KIL Supporterklubb

Kongsvinger Supporterklubb Forum
It is currently 04 May 2025, 12:27

All times are UTC + 1 hour [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 72 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5  Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: 02 Jul 2007, 11:00 
Forumlegende

Joda, naturligvis er dette leit og galt. Hendelsen skjer utenfor streken.

Slik kan skje og skjer innen fotball og vil skje igjen.

Vi går jo klart ut i fra at dommerten ikke gjorde feilen med vilje (selv om Raggen har en slem en....) og det var en tabbe. Etter det som er bøiutt referert mente båd eommer og linjemann at det var straffe - selv om det da var veldig feil.

På generell basis er det ikke bra å gå ut mot dommeren når den har gjort en tabbe, selv om den er stor. Man kan være glade for at noen gidder å ha denne jobben når de stort sett bare får kjeft av en annen verden. Nærmest uansett er sympatien hos dommeren i de aller aller fleste tilfellene.

Dommeren blir syndebukk ved en tabbe, mens spillerne kan gjøre haugevis uten å bli det. Var dommeren der og da sikker i sin sak kunne han ikke gjøre noe annet. Skulle han spørre noen av spillerne?
Uansett hva han innrømmet etter kampen må vedkommende dømme ut fra situasjonen der og da og ta valget.

Hvis dommerne hele tiden skal være skyteskiver - ja så bør fotballen huske på at de tross trenger dem eller skal spillerne fra hvert lag dømme - eller supporterne.

Helt klart en tabbe fra dommeren her - men supportere etc. bør vise fornuft og ikke gå av hengslene...

Profile  

Post subject:
PostPosted: 02 Jul 2007, 11:39 
Forumlegende

Ivo:

Forsåvidt enig. Men det er forskjell på å gjøre feil og vise inkompetanse en hel kamp igjennom. Det er forskjell på å vise at man prøver å dømme så rettferdig og likt som mulig for begge lagene kontra å hele tiden favorisere hjemmelaget.

Det er ikke første gang denne Krokdal dømmer KIL som vel de fleste vil huske. Hver eneste gang jeg har sett han har han vist at han ikke duger på dette nivået. Hver gang jeg har sett han har han dømt ved å favorisere motstander.

Også hans reaksjoner etter at han fikk reaksjoner på sin syke avgjørelse viser at han mistet hodet. I etterpåklokskapens navn bør dommeren i en slik situasjon forstå at trenere og spillere reagerer og unnlate å vise at han har mistet kontrollen ved å vifte med kortstokken i flere farger for protester. Det er noe med å forstå at ens egen framferd er provoserende og har fremkalt harme.

Og til slutt, dette er en påstand jeg personlig skal stå inne for og forsvare til min siste dag her på jord:
Jeg kan på ingen måte utelukke at det i den horrible avgjørelsen lå litt vilje fra dommerens side. Hans opptreden viser et kroppspråk som kan tolkes dit hen at han så sitt snitt til å gi Sparta en håndsrekning i den snublinga.

Krokdal er ikke god nok for Adeccoligaen. Han er dermed ikke god nok til å dømme KILs a-lag. Ergo må han aldri være velkommen på Gjemselund mer. Kanskje Toppfotballen og supporterklubben kunne gå sammen om en erklæring om at den mannen ikke er velkomme til Gjemselund som dommer? (Jada, jeg vet dette er ekstremt og nok en gang setter jeg ting på spissen)

En feil er greit, ti feil er greit så lenge man viser en oppriktig vilje til å gjøre ting riktig. I dette tilfellet er ingen av disse forutsetningene tilstede.

Som regel aksepterer jeg dommerfeil. Som regel har laget seg selv å takke for ethvert utfall av kamper. (Både gode og dårlige resultater). I tilfellet Sparta var det dommerens "vilje" som førte til at vi mistet to poeng.

