KIL Supporterklubb

Kongsvinger Supporterklubb Forum
It is currently 03 May 2025, 00:50

All times are UTC + 1 hour [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 30 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Author Message
PostPosted: 15 Aug 2006, 15:08 
Kaptein

Man skal være forsiktige med å kritisere. Men jeg har mine tvil til om KIL-ledelsen gjør en god nok jobb i jakten på en ny spiss. Først glapp Olav Tuelo Johansen til Bodø/Glimt, så forsvant Per Cederquist til Raufoss (vet ikke hvor aktuell han var, men jeg vil tro at Ludde tipse oss om han), deretter får Moss napp hos Ben Wright og nå velger Dylan McAllister Sarpsborg (Hvis det stemmer... Men det var en kamerat av meg som hadde lest dette i dag)! Hvorfor er det bare vi som ikke klarer å hente en ny spiss?? Til og med Hødd (Heiaas) og MS (Sørum) har klart å hente spisser som putter. Dette er for dårlig av KIL!!!

Last edited by KIL4ever on 15 Aug 2006, 15:12, edited 1 time in total.

Profile  

Post subject:
PostPosted: 15 Aug 2006, 15:11 
Forumlegende

Tror svaret på denne er ganske enkel, er vel ingen som gjør noe direkte feil her, men KIL som klubb har hverken økonomiske ressurser eller andre attraktive lokkemidler som kan få spillere som er ønsket av mange klubber til å velge KIL.

Profile  

Post subject:
PostPosted: 15 Aug 2006, 15:13 
Kaptein

mikeb wrote:
Tror svaret på denne er ganske enkel, er vel ingen som gjør noe direkte feil her, men KIL som klubb har hverken økonomiske ressurser eller andre attraktive lokkemidler som kan få spillere som er ønsket av mange klubber til å velge KIL.

Tror du Sarpsborg, Hødd, MS eller for den saks skyld Raufoss har så mye mer midler enn oss? Nei, nå synes jeg det er på tide vi henger halen på grisen og får plassert ansvaret et sted!

Profile  

Post subject:
PostPosted: 15 Aug 2006, 15:21 
Kaptein

Tror nok som MikeB sier at økonomien er det som er det avgjørende. Vi har kanskje ikke mye mindre midler enn Raufoss, MS osv., men jeg tror ledelsen i KIL er for gjerrige med penga. Så det er nok en blanding av økonomi og dårlig ledelse...

Profile  

Post subject:
PostPosted: 15 Aug 2006, 15:23 
Grævling

Jo.....jeg tror faktisk både Hødd, Raufoss og Sparta har mer penger å banke i bordet for en kortsiktig løsning....dessverre :-(

MS klarer vi nok å utkonkurrere i kroner og øre, men de har en fordel av å være lokalisert i hovedstaden....er nok en del yngre talenter med slekt og venner i byen som heller velger å bli værende i hovedstaden, og ikke gidder å bruke det som kreves av tid for å ragge opp og ned til Vinger!

Profile  

Post subject:
PostPosted: 15 Aug 2006, 16:23 
Forumlegende

Et raskt søk på nettet viser at Tromsdalen, Manglerud Star, Pors og Løv Ham har mindre budsjett enn KIL i år.
Raufoss har også mindre, deres budsjett ligger på rundt 6 mill.

Men husk at budsjett tallene er satt opp før sessongen og man er nødt til å styre etter hvordan inntektene stemmer overens med budsjettet. Regner med at KIL har budsjetert med mer enn 1000 personer i snitt pr. kamp i år og dermed må de gjøre tilpassninger for å nå budsjettet enten ved å øke inntekter eller redusere kostnader.

Budsjettene i de klubbene du nevnte i ditt første innlegg er følgende (har funnet tallene i diverse nettaviser, nettsider for klubbene og supporter forum)

KIL: 7,0 mill
Bodø Glimt: 33 mill
Moss: 19 mill
Hødd: 8,5 mill
Manglerud Star: 5,0 mill
Sparta 9,5 mill
Raufoss: rundt 6 mill

Raufoss spiller i 2.div og har sannsyneligvis lavere utgiftsnivå enn KIL så de burde ha noe mer å rutte med.

Av de klubbene som har lavere budsjett enn oss så ligger alle lengre ned på tabellen, men det er også fler klubber som har høyere budsjett som ligger lavere enn oss på tabellen, så dette viser jo egentlig at klubben klarer å forvalte ressursene godt og har ett edrulig forhold til økonomi. Skogheim sa vel også tidligere i år at strategien når man henter nye spillere er primært å hente spillere man ikke behøver å betale overgangssummer for, men Pelu var unntak her da man mente at han umiddelbart ville styrke laget.

Så jeg ser egentlig ikke noen grunn til å kappe hodet av ledelsen med bakgrunn i økonomistyring, når det gjelder sportslig satsing så har man også lært leksa at man ikke bør kjøpe seg til fant. Nye spillere er ingen garanti for høyere inntekter, så dyre spillerkjøp bør ikke komme før man har fått bedre inntektsgrunnlag i klubben.

Derimot er jeg for en større satsing på fasiliteter og andre tiltak som kan skaffe klubben alternative inntektskilder, men kun hvis det gjøres med bakgrunn i ett gjennomtenkt prosjekt gjerne i samarbeid med lokale næringsliv interesser a la det vi ser i Fredrikstad om dagen. Før vi kommer frem til tilsvarende løsninger i Kongsvinger må man belage seg på å fortsette med den strategien man har ført til nå og det viser jo at det også bidrar til gode resultater, selv om man selvfølgelig kan bli bedre.

