KIL Supporterklubb

Kongsvinger Supporterklubb Forum
It is currently 05 May 2025, 20:46

All times are UTC + 1 hour [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 46 posts ]  Go to page 1, 2, 3, 4  Next
Author Message
 Post subject: Sportslig ledelse
PostPosted: 16 May 2010, 22:11 
Klubbdirektør

Hjemme etter nok en bedrøvelig fotballkamp. Denne gangen er jeg ikke skuffet over tapet, for det var fotjent,men over måten vi taper på.

Nå har jeg sett en del kamper i år og stiller spørsmål ved en del sportslige ting.

Etter min oppfatning er det to spillere som er hentet inn som har levert varene. Det er Thomas Myhre og Vidar Riseth. Men jeg stiller spørsmål ved flere av de andre som er hentet inn. Morten Kristiansen omtalte Bobby som et skup. Dette skupet har jeg ikke sett. Det jeg derimot har sett er en som har skyld i flere av poengene vi har mistet.

Kim Holmen var ogå en som sportslig ledelsen jobbet hardt for å få inn. Heller ikke han har slått til.

Mame synes jeg har vært grei nok. Han vinner dueller men løpene rundt han blir feil, de gangene han får spille.

Også Trond Amundsen var ønsket av sportslig ledelse. Vi så alle hvordan det gikk. Jeg vil karakterisere han som den største bløffen; spillere har ikke fungert og som Tony Gustavson uttalte, at flere ikke var godt nok trent.

Enten har styret eller investorer drevet dårlig research rund de spillerne og ikke minst trener som er blitt hentet inn, ellers har sportslig ledelse misset. Ifølge KIL har vi penger til å hente inn en spiller til, og vi går med overskudd hva gjelder billettinntekter. Da forventer jeg at noe skjer når overgangsvinduet åpner, og at man denne gangen henter inn spillere som hever laget. Thomas Myhre skal kanskje sportslig ledelse ha æren for å ha hentet, men Vidar Riseth hadde kommet uansett.

Jeg har hørt sportslig ledelse si at de har godt nettverk. Ja, da burde vi snart se resultater av dette.

Profile  

Post subject: Re: Sportslig ledelse
PostPosted: 17 May 2010, 10:58 
Forumlegende

Du får langt på vei støtte i Henning Danielsens blogg : http://origo.no/-/bulletin/show/571587_ ... ter-totalt

Profile  

PostPosted: 17 May 2010, 13:32 
Reserve

det største scupet gjorde vell de som greide å selge disse til oss...ler seg sikkert forderva av oss 8)

Profile  

PostPosted: 17 May 2010, 20:04 
Klubbdirektør

Synes Bobbie er god jeg. Så lenge han holder seg langt unna forsvaret. På kanten er han brukbar.
Spør du meg skal alt for mye av spillet innom Roger Risholt, og når han får ballen, går den som regel opp i lufta.
Hvorfor ikke bruke spillerne på de kvalitetene de er gode på? Få Tuelo til å gidde å løpe litt og gi han ballen i bena. Gi Ørjan og Torp frihet til å peise på fremover, og for guds skyld, det gjelder alle angrepsspillerne, beveg dere rundt dem! Når Niang går opp i hodeduell, vær rundt ham. Peis ikke en ball i brysthøyde på Kim Holmen med 3 forsvarsspillere rundt seg. Gi han baller i bakrom. Gi ham sjansen til å løpe om kapp med motstanderen. De 3 gangene han har fått en god ball har han fortjent frispark/straffe, rødt kort til motstanderen.

Profile  

PostPosted: 17 May 2010, 21:28 
Forumlegende

Bobbie har i hvertfall basis fotballferdigheter i orden, desverre roter han for mye i forsvar og det har ført til en del håpeløse situasjoner i år.
Niang og Holmen er gode på det de er gode på, men er langt unna ferdighetene til en del av de andre spillerne når det gjelder teknikk m.m.
Vi hadde ganske mye tålmodighet med Andreas Moen, og han begynte å putte etterhvert. Forhåpentligvis løsner det for Niang og Holmen også, men Moen hadde helt andre basisferdigheter.

Profile  

PostPosted: 17 May 2010, 22:23 
Forumlegende

Henning Danielsens blogg treffer definitivt noen spikre på hodet.

Profile  

PostPosted: 17 May 2010, 22:24 
Trener

mikeb wrote:
Bobbie har i hvertfall basis fotballferdigheter i orden, desverre roter han for mye i forsvar og det har ført til en del håpeløse situasjoner i år.
Niang og Holmen er gode på det de er gode på, men er langt unna ferdighetene til en del av de andre spillerne når det gjelder teknikk m.m.
Vi hadde ganske mye tålmodighet med Andreas Moen, og han begynte å putte etterhvert. Forhåpentligvis løsner det for Niang og Holmen også, men Moen hadde helt andre basisferdigheter.

