KIL Supporterklubb

Kongsvinger Supporterklubb Forum
It is currently 04 May 2025, 07:26

All times are UTC + 1 hour [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 9 posts ] 
Author Message
 Post subject: Lørdagskamper
PostPosted: 02 Nov 2007, 16:29 
Trener

Ryen ønsker flere kamper på Lørdag.

http://www.glomdalen.no/kil/article3100454.ece

Personlig synes jeg det er skummelt å rokke ved et så innarbeidet klokkeslett som 18.00 på søndag. Det er ikke lenger en siden 2003 at KIL valgte å spille sine hjemmekamper på søndag fordi det passet bedre for klubben og publikum. I år har publikum nesten uteblitt fra Gjemselund, så det kan være lurt å tenke litt nytt. Kampene bør i hvertfall starte kl. 18.00 som nå.

Personlig hadde det for meg vært perfekt med lørdagskamper.

Profile  

Post subject: Re: Lørdagskamper
PostPosted: 02 Nov 2007, 20:53 
Forumlegende

Dette er et interessant og engasjerende tema. KIL kan løse problemet ved å rykke ned, 2.div. spiller jo vanligvis på lørdager...

Vel, andre forhold.

1) Alle kampene i 1.div bør gå samtidig. Det har med konkurransesituasjonen og spenningen for publikum å gjøre. Norsk Tipping bestemmer vel mye av dette. Spenningen har også med spill og penger å gjøre, og det utvannes om de ikke spiller likt i et alt vesentlige.

2) Jeg er enig med Berntsen i at lørdagskampene burde gå 18:00, men det tror jeg ikke skjer. Tror mange vil velge annen lørdagsaktivitet på det tidspunket enn kamp. Søndag 18:00 er litt annerledes som en helgeslutt.

Lørdag 16:00 er det tidligste på lørdag, men er like redd at det vil holde en del borte. Noen kommer kanskje til, men dette i seg selv gir ikke noe publikumsløft. 17:00 er et slags rimelig brukbart alternativ.
Men som sagt, 18:00 på lørdag for meg om lørdagskamper.

3) Av pengespillmessige hensyn blir det å flytte TL og 1.div til lørdag neppe holdbart. Hva slags kamper skal så gå søndag? Flytte 2.div til søndag?
Nei, søndagsbelastningen (om sådan) bør tas av toppfotballen. Norsk Tipping vil neppe godta en slik søndag.

4) KIL kan ikke ha onsdagskamper. Da måtte man ha flomlys og kunne spille 20:00. Tidligst 19:00 eller 19:30.
I 2004 hadde man i snitt 1857 på tribunen. Onsdagskampene i cupen mot topplagene Aalesund og Sandefjord trakk hhv cirka 950 og 920, sesongens 2 laveste oppmøter!!!
De startet 18:00.

5) Noe annet som går i mot 18:00 på lørdager i TL og 1.div (særlig TL) er at det sannsynligvis vil genereres mer fyll og bråk enn på samme tid på en søndagskveld – generelt sett.

Likevel, personlige preferanser

1) lørdag 18:00
2) lørdag 17:00
3) søndag 18:00
4) lørdag 16:00

Profile  

Post subject:
PostPosted: 02 Nov 2007, 21:04 
Klubbdirektør

Jeg vil ha lørdags kamper. Er litt enklere å dra på bortekamper også. Det er hvist mange i eliten også som vil ha kamper på lørdag. Men det er vel mediene som bestemmer vel.

Profile  

Post subject:
PostPosted: 02 Nov 2007, 21:13 
Grævling

Hadde vært strålende med mer lørdagskamper!

Profile  

Post subject:
PostPosted: 02 Nov 2007, 21:16 
Forumlegende

Lørdag 16.00 hadde vært perfekt! Argumenterer senere... Men både supportere og spillere hadde profittert på å ha en fridag dagen etter match.

Profile  

PostPosted: 02 Nov 2007, 21:21 
Forumlegende

ivo wrote:
5) Noe annet som går i mot 18:00 på lørdager i TL og 1.div (særlig TL) er at det sannsynligvis vil genereres mer fyll og bråk enn på samme tid på en søndagskveld – generelt sett.

Eller vil dette generere flere folk og betydelig bedre stemning på stadion? For en genial måte å starte vorspiel!

De aller fleste av oss nyter alkohol og ikke misbruker det. Tullinger som hadde laget evt bråk hadde blitt kasta ut uansett. Jeg har såpass tiltro til enkeltindividet at det neppe hadde vært noe problem med denne tiden altså lørdag ettermiddag/kveld.

I Danmark, Nederland og en del andre vestlige land har man sågar salg av øl på stadion. Kjærkomne kroner itl klubbkassene. Ved å legge kampene til lørdag og la klubbene få selge øl ville man fått den optimale kulturopplevelse.

Altså, hvorfor skal alkohol være noe problem på fotballkamp når det ikke er det på rockekonserter eller i operaen.

