Nå begynner debatten å spore inn på noe viktig. Spillerutviklin er mer en trening i fotballforståelse og individuelle ferdigheter, og spillerutviklere på yngre årganger bør være dette bevist.
For det første er jeg enig med Karlsen at det er viktig fokusere på å vinne. Vinnervilje er nødvendig skal man drive med idrett, uten dette kan man like gjerne spille løkkefotball slik som jeg har endt opp med
Samtidig må man være klar over at man jobber med individer og individer trenger å motiveres for å prestere. Viktige metoder for motivasjon er bl.a mestering, men det kan også være ros og ris. Vi mennesker er såpass forskjellig skrudd sammen at den metoden som fungerer på en person, fungerer ikke nødvendigvis på lagkammeraten og en del dyktige fotballspillere faller nok fra fordi de mister motivasjonen av en trener som kjefter dem huden full om de sender av gårde en feilpassning, eller i motsatt fall føler at treneren ikke stiller nok krav til dem. Jeg jobber en del med prosjektledelse og der møter man en del av de samme utfordringene fodi man skal skape et team uten å ha de samme virkemidlene som en vanlig sjef har. Så man må se ann hver enkelt å se om man skal piske eller belønne for å få de til å dra i samme rettning.
Gutter (og jenter

)i alderen 12-16 er i en fase av livet der mange ulike valg skal tas og viktige holdninger for resten av livet begynner å formes. Klarer man på dette stadiet og inprente holdninger som lagånd, vinnervilje, men også selvsikkerhet (uten primadonnanykker), såkalte sunne verdier så vil også flere ha grunnlaget for å lykkes i lagidrett og teamarbeid senere i livet.
Man skal selvfølgelig ikke glemme ferdigheter og spilleforståelse, fotball er et uhyre komplisert, men samtidig enkelt spill. Det kreves kondisjon, hurtighet, spenst etc. Og blikk for spillet, taktisk forståelse, noen tjuvtriks etc. Og klarer trenere / spillerutviklere og tenke både på det fotballfagelige og psykologien rundt det å jobbe med ungdom og skape team så vil man sannsyneligvis også lykkes bedre i å avle opp fotballtalenter for fremtiden.