Da har vi altså fått på plass en ny trener og et nytt trenerteam. Trond Amundsen skal trene KIL i tre år (forhåpentligvis), med Øyvind Eide som sin assistent.
Jeg må si at jeg er meget spent på denne løsningen.
Det er ikke veldig mye jeg vet om Amundsen fra før, men en kjapp titt på statistikken viser hvordan han har gjort det i sine fire(?) år som Løv-Ham trener:
2009:10.plass 40 poeng 11 7 12 44-50 -6
2 poeng opp til Alta på 6.plass og 3 poeng ned til Ham-Kam og nedrykksplass. 7 poeng opp til Sarpsborg.
2008:12.plass 34 poeng 9 7 14 37-45 -8
4 poeng ned til Kongsvinger og det som
hadde vært nedrykksplass. 20 poeng opp til kvalikkplass.
2007:12.plass 33 poeng 9 6 15 39-44 -5
1 poeng fra nedrykk. 22 poeng opp til kvalikk.
2006:11.plass 35 poeng 8 11 11 38-40 -2
3 poeng fra nedrykk. 20 poeng opp til kvalikk.
Hvordan drar man så konklusjoner utifra dette?
Jeg vil anta at det i år ikke var noen klubber som hadde like lite å rutte med som Løv-Ham, kanskje bortsett fra Stavanger. De tidligere årene vil jeg også tro at bare lag som Sandnes Ulf (2008) og Manglerud Star (2006) hadde mindre. På bakgrunn av dette er det jo en stor prestasjon å ha ”berget” laget år etter år, selv om det hvert år har vært farlig nært. Det viser at han får noe ut av et lag med lite midler i forhold til sin divisjon, akkurat slik KIL vil være neste år.
Når det gjelder lønning og følelser for KIL, blir vel dette også bare spekulasjoner, men jeg tror ikke at Amundsen kommer til å kreve særlig mye for sin jobb. Vi vet også at han går gratis fra Løv-Ham. Ved tidligere uttalelser viser det seg også at han er svært glad i KIL og føler en sterk tilknytning hit. Han har dessutten vært her før og kjenner til litt av ”systemet”.
Til slutt er det jo meget meget gledelig at Øyvind også blir med/fortsetter i denne kabalen. Amundsen sier selv at noe annet var helt uaktuelt, og Øyvind selv sier at han stiller seg 100% bak dette og er veldig fornøyd med hvordan det blir. Det skal bli veldig spennende å følge de tos sammarbeid, og det mange kaller det mest lovende trenerteamet på lang lang tid.
Jeg må innrømme at jeg var litt skeptisk i starten, men jeg tror dette kan bli veldig bra. Dette var en løsning som passet KIL ypperlig på alle måter. Det endte med en langsiktig, økonomisk og ”lokal” tankegang, noe som passet meg som supporter å se, samt etter min mening var nødvendig for KIL å følge.
Jeg gleder meg til Tippeligaen 2010