KIL Supporterklubb

Kongsvinger Supporterklubb Forum
It is currently 04 May 2025, 21:11

All times are UTC + 1 hour [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 3 posts ] 
Author Message
 Post subject: Klubbens draktfarge
PostPosted: 25 Apr 2009, 14:34 
Stilte meg selv spørsmålet. Hvorfor spiller KIL i rødt? Normalt så velger man draktfarge etter hvilken
farge det er på klubbemblemet. KIL har blått og hvitt i sitt klubbemblem. Vet noen historie bak
valget av rødt?

Post subject: Re: Klubbens draktfarge
PostPosted: 25 Apr 2009, 15:00 
Grævling

Har ikke peiling egentlig, men det kan være noe av årsaken er den samme som ellers i verden. Tidligere var det rett og slett ikke så lett å få tak på stoff i forskjellige farger. Skulle du ha tak på "uvanlige" farger ble det også mye dyrere. Blått, rødt og hvit var det som var enklest og oppdrive, derfor er det også ganske mange lag som spiller i disse fargene den dag i dag. Så er det jo også et politisk budskap i dette, røde lag var arbeiderklasse og blått var for "fintfolk", som i dag ;-)

Profile  

Post subject: Re: Klubbens draktfarge
PostPosted: 26 Apr 2009, 10:36 

Synes dette er litt interessant, og det hadde vært moro hvis noen hadde kunnet komme med en "fasit" på dette spørsmålet. Selv har jeg en kvalifisert gjetning som bunner i klubbens historie:

Før krigen var det to relativt store idrettslag på Kongsvinger. Det ene var Kongsvinger Idrettsforening (KIF) som var medlem av Norges Idrettsforbund og laget for "de fine". Det andre var Arbeideridrettslaget Fram som var medlem i et eget forbund for arbeideridrett (http://no.wikipedia.org/wiki/Arbeidernes_Idrettsforbund). Sistnevnte lag var som navnet tilsier for arbeidsfolket og spilte selvfølgelig da i rødt. Såvidt jeg husker ble de to idrettslagene sammenslått til Kongsvinger Idrettslag under krigen (muligens tvunget av tyskerne), men det hadde ingen praktisk betydning med en gang på grunn av idrettsboikotten disse årene. Etter krigen fortsatte KIL å favne om spillere fra begge de to tidligere klubbene.

Hvorfor den røde fargen ble valgt kan man spekulere i, men kanskje det var et kompromiss om at Fram-fargen skulle leve videre under klubbnavnet Kongsvinger? Kanskje er klubblogoen en arv fra KIF? Rødfargen finnes jo forøvrig også igjen i byvåpnet.

Det står litt om dette i boka som ble gitt ut til Kongsvinger ILs 100-årsjubileum i 1992. I tillegg må jeg takke min avdøde bestefar for litt innblikk. Han var kaptein på Frams fotball-lag i flere år før krigen og var med og spilte den første kampen for et samlet KIL i 1945.

Skal prøve å sjekke ut litt mer!

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 3 posts ] 

All times are UTC + 1 hour [ DST ]