KIL Supporterklubb

Kongsvinger Supporterklubb Forum
It is currently 05 May 2025, 00:14

All times are UTC + 1 hour [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 10 posts ] 
Author Message
 Post subject: Nytt blod?
PostPosted: 14 May 2009, 23:08 
Trener

Noen som vet noe om de tre gutta som var med å trente i dag? Jeg tenker ikke på juniorspillerne, men de tre utlendingene.

Profile  

Post subject: Re: Nytt blod?
PostPosted: 14 May 2009, 23:28 
Kaptein

Vet ingenting, men dette høres spennende ut.
Østeuropere, svensker, afrikanere...?

Jeg er litt skeptisk til om det er riktig å hente nye spillere hvis Mohn er bekymret over budsjettet.
Det nytter ikke å gjøre som Skamma: hente 2 nye spillere den ene måneden og kreve at alle skal gå ned 10% i lønn den neste.

Profile  

PostPosted: 15 May 2009, 11:14 
Kaptein

Oi, dette hørtes spennende ut!

Profile  

PostPosted: 15 May 2009, 12:26 
Trener

Jeg har hørt noen rykter om at dette kan være en form for "utvekslings" spillere. At det er utenlandske spillere som kommer til Norge for å lære om hvordan man trener osv...

Jeg er ukjent med nasjonalitet, men han som nevnte dette for meg brukte utrykket "Tre Svarte Per'er." Uten at jeg vet hva som ligger i det.

Profile  

PostPosted: 27 May 2009, 11:01 
Klubbdirektør

I dagens Glåm dalen sto det en hel side om at Kil har samarbeide med en klubb i Tazania. Men finner ingen link om det på pc. Dem har en 17 åring på trening her nå om dagen, og han er hvist meget god. Henrik Mohn utelukker ikke at det kan komme et par stk som er klare til høst sesongen. Håper det snart kommer mer om dette på glåm dalens side

Profile  

PostPosted: 27 May 2009, 11:19 
Forumlegende

Spennende nyheter. Og det er Nordlie sjøl som er hjernen bak dette også. Det borger for kvalitet. Skal bli spennende å se hva som kommer ut av dette.

Profile  

PostPosted: 27 May 2009, 12:05 
Klubbdirektør

Janko wrote:
I dagens Glåm dalen sto det en hel side om at Kil har samarbeide med en klubb i Tazania. Men finner ingen link om det på pc.

http://www.glomdalen.no/kil/article4358608.ece

Profile  

PostPosted: 27 May 2009, 13:09 
Reserve

Høres interessant ut!
Men denne Emeh Goodwill, minner meg meget sterkt om Emeh Izuchukwu som trente i Molde. Kan virke som samme spiller, i følge opplysningene i artikkelen også.

http://www.rbnett.no/article/20090205/MFK/275915016/1014/mrss

Profile  

PostPosted: 27 May 2009, 13:26 
Forumlegende

donald wrote:
Høres interessant ut!
Men denne Emeh Goodwill, minner meg meget sterkt om Emeh Izuchukwu som trente i Molde. Kan virke som samme spiller, i følge opplysningene i artikkelen også.

http://www.rbnett.no/article/20090205/MFK/275915016/1014/mrss

Izuchukwu betyr Goodwill på Zulu ;)

Profile  

PostPosted: 28 May 2009, 16:00 
Reserve

Jeg vil ikke akkurat si at blodet mitt bruser av denne nyheten. Nå har jeg ingenting imot gode utenlandske spillere, enten de er svenske eller afrikanske, men jakten på sort gull blir for meg feil av flere årsaker. Først og fremst fordi fotballslave-handelen er en usmakelig business i seg selv, fjernt fra selve idealet om fotballen og desto nærmere den ultrakapitalismen sporten har utviklet seg mot. Mikel-saken var grisete greier, og nedover Europa finnes flust av eksempler på lutfattige afrikanere som har blitt kassert av store og mindre klubber som "feilproduksjon". Joda, agentene og skolene KIL skal samarbeide med er sikkert seriøse nok de, men kom ikke å fortell meg at de drives av andre motiver enn fortjeneste og avkastning.

For det andre er jeg ikke overbevist om at man vil lykkes sportslig. Dette er og blir gambling på høyt nivå. Når man tar en eller flere unggutt fra Tanzania og plasserer dem i en liten norsk by, er det mye som kan påvirke talentet negativt. Og skulle man treffe noe i nærheten av blinken, går det gjerne ikke mer enn en kamp eller to før snakket om å "ta et steg videre i en større klubb eller liga". Det kan vi selvsagt leve med om vi snakker Mikel- eller Edu-klasse, men er det klasse av mer ordinær karakter blir det fort en distraksjon for flere enn spilleren selv. Ikke er de direkte lettsolgte heller, og da sitter vi med en eller flere spillere som vil bort fortest mulig men vi ikke får spes godt betalt for.

For det tredje kreves et slikt prosjekt mye ressurser. Spillerne skal følges opp, og det krever mye mer innsats enn om vi snakker skandinaviske talenter. Har KIL de ressursene? Har styret, den minimale administrasjonen og frivillig-apparatet mulighet til å følge opp spillerne store deler av døgnet, skaffe språkopplæring, holde kontakter med agenter og spillernes hjemlige apparat, reiser til (og ikke minst FRA) hjemlandet, etc?

Jeg synes man bør benytte disse ressursene på å utvikle det lokale talentarbeidet. Heller enn å kartlegge talentfulle spillere fra Tanzania og Kongo, synes jeg man skal legge mer vekt på kartlegging av de regionale talentene. Følg dem opp, tilby distriktenes breddeklubber hjelp til treningsopplegg, metodikk, inspirasjon, kanskje noen kroner. Talentsamlinger, lokale "fotballakademier", fokusgrupper, o.l. I egen regi, i samarbeid med klubbene, og/eller skolene. Det burde være i KIL Toppfotballs interesse at mange klubber i distriktet var i stand til å tilby gode sportslige satsinger fra 13åringer og oppover. Kombinert med en forsterket satsing på synlighet også blant de aller yngste har også dette den meget positive bi-effekten at de også styrker sin egen merkevare og sin egen lokale posisjon. Det får folk til å dra til Vinger for å gå på kamp, det får folk i og utenfor byen til å snakke om KIL, bry seg om KIL, støtte KIL direkte og indirekte.

Mitt ønske er ikke like sexy som planene styret drar frem. Sannsynligheten for at man finner en fremtidig PL-midtbanekriger på Flisa, Skotterud eller i byen her er ikke så stor. Vi casher neppe inn 9sifrede beløp. Men det er jeg rimelig sikker på at vi ikke gjør med afrikanske spillere heller. Men vi og klubbene rundt kan få frem spillere ala Tomteberget, Sanderud, Berstad, Steen, Tran, Nysæther etc. Spillere som ga mye til klubben, som ikke jaktet på første vei ut av byen når de hadde muligheten, og som holdt høyt nasjonalt nivå. Og KIL styrker posisjonen i nærmiljøet.

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 10 posts ] 

All times are UTC + 1 hour [ DST ]