Mer om økonomi og administrasjon i dagens Glåmdalen, der Henrik Mohn intervjues i forbindelse med at han blir "daglig leder på dugnad". All ære til Mohn, som har vist et kjempe-engasjement tidligere og som fortsetter i samme spor. Men jeg er litt skremt over situasjonen. Om ikke Glåmdalen har feilsitert Mohn, er det svært sannsynlig at Gigernes ikke blir erstattet overhodet i år. Med andre ord, at KIL-administrasjonen resten av 2009 har en eneste ansatt, i tillegg til Mohn som tilnærmet gratis-ansatt arbeidende styreleder med Daglig Leder-funksjoner. Her snakker vi om en bedrift med omsetning rundt 20 mill, i krevende og turbulente omgivelser, hvor man balanserer på en økonomisk hårsbredd fra før.
I et kort perspektiv har jeg en viss forståelse av at klubben vil spare noen kroner på administrasjon. 2009 er et sportslig satsningsår, der mulighetene for opprykk er bedre enn på veldig lenge. Da vil man selvsagt unngå kutt i de sportslige utgiftene. Men effekten er jeg redd blir som å pisse på seg for å holde varmen. Jeg er bekymret for at vi om 6-8 måneder sitter i en minst like vanskelig situasjon som før jul i 2008, og da måtte som kjent Kongsvinger Sportsanlegg inn for å sikre satsingen.(
http://www.glomdalen.no/kil/article4010695.ece) Lykkes vi ikke sportslig, vil enkelte budsjettposter være omtrent umulig å oppnå. Og lykkes vi, blir det en kjempejobb med å sikre satsingen i 2010, med trener, spillere, sponsorer og øvrig apparat. Økonomien i klubben, kombinert med det vanskelige sponsormarkedet, tilsier nesten uansett hvilke sportslige resultater som oppnås i år at det langtfra blir noen plankekjøring å få lisens for spill i en av de to øverste divisjonene i 2010. Da blir det etter min mening feil å kjøre KILs administrative bein ned til en nærmest anorektisk tilstand, istedetfor å hente inn i daglig leder som sammen med styreleder og markedssjefen kan starte tidlig med å bearbeide sponsorer, investorer og øvrige krefter rundt klubben.
Igjen: dette er ingen kritikk mot Mohns enorme gratisinnsats. Men jeg er bekymret for at klubben ikke skal klare å håndtere de utenomsportslige utfordringene om KIL ikke finner rom for å ha en viss administrasjon. Det er ikke sikkert det er nok med helprofesjonelle spillere, om man ikke tenker på samme måte når det gjelder sponsor- og investorkontakt, og andre administrative detaljer.