Profile  

Post subject:
PostPosted: 02 Jul 2007, 11:43 
Klubbdirektør

Nå var jeg av forskjellige grunner ikke i Sarpsborg selv, men på bakgrunn av hva folk her forteller, hva Glomdalen skriver idag og ikke minst etter å ha sett bilder fra kampen via kil-tv, så er dette nok et bevis på at dommerne i Norge ikke er bra nok. Og som Karlsen sier, det er ikke første gang Krokdal dømmer KIL og det er heller ikke første gangen han dømmer MOT KIL.. :roll:

Profile  

Post subject:
PostPosted: 02 Jul 2007, 12:41 
Klubbdirektør

Dommerne i TL er veldig mye bedre enn serie A.. det er det som er problemet! og vil vell ikke si at supporterne gikk av hengslene i går heller.. hadde dette vært andre supporterklubber så kunne det gått virkelig ille i går med tanke på vakthold og dommeravgjørelser!

Profile  

Post subject:
PostPosted: 02 Jul 2007, 12:46 
Forumlegende

Raggen wrote:
http://www.fkspartasarpsborg.no/xref.asp?id=573

De kunne vel også skrevet noe om hva Kroksleiven skulle ha (i kroner og øre) for dette straffesparket :-(

Godt å se at det finnes subjektive supportere også, det må ha vært rimelig grove feil når til og med Spartas supportere kommenterer straffesparket og kortene som ble delt ut. Ingen tvil om at denne dommeren bør finne seg noe annet å gjøre.

Profile  

Post subject:
PostPosted: 02 Jul 2007, 13:08 
Forumlegende

1892 wrote:
.. hadde dette vært andre supporterklubber så kunne det gått virkelig ille i går med tanke på vakthold og dommeravgjørelser!

Det poenget der 1892 er veldig godt. Visst kan vi KIL supportere bli harme, men det finnes også supportergjenger her i landet som hadde vært troendes til å for eksempel storme banen etc. Og som er jævla mange flere enn oss.

Jeg tør ikke helt å tanke på scenarioet i de tilfellene.

Amatør-arrangøren Sparta ville vel da slitt noe jævlig!!

Profile  

Post subject:
PostPosted: 02 Jul 2007, 13:22 
Klubbdirektør

ivo wrote:
Helt klart en tabbe fra dommeren her - men supportere etc. bør vise fornuft og ikke gå av hengslene...

Kanskje du burde sett kampen før du uttaler deg om det. Nå var det vel en to tre stk som sto å rista litt i gjerdet og slo i plakatene, men faen heller, som KIL supporter i går kunne man nesten ha stormet bana etter dommeren i pausa, for han var like dårlig da.

Om dommere skal kunne gjøre feil hele tiden, men at man skal glemme det bare pga at han sier etter kampen "Det var kanskje ikke straffe", da blir det litt jævli lett å unnskylde seg etterhvert.

Kan også sies at det første gule til Arnar var tvilsomt. Greit, han var litt sent ute, men noen direkte stygg takling var det ikke, og når man tenker på at Sparta spillerne kjørte to-fots taklinger med knotta først gjennom sånn ca hele kampen, hvor flere av taklingene blir oversett, er det for galt.

Kortet til Guiomar også.. Han jogger bakover, altså rygger, med ryggen mot mål og ansiktet mot ballen. En Spartaspiller kaster ballen på han og den spretter jo da vekk. Dommeren ser situasjonen, men gir gult kort til Johan.

Absolutt latterlig. I tillegg e det ultrasvakt av linjemannen å ikke se at det var utenfor. Har en følelse av at de var lei oss KIL supporterne som kritiserte dem (MED GRUNN) gjennom hele kampen, og rett og slett gjorde det for å være jævli tilbake. Noe som tilsier at dommeren er ekstremt uproff, og ikke en gang burde få dømme Eidskog. (For de klager på dommeren der også).

