned til en nærmest anorektisk tilstand, istedetfor å hente inn i daglig leder som sammen med styreleder og markedssjefen kan starte tidlig med å bearbeide sponsorer, investorer og øvrige krefter rundt klubben.

Igjen: dette er ingen kritikk mot Mohns enorme gratisinnsats. .

Skjønner din bekymring i forhold til det administrative. Men mye tyder på at den løsningen man har kommet opp med nå er betydelig mye bedre enn det som var. Administrativt begynner man fra scratch. Og nå kan det jo bare gå en vei der. Den sportslige delen er jo svært sterk. Det er det viktigste på kort sikt. Så får man tålmodig bygge opp administrasjon med en grunnmur med hederlige folk. Og det er jo allerede en drøss med folk på brakka, både frivillige og ansatte, som er KIL folk, som har følelser for klubben. Som har hatt sine verv og roller eller vært frivillige i mange år allerede. Det er en god start!

Jeg synes Mohn er en hedersmann som gjør dette gratis. Og han vet hva det vil si å styre et foretak.

Last edited by Karlsen on 31 Mar 2009, 10:40, edited 1 time in total.

Profile  

PostPosted: 31 Mar 2009, 11:44 
Reserve

Ingen tvil om at Mohn opptrer som en uselvis hedersmann når han legger ned masse gratis tid i ymse roller, eller at det er mange som bidrar med sitt for å holde KIL-maskinen igang. Men jeg er skeptisk til at den profesjonaliseringen alle har snakket om at må skje i KIL, utelukket skjer på sportslig side. KIL har en mindre stab enn på år og dag (selv i 2. divisjon hadde vi daglig leder), og det i et år hvor inntektsbudsjettet er svært utfordrende. En dyktig daglig leder hadde sannsynligvis betalt seg selv i form av ekstra sponsorinntekter.

Faren er at KIL må i markedet for daglig leder etter sesongslutt. Legger man inn 1-2 måneder for ansettelsesprosess og 3 mnd ventetid fordi personen allerede er i jobb med oppsigelsestid, skriver vi sesongstart 2010. Og det før han har blitt varm i trøya. Med et opprykk i lomma holder det ikke med 20 mill i budsjett, da må sponsorene melkes i en helt annen grad. I tillegg skal kontrakter sikres, spillere signeres og lisenser fornyes. Osv, osv.

Administasjonen bygges fra scratch, ja. Men da må man også starte byggingen. Jeg påstår det gambles med klubben, og innsatsen er høy. Veldig høy.

Profile  

PostPosted: 14 Apr 2009, 22:00 
Forumlegende

Klubbens økonomi er dyster lesning, ifølge styreleder Henrik Mohn.

Sitat:
"Mohn er rystet over hvordan budsjettet er satt opp og mener det er slett håndtverk.
– Det er så vi gnir oss i øynene og nesten ikke kan tro at det sant, sier Mohn, som fortsatt har tro på at de skal klare dette."

Vi får vel bare vente og se...

http://www.glomdalen.no/kil/article4262156.ece

Profile  

PostPosted: 15 Apr 2009, 09:38 
Forumlegende

ivo wrote:
Klubbens økonomi er dyster lesning, ifølge styreleder Henrik Mohn.

Sitat:
"Mohn er rystet over hvordan budsjettet er satt opp og mener det er slett håndtverk.
– Det er så vi gnir oss i øynene og nesten ikke kan tro at det sant, sier Mohn, som fortsatt har tro på at de skal klare dette."

Vi får vel bare vente og se...

http://www.glomdalen.no/kil/article4262156.ece

Lurer litt på hva Mohn ønsker å oppnå med denne type uttalelser, å legge skyld på dagens økonomiske situasjon over på det forrige styret?
I såfall så blir det litt feil, dagens styre er ansvarlig for økonomien i klubben og er budsjettet som ble vedtatt for årets sessong urealistisk så må de sette opp ett nytt budsjett. Budsjett er ikke noe hokus pokus, men å styre inntekter og utgifter er som regel litt verre, særlig inntektssiden er tøff i dagens økonomiske klima, men man kan jo fort dra inn noen ekstra kroner om publikumstallet holder seg over det man har budsjetert med, sponsormarkedet er nok sikkert vanskligere dersom man ikke allerede har klart å skaffe det man hadde satt seg som mål.

