Ikke hadde jeg trodd at sessongen skulle bli så turbulent når jeg måtte rusle tidlig fra første seriekamp i år for å rekke ett fly til Amsterdam. I det jeg reiste meg for å gå hadde KIL leda 1-0 over Alta i 5. min, i det jeg hadde satt meg i bilen tror jeg vi lå under uten at jeg fikk det med meg før jeg sjekka mobilen på Gardemoen. Sjokket var stort ovet at vi tapte denne kampen ettersom jeg sysn vi kom bra inn i det og Samuelsson viste nye takter med å være mer bevegelig på topp. Det at vi hadde ett par uavgjorte kamper i andre og tredje runde gjorde meg mindre bekymret ettersom jeg alltid er opptimist tidlig i sessongen. Vi hadde skader på en del viktige spillere som Conny og Calle, samtidig som vi alltid sliter litt med å komme i gang. Det skulle gå helt til Juni før vi vant en kamp hjemme mot Sogndal måtte Stormoen og co. reise hjem med 4 mål i mot, men den satt langt inne ettersom Sogndal også fikk rota inn 3 baller før kampen var over. Krigstrommene hadde dundra lenge før denne seieren og Berntsen måtte ta med seg sleiken og gå allerede tidlig i Mai, Eide og Kristiansen tok over roret, men fikk vel ikke helt sving på resultatene de heller. De fikk med seg en sterk kamp mot Start som endte uavgjort og seier over Sandnes Ulf, men så vant vi ikke fler kamper. Heldigvis har man bilselgere på vinger som åpner lommeboka når krisen nærmer seg og inn kommer vår alles redningmann tom Nordlie og varter opp med 6 strake seiere etter en liten oppvarmingskamp mot Odd. Selv om vi ikke vinner de to siste kampene så har Toms innsatts sørge for at vi redda plassen og kan reise på langturer også neste år, altså ingen tur til Myhrer eller Rolvsrud om vi ikke møter Eidsvoll turn og Lørenskog i cup'n 2009 da. Alt i alt må vi vel si at sessongen 2008 er en skuffelse, Njøsen utbasunerte for noen sessonger siden at målet var tippeliga 2009, mens det så ut som mangel på koordinering av mål og satsing nesten endte med 2. div i stedet. Nå er plassen redda og ingen grunn til å dvele over gammel morro, men ingen tvil om man bør ta lærdom av det som har skjedd de siste sessongene og som Steinar Strømnes sier klubben må profesjonaliseres i alle ledd, Nordlie krever at dette må skje for å fortsette i klubben og enkelte investorer lokker med penger. Så la din vilje skje på Gjemselund (kan ikke min fader vår), men la oss få en opptur neste sessong, sats det som satses kan og med Nordlie på laget får vi blest om laget og mer penger i skuffen. Drømmen er fortsatt cupfinale en dag, og nye 17 år i tippeligaen så her er det bare å stå på.
Årets lag har vært litt opp og ned, ikke alle nye spiller har slått til, mye tyder på at det har vært hodet som har vært litt feil skrudd på, men er nok noe å hente på ferdigheter også for selv med Nordlie på laget så ble vi valsa over av topplagene Odd, Sandefjord og bunnkolega Bryne.
På keeperplassen har vi vært godt dekket opp i år, Conny var skadet på vårsessongen, men både Fredrik og Alex er gode keepere. Alex kom litt skeivt ut ved et par småtabber p.g.a sleipt underlag i en treningskamp og sessongåpningen, men han har helt klart gode forutsettninger for å bli en god keepere. Rekkevidde, reaksjon og feltarbeid er bra. Fredrik er en habil keeper, men ingen av de to når helt opp til Conny. Connys kontrakt går ut i år og han er vel en av de som det nok blir vansklig å beholde, men som han sier i Glomdalen, det blir lettere å fortsette med Nordlie i tøylene.
