KIL Supporterklubb

Kongsvinger Supporterklubb Forum
It is currently 02 May 2025, 23:21

All times are UTC + 1 hour [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 10 posts ] 
Author Message
 Post subject: KIL og Gjemselund
PostPosted: 12 Apr 2006, 09:34 
Saftblander

Dette må jeg bare få ut...

I gamle dager spilte speaker på Gjemselund "Fotball, det er en folkefest.." før lagene kom ut på banen. På tribunene var det god stemning og KIL var et lag å regne med. Gjemselund var en fin stadion (dog liten) etter oppgraderingen med ny sittetribune og ny gressmatte. Lokale spillere med karisma og guts sørget for at lag som LSK og RBK jevnlig forlot Gjemselund med 0 poeng. Så kom pengene inn i norsk fotball og KIL klarte ikke lenger å henge med. ...og vi vet alle hvordan det gikk med KIL de første årene etter nedrykket fra Tippeligaen. Men når alt var svart og bunnen var nådd, så klarte KIL det kunststykket å samle regionen til folkefester og rykke opp igjen til 1. divisjon. Etter en god førstesesong var fjorårssesongen ganske skuffende og det virker som problemene tårner seg opp i horisonten. Økonomisk har ikke KIL på sikt de muskler som trengs for å utfordre de beste i divisjonen, og de kommende sesongene kan det bli vanskelig nok å holde plassen. Det må gjøres noen grep ganske snart hvis KIL skal forbli regionens fotballstolthet, og i hvertfall unntaksvis spise kirsebær med de store.

De siste årene har KIL fått orden på økonomien men ligger i bunnsjiktet i divisjonen når det gjelder budsjett. Handlingsrommet er lik null, og salg av spillere som Espen Nystuen er nødvendig for å opprettholde aktivitetsnivået. -Og ikke minst for å signalisere for nye spillere og investorer at KIL kan være et springbrett for å komme seg videre i karrieren, selv om dette for tiden betyr overgang til andre 1. divisjonsklubber og ikke utlandet. Det var rett og slett trist å lese Glåmdalens april-spøk. Planene som ble presentert på anleggssiden bør ikke være så urealistiske at de bare er til å le av… (bortsett fra plasseringen av stadion..)

For Gjemselund må oppgraderes. Veldig flott det nå er blitt satset på nytt garderobeanlegg i forbindelse med sittetribunen. Når tilbygget er ferdig utbygd, og innredet, er mange nødvendige fasiliteter og oppgraderinger på plass. Snart må også den gamle og utslitte gressmatta vike for siste generasjon kunstgress med undervarme. Finanisieringen ordnes i stor grad av NFF, som er veldig glad i kunstgress for tiden, -og dette bør bli gjort så fort som mulig. Flomlys må også på plass og så vidt jeg forstår er fylkeskommunen villig til å være med på finansieringen her. Slik får KIL topp forhold for trening og kamp i store deler av året.. Løpebanene bør fjernes slik at den nye banen kommer nærmere hovedtribunen. På denne måten frigjør man plass til en ny tribune som erstatning for den gamle ståtribunen. Og det er her det bør gjøres noe.

Det er skandaløst at NFF ikke godkjenner ståtribunen for mer enn 550 tilskuere, men når det er sagt så bør den byttes ut. En ny tribune med 3000 sitteplasser gir Gjemselund en kapasitet på 5250, og et intimt preg som lokker flere tilskuere til kampene. Alle lag som har oppgradert anleggene sine har økt tilskuertallene. Siden det er bygget nytt garderobeanlegg i den gamle hovedtribunen kan arealene i et nytt tribuneanlegg i sin helhet kommersialiseres. Utleie av næringslokaler og salg av leiligheter bidrar vesentlig til finansieringen, det er bare å se på LSKs Åråsen som integrerer dette på en utmerket måte. Ett oppgradert Gjemselund, med ny tribune, kunstgress og flomlys, vil gi hele regionen et løft. Publikumstallene vil øke som følge av bedre fasiliteter og KIL vil ha et flott anlegg. Det vil også bli vesentlig mer attraktivt å spille fotball for KIL. Alt dette høres kanskje urealistisk ut for noen, men jeg tror det er eneste måten å løfte KIL videre på. Man klarte å reise en idrettshall for noen år tilbake, nå må det nye investeringer til. Det er aldeles forferdelig å se klubben i ens hjerte ruste vekk, nå må noe gjøres. Å spare seg til fant er det værste som kan skje KIL.

Til slutt håper jeg på en god oppslutning rundt laget i år og at vi får godt vær på hjemmekampene. –For det er alltid dårlig vær på KILs hjemmekamper – og det har klubben tapt mye billettinntekter de siste årene…

Profile  

Post subject:
PostPosted: 12 Apr 2006, 09:43 
Klubbdirektør

Ett flott innlegg og jeg er stort sett enig. Det eneste jeg er skeptisk til er kunstgress. Det kommer nok på flere stadioner etter hvert. Mulig jeg er gammeldags, men jeg mener helt klart at fotball er best på natur-gress.

