KIL Supporterklubb

Kongsvinger Supporterklubb Forum
It is currently 05 May 2025, 00:56

All times are UTC + 1 hour [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 11 posts ] 
Author Message
 Post subject: GJEMSELUNDS GRESS
PostPosted: 31 Oct 2008, 21:11 
Reserve

Jeg leser nå at gressmatta skal erstattes av artificial turf!

Veldig synd er det, og helt utrolig at det ikke har vært noe debatt rundt dette temaet.

Hvordan blir det mulig med fin spill på kunstgress? Hva skjer med risikoen for skader?

Saken er vel den at NFF diskrimerer klubber som ønsker å spille på underlaget som fotball (alle typer fotball, inkl. amerikansk fotball og rugby) er ment å spilles på. Derfor tvinges klubber over på kunstig underlag.

En annen ting rundt denne er saken er som følger: Hvorfor har ikke klubben gått ut med dette å gjort en sak ut av at kampen mot Sandefjord forrige helg faktisk var den siste på Gjemselunds gress?????

Hvorfor selges ikke gressmatta ut i småbiter til de som er interessert i å kjøpe en del av Gjemselunds gressmatte??? Her går jo klubben glipp av en inntektskilde. Jeg ville gjerne kjøpt en del av Gjemselund gressmatta og lagt den ut i Oslo hagen min.

Last edited by Antienga on 31 Oct 2008, 21:13, edited 2 times in total.

Profile  

Post subject: Re: GJEMSELUNDS GRESS
PostPosted: 31 Oct 2008, 21:35 
Klubbdirektør

Det er ikke noe mer skader på kunstgress en vanlig gras. Syns det er mange skader på de som trener på gress å. Trømsø har vel hatt kunstgress lenge. Men har ikke hørt noe jamring fra dem. Bra Kil følger opp så dem kan spille fptball her også.

Profile  

PostPosted: 31 Oct 2008, 21:46 
Grævling

At det blir kunstgress på Vinger har nok først å fremst å gjøre med økonomi. For å få til dette må det rett og slett legges til rette for at banen kan brukes tett og ofte for at det skal bære seg økonomisk, ellers hadde det rett og slett ikke blitt noe av. Så da får det bare stå til for min del.

Ellers har du et poeng i det du sier om å selge ut gresset til folket. Her kunne de garantert fått inn noen kroner, men jeg skal ikke klage for mye på dette, er vel egentlig noe jeg/vi/noen burde tenkt på tidligere slik at vi kunne fått gitt dem beskjed om mulighetene.

....nå vet jeg ikke når de vireklig setter igang med gravingen, kanskje mulig å få "reservert" noen av de gode "flekkene" ute på bana? Faen heller.....det blir vel å luske seg ut med spaden i nattemørket etter byturen på lørdag for å sikre seg kvadratmeteren der Karlsrud scoret årets mål mot Brann en gang midt på 90-tallet :D

Profile  

PostPosted: 31 Oct 2008, 21:49 
Reserve

Nå har det vel også vært klart ganske lenge at det skal være kunstgress på hovedbana? Mener å ha lest det i forbindelse med planene hele tiden?

Når det er sagt, er det vel ikke noe krav fra NFF om at det skal spilles på kunstgress, iallefall ikke hva meg bekjent...Det hadde nok gått bra med varmekabler under naturgresset også, bare det er klart til å spille på til første seriekamp.

En annen ting som jeg synes er positivt med kunstgress, er jo det faktum at hovedbana kan brukes mye oftere til alle. Nå er det jo NESTEN sånn at det kun kan spilles kamper der en gang i uka. Med kunstgress kan banen brukes hver dag, hver kveld (når flomlyset kommet), hele året...Tenkt på den økte aktiviteten!!!!

Gleder meg til å se nye Gjemselund ferdig!!

Profile  

PostPosted: 31 Oct 2008, 22:21 
Reserve

Kongjohan wrote:
Nå har det vel også vært klart ganske lenge at det skal være kunstgress på hovedbana? Mener å ha lest det i forbindelse med planene hele tiden?

Når det er sagt, er det vel ikke noe krav fra NFF om at det skal spilles på kunstgress, iallefall ikke hva meg bekjent...Det hadde nok gått bra med varmekabler under naturgresset også, bare det er klart til å spille på til første seriekamp.

En annen ting som jeg synes er positivt med kunstgress, er jo det faktum at hovedbana kan brukes mye oftere til alle. Nå er det jo NESTEN sånn at det kun kan spilles kamper der en gang i uka. Med kunstgress kan banen brukes hver dag, hver kveld (når flomlyset kommet), hele året...Tenkt på den økte aktiviteten!!!!

Poenget er jo at NFF gir støtte til kunstgress og ikke til naturgress. 1 kamp i uka er tilstrekkelig for Gjemselund. Det finnes og legges opp til mange andre baner for breddeidretten.

Naturgress med undervarme og flomlys hadde sportslig sett vært det riktige. Kunstgress blir aldri det samme som "the real thing". Fotball er ment å spilles på naturgress.

Profile  

PostPosted: 31 Oct 2008, 22:36 
Klubbdirektør

Hvem skal betale for å ha på varme kablene da. Kommunen har ikke råd ikke Kil heller. Å spille junior og b fotball på bane 2 og 3 i dag er rett å slett flaut. Er jo verre der en på et potet land. Blir ikke mange gode teknikkere av det.

Profile  

PostPosted: 31 Oct 2008, 22:47 
Reserve

Antienga wrote:
Kongjohan wrote:

Poenget er jo at NFF gir støtte til kunstgress og ikke til naturgress. 1 kamp i uka er tilstrekkelig for Gjemselund. Det finnes og legges opp til mange andre baner for breddeidretten.