Profile  

Post subject:
PostPosted: 02 Jul 2007, 13:42 
Forumlegende

Jeg ser av NNFs oppsett at de kun har satt opp 4. dommere i kamper etter ferien. Her har kanskje KIL Toppfotball en gylden mulighet til å be om å få slippe Krokdal mer i år før de setter opp kampledere?

Profile  

Post subject:
PostPosted: 02 Jul 2007, 15:19 
www.kilsk.com

Jeg har sett TV-bildene og har en ting å si: TRAGISK!!

OK, mot Moss skal jeg innrømme at vi var heldige med noen avgjørelser av dommeren der, men han var konsekvent, selv om han egentlig ikke var så god. Latterlige avgjørelser for begge parter. Jeg var ikke tilstedet på kampen i går, MEN jeg registrerer at Krokdal nok en gang viser lite konsekvent dømming, noe vi har sett flere tilfeller til tidligere.

Nei du får holde deg til 3. divisjon mann!

Profile  

Post subject:
PostPosted: 02 Jul 2007, 16:06 
Kaptein

Jeg slo nettopp omtrent filler av fars laptop da jeg så denne avgjørelsen på video.. Stakkars, stakkars kilspillere og oss supportere. Denne dommeren trenger ikke flere kommentarer, men her er enda en;

Han bør gi opp sine absurde gjerning som dommer, for både spillere og supporteres skyld. Denne mannen har vist seg direkte uegnet som fotballdommer ved flere anledninger. Kil Toppfotball kan, gjerne i samarbeid med andre klubber, sende en formell klage til NFF. Greit at flere dommere i 1. divisjon ikke har gode dager på jobben, men dette er en tikkende bombe, som har ødelagt altfor meget allerede!

Og for å være selvsentrert, så frarøvet i tillegg straffen undertegnede, en større pengegevinst, fucking hooray.

Profile  

Post subject:
PostPosted: 03 Jul 2007, 07:06 
Forumlegende

Straffesaken er grei.

Men så spørs det hvor mye av kritikken som kan trekkes i fra grunnet subjektivitet. Fotballsupportere er neppe de mest nøytrale!

Hva om ens eget lag hadde fått en slik straffe. Hadde straffeskytteren da satt ballen utenfor med vilje - for å oppfylle rettferdigheten.....

Neppe...

Så fotball blir uansett aldri rettferdig.

Selvsagt kan man sende klage på dommeren, men hjelper det. faktisk kan det vel gjøre saken enda verre med at man får dommerne ubevisst i mot seg.
Hvis vedkommende var SÅ ille i det meste - vil vel observatøren gjøre noe med det???

Rent generelt er det knapt en eneste kamp vi ser på TV hvor ikke en av trenerne etter kampen hakker løs på dommeren.

Innfør videodømming hvor hvert lag har rett til 1 klage per omgang og at videodommer kan gripe inn om han/de vil det ved særs tvilsomme forhold.

2-3 slike dommere kan så i løpet av 30 sekunder stemme over en avgjørelse og eventuelt overstyre dommeren ved klage. Dette er vel av kostnadsmessige og praktiske årsaker kun aktuelt i TL.
Så kunne man mer få slutt på dette. Men så blir sikkert det galt også.

Et poeng er at det klage i både tide og utide og så høylytt at ingen tar det alvorlig lenger. Det er også en innfallsvinkel og et problem.

Profile  

Post subject:
PostPosted: 03 Jul 2007, 07:31 
Klubbdirektør

For å få unna dette må de starte med 2 dommere. En på hver sin halvdel. Har hvert prat om dette i 4-5 år. Mener at de prøver dette i lavere div i England. Hadde dommeren orket tempoet fra spartas banehalvdel og opp til til kils 16 m så hadde han sett at det ikke var straffe. Derfor hadde det hvert bra med 2 dommere. Hadde vi også sluppet alle offside avblåsingene som ikke er offside.

