ivo wrote:
Vi vil jo alle ha fulle hus, men denne smålige kritikken og fordømmingen av distriktets folk - er i utgangspunktet "ond" og bringer mull med seg.
Kalle ikke folk treige.
Jobber man derfra og ikke ut fra at man har noe å tilby - må alt mislykkes.
Herregud, det er da vel bare et forsøk på å gi folk et spark i ræva. Å overdrive poengene sine er ikke akkurat en uvanlig fremgangsmåte for å få frem et budskap. I alle fall ikke i en slik artikkel som Levi skriver.
Og jo folk ER treige i denne byen. Jeg synes det ordet faktisk er meget dekkende. Og det gjelder ikke bare fotball. Det gjelder også kulturarrangementer. Spør du den vanlige mann eller kvinne på gata i Kongsvinger om hva de synes om kulturtilbudene i Kongsvinger vil sikkert 9 av 10 si at det er veldig dårlig. Men hvor er disse da det først skjer noe? Jo, de sitter på ræva hjemme i stua, med hånda i buksa og gleder seg til å lese om det var noe stas i morgendagens glåmdalen.
Å skape ordentlig entusiasme rundt noe er ikke gjort over natta. Men potensialet til denne byen, og til KIL er utvilsomt til stede. Bare se på Sogndal. I denne lille byen bor det 6 822 innbyggere (1. januar 2007). I forrige hjemmekamp mot Hønefoss hadde de nesten 2000 tilskuere. Fotballaget er et knyttepunkt, og noe alle prater om. Slik var det til en viss grad i Kongsvinger en gang i tiden også. Fotballaget Kongsvinger var noe man kunne være stolt av, og prate om med alle. Det satte byen på kartet. Så fort KIL begynte å bevege seg nedover i systemet ble noe av denne stoltheten borte, og dermed dabbet også interessen.
Slik jeg ser det skjønner ikke folk hvilken prestasjon det er at KIL har et lag i adeccoligaen med de midlene vi har til rådighet. Vi bør være stolte, og vi bør nyte det så lenge vi kan. Folk skjønner ikke at KIL trenger publikum like mye som publikum trenger KIL. Vi kan ikke presse folk til å gå på kamp fordi de skal gjøre klubben en tjeneste. KIL skal være en tjeneste for folk i denne byen. At det er mange her i byen som er glad i KIL er det ingen som helst tvil om. At 90% av disse er medgangssupportere er jo det store problemet her. Hvordan man skal klare å skape denne entusiasmen rundt laget, annet enn ved å servere gode sportslige resultater har jeg selvsagt ikke svar på. Men jeg tror ikke det er så mye som skal til.