KIL Supporterklubb

Kongsvinger Supporterklubb Forum
It is currently 05 May 2025, 17:51

All times are UTC + 1 hour [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 20 posts ]  Go to page Previous  1, 2
Author Message
PostPosted: 29 Aug 2011, 17:40 
Klubbdirektør

mikeb wrote:
Jeg var også på kampen i går og må vel si at han som har sendt brevet har overdrevet ganske kraftig. Men det kom flere kommentarer mot den kvinnelige linjedommeren allerede fra før kampen startet, det er da fullstendig unødvendig å rope kjærring bare for at en dame dømmer på linja på vår side. Var på plass på stadion allerede 17.15 og noterte at det var kvinnelig linjedommer, satt da og håpet at hun skulle gå på andre siden fordi jeg var sikker på at hun kom til å få høre det uansett.

Selvfølgelig skal supportere reagere dersom det kommer en feilaktig offside avgjørelse, det kan jo også påvirke kampen om man roper på offside eller piper dersom man mener det er feil, men man må jo ikke benytte skjellsord for det.

Fikk også med meg episoden med vakten som reagerte, men neo rasistiske kommentarer hørte ikke jeg selv om jeg sto ganske nære vedkommende som begynte å krangle. At det ble en krangel ut av det er ganske naturlig, de fleste går i forsvarsposisjon når noen kommenterer oppførselen deres, men episoden vil jo føre til at både vedkommende og andre tenker gjennom hva de sier neste gang.

På vei ut av stadion ett par minutter før fulltid så jeg ett par supportere som skreik møkkaklubb (eller tilsvarende) til en Strømmen supporter og begynte å krangle med ham, er det sånn at man må ta ut aggresjon på andre selv om det går dårlig for egen klubb? Kan man ikke bruke denne aggresjonen til å synge enda høyere og støtte eget lag enda mer?

Bra initativ at man tar tak i denne debatten, jeg mener at det ikke på langt nær er så mange overtramp som det hevdes i brevet til Glomdalen, men de overtrampene som kommer bør tas tak i.

Var også på kampen, og ja det var en del banning og drittslenging. Men jeg fikk ikke med med at noen ropte rasistiske tilrop. Jeg mener samtidig at den som skriver brevet overdriver ganske så mye. (Kanskje det er lang tids oppdemt aggresjon og irritasjon som får utløp). Jeg enig i at det kan være unødvendig og tankeløse ting som blir ropt fra supporterne, og alle skulle vel ønske at det kunne vært mindre negativitet og mere humor. Men det er nå en gang slik at når engasjementet er stort så glemmer man litt tid og sted. Det er antagelig veldig sunt å ta en diskusjon rundt dette :) . Mange kan nok komme til å tenke seg litt bedre om før man roper ting neste gang.
Stemningen var i hovedsak positiv på tribunen i går. Det var en del synging, dog ikke på vårt beste. Negativiteten økte kraftig da KIL fikk annulert scoring og ikke minst da det ble 2 gule og 1 rødt kort ila noen sekunder. Det må være lov å reagere når du er uenig med dommeravgjørelser.

Profile  

PostPosted: 29 Aug 2011, 19:28 
www.kilsk.com

En ekte fotball supporter skal bli engasjert.

Var ikke på kampen grunnet Grueturnering og overhørte at det var ekte stemning på Jenter 16 fianlen!

Last edited by Jellyfish on 29 Aug 2011, 19:29, edited 1 time in total.

Profile  

PostPosted: 30 Aug 2011, 07:53 
Klubbdirektør

mikeb wrote:
Når man tar en sånn debatt bør man jo også diskutere hva er ett overtramp. Og hvem skal bestemme hva ett overtramp er. Hva er lov og ikke lov å si i fra en fotballtribune. De fleste som har holdt med KIL en stund er vel enige om at bananene sm ble kastet til Caleb Francis var langt over streken. Ett spontant "faan!" må være ok, det er utløp for følelser jeg mener det skal være plass til på en fotballtribune.

