KIL Supporterklubb

Kongsvinger Supporterklubb Forum
It is currently 04 May 2025, 22:03

All times are UTC + 1 hour [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 142 posts ]  Go to page Previous  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: 08 May 2008, 16:33 
Materialforvalter

Det skal visstnok ha vært forsøkt å få henta inn de som nå utgjør "ressursteamet" for å samarbeide med Berntsen, men han skal ikke ha likt forslaget.

Føltes vel kanskje som en degradering.

Men dette er altså ikke bekreftet av noen, og er som nevnt på "visstnok-planet".

Profile  

Post subject:
PostPosted: 08 May 2008, 17:36 
Trener

Karlsen wrote:
Han engasjerer en slags fagforening? Si meg, er ikke fagforeninger for "gutta på gølvet" da? Thomas Berntsen var slett ingen "vanlig" ansatt. Han var arbeidsleder. For en prestasjonsgruppe. Han sto som hovedansvarlig for å gi sin bedrift gode resultater. Når en leder ikke leverer så må han gå. Enkelt og greit.

Nå finnes det ofte fagforeninger for de fleste ledd i en organisasjon. :wink:

Profile  

Post subject:
PostPosted: 08 May 2008, 21:01 
Forumlegende

Karlsen wrote:
Han engasjerer en slags fagforening? Si meg, er ikke fagforeninger for "gutta på gølvet" da? Thomas Berntsen var slett ingen "vanlig" ansatt. Han var arbeidsleder. For en prestasjonsgruppe. Han sto som hovedansvarlig for å gi sin bedrift gode resultater. Når en leder ikke leverer så må han gå. Enkelt og greit.

Fagforeninger ernæres av dårlige ledere.
Med ordentlige ledere hadde man knapt trengt det.
Men denne er forholdsvis dyp.

Trenerforeningen.
Kjenner ikke historien til den.
Men, en interesseforening for landets fotballtrenere opprettholdes av en slags råskap, griskhet og udugelighet innen fotballklubber.

Den er vel for å beskytte mot, bistå ved usaklige oppsigelser og diverse forhold som trenerne utsettes for / kan utsettes for i klubbene.

Trenere sparkes iblant som et resultat av investerores press, styrers kappevending etter vinden og sikkert annet "usportslig".
Det er alltid lett "å ta treneren".

Prestasjoner bør selvsagt måles mot definerte mål.
Har ikke klubben noe konkret definert mål blir det mest synsing.

Er målet å bli blant de 3 beste - et klart mål - og man blir nr 6 får man så vurdere alle forholdene.
Man må skille mellom klare definerte mål og ønsker / drømmer.

Eksempel:
Når man skal utføre et gitt oppdrag for noen, så bør man bli enige om når oppdraget skal være ferdigutført. Det tradisjonelle "så fort som mulig" sier ingen ting. Da kan du vente i evighet..

Man kan mislike at TB engasjerer advokat via foreningen.
Man kan likevel ikke si noe objektivt imot at en person bruker de midler man har innenfor de spillereglene alle innen toppfotballen kjenner til og som man må forholde seg til.

På et vis kan man faktisk ha respekt og se det fra den kanten av vedkommende trodde på sitt virke.
Men det gjør jo hver enkelt som man vil.

Profile  

Post subject:
PostPosted: 08 May 2008, 21:17 
Forumlegende

Pulverheksa wrote:
Det gamle styret gjorde kanskje ikke noe fordi
a) det skulle likevel gå av og ville ikke ta drittjobben eller

b) det ville tatt seg dårlig ut å sparke treneren de selv hadde ansatt, særlig etter at han faktisk hadde ført laget til en 4. plass på tabellen?
c) I tillegg hadde de jo gjort generaltabben å la Skogheim gå på et tidligere tidspunkt.

Og det nye styret gjorde kanskje ikke noe før nå fordi
a) det ikke ville sett så bra ut å sparke treneren som det første de foretok seg, og

b) kanskje også fordi de egentlig ikke hadde noe grunnlag for å gjøre det tidligere?

