Synes dette er litt interessant, og det hadde vært moro hvis noen hadde kunnet komme med en "fasit" på dette spørsmålet. Selv har jeg en kvalifisert gjetning som bunner i klubbens historie:
Før krigen var det to relativt store idrettslag på Kongsvinger. Det ene var Kongsvinger Idrettsforening (KIF) som var medlem av Norges Idrettsforbund og laget for "de fine". Det andre var Arbeideridrettslaget Fram som var medlem i et eget forbund for arbeideridrett (
http://no.wikipedia.org/wiki/Arbeidernes_Idrettsforbund). Sistnevnte lag var som navnet tilsier for arbeidsfolket og spilte selvfølgelig da i rødt. Såvidt jeg husker ble de to idrettslagene sammenslått til Kongsvinger Idrettslag under krigen (muligens tvunget av tyskerne), men det hadde ingen praktisk betydning med en gang på grunn av idrettsboikotten disse årene. Etter krigen fortsatte KIL å favne om spillere fra begge de to tidligere klubbene.
Hvorfor den røde fargen ble valgt kan man spekulere i, men kanskje det var et kompromiss om at Fram-fargen skulle leve videre under klubbnavnet Kongsvinger? Kanskje er klubblogoen en arv fra KIF? Rødfargen finnes jo forøvrig også igjen i byvåpnet.
Det står litt om dette i boka som ble gitt ut til Kongsvinger ILs 100-årsjubileum i 1992. I tillegg må jeg takke min avdøde bestefar for litt innblikk. Han var kaptein på Frams fotball-lag i flere år før krigen og var med og spilte den første kampen for et samlet KIL i 1945.
Skal prøve å sjekke ut litt mer!