KIL Supporterklubb

Kongsvinger Supporterklubb Forum
It is currently 03 May 2025, 16:12

All times are UTC + 1 hour [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 16 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Author Message
 Post subject: KIL trenger folk
PostPosted: 02 May 2007, 15:07 
Trener

http://www.kil.no/nyheter/vis.php?ny=1&id=605

Profile  

Post subject:
PostPosted: 02 May 2007, 15:11 
Klubbdirektør

Hmm... kanskje jeg skal bli juniortrenern ;)

Profile  

Post subject:
PostPosted: 02 May 2007, 22:43 
Trener

Har du nok utdannelse da? Håper de ikke tar inn hvem som helst, men faktisk en med ok utdannelse( C-kurs eller bedre.. )

Profile  

Post subject:
PostPosted: 02 May 2007, 22:51 
Klubbdirektør

Det var vel ikke akkurat helt seriøst.... Jeg er jo juniorspiller selv!

Dog, selv om de sikkert ikke slipper til hvem som helst, så håper jeg at det kommer til en skikkelig god trener slik at den yngre garden får god nok oppfølging, for den har rett og slett ikke vært bra nok de siste sesongene, da bare **** ******* ******** og langtidsskadede og muligens fotballinvalide Ragnar Koffeld har etablert seg på førstelaget.

Profile  

Post subject:
PostPosted: 03 May 2007, 14:41 
Trener

Ja, helt enig, men for å lokke til seg de beste trenerne må man friste med økonomi også.. Vet ikke om dette er en lønnet stilling, men det bør det være, i og med at det er en ganske krevende og ansvarsfull jobb.. Håper de kan få tak i et ungt, lokalt trenertalent som kan lære masse i denne jobben!!( som også får ansvar slik at han/hun ikke bare blir saftblander og ballhenter)

Profile  

Post subject:
PostPosted: 03 May 2007, 16:07 
Forumlegende

Sigurd wrote:
Ja, helt enig, men for å lokke til seg de beste trenerne må man friste med økonomi også.. Vet ikke om dette er en lønnet stilling, men det bør det være, i og med at det er en ganske krevende og ansvarsfull jobb.. Håper de kan få tak i et ungt, lokalt trenertalent som kan lære masse i denne jobben!!( som også får ansvar slik at han/hun ikke bare blir saftblander og ballhenter)

Enig. Men samtidig er unge lokale talenter mangelvare i "KIL systemet" ettersom hverken Toppfotballen eller breddefotballen kjører tilstrekkelig med opplæring og utvikling av sine trenere. I KIL Fotbell foreligger det for eksempel ingen utviklingsplan for trenere. Og det er synd, det e rlike viktig å skolere lokale trenere som spillere.

Når det er sagt, jeg har med nytt styre i KIL Fotball STOR tiltro en bedring på dette, det jeg beskriver er sånn det har vært fram til nå.

Men pr i dag er det veldig trolig at KIL Toppfotball må ut av distriktet for å hente jr trener.

Profile  

Post subject:
PostPosted: 03 May 2007, 17:02 
Trener

Ikke værre enn at man plukker seg ut et visst ungt talent. Gir han eller henne B-kurs og deretter C-kurs..(mot at han/hun signerer en kontrakt som binder rette vedkommende til klubben i et par år..)

Det er en modell som har fungert i andre klubber.. Et annet råd for trenerutvikling kan være å arrangere trenerforum et par ganger i måneden. Der kan man f.eks invitere Berntsen til å forklare 4-3-3 systemet, la han vise en øvelse for 2mot1 spill e.l.

Har vært med på slike trenerforum i en klubb jeg var ansatt i i Oslo og det var spennende.. Man kan og utveksle treningserfaringer og komme frem til en felles sportslig målsetning, avtale hospitering( noe jeg tror er veldig viktig mtp spillerutvikling)

Det beste er kanskje å ha eksterne trenere(f.eks utlyse stillingene gjennom deltidsjobb.no eller andre liknende portaler..) Tror KIL Fotball trenger et løft for å utvikle nye, gode spillere og trenere. All ros til foreldre som trener, men ikke alltid det er den beste løsningen.

Med en ekstern trener får man også mer rettferdighet også for spillerne, og "trenersønnen" slipper å få urettferdige bemerkninger mot seg..

Profile  

Post subject:
PostPosted: 03 May 2007, 21:09 
Forumlegende

Et par av de tinga du nevner Sigurd er KIL Fotball heldigvis i gang med.

Ikke minst vil dem ha bort "Pappatrenern" fra 11er fotballen. Han kan gjerne være med som assistent og hjelpe til rundt et lag, men på sikt er man intresserte i å ha uavhengige trenere på alle 11er lagene. Man er allerede i gang faktisk, tre lag i 11er systemet har nå trenere som ikke har nære familiære bånd til de som spiller.

Unge talenter bør få tilbud om trenerkurs ja. Nå rekrutterer man mange dommere fra ungdommen, men kan ikke skjønne annet enn at det er mye morsommere å være trener, så ungdommen må lokkes med på det. Der også er KIL fotball såvidt i gang.