Profile  

Post subject:
PostPosted: 12 Apr 2006, 09:53 
Saftblander

Jeg er enig i at naturgress er å foretrekke. Men hvis man ser argumentene for kunstgress, så er jeg ikke i tvil om hva et KIL med begrensede ressurser skal velge:

Kunstgress kan legges med finansiell støtte fra NFF. I kombinasjon med undervarme og flomlys har KIL gode utendørs treningsforhold i 8 av 12 måneder. Nåværende gressmate kvikner ikke til før i juli, etter å ha blitt sådd på nytt. og kan kun i svært begrenset grad benyttes til trening. Karen Espelund i NFF avslører at det kun er et spørsmål om tid før det blir kunstgress på Ullevaal. Trist men sant. Dette er heldigvis ingen typisk europeisk utvikling, men det "makes sense" i kalde Norge selv om det blir naturgress på nye Wembley..

Profile  

Post subject:
PostPosted: 12 Apr 2006, 10:22 
Forumlegende

Veldig godt innlegg.

De får til disse tingene i Sogndal, et sted med 5000 innbyggere. Det er mulig her også, men da må noen snart ta initiativ.

Profile  

Post subject:
PostPosted: 12 Apr 2006, 10:36 
Saftblander

Enig med Karlsen - dette bør være såpass realistisk at Glåmdalen ikke behøver å bruke det som en april-spøk..

Jeg håper at KIL i samarbeid med kommunen og aktuelle investorer oppretter en prosjektgruppe som kan foreta finansielle konsekvensanalyser. Det bør utredes om en kombinasjon av leiligheter og næringsvirksomhet i en ny langside på Gjemselund er gjennomførbart. Jeg mener at man bør bruke NFFs manglende godkjenning av ståtribunen som et spark i siden..

Som det sies, dette har de fått til andre steder. -Men noen må ta tak i det før det er for sent. En sånn satsing vil ikke kunne skje med laget vårt i 2. divisjon.. Skulle likt å høre hva KIL-ledelsen tenker om disse tingene.

Profile  

Post subject:
PostPosted: 12 Apr 2006, 10:50 
Grævling

Et brennaktuellt tema dette...... får håpe noen med ansvar, både i klubben og på Rådhuset tar en titt på dette forumet...de ansvarlige bør snart komme igang med forberedelser til dette.

Alt av næringsliv i Byen burde inviters til en ide-dugnad om dette temaet, tror det flere som kunne tenke seg å være med på et slikt prosjekt. FÅr bare håpe noen tar tak i saken før det er for sent....for som du sier, med KIL i 2. divisjon så vil det aldri skje at dette settes igang!

Profile  

Post subject:
PostPosted: 12 Apr 2006, 10:59 
Forumlegende

Ingen tvil om en satsning må til på anleggssiden.

Ikke enig i at det alltid er dårlig vær da, på Søndag hølja det ned snø når jeg kjørte fra Oslo, men sola skinte på Gjemselund ;)

Profile  

Post subject:
PostPosted: 12 Apr 2006, 11:02 
Saftblander

En annen dimensjon her er jo at et nybygg som huser næringslokaler og leiligheter kan være forretningsmessig gunstig og generere inntekter til eierne. Dette i kontrast til den gamle hovedtribunen som ikke generer en krone i inntekter utenom sesongen..

Det må tenkes kreativt.

Profile  

Post subject:
PostPosted: 12 Apr 2006, 19:07 
Forumlegende

Nettopp. Et flerbruksanlegg! Litt kreativitet og vilje kan være nok til at noen på sikt tjener penger på dette.

Privat investorer må inn! Jeg veit at det er hardt å svelge for en del i jantelov land som er imot kapitalismen. Men her kan kapitalismen gjøre lokalsamfunnet og fotballen en tjeneste!

Profile  

Post subject:
PostPosted: 14 Apr 2006, 01:23 
Klubbdirektør

Meget godt innlegg av trådstarter, som de færreste med hjertet i kil vil ha noe å utsette på.

Det er ingen tvil om at det må satses for å få kil til nye høyder igjen. Og (ca) 750 tilskuere i første seriekamp vitner om at noe må gjøres.

Spørsmålet man da kan stille seg er følgende: Er det noe supporterne kan gjøre for å få hjulene til å begynne å trille?

Første bud må jo være å møte opp på kampene. Utbygging av Gjemselund kommer neppe til å stå øverst på sakslista i kommunen når byens beste fotballag ikke en gang klarer å samle 1000 mann.

Etterhvert kan man jo også kanskje vurdere en innsamlingsaksjon lignende den vi hadde for noen få år tilbake. Som trådstarter også er inne på er en utbygging av tribunene helt nødvendig for kil sin fremtid i norsk toppfotball. Mest på grunn av kravene om stadige utbedringer av alt mulig, og fordi kil trenger et annlegg som er attraktivt for et større publikum. Hvis hver publikumer på gjemselund putter en tier i en bøsse inne på stadion, og vi har rundt 1000 tilskuere i snitt på gjemselund denne sesongen vil dette tilsvare 130 000 kroner. Ikke mye å hoppe i taket for, men kanskje det kan være et lite spark i ræva til Bones og co.

Det finnes helt klart flere og bedre måter å samle inn penger på, men jeg har en følelse av at gjemselundl-publikumet ofte har litt vanskeligheter med å åpne lommeboka før ordet krise står tatovert i panna på alt og alle som har med kil å gjøre.

Dessuten er det jo viktig å huske at kil tross alt trenger penger til mer enn utbedring av eget annlegg...

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 10 posts ] 

All times are UTC + 1 hour [ DST ]