Naturgress med undervarme og flomlys hadde sportslig sett vært det riktige. Kunstgress blir aldri det samme som "the real thing". Fotball er ment å spilles på naturgress.

Nå skal jeg være litt forsiktig med det jeg sier nå, men hvis jeg ikke tar helt feil så gir ikke NFF støtte for noe som helst av anlegg. Hvis det er de berømte spillemidlene du snakker om, så utbetales vel de av staten, og ikke av NFF. Videre dekkes 1/3 av utgiftene av spillemidler BÅDE for kunstgress og naturgress...Videre vet jeg at NFF i samarbeid med et par eksterne samarbeidspartnere gir andre små tilskudd. Men også her snakker vi om penger som kommer fra andre samarbeidspartnere...Men nok om det, har en lei tendens til å ta NFF i forsvar på det området der... :roll:

Er forsåvidt enig jeg også om at fotball er best på naturgress, men jeg tipper de fleste er enig i at det er mye bedre å spille på en kunsgressbane, enn en dårlig naturgressbane. Videre er vel ikke Kongsvinger bortskjemt med kunstgressbaner, så jeg synes det er bra.

Hvis vi ser i tippeligaen så er det vel følgende lag som har kunstgress (dvs i år): Strømsgodset, Bodø/Glimt, Tromsø, Ålesund. (har jeg glemt noen?) Odd har vel når de rykker opp, Stabæk til neste år. Rosenborg, Lyn/Vålerenga, iallefall disse tre, har deler av banedekket som er kunstgress....Så det er vel ikke HELT uvanlig med kunstgress i norsk toppfotball...

Ja til kunstgress...vanvittig mye mer aktivitet for alt og alle som vil spille fotball i Kongsvinger...

Profile  

PostPosted: 31 Oct 2008, 23:54 
Forumlegende

En liten statusrapprort pr i dag: Som representant for breddefotballen må jeg si at slik ting er i dag er et av de verste jobbene vi har å få tilstrekkelig med treningstid for eget lag. Breddelagene i KIL får ikke nok treningstid på akseptabelt underlag slik det er nå. Det er beinhard kamp om å få komme inn i storhallen, og er man heldig har man to treninger i uka på 1/6 dels hall til langt utpå våren. 1/6 dels hall er ikke alltid like ideelt i forhold til å lære 11er spillere om tid og rom for eksempel. Hørte jeg noen tenke Tråstad grus?? Den er brukbar etter påske om det ikke er mye snø der. Å trene på grus gir ikke gode forhold for talentutvikling. Tråstad is er på vinterstid skadelig å trene på.

Derfor er denne kunstgressbanen og de planene som foreligger om utbygging også på Tråstad og Holt sårt etterlengtet. Når disse kunstgressbanene er på plass kan man gi yngre fotballspillere tilfredstillende antall treninger hele året på godt underlag og på fornuftig banestørrelse. Dette vil garantert sette fart på talentutviklinga.

Har snakka med folk i en klubb i Oslo som har fått radikalt bedre treningsforhold de siste årene med kunstgress, og de kunne bekrefte at de nå plutselig har kanongode lag i alle alderstrinn mens de var heller middels gode på Oslonivå før de fikk kunstgress. Samtidig utvikler de nå flere spillere som blir snappet opp av de store klubbene. utelukkende skyldes dette i følge de jeg snakket med tilgangen til kunstgress. Mange treninger på topp underlag hele året gjør mirakler. Jeg gleder meg vilt til dette også gjelder på Vinger.

Kunstgressbane på Kongsvinger kan faktisk vise seg å være en viktig faktor for at KIL også i all framtid har et toppfotballag.

Honnør til ildsjeler i KIL Fotball, KIL Toppfotball, Kongsvinger kommune og andre involverte som har fått i gang dette porsjektet!

Profile  

PostPosted: 02 Nov 2008, 16:47 
Klubbdirektør

Det er ca 400 kunstgress baner i Norge og fler blir det. Her er det et notis angående skader som mange roper på:http://www.ifootball.no/2008/03/19/Kan_kunstgress_for%C3%A5rsake_skader_hos_unge_fotballspillere_?/

Profile  

PostPosted: 02 Nov 2008, 22:25 
Materialforvalter

Antienga wrote:
1 kamp i uka er tilstrekkelig for Gjemselund. Det finnes og legges opp til mange andre baner for breddeidretten.

Dette er desverre ikke riktig. Satt på spissen brukes dagens hovedbane kun til et par A-lagstreninger i uka og en A-kamp annenhver uke. Og det bare fra april-oktober. Snakk om dårlig utnyttelse. En ny gressmatte vil ikke kunne brukes så uendlig mye mer. Selv ikke med undervarme. Gresset skal jo også få pauser slik at det får lov til å gro. Dessuten må det vannes, gjødsles og klippes etc etc.

En kunstgressbane vil gjøre det mulig med bruk fra morgen til kveld året rundt. Altså en mangedobling av kapasiten. Og en slik mangedobling er da også et absolutt krav, ettersom hele oppgraderingen skal finansieres ved at et av breddefotballens viktigste områder (bane 3 og 4 på Gjemselund) skal gjøres om til boliger/næringsareal.

Profile  

PostPosted: 02 Nov 2008, 22:38 
Grævling

http://nifs.no/tilskuertall.php?land=1& ... ering=avgt

Får håpe nytt gress hjelper oss oppover på denn tabellen, at vi møter skamma bør vel også dra opp snittet litt!

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 11 posts ] 

All times are UTC + 1 hour [ DST ]