Andreas Moen andre basisferdigheter? Jeg går ut i fra at du mener svakere MikeB? Kim Holmen er jo nærmest teknisk briljant i forhold til Andreas Moen! Imidlertid er vi nå i Tippeligaen og ikke i Adeccoligaen. Heldigvis har vi ikke med oss Andreas Moen lenger, bare synd at Syllingen og Brenes også forsvant. Liten tvil om at vi er klart svekket offensivt vs. 2009. Vi må ha inn forsterkninger i alle ledd når overgangsvinduet åpner igjen, liten tvil om det.

Profile  

PostPosted: 17 May 2010, 23:56 
Forumlegende

David Justice wrote:
mikeb wrote:

Andreas Moen andre basisferdigheter? Jeg går ut i fra at du mener svakere MikeB? Kim Holmen er jo nærmest teknisk briljant i forhold til Andreas Moen! Imidlertid er vi nå i Tippeligaen og ikke i Adeccoligaen. Heldigvis har vi ikke med oss Andreas Moen lenger, bare synd at Syllingen og Brenes også forsvant. Liten tvil om at vi er klart svekket offensivt vs. 2009. Vi må ha inn forsterkninger i alle ledd når overgangsvinduet åpner igjen, liten tvil om det.

Påstår ikke at Moen er bedre enn Holmen, men at han hadde andre ferdigheter enn Holmen og nok bedre på grunnleggende teknikk/mottak selv om han skøyt utenfor ganske ofte. Syns Holmen sliter veldig med mottak og at Niang også har slitt med mottak, fart og teknikk i en del kamper. Begge to har glimtvis vist at det bor mer i dem, og i likhet med Moen så kan det hende de får hull på byllen etterhvert. Er ikke fornøyd med det de har vist så langt, det tok vel en og en halv sessong før Moen putta. Helt enig med deg at vi har mista mer enn vi har fått når det gjelder det offensive. Niang og Holmen ble jo kjøpt inn til en helt klar misjon, Holmen skulle løpe og Niang vinne hodedueller. Begge gjør jo i så måte jobben sin, men det fører desverre ikke til så mye som en kombinasjon av dårlige prestasjoner, samspill som ikke funker og litt for mye stang ut. Tror nok Niang kan løsne litt når Sturød blir skadefri fordi han har presise innlegg. Holmen må jo snart få dommern med seg når han blir felt, men det beste hadde jo vært om han løp fra forsvaret og satte ballen i mål uten å bli tatt.
Desverre er vi ganske sårbare i forsvar også når det gjelder skader og ikke vet jeg hva vi har råd til å hente inn, men vi trenger sårt backup i begge ender av banen når vinduet åpner.

Profile  

PostPosted: 18 May 2010, 00:38 
Kaptein

Mye av problemene ligger nok i sportslig ledelse ja... En viss tidligere keepertrener uten kompetanse utenfor det feltet, som sitter med litt for mye makt....

Profile  

PostPosted: 18 May 2010, 17:24 
Spiller

Ikke for å forsvare alle "kjøp", men glem ikke at det lønnsbudsjetter det sportslige i kil har er en brøkdel av det konkurentene har. KIL leter på helt andre hyller enn alle de andre. Ut fra det gjøres det vel en bra jobb spør du meg

Profile  

PostPosted: 19 May 2010, 11:03 
Det sportslige apparatet i KIL er kompetent nok.
Vi har Øyvind Eide som sitter på utrolig mye kunnskap, og han har et stort potensiale. Han kjenner klubben godt, og han vet hva han driver med.
Stein Arve Lone er også en dyktig mann. Han var Tronds høyrehånd i Løv-ham, og var godt likt der. Han har vært flink med oppfølging av spillere tidligere.
Bjørge Fedje er en svært dyktig keepertrener. Han er i tillegg veldig ung, og har et stort potensiale. Han kan sakene sine godt, og han har de sosiale ferdighetene i orden.

Vi har Arnfinn Engerbakk og Patrick Holtet som juniortrenere. Har ikke noen kommentarer til de.

Vi har Morten Kristiansen som sportslig leder. Jeg har litt vondt for å si det, men jeg mener han fortjener litt ris. Selv om jeg er svært i mot uthenging av egne spillere på dette forumet, må jeg si at det er på sin plass med litt kritikk av den sportslige ledelsen i KIL.