Kongsvinger har i alle år vært og er fortsatt beviset på at man kan oppnå sportslig suksess med relativt små midler og jeg syns man skal holde fast ved dette siden det ikke umiddelbart ser ut som om klubben kommer i samme situasjon som God$et.

Men områder klubben nok bør satse mer på for å få bedre inntekstpotensiale er nok spillerutvikling av unge spillere for å selge videre til større klubber til en god pris, men dette diskuterer vi jo i en annen tråd.

Profile  

Post subject:
PostPosted: 15 Aug 2006, 16:32 
Klubbdirektør

Manglerud har mellom 250-500 tilskuere Hødd har rundt 1000 stk og Raufoss har rundt 600 stk på hjemmekampene sine. Så dem tjener ikke all verden på tilskuerne sine.

Profile  

Post subject:
PostPosted: 15 Aug 2006, 16:42 
Kaptein

Men faan, ble det ikke sagt at det skulle brukes penger på en spiller etter salget av Espen. Han gikk jo for 1,5 mill...

Profile  

Post subject:
PostPosted: 15 Aug 2006, 16:48 
Grævling

Den siste halvmillen må de vel vente på til gutten har fått ett visst antall kamper. Ikke sikker på antallet, men han må vel komme seg inn på et par kamper til tror jeg!

Blir han sittende på benken ut året så håper jeg han seriøst vurderer en tilbakekomst til Vinger gitt......savnet Espen i år :-(

Ellers så er det vel muligens andre sviktende inntekter som fører til at pengene etter Nystuen ikke har blitt slengt ut på nye gubber. Kunne vi bare fått dobblet tilskuerantallet på Gjemselund :-(

Profile  

Post subject:
PostPosted: 15 Aug 2006, 16:52 
Klubbdirektør

Jo dem skulle det. Men de penga er nok borte regner jeg med. Jeg tror ikke ledelsen har de rette personene til å finne riktig spillere. Se på svenskene, har jo spillere fra omtrent hele verden. Å gode er dem også. Bare å kikke på hvem som er toppscorere der. Ser ut som om det er bedre å bruke penger på lokale spillere som aldri blir noen ting. Mange eksempler på det i Kil.

Profile  

Post subject:
PostPosted: 15 Aug 2006, 20:09 
Klubbdirektør

Sikker på at vi gjør noe feil da. Har hørt fra folk ganske sentralt i fortball-Norge at Olav Tuelo Johansen ikke er det store å satse på.

Ystad derimot er visst en spiller som ville fungere godt inn i vårt system. Men alt har med penger å gjøre. Flere fotballedere i Norge har uttalt at de krever sinnsyke lønninger. Man kan jo stille noen spørsmålstegn når utenlandske spillere kommer til Norge og krever mindre enn de norske spillerne.

Profile  

Post subject:
PostPosted: 15 Aug 2006, 23:37 
Spiller

Stemmer sikkert at disse klubba har mer å rutte med økonomisk enn KIL, og at de derfor får spillere ikke KIL får. At Tuelo går til Glimt istedetfor til KIL, synes jeg er ganske naturlig. Gutten håper vel på opprykk, samtidig som han tjener mer penger.
Om det stemmer at Dylan McAllister har gått på lån til Sparta, blir jeg derimot mer kritisk til det de styrer med i KIL. I såfall mener jeg de har sovet i timen!
Tviler nemlig sterkt på at Sparta betaler all verdens av lønna hans mens han er på lån. Dessuten bor vel mannen for pokker i Oslo, og da er d ikke noe verre å kjøre en tur til skogene enn til byen med norges mest irriterende fotballlag?!?!
Vi trenger en skikkelig spiss som kan putte mål (jada Skogheim, vet at planen din er at flankespillerne skal være de som scorer. Kall meg gjerne Ole Brumm. Men jeg synes det hadde vært greit med en spiss som ihvertfall kunne score om han fikk ballen!). Og da burde vi (dere? NOEN!) gjort et forsøk på å hente en spiller som McAllister på lån, når han var tilgjengelig!
Mulig det er blitt gjort, og jeg snakker uten grunn. I såfall; beklager. Om ikke synes jeg det er for svakt!

Profile  

Post subject:
PostPosted: 16 Aug 2006, 00:09 
Forumlegende

nå er det vel ikke sånn at "spillejobber" utlyses i avisen heller, er vel en rekke overganger som ordnes mellom agent og klubb direkte

kan jo være denne spilleren som Sparta har jobbet med i hemmelighet og som supporterlotteriet har vært med på å finansiere

Profile  

Post subject:
PostPosted: 16 Aug 2006, 00:59 
Spiller

Enig i det.
Men jeg mener å ha lest tidligere at McAllister har vært aktuell for utlån.
Dessuten mener jeg Lyn er en klubb som det burde være naturlig for KIL å ta kontakt med i forhold til utleie...

Profile  

Post subject:
PostPosted: 16 Aug 2006, 10:04 
Grævling

Også Moss var jo tidligere ute etter surferen, helt til de fikk hentet inn Ben Wright fra Start....... Hadde det ikke vært for dette så er det vel mer trolig at han hadde tatt med seg surfbrettet til Moss skulle jeg tro!

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 30 posts ]  Go to page 1, 2  Next

All times are UTC + 1 hour [ DST ]