Antienga wrote:
Kongjohan wrote:
Nå har det vel også vært klart ganske lenge at det skal være kunstgress på hovedbana? Mener å ha lest det i forbindelse med planene hele tiden?
Når det er sagt, er det vel ikke noe krav fra NFF om at det skal spilles på kunstgress, iallefall ikke hva meg bekjent...Det hadde nok gått bra med varmekabler under naturgresset også, bare det er klart til å spille på til første seriekamp.
En annen ting som jeg synes er positivt med kunstgress, er jo det faktum at hovedbana kan brukes mye oftere til alle. Nå er det jo NESTEN sånn at det kun kan spilles kamper der en gang i uka. Med kunstgress kan banen brukes hver dag, hver kveld (når flomlyset kommet), hele året...Tenkt på den økte aktiviteten!!!!
Gleder meg til å se nye Gjemselund ferdig!!
Poenget er jo at NFF gir støtte til kunstgress og ikke til naturgress. 1 kamp i uka er tilstrekkelig for Gjemselund. Det finnes og legges opp til mange andre baner for breddeidretten.
Naturgress med undervarme og flomlys hadde sportslig sett vært det riktige. Kunstgress blir aldri det samme som "the real thing". Fotball er ment å spilles på naturgress.
Nå skal jeg være litt forsiktig med det jeg sier nå, men hvis jeg ikke tar helt feil så gir ikke NFF støtte for noe som helst av anlegg. Hvis det er de berømte spillemidlene du snakker om, så utbetales vel de av staten, og ikke av NFF. Videre dekkes 1/3 av utgiftene av spillemidler BÅDE for kunstgress og naturgress...Videre vet jeg at NFF i samarbeid med et par eksterne samarbeidspartnere gir andre små tilskudd. Men også her snakker vi om penger som kommer fra andre samarbeidspartnere...Men nok om det, har en lei tendens til å ta NFF i forsvar på det området der...
Er forsåvidt enig jeg også om at fotball er best på naturgress, men jeg tipper de fleste er enig i at det er mye bedre å spille på en kunsgressbane, enn en dårlig naturgressbane. Videre er vel ikke Kongsvinger bortskjemt med kunstgressbaner, så jeg synes det er bra.
Hvis vi ser i tippeligaen så er det vel følgende lag som har kunstgress (dvs i år): Strømsgodset, Bodø/Glimt, Tromsø, Ålesund. (har jeg glemt noen?) Odd har vel når de rykker opp, Stabæk til neste år. Rosenborg, Lyn/Vålerenga, iallefall disse tre, har deler av banedekket som er kunstgress....Så det er vel ikke HELT uvanlig med kunstgress i norsk toppfotball...
Ja til kunstgress...vanvittig mye mer aktivitet for alt og alle som vil spille fotball i Kongsvinger...