KIL Supporterklubb

Kongsvinger Supporterklubb Forum
It is currently 04 May 2025, 16:27

All times are UTC + 1 hour [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 48 posts ]  Go to page 1, 2, 3, 4  Next
Author Message
 Post subject: 4 lag opp?
PostPosted: 04 Oct 2007, 15:40 
Klubbdirektør

Etter hva jeg har skjønt så skal TL utvides til 16 lag. Ifølge kil.no så blir det 4 lag som rykker opp fra 1. div? Jeg mener jeg har lest at det mest sannsynlig blir vedtatt å følge den svenske modellen (som utvides neste år) ved å la 3 lag rykke direkte opp og 1 lag rykke ned. Noen som vet noe mer om dette?

Profile  

Post subject:
PostPosted: 04 Oct 2007, 15:51 
Klubbdirektør

Det sto at det var "et faktum" at 4 lag skulle opp på kil.no i alle fall. Men jeg har også hørt rykter om at den svenske modellen skulle brukes..

Profile  

Post subject:
PostPosted: 04 Oct 2007, 16:01 
Kaptein

hørt det samme som dere begge, dog er det faen meg stas hvis kil.no ikke har fucka med kildene.. de burde de ikke gjøre mht. noe slikt! krysser fingrene..

Profile  

Post subject:
PostPosted: 04 Oct 2007, 17:27 
Klubbdirektør

http://fotball.aftenposten.no/eliteseri ... e63975.ece

Profile  

Post subject:
PostPosted: 04 Oct 2007, 17:34 
Forumlegende

Jeg har flere ganger nevnt muligheten og sannsynligheten for "Svenskemodellen". KIL.no har sikkert rett og også Glåmdalen nevnte det samme i forbindelse med navneskiftedebatten.

Men - dette skal avgjøres på fotballtinget i mars 2008 - så jeg ville ikke være så skråsikker på opp- og nedrykksordninger for noe som faktisk ikke er vedtatt ennå. Selv om det nok sikkert vedtas, vil helt sikkert antall opp og ned i 2008 diskuteres.

http://www.dagbladet.no/sport/2007/10/04/514075.html

Profile  

Post subject:
PostPosted: 04 Oct 2007, 17:48 
Klubbdirektør

Ser da ut som om de vil satse på næringslivet her http://www.kil.no/nyheter/vis.php?ny=1&id=840

Profile  

Post subject:
PostPosted: 04 Oct 2007, 17:57 
Klubbdirektør

Hehe.. KIL.no har forandret på teksten slik at det nå bare er "kanskje" at 4 lag rykker opp, og ikke "et faktum" som det var tidligere i dag. Noen i redaksjonen som er fast innventar på forumet? :)

Profile  

Post subject:
PostPosted: 04 Oct 2007, 23:43 
Reserve

16lags serien er ikke vedtatt, men det ser ut som det er et bredt flertall. Derimot har jeg ikke forståelse av at det er enighet om hvilken modell som skal benyttes. Jeg ser ikke bort fra at det her kan bli kjøpslåing om stemmer helt frem til NFFs årsmøte.

Svenskemodellen med 1 lag ned og 3 lag opp har blitt nevnt, og virker ganske realistisk. Man kan også se for seg at ingen sisteplassen kvaler mot 3. plassen, men denne tror jeg blir for ekstrem til fordel for Tippeligalagene. To lag rett ned og fire opp kan man argumentere for, men jeg tror de som er bekymret for at spriket i kvaliteten på Tippeligalagene kommer til å gå sterkt imot en så Adeccovennlig modell. Eventuelt kan man kanskje enes om at de tre øverste rykker rett opp, mens laget på fjerde plass spiller kvalifiseringskamp mot 13. plass i Tippeligaen.

Jeg tror på "svenskemodellen", siden denne gir en rimelig bra garanti mot kvalitetsutvanning i Tippeligaen. De nyopprykkede lagene har klart seg bra de siste sesongene, men glem ikke at gapet mellom Top2 og de påfølgende har vært ganske stort. Som mellom Start/Aalesund og KIL/Sandefjord i 2004, Stabæk/Sandefjord og Moss/Hønefoss i 2005 og Godset/Aalesund - Bryne/Hønefoss i 2006. Dessuten: Kun en gang siden tusenårsskiftet har Adeccolaget slått Tippeligalaget i kvalifisering. Det er lite som tyder på at neste års fjerdeplass i Adeccoligaen vil være bedre skikket til å spille Tippeliga enn det som blir 13 i Tippeligaen.