Lørdagskamper med alkoholsalg ville trolig vært noe av det smarteste toppfotballen kunne innført rent kommersielt!

Profile  

Post subject:
PostPosted: 02 Nov 2007, 22:45 
Forumlegende

Det er greitt å forstå spillere. Men har man valgt et underholdningsyrke hvor penger er like viktig som selve sporten - fordi fotballen kun kan overleve slik den er i dag grunnet pengene - så kan ikke arbeidtid og forhold sammenliknes med butikansatte, helsearbeidere, rørleggere etc.

Derfor vil fotballkamper bli ønsket spilt når pengene vil det.
Ingen har ennå - av lørdagstilhengere - sagt hvilke kamper som skal spilles søndag om TL+1.div. går lørdag. Pengespillene er noe helt annet i dag enn for 20 å siden!

Dette har jo vært oppe før og pengene har villet ha dagens opplegg. Akkurat det vil nok ikke pengene uten grunn! Pengene er ikke den enkelte klubbs salg og inntekter på kampdagen, men langt mer og sterkere.

Lørdag 18 eller søndag 18. Man skal jo gjøre annet også - subjektivt.

Profile  

Post subject:
PostPosted: 03 Nov 2007, 00:23 
Forumlegende

Personlig får jeg med meg fler kamper om de går på Søndag enn om de går på Lørdager så jeg stemmer på fortsatt Søndagskamper, men med mulighet for å supplere med midtuke kamper.

Syns også at alle kampene i en serierunde bør gå på samme tidspunkt.

Profile  

PostPosted: 03 Nov 2007, 10:06 
Forumlegende

Karlsen wrote:
ivo wrote:

Eller vil dette generere flere folk og betydelig bedre stemning på stadion? For en genial måte å starte vorspiel!

De aller fleste av oss nyter alkohol og ikke misbruker det. Tullinger som hadde laget evt bråk hadde blitt kasta ut uansett. Jeg har såpass tiltro til enkeltindividet at det neppe hadde vært noe problem med denne tiden altså lørdag ettermiddag/kveld.

I Danmark, Nederland og en del andre vestlige land har man sågar salg av øl på stadion. Kjærkomne kroner itl klubbkassene. Ved å legge kampene til lørdag og la klubbene få selge øl ville man fått den optimale kulturopplevelse.

Altså, hvorfor skal alkohol være noe problem på fotballkamp når det ikke er det på rockekonserter eller i operaen.

Lørdagskamper med alkoholsalg ville trolig vært noe av det smarteste toppfotballen kunne innført rent kommersielt!

Man kan vel ikke akkurat sammenlikne med opera eller rockekonsert. Ikke så ofte man har vakter og politi på opera i utgangspunktet. På diverse konserter er det jo heller ikke en slags massesuggesjon "dem vs oss", slik det er på fotball med mye publikum. Vi ser jo fra Europa halvfulle gærninger i forbindelse med kamper - titt og ofte. Selvsagt er individets frihet og selvansvar i høysetet, men grunnet konsekvenser går det ikke alltid an i slike sammenhenger.

Folk må gjerne drikke hvor mye de vil for meg også i slike sammenhenger, men la da straffene for skader de påfører uskyldige / pluss hærverk være dobbelt opp og ikke bruke påvirket av alkohol som en formildende og unnskyldende faktor.

Det er ikke uventet at når alt granskes i hjerter og nyrer er hovedargumentet for lørdagskamper å la den være en overgang til festing etterpå. Kanskje er det slik blant spillere også?

Jeg ser for meg sytingen her inne om det skulle bli lørdagskamper 16 og det likevel ikke skulle bli no mer publikum, kanskje endog mindre (sier om før enkelte tror de har et poeng her om et ble motsatt...). Argumentene vil lyde som

- nå må folk våkne...
- nå må handelsstanden gjøre noe mer slik at kombinasjonen...
- skjønner ikke at folk ikke...

Samtidig er jeg redd at 18 blir for sent også for mange.

Jeg savner ennå svar på om TL+1.div skulle spille lørdag (slik svarene kunne tyde på at de ville), hvilke kamper pengespillene skulle ha på søndager. Tvangsflytte 2.div og 3.div... For de høer jo ikke (syrlig sagt) til de kondisjonerte....
Det finnes sikkert muligheter, men sammen med halleluja-ropene bør konsekvensanalyse forelegges.

Personlig skal vi få til lørdag 16 (selvsagt er jeg egoist og må velge), men kamp 18 hadde faktisk vært en fin avrunding på en interessant dag...

Blir litt spennende å si hva som skjer eller om noe skjer...

Kanskje like godt å gi blaffen i hele greia...og se fram til KIL i TL i 2009 og abonnement på tv-kanalene?

Selvsagt er det mange momenter for både det ene og det andre. Derfor dras over tid alt mot kompromisser (og politisk samles folk i et sentrum / utvidet sentrum for å unngå ytterlighetene).

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 9 posts ] 

All times are UTC + 1 hour [ DST ]