KIL Supporterklubb

Kongsvinger Supporterklubb Forum
It is currently 05 May 2025, 01:00

All times are UTC + 1 hour [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 201 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 14  Next
Author Message
PostPosted: 28 Oct 2008, 19:12 
Grævling

lurer wrote:
man må få tillit i klubben for å utvikle seg, har vært spillere med potensiale i kil, som feks, gerhartsen, krybelserud, forfot, lindstad, osv.

Vi driver toppfotball, har jeg ikke allerede nevnt dette? Hvis de unge med potensial er gode nok så vil vel for pokker en trener vurdere å bruke dem. Disse gutta du drar frem nå, hvor har potensialet deres blitt av etter at de dro fra KIL? Forfot er vel fortsatt i klubben, men de andre? Er det altså bare KIL's feil at de ikke ble etablerte spillere i Adeccoligaen? Virkelig helt utenkelig at de rett og slett ikke var gode nok? Og hvorfor i all verden klarer de ikke ta seg videre fra det nivået de nå spiller på hvis de har så stort potensial?

lurer wrote:
Kil som klubb må bygge talenter, se på jahr, digerud, gerson, hvor mye spilletid har de fått, hvor motiverende er det å reise rundt å sitte på ytterste venstre benker,s.

At KIL som klubb må bygge talenter er jeg selvfølgelig helt enig i, men det er ingen formel som sier at du får ut 5 kjempespillere av 30 stk hvert eneste år. Det er vel bare å se på NTG som nok en gang har rykket ned selv om det liksom skal være talenter som kommer inn i byen. Bare ledere og trenere på NTG sin feil? Helt utenkelig at det er gutta på laget som ikke er gode nok? Jeg bare lurer, har dessverre fått sett for lite av jr-laget denne sesongen. Ellers.....hvis det å komme med i A-troppen til KIL ikke virker motiverende, ja da er noe virkelig galt, ikke med klubben, men med spilleren!

lurer wrote:
Blir ikke mye bedre fotballspiller av det. Satses ikke akkuratt på de gutta, er nå 19 år så begynner å bli på tide( det er kun adeccoliga vi snakker om)hvor lenge er du et "ungt lovende talent"

"Kun Adeccoliga"....jo du, det kreves jo ikke stort med ferdigheter for å spille seg inn der mener du? Når det er så såre enkelt er det vel ganske betenkelig at ingen av de du tidligere nevnte har funnet seg en ny klubb i Adeccoligaen og spiller fast!

lurer wrote:
Mener du med hånden på hjertet at kil jobber bra som spillerutvikler, nei kiss my ass ........ så naiv og dum går det ikke ann å bli. Sats på de unge i steden for dårlige spillere som moen, larsen................. blitt ødlagt mange talenter under kil.

Med hånden på hjertet mener jeg at ALT i KIL kunne vært bedre, ja rent bortsett fra vaffel-røra, den er det ikke mulig å få gjort bedre etter hva jeg har forstått. Så selvfølgelig kan sikkert også talentene få bedre oppfølging. Men først og fremst dreier vel det seg om hva som skjer på treningsfeltet. Det er ikke snakk om at talenter skal spille for enhver pris. Som jeg har nevnt, de må også være gode nok. Hadde KIL kjørt på med Jahr, Krogh og Digerud fra start i hele sesongen dette året så føler jeg meg rimelig sikker på at vi hadde spilt 2. divisjon i 2009.....men for enkelte er dette kanskje ikke så viktig? Disse gutta får jobbe steinhardt utover vinteren for å bli enda bedre. Ingen ting hadde gledet meg mer enn at disse gutta ble bærebjelker på laget i årene fremover.

Så kan vi jo hoppe over til noen stats fra VG, i den grad disse tallene er riktige:

Digerud: Deltatt i 18 kamper, spilt totalt 502 minutter, har 1 mål og 3,8 i snitt på VG's børs.
Jahr: Deltatt i 8 kamper, spilt i totalt 365 minutter, har 3,5 i snitt på VG's børs.
Krogh: Deltatt i 7 kamper, spilt 214 minutter, har 2,7 i snitt på VG's børs.
Moen: Deltatt i 14 kamper, spilt 514 minutter, har 3,6 i snitt på VG's børs.
Larsen: Deltatt i 5 kamper, spilt i 141 minutter, har 1 mål og 5 i snitt på VG's børs.

