Etter å ha kikket litt på alle lagene i serie A sitter jeg igjen med noe av det samme inntrykket som Lars Tjernås:
(
http://www.moss-dagblad.no/mfk-magasine ... 676081.ece)
Ikke nødvendigvis at det blir tidenes beste 1. div, men at det blir en av de jevneste, ingen lag peker seg klart ut som en av seriefavorittene og kun 2-3 lag peker seg ut som klare bunnlag. Jeg tror derfor KIL kan ta alt fra 12 til 2.plass.
Nå er tabelltipping en risikosport og jeg har ikke gjort det særlig bra i denne sporten tidligere, men har levert inn tips i VG og Aftenpostens konkurannser om noen vil se mitt tips.
En generell vurdering av de ulike lagene uten å gi eksakt tabell posisjon:
(Har brukt Vi menn, Fotballmagasinet og div. nettsider for å vurdere lagene)
Molde:
Det er ingen automatikk i at de lagene som kommer ned fra tippeligaen skal gå rett opp igjen, og i år tror jeg ikke det skjer. Molde har en ganske tynn stall og er svekket fra i fjor, men de har jevnt gode spillere i alle lagdeler, usikker på hva treneren har prestert tidligere. Havner på øverste halvdel av tabellen, men ikke garantert opprykk.
Ham-Kam
Har vel på papiret en av de bedre mannskapene i avdelingen, Arne Erlandsen, Vegard Skogheim og Lars Tjernås er vel alle trenere som vet hvordan man skal få et lag til å vise resultater. Selv om nok ikke så mange her inne liker det så tror jeg Ham Kam fort havner blant topp 3 dersom de ikke undervurderer divisjonen og leker store kærer som har mye penger mellom hendene. Havner helt sikkert blant topp 5.
Bodø Glimt:
Mye rot og uro i Glimt i fjor, nå har ting roet seg litt, de har et solid mannskap og kan fort stikke av med en av de to opprykksplassene. Viktig at angrepsrekka finner formen og at Runar Berg fortsatt henger med.
Sogndal:
Saftkokerene er spådd av mange å gjøre det sterkt i år, de havna på plassen før KIL i fjor og i år har vi spillt 0-0 mot de i to treningskamper. Første gang mot et juniorpreget lag, tror likevel at Sogndal ikke har det som skal til for å havne helt i toppen men havner nok mellom 4-8 plass.
Hønefoss:
Har stor tro på seg selv og har vært nesten like ivrige som KIL på overgangsmarkedet. De banket oss på La Manga, og har kapret Byfuglien og Wibe. Hønefoss er en av outsiderene i år og kan fort havne i toppen om de får klaff.
Bryne:
Gammel traver i 1. div som alltid er med å kjempe i toppen. Etter min mening har de styrket stallen og de havnet på 3. plass i fjor, havner blant topp 4 i år også.
Haugesund:
Er vurdert høyt av Vi Menn og har gjort det veldig bra i årets treningskamper, men kan ikke se at de har en av de sterkeste stallene og må få full klaff for å havne på øverste halvdel. Havner nok mellom 8-12 plass.
Moss:
Moss har vært ganske aktive på overgangsmarkedet, men har også mista mange profiler. Har vist sterke resultater i treningskampene og har divisjonens beste keeperpar i Holtan og Eriksen. Eriksen kommer nok til å fortsette å utvikle seg med Holtan som coach. Tror Moss havner høyt, men er alltid et usikkert kort så jeg blir ikke overrasket om de sliter heller.
Notodden:
Nyopprykket lag som aldri før har spilt på dette nivået. Vet lite om dem annet enn at de har godt med penger, og det hadde jo også Godset i fjor.
Tror ikke de gjør det like bra som naboklubben fra Drammen gjorde i fjor, men havner nok rundt midten 6-10 plass.
Skeid:
Sa, sa, sa så er Skeid tilbake. Har nik en for tynn stall til å utmerke seg, har fått en brukbar keeper fra Eidsvold Turn, men ellers ikke de helt store kuppene på overgangsmarkedet. Kommer til å slite for å klare seg, men havner nok rett over streken.
KIL:
Vi Menn tipper 12, xvinger tipper nedrykk. Greit nok at med så mye nytt i stallen og på trenerbenken så kan hva som helst skje, men vi er best når ingen andre har tro på oss og vi har gjort det meget bra på overgangsmarkedet. Vi har også mistet en del spillere, men kun Per Wernere Rønning som vil være et dypt savt. Det at Ørjan og Pelu signerte kontrakt med klubben kommer til å vise seg som et scoop. Vi er nok for dårlig til å gå av med seieren i Serie A, men vi har troppen til å gjøre det bra om vi får flyt, men uteblir flyten er ikke veien lang ned til streken i denne avdelingen. Havner mellom 2 og 8 plass.
Mandalskameratene:
Nyopprykket, men kun 2 sessonger siden de var oppe sist. Har ikke den sterkeste stallen, og er nok blant de som kommer til å kjempe i bunnen. 10-14 plass.
Sparta:
Er klart svekket fra i fjor, og fremstår som en klar nedrykkskandidat. I år må vi ta mer poeng fra Sparta. Tipper de havner mellom 12 og 14.
Raufoss:
Også nyopprykket, men jeg tror de havner noe høyere opp en de andre lagene som er nye i år. Har gjort det bedre enn oss i treningskampene, men medaljene deles ut i November. Havner mellom 8 og 12.
Tromsdalen:
Rykker ned i år, de er svekket fra i fjor og klarte seg med et nødskrik da. Havner på 14 plass. Og det skal jeg tørre å sette penger på.
Løv Ham:
Har gjort det klart dårligst i årets treningskamper og er heller ikke blant vinnerene på overgangsmarkedet. Hadde en bra start på sessongen i fjor, men havnet til slutt på 11. plass. Tipper de klarer seg i år også, men mellom 10-12 plass.