Det var mye rokkeringer i forsvaret i år. Og selv klippen Ryen sleit lenge, mye fordi han måtte dekke opp for backer som sleit enda mer, men Ryen var ikke like stødig som tidligere. Årets backer i Fredrik Nilsen og Destin Makumbu fikk det aldri helt til. Destin hadde en ok kamp borte mot Notodden, Fredrik var også bedre i den kampen, men Fredrik fikk mange kamper til tross for at han helt tydelig sleit med tempoet, han kunne tackle og han scora ett par bra mål, men trenger mer tid for å prestere på dette nivået. Destin fikk ikke mange kamper etter at han viste horribelt forsvarsspill i noen treningskamper i vinter, både plassering og klareringer var langt under pari, når han kom innpå mot Notodden var det bedre og han spillte på det trygge, men ble lånt ut kort tid etter. Guiomar spillte også back en del kamper i år, hn ahadde farta, men heller ikke han var helt safe som back i alle kamper. I midten fikk Ryen selskap av Guiomar i enkelte kamper, Jonas i noen og Strømnes. Jonas er en god stopper, men hadde også enkelte dårlige kamper. Mot slutten av sessongen er han brukt som midtbaneanker og Strømnes flytta ned. Strømnes har vist seg frem som en meget bra stopper i sessongavsluttningen, mens Jonas har vært helt grei på midten.
Reddningen på backplass ble Pat og Samuellsson, begge storspilte i flere kamper og må gjerne fortsette på backplass for min del.
På midten har vi mange av våre beste spillere, men vi har nok litt mange like spillere. De fleste på midten er arbeidsjern som er gode til å sette press og demme opp for motstanderne tidlig i angrepsfasen. Ørjan, Steinar, Fremming, Jonas og Torp er spillere av denne typen. Ørjan og torp har jo også teknikk og for Ørjans del kommer det tydligst frem når han spiller på kanten. Vi mangler en sentral midtbane spiller av den gode gammle Karlsrud/Riisnæs sorten om ikke dette er Glenn Atle, men han har knapt spillt i år så det er vansklig å si. Unggutta Jahr Og Krogh Gerson er spennende og kan bli spillere av høy kaliber. Spesiellt Jahr viste seg bra frem og tok ansvar når resten av laget underpresterte tidlig i sessongen. Vi merka at Torp ble satt tilbake av kyssesyken, men han viste seg å være en viktig brikke når han kom tilbake. Men liten tvil om at Ørjan vår sessongens spiller som også prøvde å holde liv i liket når det så som mørkest ut. Fortjent at han ble kåret til årets spiller.
I angrep tok det tid før vi fant ut av formelen, Sylling hadde glemt å finsikte børsja før langt ut i sessongen. Samuellson savna innleggene fra Pelu og Digerud var ung og lovende. Først når vi fikk Brenes fra glimt begynte det å løsne og vi fikk en toppscorer som har under en halv sessong i KIL trøya. Også Tuelo brukte tid på å komme i gang, mye skada og ble prøvd i litt ulike roller før Tom plasserte ham sentralt sammen med Brenes. Da dytta også Olav inn en del fine mål. Kristofferson fikk lite spilletid, men viste seg iskald hjemme mot Notodden og putta sikkert selv om det ble tap i den kampen. Tvilsomt om vi beholder Kristofferson når han fikk så lite spilletid, han signerte vel kun kontrakt ut sessongen. Koffeld fikk vi også se lite til selv om han det ble skevet om at han var på vei tilbake, synd med prolapsen for Koffeld var en sterk og spennede spiss i de kampene han fikk før han ble skadet.
En stor takk til alle som har bidratt til at vi reddet plassen, men la oss for all del slippe å oppleve denne type spenning igjen. Hjertet har ikke godt av det, jeg vil heller kjenne en klump i halsen når Gjemselund pyntes i rødt og hvitt og gutta jubler for opprykk