Digerud og Moen har altså spilt så og si like mye, mens Jahr og Krog har spilt mer enn Larsen. Til Moens forsvar så skal det vel sies at han har levert strålende i 2. divisjon før, til og med så bra at Sogndal hentet han før fjorårssesongen. At han ikke har fått det til hos oss så langt er vel noe alle er klar over, sikkert han selv også. Larsen har stort sett vært skadet fra han kom til langt ut på sommeren, hva som bor i den gutten er det fortsatt ingen på Kongsvinger som har fått sett, kan fort bli en viktig spiller neste sesong. Jeg kommer uansett ikke til å bli med på noen drittkasting etter spillere som allerede er i troppen, så lenge folk spiller for klubben i mitt hjerte så har de min støtte så lenge de ikke oppfører seg som Abiodun på HamKam!

lurer wrote:
Du kan ikke skylde på umotiverte unge spillere som bare sutrer, for de som nevnt over trente hardt og jobbet veldig målbevisst,.

Etter dine ord så er det altså slik at unge spillere blir umotivert av å sitte på benken i Adeccoligaen, så jo.....er det virkelig slik så blir jeg rett og slett småskremt. Men mest kom jeg med dette utbruddet på generellt grunnlag. Vi har altså i dag en situasjon der spillere rår totalt, både unge og eldre. Et talent kan faktisk kreve å få en hel del i betaling selv om han bare er 16 år gammel og bor hjemme på gutterommet til mor. Ellers rundt i verden så kryr det av 1000-vis med spillere som har større talent. Og i andre idretter har vi feks olympiske mester i samme aldrestrinn (feks Lars Bystøl) som ikke kan gjøre krav på et rødt øre i betaling for det de driver med.....ja greit, nå beveger jeg meg vel langt utenfor diskusjonen, og i hvertfall langt utenfor Kongsvingers sfære. Uansett, markedskreftene rår så dette får jeg vel bare leve med....

At de gutta du har nevnt trener/trente både hardt og jobbet målrettet får jeg da virkelig håpe, jeg stiller i hvert fall ingen andre krav til dem enn at de gjør så godt de kan. Til syvende og sist så vil det uansett komme til et punkt der det vil vise seg om de er gode nok eller ikke. JA.....KIL kan sikkert bli bedre, men det er for pokker ingen garanti for at disse du nevner ville blitt etablerte spillere i Adeccoligaen uansett hvor godt KIL hadde tatt vare på dem!

lurer wrote:
du sitter ikke inne med all kunnskap om alt av treningsgrunnlag hos de unge. Du vet ikke hvor mye tid som de
gutta legger ned, tror ikke de trente såååååååå myyyyye mere holtet, fremming og co. De ble det satset på.,.

Nei, det skal sies at jeg nok ikke sitter inne med detaljkunnskaper om hvor mange timer som legges ned hver uke. Og ja....vi hadde en god del yngre gutter på laget i 2001 og 2002.......resultatetne disse årene kjenner du kanskje til? Nedrykk til 2. divisjon i 2001 og en satans elendig sesong i 2. divisjon året etter. Gutta fikk jo uansett verdifull erfaring etter mye spill, men er det da dette du mener vi skal gå for? Nedrykk til 2. divisjon skal ha mindre betydning enn kampen for å holde seg i Adeccoligaen, og kanskje snuse på en mulighet for opprykk til Tippeligaen?

lurer wrote:
Tåpelig av deg å si det ikke finnes talenter som kil kunne satset på i distriktet, sier mere om deg som person. Manglende kunnskap

Du drar det muligens litt langt med å påstå at jeg sier at det ikke finnes talenter i distriktet KIL kunne satset på, men samme faen. Hvor har dem gjort av seg? Det er 29 andre klubber i landet som driver på samme nivå, eller høyere enn KIL. Er det virkelig INGEN av alle disse klubbene de heller kunne gått til?

Jeg håper virkelig KIL blir landets beste på utvikling av talenter i fremtiden. Økonomisk vil det gi enorme besparelser å kunne få frem folk fra egne rekker i stedet for å måtte kjøpe ferdigutviklede spillere fra andre. Men, å kun se på distriktet holder ikke i lengden, vi vil aldri kunne få frem et lag som er godt nok utelukkende ved å hente spillere fra glåmdalsregionen. Det første klubben må ta tak i er å bli distriktets flaggskip nummer 1. Talenter fra området må ha lyst til å komme til Vinger for å spille på KIL i stedet for å bli værende i sine lokale klubber. De må se at det gir mulighet til utvikling over tid. Dette er derimot ikke ensbetydende med at de skal være garantert spill i Adeccoligaen, det må de først gjøre seg fortjent til gjennom prestasjoner på banen. Det beste hadde vært om vi en gang kunne fått rotet oss opp i Tippeligaen på nytt og fått litt sving på talentutviklingen slik at vi kunne fått et Jr-lag i norgestoppen og et B-lag som hadde kommet seg opp i 2. divisjon med hovedsaklig unge talenter. Det er vel dessverre fortsatt et stykke igjen til dette......og hovedfokuset bør i mellomtiden ligge på å ha et A-lag som presterer så godt som mulig....så får det andre komme etterhvert.....hvis det er mulig å få til!