Morten var jo juniortrener i KIL sammen med Amundsen i 2005. Der klarte han seg greit. Så tok han og Ystenes over ansvaret for keeperne til A-laget. Samtidig satt han da i det sportslige utvalget/ledelsen i KIL.

I perioder var han også avsvarlig for A-laget sammen med Øyvind Eide. Fra høsten 2008 har Morten vært KILs sportslige leder.

Morten K. var grunnen til at juniortrener Håpnes ikke fikk ny kontrakt. Et stort savn for juniorene.

Morten K. har signert spillere til KIL med stort initiativ, men svært få har lykkes. Kun da Nordlie kom har virkelig gode spillere kommet. Og under Berntsen.

I mellom her har det vært mye dårlig.

Denne jobben takler han ikke. Han er en bremsekloss, og sitter med for mye makt.

Amundsen og Morten K. var ikke bestevenner. Fæle diskusjoner seg i mellom.

PostPosted: 19 May 2010, 11:26 
Forumlegende

goalgetter wrote:

Amundsen og Morten K. var ikke bestevenner. Fæle diskusjoner seg i mellom.

Morten K var visst også på kant med/liker ikke Nordlie. En sterk trener kan fort vise seg å være en som kan "stjele" makt fra en sportslig leder.

Veien videre nå:
1. Det nye styret bør lage en overordnet treårsplan for hvor klubben skal gå sportslig samt en plan for hvordan man best mulig kan ivareta lokale talenter. Disse planene MÅ de sportslig ansvarlige forholde seg til.

2. Den nye treneren må selvsagt jobbe i tråd med disse planene. Dog mener jeg at den nye trenern vi ansetter skal vi ha i 3 år minst. Dermed må han ha siste ordet i en del helt sentrale ting som hvilke spillere som skal hentes etc.

3. Den nye treneren må være sentral i fordeling av rollene til de andre i trenerstaben.

Vi har mange talentfulle folk i staben. At Håpnes ikke fikk fortsette var nytt for meg, trodde kanskje han slutta frivillig.

Ydmykhet, respekt for andre menneskers kompetanse, objektivt forhold til de rundt seg (ikke trynefaktor) og skikkelig research når man henter nye spillere er et minstekrav til en sportslig leder. Og høy sigarføring i avisa ved henting av spillere som i ettertid viser seg å ikke være så gode som antatt kan vi ikke ha mer av.

Det siste året har vi tryna grovt på mye av det nevnt over. Det er styret som har makt til å¨foreta endringer i sportslig ledelse. Regner med de tar tak i jobben og strukturerer slik at man får en profesjonell ledelse i det sportslige apparat med kontinuitet. Først må vi ha en trener vi bestemmer oss for å satse på. Tony for eksempel? Deretter må rollene rundt han besettes.

Vi har noen av de mest talentfulle unge trenere i vår klubb. Disse må bygges opp og vises tillt over tid. Og så må vi ha en sterk sjef på toppen.

Det er sannelig litt å jobbe med i klubben i vårt hjerte...

Profile  

PostPosted: 19 May 2010, 17:04 
Spiller

Bare en liten kommentar Karlsen:
Det må være lov å anta at spiller som har hundrevis av kamper i Allsvenskan og SAS-ligaen er gode. :?

Profile  

PostPosted: 19 May 2010, 17:52 
Forumlegende

Haraball wrote:
Bare en liten kommentar Karlsen:
Det må være lov å anta at spiller som har hundrevis av kamper i Allsvenskan og SAS-ligaen er gode. :?

Anta? Man kan anta mye rart her i verden. Slik statistikk er jo kun en bitteliten del av research.

En fotballspiller besitter mange kvaliteter: Personlighet, holdninger, ambisjonsnivå, klubblojalitet... Og selvsagt de fysiske ferdighetene.
Et stort antall referanser og timesvis med dvder

Profile  

PostPosted: 19 May 2010, 22:14 
Materialforvalter

Savner at styret er litt mer synlige. Har vel ikke hørt noe som helst siden de overtok. I motsetning til Mohn som var mye ute i media.

Kunne tenke meg å vite litt om f.eks trenerspørsmålet. Hva skjer? Jobber man for fullt med Tony? Dette må jo avklares før han drar. Hvis dette ikke er avgjort før han skal kommentere VM er jeg redd den viktige treningsperioden under VM blir så som så.

Er ganske overbevist om at vi ikke får en bedre trener enn Tony slik situasjonene er nå. Og hva om Tony sier nei? Noe som sikkert ikke er helt utenkelig. Jobber man også med alternativer?

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 46 posts ]  Go to page 1, 2, 3, 4  Next

All times are UTC + 1 hour [ DST ]