Ikke vet jeg ...

Ikke vet jeg heller.
Men din analyse bærer preg av visdom i forhold til hvordan mye skjer ja...
Et slags Pontus-Pilatus-syndrom...

Profile  

Post subject:
PostPosted: 08 May 2008, 21:45 
Klubbdirektør

Dessverre ser det ut som om vi må ut med noen kroner ekstra nå. Problemet i Norge er at det er altfor vanskelig å kvitte seg med dårlig arbeidskraft. Treneryrket er et prestasjonsyrke, og da må man regne med og måtte finne seg noe annet dersom man ikke leverer. På lik linje som bilselgere som ikke selger biler.Samme bør gjelde spillere som ikke er gode nok for et lag.

Egentlig synes jeg det er håpløst å gå å grine til Trenerforeningen, når man for en liten stund siden uttalte noe i retning av at han ikke skulle stå i veien om KIL mente han var problemet. Samtidig røpte han seg når han etter Løv-Ham kampen sa at han gjerne tok imot hjelp. Den hjelpen har han fått.

Profile  

Post subject:
PostPosted: 08 May 2008, 21:51 
Forumlegende

Ok, derfor kvittet man seg Skogen også...
3,
10,
7 ( i virkeligheten non grata før sesongslutt)...

Altså var sesong 2 og 3 i 1.div. for dårlig etter sesong 1.
Samme forhold...

Som i detektimen: "Alt man sier kan og vil bli brukt imot en"...

Profile  

Post subject:
PostPosted: 08 May 2008, 21:57 
Reserve

Rimelig håpløs uttalelse fra Neil Lennon. At ansettelsesvernet er i overkant i offentlig sektor er forsåvidt greit nok, men trenere er ikke akkurat overbeskyttet. Og selvsagt skal det koste å bryte en kontrakt, uansett hvilken side som bryter den. Skulle vi akseptert et Pelu kunne gått gratis fordi han mente at KIL ikke gjorde nok for at klubben skulle komme seg opp i Tippeligaen?

Bilselgere har typisk 3 mnd ansettelsesforhold, og det går begge veier. Fotballspillere og trenere har 1-5 år, og det går også begge veier. Hadde noen ønsket seg Berntsen i februar, hadde KIL kunnet kreve solid kompensasjon for det. Desverre skjedde ikke dette, kan man kanskje si...

Profile  

Post subject:
PostPosted: 08 May 2008, 22:47 
Trener

Her var det mange innlegg jeg gjerne skulle sitert..... Men jeg gidder ikke, så jeg tar bare litt referering fra hukommelsen.

Nå syns jeg etter hvert (og særlig i lys av det som har kommet fra spillerne) at det er godt at vi har blitt kvitt Berntsen. Etter at det tross alt gikk bra i fjor, så har jeg på treningskamper kun hørt Berntsens uttalelser som "makan, er det mulig" mot dommeren uten at han har tatt grep ovenfor egne spillere. Det synes som om de som hevder å ha snakket med Lindau/vært på treninger m.m. har helt rett i at han ikke er noen god trener, og til tider har de gode analyser av hvorfor.

Selv har jeg blitt ganske irritert over at Berntsen har noen favoritter som Moen m.fl som definitivt ikke duger i adecco, og derfor har jeg landet på at det er godt å bli kvitt karen. Selv før jeg fikk vite om misnøyen fra spillerne, og at det hadde vært misnøye også i fjor.

Når vi nå skriver om denne misnøyen, så er det opptil flere som slenger ut det jeg vil kalle for "gørr" i forbindelse med at styret burde ha sparket berntsen i vinter, hvis de visste om denne misnøyen fra spillerne, og noen av de samme kritiserer det nye styret +++++

Jeg vil faktisk gi all mulig honnør til det vårt nye styre nå har gjort. Jeg antar at Nysæter m.fl. har helt rett i sine uttalelser om at i fjor gikk alt FOR BRA. Derfor reagerte ikke det daværende styret på bekymringsmeldingene fra spillerne om at T.B. var en elendig trener. (Jeg antar dette, da jeg helst ikke vil skrive noe stygt om det daværende styret... Og at de ikke kommuniserte med spillerne.)