Er bare å brette opp armene for alle rundt laget å ta tak i dette for uten tilstrekkelig med inntekter risikerer vi at det går utover det sportslige enten gjennom at spillere må selges (Brenes er vel mest atraktiv), eller i verste fall poengstraff eller inndraging av lisens.

Men har tiltro til at Mohn og co tar tak i dette og honør for at de lufter det såpass tidlig, kan bli mye jobb på Mohn fremover som både styreformann og fung. daglig leder.

Profile  

PostPosted: 15 Apr 2009, 14:59 
Materialforvalter

mikeb wrote:
Lurer litt på hva Mohn ønsker å oppnå med denne type uttalelser, å legge skyld på dagens økonomiske situasjon over på det forrige styret?
I såfall så blir det litt feil, dagens styre er ansvarlig for økonomien i klubben og er budsjettet som ble vedtatt for årets sessong urealistisk så må de sette opp ett nytt budsjett. Budsjett er ikke noe hokus pokus, men å styre inntekter og utgifter er som regel litt verre, særlig inntektssiden er tøff i dagens økonomiske klima, men man kan jo fort dra inn noen ekstra kroner om publikumstallet holder seg over det man har budsjetert med, sponsormarkedet er nok sikkert vanskligere dersom man ikke allerede har klart å skaffe det man hadde satt seg som mål.

Er bare å brette opp armene for alle rundt laget å ta tak i dette for uten tilstrekkelig med inntekter risikerer vi at det går utover det sportslige enten gjennom at spillere må selges (Brenes er vel mest atraktiv), eller i verste fall poengstraff eller inndraging av lisens.

Men har tiltro til at Mohn og co tar tak i dette og honør for at de lufter det såpass tidlig, kan bli mye jobb på Mohn fremover som både styreformann og fung. daglig leder.

Det budsjettet som ble lagt frem på årsmøtet for en drøy måned siden er utvilsomt det forrige styrets verk. Tviler på at Mohn eller noen andre i det nye styret var med på sette opp disse tallene. Men Mohn varsler da også et revidert budsjett innen 1. mai. Det er å ta ansvar for den oppgaven de har tatt på seg. Flott av hele det nye styret!!

For noen av postene i budsjettet var mildt sagt underlige. Det manglet fortsatt flere millioner i sponsorinntekter, det var budsjettert med inntekter fra spillersalg (så det kommer vi nok ikke utenom) og inntekter fra TV-kamper (til tross for at lysmastene ikke er planlagt satt opp før i 2010..). Men den merkeligste posten var allikevel "andre inntekter" på flere millioner... Altså en uspesifisert inntektspost kun uker før seriestart... Underlig.

Profile  

PostPosted: 15 Apr 2009, 16:41 
Grævling

Fikk en beskrivelse av hva som lå i de tallene under "andre inntekter" på årsmøtet.....men så var det dette med gullfisk og greier da ;-)

Profile  

PostPosted: 15 Apr 2009, 17:50 
Forumlegende

Raggen wrote:
Fikk en beskrivelse av hva som lå i de tallene under "andre inntekter" på årsmøtet.....men så var det dette med gullfisk og greier da ;-)

Er det noe vi kan takke Stein Bagger for at ikke blir noe av? :roll:

Profile  

PostPosted: 15 Apr 2009, 18:24 
Grævling

Nei han tror jeg skal få gå klar her, Bagger har lite å gjøre med "andre inntekter" på vårt budsjett ;-)

Fikk en grei forklaring på alle tallene under disse inntektene, jeg husker bare ikke hva farken det var de snakket om... de raste tross alt gjennom hele årsmøtet på 20 minutter, ikke lett å henge med i svingene på det møtet. Årets årsmøte i KIL-SK tok f.eks. ca 2 timer..... men så er det jo en del alvorlige saker å ta opp i vår "forening" ;-)

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 799 posts ]  Go to page 1, 2, 3, 4, 5 ... 54  Next

All times are UTC + 1 hour [ DST ]