ivo wrote:
For 20-30 år siden bestod de engelske lagene nesten utelukkende av briter og irer. Da gikk det på å finne og utvikle talent. Nå "kjøpes" lagene.
Hvor er britene og irene nå hos noen lag?
Derfor vil MU med sin rikdom nok alltid være av de ledende uansett.
Jeg er meget enig i det med mangelen på briter. Jeg synes det er synd at det har blitt slik, samtidig som man generelt sett opplever en mindre verden.
Men tross sin økonomiske styrke er United det ledende laget på egenproduserte briter av de "topp 4" lagene. De andre (Chelsea, Liverpool, Arsenal) kommer ikke en gang i nærheten. Brown, O'Shea, Eagles, Scholes, Giggs, Fletcher og Campbell har alle vært på banen i ligaen i år. Videre ville Neville selvfølgelig vært på banen om han ikke var skadet.
Bak disse igjen er det en rekke britiske talenter som sannsynligvis vil få prøve seg på a-laget i løpet av sesongen. Kieron Lee spilte back et par kamper i PL i vår. Videre har man Phil Bardsley (Spilte PL for Villa i vår), Johnny Evans og Danny Simpson som begge var på lån i Sunderland i fjor. Lee Martin vil også få smake på nivået.
Tar vi med Rooney, Ferdinand, Carrick, Hargreaves og Ben Foster har United mange briter i stallen.
Alex Ferguson har selv nevnt de nevnte talentene fordi de er talenter selvfølgelig, men også fordi han er opptatt av å opprettholde tradisjonen med egentuvikling av spillere som tar steget helt opp. United er, har alltid vært og må alltid være en fin blanding av eksepsjonelle internasjonale artister, ekstrem offensiv styrke, bunnsolid defensiv og hardtarbeidende locals. Jeg er stolt av at United er et storlag som tar taltenutvikling på alvor.