Enhver som har vært i et styre/tatt over ledelsen av en organisasjon, det være seg et borettslag eller en fotballklubb eller et aksjeselskap, vet at man ikke sparker noen første uken. I starten benytter man tiden til (hvis det er ting som må endres) å samle dokumentasjon. Når man har samlet nok dokumentasjon, så tar man evt. den fighten med å si opp en ansatt. Og vår kjære Elle m.fl. har tross alt ikke fungert SÅ mange ukene, og det ser ut som om de har benyttet disse til å gjøre akkurat det jeg nettopp har skrevet.

Det ironiske med dette er at akkurat i det øyeblikket jeg begynte å ta denne "Emil Svensson" alvorlig og som en seriøs bidragsyter her på forumet, så kaster vedkommende ut av seg noe dritt om at kvinner og toppfotball ikke passer sammen pga at han ikke er 100% fornøyd med det Torunn Elle gjør i den aktuelle situasjonen med Berntsen, og drar også noen rimelig "far off" sammenligninger.

Personlig så vil jeg trekke den motsatte konklusjonen.

Vi har hatt mannlige styreledere som ikke har hatt "stake" (for å bruke Åge Hareide sine ord) til å ta opp problemer med Berntsen. Nå har vi fått inn en kvinne med "baller" (mitt uttrykk :wink: ) som faktisk tør å ta grep.

Det opplegget med Glomdalen og Jørn Karlsrud antar jeg kun er en situasjon hvor Jørn har sagt ja til å lede en trening i ny og ne etter å ha snakket med Nysæter, mens Glomdalen.no har ringt ham og sagt at han er ny KIL-trener, altså en misforståelse pga at media overdriver. Ser at noen her inne overdriver dette og Elles uttalelse hvor hun sier hun må snakke med Nysæter. Men for meg tyder dette på at det ikke er vår styreleder som gjør noe galt, men at det evt. er litt overdrevent fra Nysæter i hans referat av samtalen med J.K.

Ser forøvrig at Ivo trekker inn Maggie i dette, er enig i at det er upassende. Særlig når man så lettvint kritiserer henne. Dama er ikke som noen skrev det beste som har skjedd de britiske øyer siden Cantona. Hun er bedre enn Cantona. (og ja, jeg er United-supporter, men innrømmer at bedre ting har skjedd Storbritannia enn Cantona....) Det M.T: derimot skal ha all ære for er at hun turte å rydde opp, litt som Elle gjør nå hos oss. Og å ta upopulære/kontroversielle beslutninger som dessverre er helt nødvendige.

SÅ TIL SLUTT: TAKK, TORUNN. JEG ER GLAD VI HAR DEG HER. DU HAR VIST AT DU HAR "BALLER" OG STØRRE BESLUTNINGSVILLIGHET ENN ALLE VÅRE MANNLIGE STYRELEDERE HITTIL. SELV OM JEG IKKE LIKER KVOTERING, SÅ VIL JEG SI AT OM ALLE KVINNER HADDE VÆRT SOM DEG SÅ BURDE VI HATT MINST 95% KVINNER I ALLE STYRER

Profile  

Post subject:
PostPosted: 08 May 2008, 22:55 
Forumlegende

Karlsen wrote:

Eller som andre påpeker her inne, det er antagelig mye som ligger bak sparkingen som ikke har sett offentlighetens lys.

La nå denne stormen få blåse noen dager, snart er det rolig igjen. Og KIL kan starte klatringa.

Men ledere er også omfattet av arbeidsretten, og når ledere må gå så inngår de en avtale med sin arbeidgiver i dette, eller har en klausul i sin arbeidskontrakt som regulerer kompensasjon dersom de må gå.

