1. Manchester United.
Suverene i fjor, suverene i år? Det er tungt å si det, men med signeringen av Tevez denne helgen, virker det som om ligagullet nok en gang skal gå til Old Trafford. Har tatt over Chelseas stempel som $$$-lag og har gjort kraftige signeringer. Tevez som sagt er kanskje spissen United har lett etter. Ronaldo var toppscorer i fjor, men spilte for det meste kant. Om han ikke har en like god sesong i år, trenger de en annen til å omsette sjansene i mål, noe man aldri kan stole på Rooney med. Han er bedre på andre steder av banen. Mye måltørker. Tevez derimot er rett mann. Nani og Anderson kommer sikkert til å glimte i enkeltkamper (garantert mot Arsenal) men trenger nok en sesong på seg før de slår ordentlig til. Hargreaves er jeg ikke sikker på. Det store spørsmålet blir ok om Giggs, Scholes og Neville (van der sar også?) greier å holde nivået de hadde forrige sesong. Men.. gull i Manchester i år.
2. Chelsea
Stallfyll sier Karlsen, smarte kjøp sier jeg. Malouda er en erfaren fransk ving og om Mourinho greier å forstå at 4 sentrale midtbanespillere kaster bort talentene til Robben og Cole, kan Chelsea gjøre det bra. Drogba var etter min mening blant de aller aller beste i PL i fjor og overrasket de fleste. En Drogba med selvtillitt er dødsfarlig og Chelsea i 4-3-3 er det samme. Kan Sheva ta seg opp på godt gammeltnivå igjen, eller vil Pizarro slå til? I tillegg er Chelsea ikke lenger like avhengig av Terry da landslagsstopperen Alex endelig for dem har fått arbeidstillatelse. En kjempespiller. Andre plass på Chelsea i år.
3. Arsenal.
Ja, vi har mistet Henry og Ljungberg, men endelig er vi kvitt det problemet at alt fokuset går på Henry. Det fokuseres mer på laget og jeg tror nesten at laget har vokst på det. Det er nå opp til van Persie og Adebayor å ta steget opp. van Persie har endelig blit voksen og etter et 6 måneder langt skadeavbrekk har han vært helt rå i pre-season (bla mot Inter, PSG og Lazio). Adebayor viste mot slutten av sesongen at han også kan bidra sterkt samtidig som Eduardo og Bendtner virker utrolig spennende. Theo Walcott har virkelig vokst siden forrige sesong og jeg tror vi vil se mer av ham. Laget har grodd inn på Emirates og jeg var å så dem der i helgen mot PSG og Inter, og det virker som om laget nå spiller mye mer aggresivt og istedet for at alt må gjennom Henry, så deles ansvaret mye mer. Ljungberg er inget stort tap. Hadde han gått etter 03/04 sesongen hadde det vært det, men etter den sesonen har han vært en skygge av seg selv. Ett ligamål på to sesonger sier sitt om en svenske som en gang pleide å stå for 15 på en. Laget har massevis av kvaliteter, og selv om stallen er ung, er den ytterst rutinert den også. Gilberto, Toure, Rosicky, Lehmann og Gallas kan sies å være de mest rutinerte, men Cesc har over 100 kamper kun i PL og Senderos, Clichy, Eboue, Flamini, Diaby, Hleb, Adebayor og van Persie er allerede etablerte navn i ligaen. Vi har også signert Frankrikes
beste høyreback og Kroatias brasilianske målkonge (84 mål på 104 kamper og 7 på 12 landskamper). I tillegg ventes det minst en kantspiller til inn i laget. Så lenge vi får en god start, er det ingen grunn til at Arsenal ikke kan henge med i topp 2-3 utover, selv om selve tittelen kanskje er litt unna fortsatt.
4. Liverpool.
Har handlet ca 123 offensive spillere denne sesongen, men samtidig som jeg tror Benayoun blir en suksess, tviler jeg litt på Torres og Babel. Babel er et kjempetalent, men blir for spinkel til PL. Dog, om 2 sesonger kan han jo blomstre. Kommer neppe til å være noen avgjørende faktor for Liverpool denne sesongen. Torres har altfor høye forhåpninger og jeg har en følelse av at han kommer til å floppe. Tror nok både Voronin og Kuyt kommer til å putte flere for dem i år og media kommer til å henge over nakken hans. Spørsmålet blir da også om de ikke blir litt bortkastet i Liverpools defensive spillestil, og om Rafa skjønner at Crouch faktisk er Liverpools beste spiss.
5. Newcastle.
Greit, de har ikke forsterket forsvaret nevneverdig, men ellers har de et godt fotball-lag (Og drekkalag egentlig...). Den hvalrossen av en manager de har har gjort gull av gråstein i Bolton og det blir spennende å se hva han kan gjøre i Newcastle, en by som tørster etter suksess. Tror han kan være den som løfter dem opp til de 5 beste på tabellen. Martins og en skadefri Owen er livsfarlig.
