Dagbladet hadde dobbeltside med Henrik Mohn i går hvor det kommer frem at ved ett evt. opprykk kommer KIL til å satse med tilnærmet samme budsjett som i år. Det planlegges ingen spillerkjøp, men dersom laget skal forsterkes er det med Bosman eller yngre spillere. I utgangspunktet ett fornuftig utsagn med tanke på dagens klima i fotball økonomien, men dersom man skal ha noen grunn til å rykke opp må man gå inn i neste sessong med en litt mer offensiv holdning. Det er ingen grunn til at KIL skal rykke opp i tippeligaen med målsettningen å kjempe i toppen, det har man ikke grunnlag for. Derimot hadde jeg sans for Tom Nordlies målsettning for denne sessongen som var at vi skulle overraske, KIL har alltid vært en underdog og det er litt av sjarmen med å være KIL supporter at man alltid holder med ett lag som overrasker positivt, man får til mer enn man forventer (selvfølgelig ikke alltid, men det har ofte hvert sånn). Den sportslige målsettningen bør være å etablere seg på trygg plass i tippeligaen, så får heller de 17 neste sessongen ta oss tilbake i toppen

Den økonomiske målsettningen må være å drive klubben slik at den får en ryddig økonomi, men samtidig utløse det inntektspotensialet som ligger i ett opprykk. Det er ingen tvil om at tv-penger, sponsormidler og publikumspotensialet er større i tippeligaen. Så en løsning for å få større kapasitet på Gjemselund på fremvises. RBK tegnet nylig en ny sponsoravtale på 100 mill fordelt over 5 år, det er årlig like mye i sponsormidler som KIL har i budsjett i årets sessong. Jeg tror ikke KIL kan oppnå en tilsvarende sponsoravtale, men å forsøke å finne en langsiktig sponsoravtale som gir ett fast beløp over tid vil gi noe trygghet i en turbulent forballøkonomi. Aftenpostens B. Walderhaug hadde for en ukes tid siden en kommentar om overforbruket i fotballens øverste nivå, KIL har ikke hatt noe overforbruk i forholt til hva man kan forvente for å drive en toppklubb, men de har ikke hatt samsvar mellom inntekter og utgifter. Det å drive med fotballøkonomi er ingen enkel oppgave utgiftsnivået er som regel kjent, men inntektene er meget konjungtursensitive og avhengig av resultat. I dårlige tider sitter sponsormidler lengre inne og det er sannsynligvis vanskligere å få en del av kaka, publikumsinntekter svinger med resultatene på banen og KIL har aldri vært den store publikumsmagneten. Derimot har man en TV-avtale som gir noe mer penger i kassa i TL enn i Adecco. Spillersalg og avansment i cup'n er bonus som man ikke kan legge inn i budsjettet. Det er derfor liten grunn til å tro at KIL kan øke budsjettet betraktlig ved ett opprykk, men man må ta ut det potensialet som er der, og til det trenger man nok mer enn 0 ansatte i administrasjonen.
Hvordan er det så med spillerstallen og potensialet for å klare å etablere seg i tippeligaen, vi har en god og bred stall for adecco spill i år, men er de gode nok til å klare seg ett nivå høyere, min menig til det er at de bør få lov å vise det. De som har vært med på å løfte KIL tilbake i det edle selskap bør få lov til å vise at de også duger til å spille der, men noen forsterkninger må nok til. Det jeg savner mest er en spiss som bøtter inn mål og fortsatt midtbanegeneralen som serverer passninger på ett sølvfat frem til dem som skal score (det er vel det alle lag drømmer om). Roger har vært general på midten i år når det gjelder å demme opp defensivt, men fremover har det vært mer varierende. Men Risholt brødrene er spillere som har hevet oss klart denne sessongen og som er nødvendig å ha med videre.
Nå har vi ikke rykket opp enda, og jeg ønsker ikke å ta noen seier på forskudd, men uansett viktig å diskutere hvordan vi skal slå nedefra (sitat Mohn) dersom vi først rykker opp.