Profile  

Post subject:
PostPosted: 08 May 2008, 22:57 
Materialforvalter

Til DV:

Beste innlegget hittil i tråden!

Applaus.

Profile  

Post subject:
PostPosted: 08 May 2008, 23:04 
www.kilsk.com

Tilskuer wrote:
Til DV:

Applaus.

Og det lengste!

Profile  

Post subject:
PostPosted: 08 May 2008, 23:07 
Trener

Joeman wrote:
Tilskuer wrote:
Til DV:

Applaus.

Og det lengste!

Sier fritt etter Entene i Lord of the Rings. Er ikke så ofte jeg sier noe, men når jeg først skriver så er det om noe som er så viktig at det er vært å skrive mye og lenge om :lol:

Profile  

Post subject:
PostPosted: 08 May 2008, 23:08 
Trener

Tilskuer wrote:
Til DV:

Applaus.

Og takk, forresten

Profile  

Post subject:
PostPosted: 09 May 2008, 00:28 
Reserve

DV kaller det "gørr", og mulig jeg bør føle meg truffet som en av bærerne av denne gørra. Men jeg mener det må være lov å uttrykke seg kritisk til det som har foregått. KIL sparket sin trener etter 31 dager av sesongen, og det er forbanna tidlig! Spesielt i en sesong hvor bare to lag rykker ned, spesielt når man ser visse likhetstegn med fjoråret, og spesielt når vi vet at KIL ikke akkurat har handlet fra øverste hylle.

Som jeg har skrevet før; meget mulig det vil vise seg at TB-sparkingen var både nødvendig og får de ønskede effektene. Og meget mulig TB ikke har i seg det nødvendige for å snu KIL-skuta i år. Men isåfall må det også være lov til å undres over hvorfor man venter 2-3 uker ut i en ny sesong før man gjør grep dersom misnøyen har vært så stor og så lenge. Ja, KIL har et nytt styre, og det er få som vil kaste treneren på første styremøte. Men 2 tredjedeler av årets styre satt også i fjorårets styre. Daglig Leder (som jeg antar var en del av beslutningsprosessen) har vært med hele TBs periode. Sportslig Leder er heller ikke blodfersk på Gjemselund.

Dessuten: Om det er slik at de i ettertid ser at fjoråret ga "mer stang inn enn de hadde godt av" for å ta de riktige beslutningene, kan ikke også årets sesonginnledning hatt for mye stang ut til at man kan ta de riktige beslutningene?

Et halvdrukket glass kan sees som halvtomt eller halvfullt, avhengig av hva man vil se. Bunnplass, rævva spill (som har tiltatt i rævva-grad), spillere uten tillit til treneren, en trener som ikke ser ut til å kunne ta grep hverken på trening eller i kamp, etc. Vektlegger man dette så skjønner jeg godt at man støtter sparkingen av TB. Men samtidig sier treneren at han var totalt ukjent med noen bred misnøye, kaptein Ryen sier til Glåmdalen at "det er mulig vi kunne snudd trenden til det positive også i år med Bertnsen ba roret", og så langt har ikke snakket om voldsom misnøye i troppen materialisert seg i et bredt antall offentlige utsagt. Morten Sand i Glåmdalen virket heller ikke kjent med at det var et spilleropprør. Mens et annet forum snakker om et trenerledet opprør.... Og Berntsen ba om hjelp, men tilsynelatende uten å få det. Da virker det ikke like selvfølgelig å sparke en trener mens 72 poeng fremdeles skal deles ut.

(Det skal sies at dersom påstandene lenger oppe i denne tråden stemmer (om at ressursteamet som skal støtte Eide/Kristiansen ble presentert for TB som et svar på hans bønn om hjelp - men uten å falle i smak), da øker min forståelse at at snarlig sparken var uungåelig.)

