KIL Supporterklubb

Kongsvinger Supporterklubb Forum
It is currently 03 May 2025, 16:12

All times are UTC + 1 hour [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 19 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Author Message
 Post subject: Opprykkshåpet styrkes
PostPosted: 09 Mar 2007, 09:23 
Forumlegende

http://www.fxt.no/tippeligaen/article926475.ece

Da er det bare å posisjonere seg. Opprykk i 09 vil jo også markere at det var ti år siden vi rykket ned fra Tippeligaen! (Faen å tida flyr!!)

Jeg skal ikke protestere om vi klarer det i år. Men vi bør klare det i år eller neste år.

Profile  

PostPosted: 09 Mar 2007, 14:11 
Forumlegende

Karlsen wrote:
http://www.fxt.no/tippeligaen/article926475.ece

Da er det bare å posisjonere seg. Opprykk i 09 vil jo også markere at det var ti år siden vi rykket ned fra Tippeligaen! (Faen å tida flyr!!)

Jeg skal ikke protestere om vi klarer det i år. Men vi bør klare det i år eller neste år.

Det er klart en fordel for oss at tippeligaen utvides med to lag, så da håper jeg man legger handling bak ordene om at vi skal opp innen 2009 og får forbedret stadion og spisset stallen til å ha noe i eliteserien å gjøre.

Profile  

Post subject:
PostPosted: 09 Mar 2007, 14:20 
Klubbdirektør

Gode nyheter dette! Synes også at tippeligaen er mer enn moden nok for en utvidelse. Lag som start, stabæk, sandefjord og ålesund har vist de siste sesongene at gapet mellom de beste i førstedivisjon og lagene i tippeligaen ikke er like stort som det har pleid å være.

Men skal KIL ha noen realistiske forutsetninger om opprykk neste sesong er de avhengige av gode sportslige og økonomiske resultater denne sesongen slik at de i det hele tatt har muligheten til å gå for en slik satsning i 2008.

Gleder meg til 2009!

Profile  

Post subject:
PostPosted: 09 Mar 2007, 17:21 
Forumlegende

På tide med 16 lag.
Men ikke nødvendigvis så mye lettere på kort sikt....for hvordan blir systemet??????????

1. ingen rykker ned i 2008.
2 lag rykker opp og 3.lag spiller kval mot siste i TL.
eller kvalikken kuttes og 2 opp.

2. deretter rykker kun 2 ned hvert år, og bare 2 opp. ikke noe kval.

3. fom. 2009 rykker kun 1 lag ned og 1 opp. eventuelt spiller nr 15 kval mot nr 2.

hvem vet?
sånn sett er det mange lag som satser og ser muligeten. sportslig behøver det slettes ikke bli lettere.

Molde og Hamkam går opp igjen. I alle fall ett av dem. Ned Aalesund og Sandefjord / Odd. Dermed er 2008 like vanskelig som før om bare 2 går opp og eventuell kval i 2008 (ingen ned og alt 2 eller 3 videre)

Profile  

Post subject:
PostPosted: 09 Mar 2007, 18:07 
Klubbdirektør

Ser på muligheten om at ingen rykker ned i 2008 som veldig lite sannsynlig.

Profile  

Post subject:
PostPosted: 09 Mar 2007, 18:09 
Forumlegende

Noen som husker hvordan de løste dette da de utvidet fra 12 til 14 lag?

Profile  

Post subject:
PostPosted: 09 Mar 2007, 18:13 
Klubbdirektør

Uten at jeg har sjekket dette noe nærmere nå, så mener jeg det var 4 lag som rykket opp.

Profile  

Post subject:
PostPosted: 09 Mar 2007, 22:37 
Forumlegende

Rød Jævel wrote:
Ser på muligheten om at ingen rykker ned i 2008 som veldig lite sannsynlig.

Enig, men man vet aldri hva de som har makta bestemmer seg for.
Tror man tenker forskjellig mot da man utvidet fra 12-14 lag.
Dessuten lytter man nok mye til TL-lagene i en slik sammenheng.
Tidene har forandret seg.

Svenskene skal utvide og mener at ingen skal rykke ned i overgangsåret........eller har jeg drømt det?......men mener å ha lest at det var et forslag.

Profile  

Post subject:
PostPosted: 09 Mar 2007, 23:38 
Saftblander

Med tanke på de strenge reglene NFF har for stadion og andre fasiliteter rundt klubben så bør et opprykk ikke skje før i 2009. Selvfølgelig vil jeg at Vinger rykker opp i år, men Vinger har dessverre er for dårlig annlegg til å holde tippeliga nivå. Da man bygger ut Gjemselund så for guds skyld fjern den STYGGE løpebana, den har ikke noe der å gjøre. Selv om Kongsvinger kommune eier Gjemselund så bør man klare å lage en løpebane et annet sted. Hvis ikke kommunen/lokale investorer hjelper til kommer Vinger til å bli en klubb som kjemper i 1 divisjon eller 2 divisjon. Forskjellen på de mindre og store klubbene har blitt mye større nå dessverre, så får håpe at man kan få litt hjelp av investorer som kan bla opp lommeboka litt. Når HamKam klarer å bygge en ny stadion som kommer til å koste over 200millioner så bør man kunne klare å få til noe på Kongsvinger også, selv om Hamar-regionen er mye større.