"Kjærring!" ble brukt i går, det er diskutert mange ganger hvorvidt dette er ett positivt eller negativt begrep. Jeg bruker ordet kjærring selv, det er en del av dialekten. Kjærring er i utgangspunktet ett positivt ord, men i de fleste sammenhenger i dag blir det brukt med negativt fortegn. Ett annet eksempel er "neger", debatten har gått høylytt mange ganger hvorvidt negativt er ett negativt eller rasistisk utrykk. Selv har jeg brukt neger flere ganger for å beskrive en person, for meg er det ikke noe negativt forbundet med nger. Når jeg vokste opp lærte vi at det var ett utrykk for å beskrive svarte mennesker. Er det senderen eller mottakeren av ett budskap som skal bestemme om det er negativt eller positivit?
Hvis en person sier "neger" som en nøytral beskrivelse og den som blir beskrevet oppfatter dette som negativt, har noen da gjort urett? Det blir en filosofisk debatt, men er en absolutt relevant problemstilling i denne debatten.

KIL supporterklubb består av over 500 personer, den eneste fellesneveneren mellom disse er at de holder med KIL som fotballklubb. Om en person brøler spontant ut "jævla fitte" til en kvinnelig linjedommer så er nok de fleste enig i at dette er ett overtramp, men er det nok til å stenge en person ute fra en fotballtribune? Samtidig er ikke dette ropet representativt for supporterklubben, men samfunnet fungerer sånn at de som leder supporerklubben må svare for det medemmer og de som står på feltet foretar seg. Derfor må man ha ett sett regler for hva som er akseptabelt og hva som er konsekvensen ved overtramp.

Etter mange år ved eller på supporterfeltet både på hjemme og bortekamper syns jeg det er langt mellom de store overtrampene fra KIL supportere. Enkelte rop står jeg ikke inne for og blir derfor ikke med på. F.eks: Drep dem, Kongsvinger. Jeg vet godt at det ikke ligger noe i det, men syns selv ikke at det tilfører noe og lar derfor være å rope det. Dommerjævel bruker jeg av og til, men det skal ganske mange grove dommerfeil til før jeg blir med på ett slikt rop. Men de fleste ropene som støtter laget er jeg med på og supporterklubben har blitt veldig flinke til dette, de aller fleste medlemmene i KIL supporterklubb har god supporterkultur og støtter laget sitt både i medgang og motgang. At veien er kortere til mishagsyttringer og skjellsord når det går dårlig er forstålig, men vi får ikke gjort noe annet med det enn at hver enkelt må tenkte over hva som er akseptabelt for seg å rope.
At en roper en for drøy kommentar vil alltid skje, men det er først når fler slenger seg på det blir ett overtramp. Om man roper noe som ikke aksepteres og ingen blir med er det svar nok og møtes man av stillhet er det flaut nok til at de fleste holder kjeft neste gang.

Kloke ord, mikeb

Never red - Alltid rød!
-------
http://www.haga-if.no

Profile  

PostPosted: 30 Aug 2011, 08:56 
Grævling

Nå har jeg ikke fått kommentert noe mer om denne saken siden kalenderen er ekstremt full om dagen.

At dette skrivet er dramatisk overdrevet er det vel liten tvil om, så den biten trenger vi vel ikke ta noe videre. Det er uansett noen småting her og der som vi fint kan møtes for å diskutere. At vi har vært hinsides mye bedre de senere årene enn tidligere er det heller ingen tvil om. Men vi kan alltids bli bedre, på alle fronter. Så jeg håper uansett at alle som ønsker å bidra har mulighet til å stikke innom på søndag. Noen "kjøreregler" må vi bare ha, i det minste på supporterfeltet. Og indre justisen kan også bli bedre.

Profile  

PostPosted: 30 Aug 2011, 10:51 
Klubbdirektør

Raggen wrote:
Det er uansett noen småting her og der som vi fint kan møtes for å diskutere. At vi har vært hinsides mye bedre de senere årene enn tidligere er det heller ingen tvil om. Men vi kan alltids bli bedre, på alle fronter. Så jeg håper uansett at alle som ønsker å bidra har mulighet til å stikke innom på søndag. Noen "kjøreregler" må vi bare ha, i det minste på supporterfeltet. Og indre justisen kan også bli bedre.

Håper at det kanskje kommer en lite oppsummering av det viktigste for de av oss som ikke har mulighet til å møte. (Selv om kjørereglene vel er beskrevet ganske bra på forumet allerede).

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 20 posts ]  Go to page Previous  1, 2

All times are UTC + 1 hour [ DST ]