Jeg er enig med DV i noe, og uenig i mer. Men jeg samtykker fullt og helt at den nye styrelederen og det nye styret viser handlingskraft. Så definitivt. Fortsettes det slikt, OG det kombineres med gode og langsiktige fotball-vurderinger, kommer 7. mai 2008 til å fremstå som en liten parantes i KILs vei tilbake mot toppen.

Profile  

Post subject:
PostPosted: 09 May 2008, 00:50 
Trener

TaigerVudds wrote:
DV kaller det "gørr", og mulig jeg bør føle meg truffet som en av bærerne av denne gørra. Men jeg mener det må være lov å uttrykke seg kritisk til det som har foregått. KIL sparket sin trener etter 31 dager av sesongen, og det er forbanna tidlig! Spesielt i en sesong hvor bare to lag rykker ned, spesielt når man ser visse likhetstegn med fjoråret, og spesielt når vi vet at KIL ikke akkurat har handlet fra øverste hylle.

Forsåvidt enig med deg i dette, men tror at det forrige styret ikke hadde nok "stake"/"baller" eller hva man vil kalle det til å faktisk ta nødvendige grep....

Siterer ikke det du skriver om vårt forrige styre, vil heller fokusere på det vi har nå ;) Det skal også sies at jeg ble 30 i går. Og under kake-seansen på jobben fikk jeg noen kommentarer fra en Fredrikstad-kar. Jeg svarte bare resignert at vi vel ikke har råd til å sparke treneren, så det ble ganske morsomt i dag når jeg var minst like overrasket som ham.

TaigerVudds wrote:
Dessuten: Om det er slik at de i ettertid ser at fjoråret ga "mer stang inn enn de hadde godt av" for å ta de riktige beslutningene, kan ikke også årets sesonginnledning hatt for mye stang ut til at man kan ta de riktige beslutningene?

Det er noe som heter "never change a winning team". Dessuten så er det oppsigelsesvern også for trenere som Neil Lennon/lars Joachim?? skrev i denne tråden. Og igjen, Elle har faktisk vist at hun, i motsetning til tidligere ledere har "stake"/"baller" e.l.

TaigerVudds wrote:
Et halvdrukket glass kan sees som halvtomt eller halvfullt, avhengig av hva man vil se. Bunnplass, rævva spill (som har tiltatt i rævva-grad), spillere uten tillit til treneren, en trener som ikke ser ut til å kunne ta grep hverken på trening eller i kamp, etc. Vektlegger man dette så skjønner jeg godt at man støtter sparkingen av TB. Men samtidig sier treneren at han var totalt ukjent med noen bred misnøye, kaptein Ryen sier til Glåmdalen at "det er mulig vi kunne snudd trenden til det positive også i år med Bertnsen ba roret", og så langt har ikke snakket om voldsom misnøye i troppen materialisert seg i et bredt antall offentlige utsagt. Morten Sand i Glåmdalen virket heller ikke kjent med at det var et spilleropprør. Mens et annet forum snakker om et trenerledet opprør.... Og Berntsen ba om hjelp, men tilsynelatende uten å få det. Da virker det ikke like selvfølgelig å sparke en trener mens 72 poeng fremdeles skal deles ut.

Det her høres ut som om et argument for å sparke treneren. Hvis han er så dårlig til å kommunisere med spillerne at han ikke har fått med seg at han har mistillit, så må han sparkes. I et fotballag er kommunikasjon alfa og omega...

Og til det ressursteamet, så ser det vel ut som om de kom tilbake for å hjelpe KIL nettopp fordi vi ble kvitt Berntsen. Eller hva?

TaigerVudds wrote:
fotball-vurderinger, kommer 7. mai 2008 til å fremstå som en liten parantes i KILs vei tilbake mot toppen.
Dårlig quote, vet det, men for meg vil det alltid bli stående som den dagen jeg ble 30 :p

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 142 posts ]  Go to page Previous  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Next

All times are UTC + 1 hour [ DST ]