Da er det nye styret på plass
http://www.kil.no/nyheter/vis.php?ny=1&id=1004
Får gratulere Torunn Elle og ønske velkommen som styreleder. (Hva er forresten et av byens største kommunikasjonshus?? har ikke bodd i Vinger på 11 år, så her er det en sving eller to jeg ikke har fått med meg

)
Men, jeg har et lite spørsmål i denne forbindelse. Jeg ser at Torunn Elle er styreleder i et styre som består av 3 personer. Det er en kvinneandel på 33,33%. For ikke så lenge siden så jeg at Fredrikstad fotballklubb lå i faresonen for å bli tvangsoppløst pga at de ikke hadde 40% kvinner i styret.
Nå satte jeg meg ikke så godt inn i denne saken med FFK og hvordan de er organisert (både siden jeg så saken på tekst-TV og at min interesse for FFK stort sett inneholder å reise til Østfoldhallen for å se treningskamp med en ad-hoc-tur så Raggen får kjøpt kattedass i Sverige

), men siden denne kvoteringssaken kunne medføre såpass alvorlige konsekvenser er det interessant å vite hvordan vi vil stå i en slik kjønnskvoteringssak. FFK har vel et AS som er tilknyttet klubben som så mange andre toppklubber, og faller således inn under aksjelovens kvoteringsbestemmelser.
Men ifm RBKs valg av nytt styre for noen uker siden var det også noe i media om at valgkomitèen til RBK ikke hadde foreslått nok kvinner i styret (tror de bare hadde foreslått 1 og måtte ha 2 for å få høy nok %). Og RBK er vel ikke organisert som noe aksjeselskap, men et idrettslag/sportsklubb. (trur eg...) Dette hadde visst sammenheng med noen nye retningslinjer fra fotballforbundet som var sendt ut i fjor høst og som RBKs valgkomite ikke hadde fått med seg.
SÅ, dette handler i bunn og grunn om et enkelt spørsmål; Må vi snart ha ekstraordinær generalforsamling og utvide styret fra 3 til 4 for å få inn en kvinne til ? Eller er organisasjonsformen vår slik at vi ikke må ta høyde for dette kvoteringssystemet?
- DV
.....som forøvrig er sterk motstander av dette kvoteringshysteriet og at man skal benytte "likestilling" som vikarierende motiv for å innføre organisert diskriminering.