Profile  

PostPosted: 28 Oct 2008, 19:24 
Klubbdirektør

Ja, da skulle vell denne diskusjonen være over for denne gang.. ;)

Profile  

PostPosted: 28 Oct 2008, 19:47 
Saftblander

jeg er ei dame på over 40 år så hadde lite å gjøre med nedrykket til interkretslaget, men det finnes andre lokale talenter en de dere har på interkretslaget til kil. Er noen ivrige fotball "tanter" der ute som følger med hva som skjer

Profile  

PostPosted: 28 Oct 2008, 20:28 
Reserve

Nils Johan Semb har gitt masse ros til Kil i flere år på rad for bruk av unge spillere. Vi må ikke glemme at også Fredik Nilsen og Strømnes går på kvoten unge spillere (selv om de kommer utenfra) Hadde vært gøy og se en statistikk på hvor mange egen utviklede juniorer de andre lagene i Adecco har brukt målt i minutter. Tipper de kun er Start som er over oss og de sitter med et juniorlag som har vunnet NM mange ganger de siste åra. Så vidt jeg har hørt var snittalderen på Kil 22 år ved sesongstart. Da skal i allefall ikke klubben kritiseres for manglende satsing på unggutter. Jeg er forresten imponert over at ei dame på over 40 har så god innsikt i talentene i distriktet samt stor kunnskap til antall treningstimer som er nedlagt av Fremming og Co. Du kan ikke ha mye tid til noe annet i livet ditt!?

Profile  

PostPosted: 28 Oct 2008, 20:34 
Materialforvalter

Det er klart at det er mange som har talent, men alle har ikke viljen eller lyst til å trene 5 ganger i uka for å utnytte talentet sitt.
Har selv spilt sammen med såkalte barnestjerner/ungdomsstjerner da jeg var ung og sprek (29 år og fotballinvalid nå), men så fort treningene ble seriøse og man faktisk ikke kunne flyte gratis på talentet sitt lenger, så er de heller ikke villig til å ofre det som trengs for å kunne bli en "toppspiller".
Da frister andre hobbyer som ikke krever så mye stress og mas mye mer.
Hvem vil halse vel halse rundt i 10 minus i januar med intervalltrening osv hver dag, når man heller kan sitte inne i varmen å kose seg med kakao og se på TV?
Bare noen få utvalgte som blør for det de driver med, mange av dem har faktisk ikke talent en gang, men kommer allikevel til toppen på ren viljestyrke.
Dessverre mister fotballen mange store talenter på dette viset, men det er nok lite å gjøre med det...
Er man talent og villig til å ofre seg for fotballen, så spiller man ikke i en 3. divisjonsklubb når man er 18 år gammel.
Da har man enten blitt oppdaget av andre, eller tatt kontakt med andre klubber selv.

Profile  

PostPosted: 28 Oct 2008, 20:38 
Saftblander

mener du at man er et "ungt talent" når man er 22 år og eldre, seriøst........ man kan vel leve ett meningsfylt liv om man er intressert i fotball, har fulgt med i mange år, jeg klarer flere ting på en gang, helt utrolig. Blir veldig dumt det her når du sier kil er en talentfabrikk til andre klubber, gi meg navn på lokale spillere som har slått igjennom i kil systemet,du kan kan ta med fremming og co, mitt spørsmål til deg, Hvem har kil fått frem av talenter i glåmdalsdistriktet de siste årene?

Profile  

PostPosted: 28 Oct 2008, 21:03 
Klubbdirektør

lurer wrote:
jeg er ei dame på over 40 år så hadde lite å gjøre med nedrykket til interkretslaget, men det finnes andre lokale talenter en de dere har på interkretslaget til kil. Er noen ivrige fotball "tanter" der ute som følger med hva som skjer

Ei dame på 40 med en sønn som spiller fotball i Kil jr kanskje... :lol:

Profile  

PostPosted: 28 Oct 2008, 21:20 
Reserve

Lukter fotballmamma her....Berit??