Men vi kan håpe på en Adeccovennlig modell, og uansett vil 2008 representere den beste muligheten til å rykke opp i det gode selskap igjen på veldig lenge.

Profile  

Post subject:
PostPosted: 05 Oct 2007, 02:57 
Kaptein

ved normal prosedyre franfs blir det om kil skulle kravene for utvidelse omgjordt...så ikke forvent dere formye..nfs SUGER big time..

Profile  

Post subject:
PostPosted: 05 Oct 2007, 15:20 
Forumlegende

Sportslig sett er svenskemodellen den beste, 1 ned, 3 direkte opp i overgangsåret. Tidligere har jo ønskene om utvidelse blant annet vært grunnet at det skulle bli lettere å holde seg i TL.

Om det blir 3 - eller om mulig 4 direkte - blir det et rotterace.

Odd og Sandefjord (som vel går ned) har nye stadioner og penger og vil tilbake. Glimt bare må opp neste år (om ikke i år).

Moss og Bryne og KIL er kandidater. Haugesund har uttrykt mål TL.
Kanskje kommer Sogndal tilbake.

Det kan bli litt av en sesong...

Profile  

Post subject:
PostPosted: 05 Oct 2007, 16:23 
Trener

ivo wrote:
Sportslig sett er svenskemodellen den beste, 1 ned, 3 direkte opp i overgangsåret. Tidligere har jo ønskene om utvidelse blant annet vært grunnet at det skulle bli lettere å holde seg i TL.

Om det blir 3 - eller om mulig 4 direkte - blir det et rotterace.

Odd og Sandefjord (som vel går ned) har nye stadioner og penger og vil tilbake. Glimt bare må opp neste år (om ikke i år).

Moss og Bryne og KIL er kandidater. Haugesund har uttrykt mål TL.
Kanskje kommer Sogndal tilbake.

Det kan bli litt av en sesong...

Tja, ikke helt enig i den svenske-modellen.

1 ned, 3 opp pluss kval mellom nr 13 i TL og 4 i Adecco er min foreløpige favoritt.

Profile  

Post subject:
PostPosted: 09 Oct 2007, 10:30 
Klubbdirektør

http://www.dagbladet.no/sport/2007/03/09/494434.html ser ut som om sjefene vil ha 16 lag. BRA

Profile  

Post subject:
PostPosted: 09 Oct 2007, 17:33 
Forumlegende

Janko wrote:
http://www.dagbladet.no/sport/2007/03/09/494434.html ser ut som om sjefene vil ha 16 lag. BRA

"Alle" vil det. En hovedgrunn er at da blir det lettere å holde seg oppe.
Nå kjemper hvert år for mange om å unngå nedrykk og dette går "ut over klubbene" på en negativ måte, er det sagt. Dette har vært ønsket i lengre tid. Lettere å klare seg når først oppe for middels gode lag egentlig.
Slik har mange / de fleste toppserielagene tenkt.

Andre fordeler også. Mer inntekter. Antall lag mer i samsvar med de fleste andre land. Dessuten, Sverige nettopp gjort det (fra 2008).

Noe annet...
Skulle KIL gå opp vil ut fra dagens tv-avtaler man kunne kjøpe alle kampene på tv...lenestolen og kampene---lurt eller en kjettersk tanke?

Profile  

Post subject:
PostPosted: 09 Oct 2007, 17:54 
Forumlegende

ivo wrote:
Skulle KIL gå opp vil ut fra dagens tv-avtaler man kunne kjøpe alle kampene på tv...lenestolen og kampene---lurt eller en kjettersk tanke?

Undersøkelser viser at desto mer Tippeligaen har blitt eksponert på TV desto flere tilskuere kommer det på kampene. TV-stolen kan aldri ta fra noen den følelsen det er å gå på kamp. Men TVen kan gi en lengsel eller et behov etter å få oppleve det live. Det at flere følger laget fra TV stolen tror jeg på, men ikke de som uansett er på kamp annenhver søndag. Kanskje lokalbefolkningen hadde hatt godt av å se KIL på TV igjen slik at man ble mint på hva vi har i vårt distrikt.

Profile  

Post subject:
PostPosted: 10 Oct 2007, 16:10 
Forumlegende

Som ventet -

ser ikke så veldig bra ut forslaget fra visepresidenten

2 rett opp
3 og 4 i kval

igen rett ned.

http://www.h-a.no/artikkel.asp?ArtID=345276

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 48 posts ]  Go to page 1, 2, 3, 4  Next