Trenerforum er noe som kommer til å bli utvikla. Dette kommer. Nytt styre og ny giv i KIL Fotball nå. I mitt 3. år i systemet er jeg veldig positiv til det som skjer.

Litt input fra for eksempel Thomas Berntsen er noe jeg også har savnet. Kanontrenere som kommer og demonstrerer øvelser og gir input vil være en sterk motivasjonsfaktor.

Her inne henger det mange fotballinteresserte. For pokker folkens, meld dere opp som trenere i KIL Fotball! Det er dritartig og lærerikt, og man får drive med det man lever og ånder for, fotball! OBS: Dommerne har virkelig blitt strenge på impulsive følelsesutbrudd så her må man innimellom fortrenge supportern!:P

Profile  

Post subject:
PostPosted: 03 May 2007, 22:28 
Trener

Noen ganger kan det jo være sunt med en "pappatrener" også, er jo bla faren til Koffeldgutta som har flaska dem opp. PÅ det laget spilte også Udnæseth, Gerrardsen, Lindstad, mfl.. Så det er kanskje unntaket som bekrefter regelen? Uansett er det viktig med engasjerte trenere som tør å si til gutta at det er utviklingen og ikke resultatene som er viktigst når man spiller smågutt og guttefotball. Personlig mener jeg at det er mye viktigere at hver spiller tør å prøve ting i kamp, enn å vinne 10-0.. Men det er kanskje en annen debatt som hører til i en annen tråd..

Tilbake til temaet, så håper jeg den nye satsingen til KIL Fotball bærer frukter, og om det trengs flere tips kan jeg med en gang si at ingen lærer bort soneforsvar bedre enn Tore Sværk..

Profile  

Post subject:
PostPosted: 03 May 2007, 23:03 
Klubbdirektør

Koffeld er absolutt unntaket ja, han har bl.a flere trenerkurs...
En mann for KIL hadde vært Arnfinn Engerbakk, han er nå trener for FUVO.

Profile  

Post subject:
PostPosted: 04 May 2007, 07:30 
Klubbdirektør

1892 wrote:

Feil! Engerbakk er trener for Raumnes & Årnes

Never red - Alltid rød!
-------
http://www.haga-if.no

Profile  

Post subject:
PostPosted: 04 May 2007, 08:19 
Forumlegende

1892 wrote:

Og det er absolutt mange gode trenere som er fedre ja. En ting til med fedre er at de gjerne forsvinner når deres respektive sønner/døtre er ferdig i breddefotballen. Forståelig nok. Mens noen er mer "nerder" og blir i systemet eller tar oppdrag i systemet selv om man ikke har familiære bånd. Særlig disse sistnevnte, som er trenere i sjela, bør satses på for deres engasjement avhenger ikke av om dattera eller sønnen er i systemet. Vi har noen sånne i systemet nå som ikke trener sine egne, rutinerte ringrever som Lein og Sværk. Sånn erfaring og kompetanse er svært viktig å ivareta.

Arnfinn Engerbakk ja..hva i huleste gjør han i Nes?? Her burde både Toppfotballen og breddefotballen vært på hugget og slått kloa i han! Også andre eks toppspillere fra KIL burde man kanskje jobba for å få på plass?

Profile  

Post subject:
PostPosted: 04 May 2007, 09:54 
Trener

Hva med noen av de unge håpefulle fra NTG? Tror de kunne vært gode trenere for unge småguttspillere, både som forbilder og som fotballfaglige rollemodeller.. Uansett en spennende debatt, men man må ikke sette som eneste forutsetning at man har vært toppspiller/KIL spiller for å bli en god trener.. (f.eks. Tom Nordlie, Petter Myhre, Tørum.. )

Profile  

Post subject:
PostPosted: 04 May 2007, 10:24 
Forumlegende

Korrekt Sigurd. Derfor synes jeg det er viktig å ta imot "alle som vil" bli trener uavhengig av tidligere erfaring. Når man først melder seg til tjeneste som trener har man såpass interesse for sporten at man naturlig nok også har kunnskaper om den. Så får man heller skolere nye trenere med B-krus, og satse på videreutdanning på dem som både er ambisiøse og viser at dem duger.

Profile  

Post subject:
PostPosted: 04 May 2007, 10:50 
Trener

Samt at KIL Fotball tør å satse på spillerutvikling og gir trenerne tid til å jobbe! Det er ikke bare resulater eller fravær av disse som indikerer en treners dyktighet. Går mye på hvilken filosofi han har, hvordan den formidles og hvilke tanker treneren har med tanke på spillerutvikling.. De fleste trenerne klarer å vinne kamper med et godt mannskap, men den dagen motgangen kommer, ser man hvilke trenere det er verdt å satse på..

( Tar gjerne en debatt om topping/ ikke topping av lag i ung alder, men da i en annen tråd??)

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 16 posts ]  Go to page 1, 2  Next

All times are UTC + 1 hour [ DST ]