Profile  

PostPosted: 28 Oct 2008, 21:32 
Klubbdirektør

[quote="lurer"]mener du at man er et "ungt talent" når man er 22 år og eldre, seriøst........ man kan vel leve ett meningsfylt liv om man er intressert i fotball, har fulgt med i mange år, jeg klarer flere ting på en gang, helt utrolig. Blir veldig dumt det her når du sier kil er en talentfabrikk til andre klubber, gi meg navn på lokale spillere som har slått igjennom i kil systemet,du kan kan ta med fremming og co, mitt spørsmål til deg, Hvem har kil fått frem av talenter i glåmdalsdistriktet de siste årene?[/q

Tommy Svindal Larsen var talent helt til han fylte 25 år. Kil har jo fått frem noen da. Ikke fra glåmdal distriktet da men. Riseth- Bjørneby-Basma-Pelu pluss noen til. Er jo her dem har slått til.

Profile  

PostPosted: 28 Oct 2008, 21:56 
Reserve

Hvis det er og "slå til" er og ha spilt over 100 kamper i Adecco ligaen så har jo Fremming,Ryen,Holtet,Stormoen,Nystuen mf slått til! Men for og sitere Raggen:hvor mange av de vrakede juniorene eller andre "talenter" har slått til utenfor Kil? Hvis Kil har bommet totalt er det jo betenkelig at ingen av disse har blitt plukket opp av andre...særlig i en tid da storklubbene har flere talentspeidere enn noen gang. Kanskje man bør spørre: Spilleren er god og talentfull,men i samenligning med hva? Hva er referansene dine for og være god? Krogh spiller på A landslag,men får ikke plass i Kil. Ingen av de som har vært på prøve fra bl.a Sander,Galterud mf har fått kontrakt i Kil de siste åra. Da er spørsmålet:Hvem vet best? Fotballtreneren i Kil eller Fotball mammaen på 40?

Profile  

PostPosted: 28 Oct 2008, 23:36 
Saftblander

jeg har dessverre ikke fått gleden av å fått barn selv men ivrig støttespiller kan man være for det. Du skjønner vel sikkert at en spiller må bygges opp over tid, man kan ikke gå fra 3 div og rett inn i start ellveren til kils a-lag.
Eller rett fra juniorfotball å rett til adeccoliga, det gjorde ikke fremming og co heller det........man må få tillit så kommer selvtillit og trygghet og tro på egne ferdigheter, noe som ikke kommer hvis de ikke får noe spilletid.
Må la de få tillit.
Du har ikke mange "nye" talenter å vise til, det blir kullet som var med på nedrykket å fikk spilletid i 2 div, som igjen ga dem selvtillit. fremming og co, det har vært en del magre år i spillerutviklingen etter det, men det er jo mangel på lokale talenter det er ikke noen som har vært gode nok i følge deg. Sterke påstander! Man må få følelsen av å bli satset på å så igjen la dem få litt spilletid, det er ikke gjort på 1-2-3 det å utvikle egne talenter.

Profile  

PostPosted: 28 Oct 2008, 23:59 
Klubbdirektør

Kan ramse opp noen som har hatt 2-3 år på b laget og som var talenter. Linstad-Odden-Strand-Jahr-Digerud. Men alle har stangnert. Ingen som har fått det til.Men hvor lenge skal man satse på disse såkalte talentene da? Kan ikke ha dem i troppen i flere år uten at dem slår til. Er vel ikke mange som har fått like mye tilitt som Strand fikk i Kil. Men han ble aldri noe mer en en habil 3 div spiller.Samme kommer nok til å skje med resten av ung gutta som spilte b og junior i år. Mange av dem har spilt for blaget i 2 år uten å fått tilnoen ting. Eller er 2 år for lite?

Profile  

PostPosted: 29 Oct 2008, 00:22 
Grævling

lurer wrote:
jeg har dessverre ikke fått gleden av å fått barn selv men ivrig støttespiller kan man være for det. Du skjønner vel sikkert at en spiller må bygges opp over tid, man kan ikke gå fra 3 div og rett inn i start ellveren til kils a-lag.
Eller rett fra juniorfotball å rett til adeccoliga, det gjorde ikke fremming og co heller det........man må få tillit så kommer selvtillit og trygghet og tro på egne ferdigheter, noe som ikke kommer hvis de ikke får noe spilletid.
Må la de få tillit.
Du har ikke mange "nye" talenter å vise til, det blir kullet som var med på nedrykket å fikk spilletid i 2 div, som igjen ga dem selvtillit. fremming og co, det har vært en del magre år i spillerutviklingen etter det, men det er jo mangel på lokale talenter det er ikke noen som har vært gode nok i følge deg. Sterke påstander! Man må få følelsen av å bli satset på å så igjen la dem få litt spilletid, det er ikke gjort på 1-2-3 det å utvikle egne talenter.