Profile  

Post subject:
PostPosted: 10 Mar 2007, 00:07 
Klubbdirektør

Keano wrote:
Med tanke på de strenge reglene NFF har for stadion og andre fasiliteter rundt klubben så bør et opprykk ikke skje før i 2009. Selvfølgelig vil jeg at Vinger rykker opp i år, men Vinger har dessverre er for dårlig annlegg til å holde tippeliga nivå. Da man bygger ut Gjemselund så for guds skyld fjern den STYGGE løpebana, den har ikke noe der å gjøre. Selv om Kongsvinger kommune eier Gjemselund så bør man klare å lage en løpebane et annet sted. Hvis ikke kommunen/lokale investorer hjelper til kommer Vinger til å bli en klubb som kjemper i 1 divisjon eller 2 divisjon. Forskjellen på de mindre og store klubbene har blitt mye større nå dessverre, så får håpe at man kan få litt hjelp av investorer som kan bla opp lommeboka litt. Når HamKam klarer å bygge en ny stadion som kommer til å koste over 200millioner så bør man kunne klare å få til noe på Kongsvinger også, selv om Hamar-regionen er mye større.

Du får følge med litt da vet du, det er planer for ny stadio i nær fremtid.....

Profile  

Post subject:
PostPosted: 10 Mar 2007, 00:35 
Klubbdirektør

Planene er der, og har forsåvidt vært der lenge, men er jo ikke noen som helst konkrete planer enda. Jeg tror et opprykk vil funke som et tupp i ræva til de som sitter med makta i forhold til ombygging av Gjemselund. Da har de jo ikke noe valg lenger.

Profile  

Post subject:
PostPosted: 10 Mar 2007, 09:08 
Saftblander

Jada-jada wrote:
Du får følge med litt da vet du, det er planer for ny stadio i nær fremtid.....

Jeg vet da vel det da!
Du får lese hva jeg skriver bedre, det er fortsatt ikke no konkret som har blitt lagt frem!

Profile  

Post subject:
PostPosted: 10 Mar 2007, 15:07 
Reserve

Skal virkelig fylkeskommunens anlegg på hamar koste over 200 millioner kroner?

Profile  

Post subject:
PostPosted: 10 Mar 2007, 15:41 
Forumlegende

Her er svenskeløsningen fom. 2008, fra 14 til 16 lag.

http://www.aftonbladet.se/vss/telegram/ ... __,00.html

I 2007 rykker 1 lag ned og 3 opp. det er vel neppe usannsynlig at NFF kopierer svenskene. Dermed KAN dette fort bli modellen i 2008.
Det eneste som i Sverige gjør det lettere å rykke opp, er at nummer 3
slipper kvalikk, noe som utgår det året 3 går opp.

Kopierer man dette er det jo noe lettere, men per i dag langt nok fram.

Profile  

Post subject:
PostPosted: 11 Mar 2007, 02:39 
Reserve

Jeg synes den svenske modellen høres fornuftig ut. Man skal både ta hensyn til at det også i 2008-sesongen skal være en reell mulighet for nedrykk, samtidig som man må ta hensyn til nivået på Tippeligaen i 2009. Erfaringene fra kvalifiseringsmatcher det siste tiåret tyder på at laget som ender på 12. plass i Tippeligaen er tildels vesentlig bedre enn laget som ender på 3. plass i 1. divisjon.

Når det gjelder utvidelsen av ligaen fra 12 til 14 lag, skjedde dette ved at kun to lag (Sogndal, Strømsgodset) rykked ned i 1994, og ingen lag spilte kvalifsering. På den tiden var det to avdelinger i 1. divisjon, og istedetfor at "runner-up" spilte kvalifisering mot den andre runner up og laget som endte tredje sist i Tippeligaen (som var vanlig praksis), rykket de direkte opp.

Jeg kan vanskelig se NFF gå for fire lag opp ved en utvidelse av Tippeligaen. Odds 10-1 mot Bryne er et rimelig godt argument imot. Et bedre alternativ til svenske-løsningen vil være at 2 lag rykker opp, og 1 lag rykker ned. Lag 13. i Tippeligaen (eventuelt også lag 12) møter lag 3 og 4 i Adeccoligaen for en kvalifiseringsrunde.

Jeg er veldig positiv til en utvidelse til 16 lag i vår øvre divisjon, men et nesten like viktig forslag er jo dette med færre lag som rykker ned fra Adecco. Nå går 4 lag ned - 25% - og dette er ekstremt høyt. Vi ser jo hvert eneste år at nær halvparten av lagene i Adeccoligaen er involvert når man går inn i oktober, og med tanke på at 2. divisjon er den mørke skyggedal i norsk fotball får dette stor betydning for fotballen. Kortsiktige spillekjøp. nedprioritering av talenter, frykt for å eksperimenteringer og investeringer i spillemessig utvikling som gir avkastning først på sikt er resultatene.

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 19 posts ]  Go to page 1, 2  Next

All times are UTC + 1 hour [ DST ]