6. Tottenham.
Skal være ærlig og si at de begynner å få et bra lag i forhold til for noen sesonger siden. Berbatov er den eneste Tottenhamspilleren jeg kunne tenkt meg i Arsenal og kommer nok til å være hovedmann for dem i år også. Bale blir vel ingen stor signering i for denne sesongen, men har godt talent. Hadde vært artig å se han mot Walcott, mtp at begge ble hentet fra samme klubb til to rivaler i Nord London. Det store spørsmålet blir vel forsvaret og hvor mye King kan holde seg skadefri. Et godt lag, men Tottenham er Tottenham og har fortsatt ikke det som skal til for å bli blandt de 4 beste.
7. Manchester City.
De har nå det meste som skal til for å bli en klubb som drar ut i Europa. En moderne stadion, veldig god manager i Svennis, stallen begynner å se bra ut og gode fans. Tror Svennis overrasker i sin første sesong "in charge".
8-9: Everton/Blackburn. (ikke i denn rekkefølgen nødvendigvis)
Begge lagene skuffer noe etter hva forventningene tilsier og havner på en plass litt utenfor de beste. Dog, kan Blackburn med spillere som Gamst, Bentley, Benni McCarthy, Derbyshire, og Santa Cruz bli et underholdende lag å se på i år. Da et gjelder Everton vil nok også spillere som Yobo, Neville, Arteta, Carsley, Fernandes, Cahill, Vaughan og Johnson gjøre sitt beste for å gjøre mine meninger til skamme.
10-13 Boro/Reading/West Ham/Villa (Behøver ikke være den rekkefølgen)
Samtidig som Aston Villa skuffer ekstremt, og Reading skuffer litt i forold til forrige sesong, gjør Boro nok en midt på treet-sesong og West Ham klatrer iallefall noen plasser. Boro er rett og slett bare et lag som kommer til å ligge å vake i PL i flere år fremover, uten å rykke opp eller ned. Spillerene som holder dem unna nedrykksstriden vil nok være Yakubu, Downing, Rochemback og Jonathan Woodgate. Da det gjelder Reading, så skuffer de nok litt i forhold til i fjor, overraskelsesmomentet er borte, men Steve Coppell er en god nok manager til å holde dem unna striden. Han får hjelp av Ingimarsson, Sonko, Lita, og Doyle med dette. West Ham rykket nesten ned forrige sesong, greier seg bedre i år, men ingenting å hoppe i taket over. Til tross for spillere som Green, Spector, Neill, Ferdinand, Ljungberg, Parker, Bellamy og Ashton, presterer nok West Ham å havne utenfor topp 10. Kanskje ikke på grunn av dem selv, men lagene jeg har tippet over har også tatt et steg opp. Aston Villa har en god manager og spillere som Bouma, Sørensen, Laursen, Barry, Coker, Young, Carew og Agbonlahor, men det fiinnes alltid skuffelser i PL og Villa blir en av dem.
14-16. Portsmouth/Birmingham/Sunderland. (Ikke rekkefølgen)
Pompey er et lite kjøpelag med en smart manager, men jeg har på følelsen av at Portsmout blir et lite West Ham i denne sesongen. Spillere som James, Kanu, Campbell, Nugent, Mendes, Taylor, Davis og Distin redder Pompey fra nedrykk med en milimeter. Sunderland har en legende som manage og Roy Keane vil nok ta PL med stil i år. Selv om det ikke blir noen stor plassering, vil de nok redde plassen. Birmingham har også en eks Unitedlegende som manager i Steve Bruce og spillerne Tebily, Jaidi, Ghaly, Johnson, Larsson, McSheffrey og Forsell kommer nok til å sørge for at Birmingham spiller Premier League i 08/09.
17. Fulham.
Londonklubben holder seg, men det blir ikke lett. De har en ok manager, men spillerstallen er ikke noe sørlig bedre enn Birmingham/Sunderland sin etter min mening. Stjernespilleren er Papa Buopa Diuop.
18-20. Bolton, Derby, Wigan.
Disse tre tar stegene ned i Championship. Bolton var for avhengige av den feiteste manageren i PL, Sam Allardyce, og når den korteste (Sammy Lee) tar over er ikke dette godt nok. At Bolton rykker ned, ja det er en seier for fotballen. Det blir tårer på Reebook Stadium i mai. Og det er ikke gledestårer. Det er alltid et lag som rykker opp og ned igjen. I Norge er det Aalesund, i PL 07/08 er det Derby. Wigan egner seg best til Rugby og med lignende tilskuertall som KIL, ryker klubben rett ned.
That's it!