Nå er det plutselig ikke gjort på 1-2-3 å utvikle egne talenter, mens tidligere har du argumentert for at "gud og hvermann" skal få spilletid da det tross alt "bare" er snakk om Adeccoligaen.....noe henger ikke på greip her, men samme kan det være. Denne diskusjonen spretter opp her 3-4 ganger i året, jeg orker ikke engasjere meg mer denne gang. Får heller samle krefter til neste gang noen skal inn å "klage" på klubbens talentutvinkling, eller mangel på sådan.

Last edited by Raggen on 29 Oct 2008, 00:24, edited 1 time in total.

Profile  

PostPosted: 29 Oct 2008, 15:57 
Reserve

[quote="Raggen]
Nå er det plutselig ikke gjort på 1-2-3 å utvikle egne talenter, mens tidligere har du argumentert for at "gud og hvermann" skal få spilletid da det tross alt "bare" er snakk om Adeccoligaen.....noe henger ikke på greip her, men samme kan det være. Denne diskusjonen spretter opp her 3-4 ganger i året, jeg orker ikke engasjere meg mer denne gang. Får heller samle krefter til neste gang noen skal inn å "klage" på klubbens talentutvinkling, eller mangel på sådan.[/quote]

Uten å ha giddet å lese hele ugreiinga til Raggen over så er det langt fra det enkleste å komme seg inn i en A-stall i Adeccoligaen i dag. Skal du inn på dette nivået i dag kreves det utrolig mye. Det vi må huske er at det er milevis fra Adecco ned i 3. divisjon. Du skal være jævlig god i 3. for å ta steget opp i Adecco - men det går. Selv steget fra 2. divisjon er for langt for de fleste av de som spiller i 2.. Så det å få frem talenter i bøtter og spann enten det er fra lokale klubber eller om det er fra NTG så skal man ha litt tur og veldig gode og seriøse unggutter. En og annen vil man alltid kunne få men neppe mange.

Når det da gjelder KIL`s vilje til å gi folk tillitt over tid og satse på de kan sikkert den og diskuteres men KIL kan maks satse på 1 (en) slik spiller i året for ellers blir slik Raggen og nevner Adecco laget KIL satt i fare.
Men KIL kunne vært flinkere ja men de må da være ennå mer villige til å bruke tid på å satse på folk over tid. Skal de klare det må det bestemmes fra øverste hold i KIL og forankres hos både sportslig ledelse og treneren.

Så selv om det smerter å si det så har nok Raggen mye rett i det han sier her. Hvor mange egen produkter som presterer på toppnivå har f.eks VIF fått til? Ikke mange spør du meg. Og de plukker ennå mer aktivt enn KIL med å hente spillere fra hele Norge og har ett mye bedre apparat til å ta seg av dem. Men de skaper heller ikke overvettes mye av det.
Steinar er jo ett produkt av "VIF-skolen" selv om han er fra Hadeland. Han måtte utfra VIF for å etablere seg som spillere. Han ville nok ikke fått fast plass i ett VIF lag selv om de er aldri så dårlige pr i dag. Samme med mange andre lovende unggutter som har vært innom masse yngres landslag som nå spiller i andre mindre klubber enn VIF.

Profile  

PostPosted: 29 Oct 2008, 16:03 
Forumlegende

Jeg mener masse om dette men har egentlig bare dette å si:

Pr i dag vet jeg at KIL Toppfotball jobber med å styrke denne biten. Det samme gjelder KIL Fotball som tar seg av de yngre talentene før de når junioralder samt juniorer som ikke i første omgang nådde opp til Toppfotballen. Disse har en god utviklingsarena på KIL Fotballs jr. lag og kan fortsatt utvikle seg. Mye legges til rette og utvikles for at man skal kunne få bedre oppfølging av yngre talenter. Også det faktum at man nå får på plass bedre treningsforhold på Kongsvinger vil ha MYE å si.

Selv om KIL Fotball og KIL Toppfotball er gode i dag og blir bedre og bedre så vil ikke dette synes fra og med i dag. Det vil kanskje ta noen år før man kan høste fruktene. Men som sagt, jobben er i gang. Og jeg har troen på at vi igjen noen år fram i tid vil se lokale gutter på a-laget til KIL i norsk toppfotball.

Last edited by Karlsen on 29 Oct 2008, 16:04, edited 1 time in total.

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 201 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 14  Next

All times are UTC + 1 hour [ DST ]