Profile  

Post subject:
PostPosted: 03 Jul 2007, 08:07 
Forumlegende

Ivo: Inkompetanse kan ikke tolereres. Dette var ikke uflaks eller en dårlig dag. Han duger ikke. Så enkelt er det. I fotballen er det et nivå for alle. Selv for Krokdal. Og det er ihvertfall ikke Adeccoliga!

Løsning på problemet? Gi alle TL dommerne noen kamper ekstra i løpet av sesongen i Adeccoligaen. Det er ikke mange kamper i Norge uansett i forhold til andre land så de ville fint klart det.

Profile  

Post subject:
PostPosted: 03 Jul 2007, 08:51 
Forumlegende

problemet er vel at forbundet anser vedkommende for dugelig...

uansett vil problemet være like ens - bare forskjøvet

* i går fikk Hauge pepper for en helt avgjørende situasjon
* søndag fikk Sandmoen det samme for en helt avgjørende situasjon

det ene var på corner - det andre på frispark - så også i slike situiasjoner hvor dommeren selv starter situasjon (ved å blåse i gang) blir det likevel galt. det er også mange ganger at uttrykket "inkompetent" brukes om
tl-dommerne der også. det har vært flere ramaskrik i år om at den og den dommeren ikke burde dømme der. det samme skjer gang på gang også i internasjonale mesterskap....

så uansett skjer dette igjen og igjen. derfor MÅ man uansett om man liker det eller ikke akseptere at forbundet klarer å styre dette og at dommerne som brukes til enhver tid er kvalifiserte.

slik er det også i arbeidslivet (selv om jeg vet at dette er feil i praksis både her og der). det er bare det at feilaktighet rundt prinsipper styrer samfunnet. f.eks. har vi sett her inne at Karlsen klager på en del offentlige forhold (innen det offentlige) - men det har ikke nødvendigvis noe med folk som arbeider / utfører oppgaver å gjøre - men prinsippet om at noen vet best - ikke ut fra kompetanse - men stillingsplassering og akademisk kameraderi. nemlig.

slik blir det også angående dommere. er "brukerne" misfornøyde bør noe gjøres - ikke nødvendigvis rasering uten videre - men i første omgang dialog hvor brukers hensyn står i fokus...så ville mye bvåde her og der løses med vett og ikke strikthet.........

Profile  

Post subject:
PostPosted: 03 Jul 2007, 10:19 
Forumlegende

De du henviser til Ivo, Sandmoen, Hauge m.fl., viser gang på gang at de duger. Selvsagt gjør de feil. Men de "er med" på det nivået de er. De har stort sett kontroll på kampene de dømmer. De er oppe i situasjonene. De mister ikke hodet om kampene blir ampre men tar heller jernkontroll.

De som viser over tid at de duger må selvsagt tillates å gjøre feil.

Denne Krokdal har flere ganger dømt KIL. Hver eneste gang skaffer han seg masse oppmerksomhet og vrede, han henger ikke med tilsynelatende. Dette er vist over tid og i flere tilfeller. En dårlig kamp er greit. Flere kamper viser noe om nivået. Det er som fotballspilelre det som ikke duger på ett nivå, de må ned et nivå. Enkelt og greit.

Dommere generelt: Synes jeg er litt for mye hakkekyllinger jamfør tv2 s fotballprogrammer. Enkeltfeil må tillates. Derfor er jeg som regel ikke av de mest høyrøstede når det gjelder dommere.

Samtidig er jeg for profesjonalisering og topping også her. Betal de beste dommerne best, gjør dem til heltidsdommere. Da kan de trene mer og gjøre dette til levebrød. Og kanskje ta ti kamper ekstra i sesongen? Noe som også vil komme Adeccoligaen til gode. Da blir nåløyet trangere for de nest beste og må strebe etter å bli enda bedre før de tar steget opp. Vinn-vinn for norsk fotball altså.

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 72 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5  Next

All times are UTC + 1 hour [ DST ]